zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Vraag 4 van 5

Wo 31 Mei 2017, 10:47

Beste Mensen,

Ik heb vijf vragen die ik allemaal afzonderlijk wil stellen. Hierdoor kan ik de antwoorden beter begrijpen.

Ik heb moeite met de volgende situatie:

Ik werk in een sociale werkplaats. Ik pak dozen in en verricht licht montagewerk.

Dit werk doe ik nu een jaar of vijf.

In die tijd ben ik gaan ontdekken hoe slim ik ben. Ik zie dat ik sneller hele effectieve oplossingen verzin voor problemen waar anderen niet uit komen of lang over doen.

Nu mijn baas ook ziet dat ik slim ben laat hij me nu administratieve problemen oplossen die hij niet kan doen wegens tijdgebrek. Hij heeft zijn waardering uitgesproken over hoe goed ik hem daarin ondersteun. Jeeej.

Omdat hij mij niet te zwaar wil belasten krijg ik maar één hoofdtaak tegelijk. Het is ons beiden nog niet helemaal duidelijk hoeveel werkdruk ik aankan. Ook is het nog niet duidelijk of de taken die ik krijg allemaal bij het zelfde project moeten liggen of dat ik met meerdere projecten tegelijk bezig kan zijn.

Omdat ik bij mijn nieuwe werk erg afhankelijk ben van anderen (leidinggevenden) moet ik regelmatig wachten op reactie.

Dan kan ik niet verder met mijn werk. Er ontstaan spanningen omdat ik maar geen reactie krijg van die leidinggevenden.

Als ik me dan verveel en mijn baas of een andere leidinggevende ziet dat dan voel ik me opgelaten.

Ook als ik zie hoeveel vertraging ik oploop omdat ik maar weinig respons krijg op mijn (lastige) vragen denk ik nog al snel dat ik afgerekend wordt op het trage verloop van het project.

Ik weet vrij zeker dat ik HB heb maar volgens mijn SPVer heb ik óók autisme (PDD-Nos).
Zijn dit karaktertrekken van een HBer of een Autist?

Sebastiaan

opaspop
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Vraag 4 van 5

Wo 31 Mei 2017, 14:12

Als ik het zo lees, dan neem ik aan dat jij een persoon bent met een enorm oplossend, rationeel vermogen.

Iets dat ik bijvoorbeeld zeker niet heb.

Dan, als ik dit lees, vind ik het jammer dat men jou in een sociale werkplaats laat werken. Ik denk dat dit is, omdat jij op sociaal gebied schijnbaar minder soepel functioneert. Toch vind ik het jammer dat men zo talenten uit sluit van de arbeidsmarkt. In die zin, je doet allemaal dingen voor die baas, laat die baas je dan normaal betalen.

PDDNOS is nog een lichte vorm van autisme, in die zin dat men bijvoorbeeld de asperger vorm van autisme nu niet helemaal meer erkent als zijnde een vorm van autisme.

Het is natuurlijk ook een kip of het ei verhaal. Laat ik het zo zeggen. Jij bent intelligent en loopt dus voor op gebieden. Ik zie dit bij mijn broer ook gebeuren. Dit leidt tot jaloezie, frustratie en agressie bij andere mensen. Dit maakt dat jij je niet normaal kan verhouden tot andere, je bent immers een uitzondering. Dit leidt vervolgens tot isolatie en dit laatste leidt dan tot sociaal achterblijven en zo word je vanzelf lichtelijk autistisch.

Leren om om te gaan met sociale situaties, kan zeker wel.

Ik denk dat je daar aan moet werken en dit is zeker mogelijk, het brein is plooibaar.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wo 31 Mei 2017, 19:11

Dit is gewoon iets dat je met je leidinggevende moet bespreken.

Misschien is er wel werk zonder tijdsdruk dat je kunt oppakken als je even niets te doen hebt.
Misschien is twee taken krijgen ook juist wel de manier om jou grenzen te leren kennen. Steeds een taak erbij zolang het goed gaat.

Maak met je leidinggevende een plan.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Do 01 Jun 2017, 09:21

Dit is gewoon iets dat je met je leidinggevende moet bespreken.

Misschien is er wel werk zonder tijdsdruk dat je kunt oppakken als je even niets te doen hebt.
Misschien is twee taken krijgen ook juist wel de manier om jou grenzen te leren kennen. Steeds een taak erbij zolang het goed gaat.

Maak met je leidinggevende een plan.
Dat lijkt me ook. zeker omdat je leidinggevende je heeft 'gezien', in dat je meer kunt. Als je het spannend vindt, zou je het eerst kunnen oefenen met iemand.

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 10 Jun 2017, 10:15

Ik heb dat eigenlijk al wel gedaan met mijn baas. Alleen heb ik hem niet direct verteld dat ik HB ben.

Sebastiaan

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 10 Jun 2017, 12:07

Dat hoeft ook niet. Het gaat er om dat je bespreekt waar jíj behoefte aan hebt. Niet welk labeltje je hebt, want dat is geen garantie dat iemand je begrijpt.

Ook hb'ers zijn er in alle soorten en maten en ieder met eigen behoeftes.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

scorcy
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Zo 11 Jun 2017, 13:02

Ik heb dat eigenlijk al wel gedaan met mijn baas. Alleen heb ik hem niet direct verteld dat ik HB ben.

Sebastiaan
Ik zou dat ook niet per se vertellen. Kun je misschien met hem bespreken dat je soms zelf beslissingen kunt nemen zonder op de rest van de leidinggevenden te hoeven wachhten? En afspreken in welke gevallen je dat wel kunt doen en in welke je dat niet kunt doen zodat er geen misverstanden en problemen ontstaan?

Ik zou HB niet noemen en heel praktisch kijken naar hoe je met nieuwe/andere en duidelijke afspraken het probleem kunt oplossen.

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zo 11 Jun 2017, 13:03

Hoi Sawi,

HBers zijn ook allemaal anders. Dat vind ik een goed punt van je.

Dat ik het niet vertel is een goed idee alhoewel hij weet dat ik erg snel denk.

Bedankt voor je advies Sawi.

Zachtzijn

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Za 17 Jun 2017, 09:52

Je kan een stappenplan opbouwen, wat betreft de werkdruk. Bijv te beginnen met 1 hoofdtaak tegelijk. Merk dat je het makkelijk red, dan kan de druk opgevoerd worden met 2 hoofdtaken tegelijk. Net zo lang totdat het het je veel word. Merk je dus dat bijv 5 hoofdtaken tegelijk te veel voor je zijn, dan weet je dat je 4 hoofdtaken tegelijk aankan en werk binnen hetgeen wat je aankan wat betreft werkdruk.

Hetzelfde idee kan ook met uitzoeken na welk werkniveau je hebt. Ik moet er wel bij zeggen dat niet alle hoogbegaafden een hoog werkniveau hebben op kantoor. Dus mocht het toch zo zijn dat je een niet zo heel hoog werkniveau hebt of niet veel werkdruk aankan, twijfel dan niet gelijk aan je hoogbegaafdheid. Als ik het tot nu toe zo lees, word je onderschat. Maar zet dit er toch even bij, voor het geval je baas daar wel gelijk mee heeft.

Arcuscloud
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zo 16 Jul 2017, 20:58

Het draait om schakelen met de ander. Als je iets moet uitvoeren dat niet helemaal bevredigend is voor jezelf, voer het dan zo uit zoals het verteld is en evalueer op een geschikt tijdstip met je baas wat je dwarszit en wat jouw behoeften daarin zijn. Je baas klinkt als een redelijk iemand. Het draait hierbij denk ik om openheid. Ga dit niet verbergen, anders gaat er alleen maar onbegrip en frictie ontstaan.
Ik voel me een fokking ferrari motor in een Lada! Al die PK's en geen ruimte te galopperen.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”