Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 21:42

Laat bloeien.

di 06 mar 2018, 17:21

Ik vraag mij af of een aantal kenmerken van hoogbegaafdheid ook op latere leeftijd ontwikkeld kunnen worden of dat dit te maken heeft met het net niet hoogbegaafd zijn. Ik heb nog wat meer informatie opgezocht over hoogbegaafdheid en net niet hoogbegaafd. Ik herkende me in beide en merk dat ook een aantal eigenschappen van hoogbegaafdheid pas op latere leeftijd had ontwikkeld. Bijvoorbeeld de eigenschap om een docent te passeren met wilde en gekke ideeën die toch eigenlijk meer kloppen dan de ideeën van de docent. Of vragen die vervolgens niet beantwoord werden, alsof ik niet begrepen werd. Dit is gebeurde tijdens een workshop kunstgeschiedenis. Toen had ik wel ineens het probleem dat ik werd overslagen en de rest niet. Dat terwijl bijdehand gedrag in eerste instantie werd aangemoedigd. Misschien klinkt het een beetje arrogant, maar ik was het niet met haar eens. Het is niet zo dat ik boos op ze ben, meer dat ik toen der tijd vastgelopen ben met de groep. Nu kan ik hun kant wel beter begrijpen (Ik moet nog mezelf wat meer ontwikkelen om andere met een wat lager denkniveau optimaal te kunnen begrijpen).

Vanwaar de verwarring? Ik heb tijdens mijn jeugd zowel hoogbegaafdheid kenmerken als kenmerken van net niet hoogbegaafd laten zien. Ik heb wel een soort van wacht jeugd ervaren in mijn ontwikkelingsproces, maar ik heb toch wel in mijn denkwijze aangepast gedrag laten zien. Meer van ik begrijp het en nam die standpunten. Vanaf mijn 14e begon wat meer mijn eigen mening te vormen en pas vanaf mijn pubertijd de irritatie voor herhalingen te ervaren (wat ik alleen naar mijn vriendinnen uitte). Dan vraag ik mij af of het komt, omdat ik op het VMBO zat of herhalen ze op de andere niveau's ongeveer even vaak als op het VMBO? Dus de wilde ideeën en vragen vragen kwamen er niet. Ik haakte eigenlijk vaak af en begon te dagdromen. Ik geef toe ik heb mij vaak verveelt heb. Een overplaatsing van speciaal naar gewoon basis onderwijs heeft daar niet zo veel in veranderd. Ik bleef me gewoon vervelen en dagdromen. Het wachten was meer gebaseerd op de behoefte aan een hoger tempo van het leerproces zelf. Dus niet eerst een simpel liedje uit je hooft leren en dan iets moeilijker, naar iets moeilijker en nog iets moeilijker. Gewoon echte liedjes zingen, net zoals de grote kinderen voor de jaarsluiting. Want dat heb ik ervaren als wachten totdat ik volgens de leerkracht oud genoeg was. Wanneer ik het weer wel interessant vond, zat ik voor mijn 14e nog op een lijn met mijn docent. Dus vandaar de vraag.
Repeat?
No thanks!

Berend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 16 feb 2018, 18:48

Re: Laat bloeien.

di 06 mar 2018, 21:56

Ik denk zelf dat de kenmerken van een hoogbegaafden zich ook op de latere leeftijd kunnen ontwikkelen. Ik geloof namelijk dat een deel van de kenmerken van het hoofdbegaafd zijn komen van vragen die mensen zichzelf stellen en daarover gaan nadenken. Neem bijvoorbeeld kritisch zijn, er is geen enkel mens dat vanaf jaar 0 kritisch is, men wordt pas kritisch als men inziet dat niet alles wat mensen zeggen klopt. Het kost aardig wat tijd om deze eigenschappen te krijgen. Verder is het zo dat de eigenschappen die geassocieerd worden met HB niet een op een overeen te hoeven komen met de eigenschappen die jij hebt om hoogbegaafd te hebben, omdat een belangrijk deel van je persoonlijkheid hangt af van de omgeving waarin je opgroeit.
Denk niet in hokjes
https://www.youtube.com/watch?v=xYemnKEKx0c

I live for the persuit of knowlegde.

Gebruikersavatar
Baranor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 05 dec 2016, 12:55

Re: Laat bloeien.

wo 07 mar 2018, 10:47

Hoogbegaafdheid is een complex samenspel van "nature" en "nurture" waarbij natuurlijke aanleg gestimuleerd moet worden om tot wasdom te komen. Het is niet mogelijk om hoogbegaafdheid te "ontwikkelen" , wat er niet is kan ook niet gestimuleerd worden. Wanneer het tot wasdom komt is een andere zaak, en het is goed mogelijk dat je pas op latere leeftijd de mentale gereedschapskist ontwikkeld om je aanleg te benutten.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 21:42

Re: Laat bloeien.

do 08 mar 2018, 16:05

Bedankt voor de informatie. Dit geeft mij al meer duidelijkheid. :) Mocht ik nog vragen hebben, dan kom ik hierop terug.
Repeat?
No thanks!

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 325
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 22:01
Locatie: Maastricht

Q

do 08 mar 2018, 16:16

Ik vraag mij af of een aantal kenmerken van hoogbegaafdheid ook op latere leeftijd ontwikkeld kunnen worden of dat dit te maken heeft met het net niet hoogbegaafd zijn. Ik heb nog wat meer informatie opgezocht over hoogbegaafdheid en net niet hoogbegaafd. Ik herkende me in beide en merk dat ook een aantal eigenschappen van hoogbegaafdheid pas op latere leeftijd had ontwikkeld. Bijvoorbeeld de eigenschap om een docent te passeren met wilde en gekke ideeën die toch eigenlijk meer kloppen dan de ideeën van de docent. Of vragen die vervolgens niet beantwoord werden, alsof ik niet begrepen werd. Dit is gebeurde tijdens een workshop kunstgeschiedenis. Toen had ik wel ineens het probleem dat ik werd overslagen en de rest niet. Dat terwijl bijdehand gedrag in eerste instantie werd aangemoedigd. Misschien klinkt het een beetje arrogant, maar ik was het niet met haar eens. Het is niet zo dat ik boos op ze ben, meer dat ik toen der tijd vastgelopen ben met de groep. Nu kan ik hun kant wel beter begrijpen (Ik moet nog mezelf wat meer ontwikkelen om andere met een wat lager denkniveau optimaal te kunnen begrijpen).

Vanwaar de verwarring? Ik heb tijdens mijn jeugd zowel hoogbegaafdheid kenmerken als kenmerken van net niet hoogbegaafd laten zien. Ik heb wel een soort van wacht jeugd ervaren in mijn ontwikkelingsproces, maar ik heb toch wel in mijn denkwijze aangepast gedrag laten zien. Meer van ik begrijp het en nam die standpunten. Vanaf mijn 14e begon wat meer mijn eigen mening te vormen en pas vanaf mijn pubertijd de irritatie voor herhalingen te ervaren (wat ik alleen naar mijn vriendinnen uitte). Dan vraag ik mij af of het komt, omdat ik op het VMBO zat of herhalen ze op de andere niveau's ongeveer even vaak als op het VMBO? Dus de wilde ideeën en vragen vragen kwamen er niet. Ik haakte eigenlijk vaak af en begon te dagdromen. Ik geef toe ik heb mij vaak verveelt heb. Een overplaatsing van speciaal naar gewoon basis onderwijs heeft daar niet zo veel in veranderd. Ik bleef me gewoon vervelen en dagdromen. Het wachten was meer gebaseerd op de behoefte aan een hoger tempo van het leerproces zelf. Dus niet eerst een simpel liedje uit je hooft leren en dan iets moeilijker, naar iets moeilijker en nog iets moeilijker. Gewoon echte liedjes zingen, net zoals de grote kinderen voor de jaarsluiting. Want dat heb ik ervaren als wachten totdat ik volgens de leerkracht oud genoeg was. Wanneer ik het weer wel interessant vond, zat ik voor mijn 14e nog op een lijn met mijn docent. Dus vandaar de vraag.
Peach, als je iets wil leren zal je altijd onder een docent moeten komen. Het probleem zit er bij hb'ers echter in dat je je docent per definitie overstijgt, tenzij je docent hb is. Op dat moment, het moment dat je leskrijgt van iemand met een lager IQ, maak je het jezelf lastig simpelweg. Je zal dan concessies moeten doen. Ga je door met je lessen of ga je op zoek naar een andere docent. Het vinden van een geschikte docent is een hele moeilijke taak. HB'ers bieden zich nou niet met de bosjes aan. Wat je je af moet vragen, denk ik, is meer waar je echt voor wil gaan en je daarop te blijven focussen. Het is heel moeilijk om te vinden wat je moet doen in het leven, maar als ik je op dat gebied een advies mag geven, zou ik zeggen dat je gewoon naar jezelf moet blijven luisteren.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Gebruikersavatar
Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Berichten: 9384
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:50

Re: Laat bloeien.

do 08 mar 2018, 16:35

Hoogbegaafdheid is een complex samenspel van "nature" en "nurture" waarbij natuurlijke aanleg gestimuleerd moet worden om tot wasdom te komen. Het is niet mogelijk om hoogbegaafdheid te "ontwikkelen" , wat er niet is kan ook niet gestimuleerd worden. Wanneer het tot wasdom komt is een andere zaak, en het is goed mogelijk dat je pas op latere leeftijd de mentale gereedschapskist ontwikkeld om je aanleg te benutten.
'Laat bloeien' is ook iets wat door zowel nature als nurture zal worden beïnvloed, wat het niet minder complex maakt natuurlijk.

Ken je het boek 'Als je kind (g)een Einstein is'? Hierin beschrijft Tessa Kieboom o.a. de opvoeding van een tennistalent waarin ze linken legt met de opvoeding van een HB-kind. Kan je interessante inzichten uit halen voor jezelf.

Zeker als je van huis uit niet echt het HB-zijn (zowel kunnen als mogen en het gezien worden om wie je bent en wat je met je meebrengt aan talenten en begaafdheid) hebt meegekregen is er een boel te ontdekken op HB-gebied en wat dit voor jou betekent.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 21:42

Re: Q

do 08 mar 2018, 17:03

Peach, als je iets wil leren zal je altijd onder een docent moeten komen. Het probleem zit er bij hb'ers echter in dat je je docent per definitie overstijgt, tenzij je docent hb is. Op dat moment, het moment dat je leskrijgt van iemand met een lager IQ, maak je het jezelf lastig simpelweg. Je zal dan concessies moeten doen. Ga je door met je lessen of ga je op zoek naar een andere docent. Het vinden van een geschikte docent is een hele moeilijke taak. HB'ers bieden zich nou niet met de bosjes aan. Wat je je af moet vragen, denk ik, is meer waar je echt voor wil gaan en je daarop te blijven focussen. Het is heel moeilijk om te vinden wat je moet doen in het leven, maar als ik je op dat gebied een advies mag geven, zou ik zeggen dat je gewoon naar jezelf moet blijven luisteren.
Ik dacht dat een docent best wel een lager IQ kon hebben, wanneer je nog een leek bent in het vak. Omdat andere je wel iets bij kunnen brengen wanneer je niets weet. Ik had het mis. Want het zijn dan de denkfouten van de ander die opgemerkt worden. Ik was een halfjaartje doorgegaan en had mij dus gewoon aangepast. Ik wist dat ik het niet kon delen en was ook sociaal wat onhandig. Ik besloot later alsnog te stoppen omdat ik het aanpassen niet vol kon houden. Ik ervaar hierdoor wel een beperking in mogelijkheden, omdat je docent op de zelfde golflengte moet zitten. Mocht ik nou zo een bloem vinden, dan heb ik wel een hele mooie. :laugh: Oh ja en het heeft ook zo een unieke kleur. :laugh: Bedankt voor de tip. Daar moet ik nog even mee leren oefenen.
Repeat?
No thanks!

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 21:42

Re: Laat bloeien.

do 08 mar 2018, 17:27


'Laat bloeien' is ook iets wat door zowel nature als nurture zal worden beïnvloed, wat het niet minder complex maakt natuurlijk.

Ken je het boek 'Als je kind (g)een Einstein is'? Hierin beschrijft Tessa Kieboom o.a. de opvoeding van een tennistalent waarin ze linken legt met de opvoeding van een HB-kind. Kan je interessante inzichten uit halen voor jezelf.

Zeker als je van huis uit niet echt het HB-zijn (zowel kunnen als mogen en het gezien worden om wie je bent en wat je met je meebrengt aan talenten en begaafdheid) hebt meegekregen is er een boel te ontdekken op HB-gebied en wat dit voor jou betekent.
Nee nog niet gelezen. Maar bedankt voor de boekentip. :)
Repeat?
No thanks!

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 325
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 22:01
Locatie: Maastricht

Re: Q

vr 09 mar 2018, 15:44

Peach, als je iets wil leren zal je altijd onder een docent moeten komen. Het probleem zit er bij hb'ers echter in dat je je docent per definitie overstijgt, tenzij je docent hb is. Op dat moment, het moment dat je leskrijgt van iemand met een lager IQ, maak je het jezelf lastig simpelweg. Je zal dan concessies moeten doen. Ga je door met je lessen of ga je op zoek naar een andere docent. Het vinden van een geschikte docent is een hele moeilijke taak. HB'ers bieden zich nou niet met de bosjes aan. Wat je je af moet vragen, denk ik, is meer waar je echt voor wil gaan en je daarop te blijven focussen. Het is heel moeilijk om te vinden wat je moet doen in het leven, maar als ik je op dat gebied een advies mag geven, zou ik zeggen dat je gewoon naar jezelf moet blijven luisteren.
Ik dacht dat een docent best wel een lager IQ kon hebben, wanneer je nog een leek bent in het vak. Omdat andere je wel iets bij kunnen brengen wanneer je niets weet. Ik had het mis. Want het zijn dan de denkfouten van de ander die opgemerkt worden. Ik was een halfjaartje doorgegaan en had mij dus gewoon aangepast. Ik wist dat ik het niet kon delen en was ook sociaal wat onhandig. Ik besloot later alsnog te stoppen omdat ik het aanpassen niet vol kon houden. Ik ervaar hierdoor wel een beperking in mogelijkheden, omdat je docent op de zelfde golflengte moet zitten. Mocht ik nou zo een bloem vinden, dan heb ik wel een hele mooie. :laugh: Oh ja en het heeft ook zo een unieke kleur. :laugh: Bedankt voor de tip. Daar moet ik nog even mee leren oefenen.
Ja Peach, dat was voor mij de grootste test van het leven. Mezelf vinden en mezelf blijven vooral.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Gebruikersavatar
Baranor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 05 dec 2016, 12:55

Re: Q

vr 09 mar 2018, 15:56



Peach, als je iets wil leren zal je altijd onder een docent moeten komen. Het probleem zit er bij hb'ers echter in dat je je docent per definitie overstijgt, tenzij je docent hb is. Op dat moment, het moment dat je leskrijgt van iemand met een lager IQ, maak je het jezelf lastig simpelweg. Je zal dan concessies moeten doen. Ga je door met je lessen of ga je op zoek naar een andere docent. Het vinden van een geschikte docent is een hele moeilijke taak. HB'ers bieden zich nou niet met de bosjes aan. Wat je je af moet vragen, denk ik, is meer waar je echt voor wil gaan en je daarop te blijven focussen. Het is heel moeilijk om te vinden wat je moet doen in het leven, maar als ik je op dat gebied een advies mag geven, zou ik zeggen dat je gewoon naar jezelf moet blijven luisteren.
Autodidactiek is ook een optie. Er is een enorme voorraad aan boeken in de bibliotheek over vanalles en nogwat.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 325
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 22:01
Locatie: Maastricht

Re: Q

vr 09 mar 2018, 16:18



Peach, als je iets wil leren zal je altijd onder een docent moeten komen. Het probleem zit er bij hb'ers echter in dat je je docent per definitie overstijgt, tenzij je docent hb is. Op dat moment, het moment dat je leskrijgt van iemand met een lager IQ, maak je het jezelf lastig simpelweg. Je zal dan concessies moeten doen. Ga je door met je lessen of ga je op zoek naar een andere docent. Het vinden van een geschikte docent is een hele moeilijke taak. HB'ers bieden zich nou niet met de bosjes aan. Wat je je af moet vragen, denk ik, is meer waar je echt voor wil gaan en je daarop te blijven focussen. Het is heel moeilijk om te vinden wat je moet doen in het leven, maar als ik je op dat gebied een advies mag geven, zou ik zeggen dat je gewoon naar jezelf moet blijven luisteren.
Autodidactiek is ook een optie. Er is een enorme voorraad aan boeken in de bibliotheek over vanalles en nogwat.
Klopt, maar ik kijk liever gewoon naar plaatjes man. :laugh:
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 21:42

Re: Laat bloeien.

za 10 mar 2018, 08:59

Bedankt voor de tips. Ik ga daar mee aan de slag. :)
Repeat?
No thanks!

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 325
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 22:01
Locatie: Maastricht

Re: Laat bloeien.

za 10 mar 2018, 23:43

Ik kan je nog veel meer tips geven Peach, vraag maar raak.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 21:42

Re: Laat bloeien.

ma 12 mar 2018, 21:07

Ik kan je nog veel meer tips geven Peach, vraag maar raak.
Ik kan nog even geen vragen bedenken. Ik kom erop terug wanneer ik er een aantal weet. Bedankt voor je hulp. :)
Repeat?
No thanks!

Terug naar “HB in het dagelijks leven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten