seivenrut
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

favoriete levensopvattingen

Ma 14 Mei 2018, 21:01

Voor mij:
  • Absurdisme: het leven niet te serieus nemen.
  • Taoisme: alles is constant in verandering, harmonie met de wereld en soms de dingen durven loslaten.
  • Stoïcisme: maak je enkel druk om zaken die binnen je controle zijn, kweek een sterk karakter om klaar te staan voor wat het lot ook op je weg gooit.
Hebben jullie hier nog andere opvattingen aan toe te voegen die jullie zinvol vinden in het leven, al dan niet specifiek voor hoogbegaafden?

Baranor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: favoriete levensopvattingen

Ma 14 Mei 2018, 23:35

Biologie... iedereen is een dier.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Mercurious
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zo 20 Mei 2018, 05:31

Vind ik een mooie, maar dat is toch een leer, geen levensopvatting?

Ik kies gewoon voor het humanisme.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Baranor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zo 20 Mei 2018, 07:46

Jawel hoor. Al het menselijk gedrag is te verklaren vanuit de biologie. Wanneer we vervolgens één van de primaire onderdelen van de biologie nemen - soort overleving is het allerbelangrijkst voor de soort - en dat combineren met 'wat is het beste voor de soort mens' dan vloeit daar als vanzelf een levensfilosofie uit voort.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zo 20 Mei 2018, 19:03

Ik schommel tussen Forrest Gump (LIFE is like a box of Chocolate,you never know whatever your gonna. get)
En synchroniciteit.
t !!!@#$???

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ma 21 Mei 2018, 08:55

Synchroniciteit??!!!!!!!!

blsh1: duhhh. On-Hb opmerking. Ik bedoel. Serendipiteit

Ik word een beetje dement.
t !!!@#$???

Mercurious
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 22 Mei 2018, 09:26

Jawel hoor. Al het menselijk gedrag is te verklaren vanuit de biologie. Wanneer we vervolgens één van de primaire onderdelen van de biologie nemen - soort overleving is het allerbelangrijkst voor de soort - en dat combineren met 'wat is het beste voor de soort mens' dan vloeit daar als vanzelf een levensfilosofie uit voort.
gewoon hardop denken... bedoel je dat?
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Mercurious
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 22 Mei 2018, 09:27

Ik schommel tussen Forrest Gump (LIFE is like a box of Chocolate,you never know whatever your gonna. get)
En synchroniciteit.
uh....

hoe schommel je daartussen dan?

ben je een pendulum?

syncen.................. jaja..... doe je ook met muziek. moet ik eens een geluidsbestandje delen?

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 22 Mei 2018, 11:17

Ik doe aan synchroon stressen.
t !!!@#$???

Baranor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 22 Mei 2018, 11:19

gewoon hardop denken... bedoel je dat?
Zoiets ;-). Het was voor mij een kwestie van data-accumulatie totdat ik althans een gedeeltelijk overzicht kreeg van hoe de biologische machine die mens heet functioneert. Dit behelste opbouw van algemene kennis van biologie, sociologie, psychologie, communicatie ( vooral interactie tussen mensen onderling van mens tot mens, zonder lagen of schijven ertussen) en geschiedenis. Vanuit deze noodzakelijkerwijs onvolledige kennisopbouw was het vervolgens mogelijk om geschiedenis en menselijk handelen te plaatsen in een algehele biologisch-verklaarbare handelingsstroom, uitgaande van het principe dat mensen dieren zijn net als de rest en primair handelen vanuit de dierlijke behoeftes opgelegd door het DNA, gestuurd door een voorliggende set aan oorzaak-gevolg relaties en rekening houdend met de betrekkelijkheid van de vrije wil en omstandigheden waarin zij zich bevinden. Daarna moest ik mijn eigen morele kompas ontwikkelen tegen de achterliggende maxtrix van gegevens en bewust kiezen voor hoe ik mijn handelingen wilde plaatsen in het geheel van deze matrix, kijkende naar mijn eigen positie ten opzichte van mijn omgeving en mijn vermogen tot het uitoefenen van invloed.

Maar dat heb ik niet allemaal hardop gedacht, al heb ik wel de neiging om gesprekken met mijzelf te voeren en daarbij ook passende gezichtsuitdrukkingen te hebben, vaak tot verbijstering van tegemoetkomende fietsers. [:))]

Terug naar “HB in het dagelijks leven”