Anouk
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Warboel

do 04 okt 2018, 21:46

Ik merk dat ik op het punt sta waarop ik mezelf weer moet leren kennen. Na een lange tijd in sleur te hebben geleefd, en al mijn keuzes te hebben gebaseerd op het nut voor mijn gezondheid, wil ik weer proberen keuzes te maken vanuit gevoel, wie ben ik en wat vind ik nou echt leuk.

Nu merk ik echter dat, doordat het denken weer sneller gaat dan ik soms kan volgen, ik onbewust nog steeds allerlei dingen laat meespelen waarvan ik helemaal niet wil dat ze (in die mate) meespelen met mijn uiteindelijke beslissing.

Dit gaat van bijvoorbeeld simpele kledingkeuzes naar keuzes m.b.t relaties. Ook al ben ik me op het moment zelf inmiddels zeer bewust van het feit dat er van alles meespeelt, blijft mijn hoofd in strijd met zichzelf en weet ik nergens een eenduidige keuze in te maken.

Mensen stellen me met betrekking tot zulke kwesties vaak vragen waarvan ik het antwoord twee kanten op kan relativeren. De (vaak gestelde) vraag wat mijn eerste gedachte is werkt evenmin, gezien mijn hoofd dan al een volledige beredenering aan het maken is. Mijn eigen hoofd overstroomt inmiddels van alle gedachtes en veranderingen die op het moment plaatsvinden in mijn leven, vandaar dat ik het hier vraag.

Is er iemand die zich hierin herkent en/of tips heeft? :biggrin:

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Warboel

do 04 okt 2018, 21:56

Ik herken dat zeker..weet sinds 4weken dat ik HB ben(57 jr oud).
Kwam tot besef dat hersenen 30 jaar ongeveer in slaapstand hebben gestaan(overlevings modus,lang verhaal).
Nu ik besloten heb weer wakker te worden zeg maar is mijn arme brein een janboel...Extreem scherp en alert,focus is soms weg,schiet alle kanten op.
Op mijn werk is het merkbaar :voelbaar.Coll.weten van mijn HB.
Tip:vertel het je omgeving wat je voelt.Mijn coll.remmen mij nu af zetten me even terug(Moet veel risicovolle medicatie delen oa).

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

do 04 okt 2018, 23:27

Ik herken me hier geheel niet in, Ik weet sinds mijn 12de dat ik een hoog IQ heb, weet sinds 2006 dat er meer zijn zoals ik, en ben pas sinds een jaar (ik ben 52) actief op zoek naar HBers. Mijn brein staat meestal op snoozen, wegens een CVA van 24 jaar geleden, maar soms, als ik ritalin pak, dan is het Feest.

Ik kan me echter wel goed verplaatsen in jou situatie, denk ik. Wanneer ik tegenwoordig een "moeilijke" keuze tegenkom, dan kies ik gewoon - eigenlijk lukraak. Voelt dit goed, dan ga ik door, voelt dit niet goed dan verontschuldig ik me, en volg de ander keuze.

Bijvoorbeeld, een aantal jaren geleden ging ik bij de buurvrouw langs, en ze vroeg of ik koffie wilde (omdat het toevallig toch zaterdagochtend was). Ik zei nee, liep weg, pakte mijn fiets. en fietste de poort uit. Daar bedacht ik me dat ik de verkeerde keus had gemaakt, vooral omdat mijn antwoord mij voortdurend bezighield. Ik ging dus terug, verontschuldigde me, vroeg of het aanbod nog gold (natuurlijk!) en heb toen met de buurvrouw koffie gedronken.

Je moet niet denken dat de ander van papier maché is. De ander heeft ook z'n twijfels, en gedachten, en gedrag, en bezigheden. En als je het vraagt wil iedereen je helpen - of even wachten op jou, omdat jij tijd nodig hebt om een beslissing te nemen.

Nog een laatste tip: Geniet van de mooie dingen in het leven. Ga eens een jaartje alleen weg, naar Thailand of zo.
the future ain't what it used to be

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 05 okt 2018, 07:36

Op grond van wat ik lees en denk te begrijpen. Je probeert met de nieuwe informatiestromen de oude/laatste wereld van je af te ronden. Alles een plek geven en er niet meer naar omkijken of er iets meedoen is handiger.

MB
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 09 okt 2018, 22:54

Ik herken dit zeker. Voor mij zit de remedie in minder praten en redeneren, maar meer mijn gevoel volgen en daar ook voor gaan staan. Als je alles elke kant op kunt redeneren is dat dus geen doorslaggevend proces, misschien is het zelfs eerder een proces wat je van koers af en aan het twijfelen brengt.

Anouk
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 09 okt 2018, 23:27

Ten eerste, dank voor jullie reacties.

Mijn omgeving weet er van af, in zoverre dat ze luisteren en het proberen te begrijpen, maar dit is zonder de ervaring lastig.
Lukraak kiezen is natuurlijk een leuke oplossing, waar ik op het moment zeker wat van kan leren. Dit kan misschien niet bij alle keuzes, maar ik kan me zeker wel meer bewust zijn van het feit dat niet alles definitief is en hoeft te zijn.

Genieten van de mooie dingen in het leven doe ik zeker. Grote reizen en dergelijke zitten er nog niet in, zo ver is mijn gezondheid nog niet, maar daardoor merk ik wel juist meer te genieten van de kleine dingen.

Dit betekent dus ook dat "er niet meer naar omkijken" geen optie is. Alles wat is geweest geef ik automatisch een plek, daar heb ik weinig moeite mee, maar het "gebeuren" afronden is dus nog geen optie. Dat is, of ik het nou wil of niet, een kwestie van mee leren omgaan.

Ik snap dat minder praten en redeneren een fijne oplossing is, de vraag is alleen hoe ik daar kom. Het is geen bewust proces maar een automatische reactie op een bepaalde actie.

MB
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 09 okt 2018, 23:43

Ik snap dat minder praten en redeneren een fijne oplossing is, de vraag is alleen hoe ik daar kom. Het is geen bewust proces maar een automatische reactie op een bepaalde actie.
Het is geen 'fijne oplossing', het is lastig als je dat niet gewend bent. Hoe je daar komt is stoppen. Als je merkt dat je teveel redeneert, vastloopt of gestresst raakt van teveel redeneren, dan kun je ervoor kiezen om daarmee te stoppen. Dat begint met het herkennen van de signalen wanneer het mis gaat. Ervoor zorgen dat het niet meer een automatische reactie is. Goed waarnemen wat je voelt, wat je denkt en wat je wilt tijdens dat proces, en dan kijken of je eerder in dat proces een andere afslag kunt nemen.

WakeUp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 08 dec 2018, 20:22

Ik merk dat ik op het punt sta waarop ik mezelf weer moet leren kennen. Na een lange tijd in sleur te hebben geleefd, en al mijn keuzes te hebben gebaseerd op het nut voor mijn gezondheid, wil ik weer proberen keuzes te maken vanuit gevoel, wie ben ik en wat vind ik nou echt leuk.

Nu merk ik echter dat, doordat het denken weer sneller gaat dan ik soms kan volgen, ik onbewust nog steeds allerlei dingen laat meespelen waarvan ik helemaal niet wil dat ze (in die mate) meespelen met mijn uiteindelijke beslissing.

Dit gaat van bijvoorbeeld simpele kledingkeuzes naar keuzes m.b.t relaties. Ook al ben ik me op het moment zelf inmiddels zeer bewust van het feit dat er van alles meespeelt, blijft mijn hoofd in strijd met zichzelf en weet ik nergens een eenduidige keuze in te maken.

Mensen stellen me met betrekking tot zulke kwesties vaak vragen waarvan ik het antwoord twee kanten op kan relativeren. De (vaak gestelde) vraag wat mijn eerste gedachte is werkt evenmin, gezien mijn hoofd dan al een volledige beredenering aan het maken is. Mijn eigen hoofd overstroomt inmiddels van alle gedachtes en veranderingen die op het moment plaatsvinden in mijn leven, vandaar dat ik het hier vraag.

Is er iemand die zich hierin herkent en/of tips heeft? :biggrin:
Het denken gaat sneller wanneer je je goed voelt hè. Ik denk dat selecteren op basis van wat je wilt belangrijk is. Echt wilt. Probeer daar achter te komen.
Redeneringen zijn slechts redenen om niet te hoeven voelen. Voelen is primair en instinctiefmatig. Stel je een heet kookvuur voor, je trekt onmiddellijk terug hoor . AU AU AAAAAA

Terug naar “HB in het dagelijks leven”