Vind/ voel jij jezelf androgyn?

Ja
39%
19
Nee
24%
12
Een beetje
31%
15
Ik weet het niet
6%
3

Totaal aantal stemmen: 49
Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Androgynie

do 01 apr 2010, 19:22

:lol: NL dacht dat ik de enige mafkees was ... (bij mij niet overigens)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

hagelslag
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 01 apr 2010, 21:15

Zou ik er moeite mee hebben om in een vrouwenlichaam wakker te worden?
Hmmm... ik denk het niet.
Het zal wel erg wennen zijn, vermoed ik. Ik vermoed toch andere gevoelens, zal waarschijnlijk een aantal sociale gedragingen moeten veranderen, enz. Ik denk dat ik op den duur naar mijn oude vertrouwde mannelijkheid zal gaan terug verlangen, maar zal vermoedelijk meer heimwee zijn dan een probleem.

Het lijkt me met name interessant om het verschil te ervaren. En inderdaad ben ik ook erg benieuwd naar het seksuele aspect.
Alles komt goed!

miriam
Veelgebruiker
Veelgebruiker

do 01 apr 2010, 21:18

Ik droom wel vaker dat ik met een vrouw eh lief doe. Alleen weet ik dan nooit of ik in die droom een man of vrouw was? :shock: Dromen jullie zo gedetailleerd of zo? :lol:

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 01 apr 2010, 21:39

Ik heb me ook regelmatig afgevraagd hoe het zou zijn als man (sexueel gezien, het gevoel van een erectie te krijgen en zo), maar ik kwam tot de prozaische conclusie dat het vrij weinig verschil zou maken. Zwellichamen zijn immers zwellichamen, of ze nou in een mevrouw zitten of in een meneer.

Toen ik klein was wilde ik trouwens wel heel graag een jongetje zijn, en daar ging ik vrij ver in (omkleden in de jongenskleedkamer en zo), ik was een behoorlijke tomboy :lol:. Maar toen de lichamelijke dameskenmerken de kop opstaken legde ik me al snel neer bij het onvermijdelijke. Ook met borsten kun je immers 'jongensdingen' doen als je daar zin in hebt :mrgreen:.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 01 apr 2010, 23:22

Een dagje het andere geslacht zijn lijkt me wel eens leuk.

Maar verder heb ik niets met androgynie.
Niet in de betekenis van tweeslachtig, niet in de betekenis van kenmerken van beide geslachten overnemen of juist bewust tussen de geslachten in staan.
Ik denk niet dat dit meer het geval zal zijn onder hoogbegaafden. Ik denk wel dat het in bepaalde tijden in bepaalde kringen wel trendy was om je androgyn te kleden en op te maken en je zo te noemen.

Een lager opgeleide vrouw met mannelijk uiterlijk of gedragskenmerken wordt naar mijn idee toch eerder een manwijf genoemd en dus negatiever gelabeld. Weet iemand overigens het woord voor de mannelijke tegenhanger daarvan??
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

miriam
Veelgebruiker
Veelgebruiker

do 01 apr 2010, 23:38

Mietje? :mrgreen:

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 01 apr 2010, 23:45

miriam schreef:Mietje? :mrgreen:

Moest ik ook aan denken. Maar dat heeft voor mij toch een andere lading. Maar kan ook komen omdat ik daar door mijn broers altijd voor werd uitgescholden. Associeer ik dus niet met lager opgeleide vrouwelijke mannen. :wink:
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

miriam
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vr 02 apr 2010, 18:29

:oops: :oops: Sorry! Ik had het lager opgeleid even over het hoofd gezien :oops: :oops: Reageerde dus alleen op:
Nickname schreef:mannelijk uiterlijk of gedragskenmerken
en
Nickname schreef:het woord voor de mannelijke tegenhanger
.. :oops:

hagelslag
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 02 apr 2010, 20:52

Daar zijn wel woorden voor, zoals Jan Hen of keukenpiet. Maar ik geloof niet dat die nog zo actueel zijn. Er wordt ten aanzien van zulke mannen door andere laagopgeleiden tegenwoordig toch eerder teruggegrepen op pejoratieve termen die homoseksualiteit suggereren, zoals mietje of flikkertje.

Ik vermoed overigens dat lager opgeleide mannen met vrouwelijke kenmerken enorm hun best zullen doen om die trekken zo goed mogelijk te verbergen. Onder hun peers lijkt machismo het leidende principe en afwijkingen daarvan zijn volgens mij nauwelijks acceptabel.
Of heb ik nu een heel verkeerd beeld?
Alles komt goed!

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

za 03 apr 2010, 11:53

Oh god, krijgen we dat weer 'elk mens is een individu, er is geen verschil tussen mannen en vrouwen, iedereen is uniek blablabla'
Goed, laten we dat even benadrukken dan: ja, je bent een unieke, prachtige sneeuwvlok! Net als iedereen.
Mooi, hebben we dat gehad, kunnen we nu terug naar de praktijk: er is wel degelijk sprake van een mannelijk en vrouwelijk principe.
Iedereen weet het, en iedereen weet wat typisch mannelijk en typisch vrouwelijk is.
Bijvoorbeeld, ik ben een mevrouw, en ik houd me keurig aan de code dat vrouwen niet een keiharde boer laten en daar dan heel trots en triomfantelijk bij kijken.
Dus, graag de vrijheid terug om daar in alle ongenuanceerde en overduidelijke termen over te praten, want het is zo'n beetje mijn lievelingsonderwerp!

@Hagelslag, ik zag dat hoog-opgeleide mannen hier dezelfde homofobe en laatdunkende termen gebruiken.
Die hebben blijkbaar ook de behoefte hun eigen softe uitstraling te overschreeuwen ten kost van anderen, beetje sneu :wink1:

ps. Mag ik een bestelling plaatsen voor David Beckham? Het model Archie Bunker is zoooooooo 1973.
Graag rond 25 december leveren in smaakvolle geschenkverpakking.
No rest for the wicked...

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

za 03 apr 2010, 12:42

Ik dacht ik kijk even of er mensen zijn die op mijn post hebben gereageerd. Maar toen ik hem gister schreef had ik hem toch niet geplaatst :lol:

@Hagelslag
Ik zal wel in de minderheid zijn als ik denk dat gevoeligheid van mensen in alle lagen van de bevolking netjes verspreid is. Ik ken namelijk geen ongevoelige mensen. Wel mensen die door gebeurtenissen een enorm masker hebben, of mensen die ongevoelige uitlatingen doen. Dat hb-ers anders omgaan met hun gevoeligheid lijkt me logisch. En dat er mensen zijn die meer last hebben van hun gevoeligheid ook, maar dat heeft mi te maken met andere persoonskenmerken. En nee, natuurlijk is niet iedereen even gevoelig, maar ik vind het eigenlijk wel redelijk een containerbegrip... (andere discussie dus :wink: )
@Enigma
Ik weet niet of mensen bewust zo reageren. Zoals je zelf al zegt 'jezelf overschreeuwen'. Je ziet zo vaak mensen kenmerken van zichzelf waar ze onzeker over zijn belachelijk maken bij een ander, om zo voor zichzelf er zekerheid aan te ontlenen. Waarbij dat 'belachelijk' ook genuanceerd geinterpreteerd mag worden! So many ways...

Ik heb het topic geopend, maar het is niet van mij. Toch wil ik benadrukken dat het gesprek niet perse hoeft te blijven gaan over het wel of niet zijn van een eigenschap van hb. Met 'hb in het dagelijks leven' kan het toch ook gewoon gaan over JOU, jij die het leven ervaart op een bepaalde manier zonder dat je extreem anders bent dan anders-intelligenten?

Misschien is de vraag dan anders; op wat voor manier manifesteren mannelijke en vrouwelijke eigenschappen zich bij hoogbegaafde mensen?

Tioli
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 08 nov 2018, 18:46

Quote Sofie:
Er wordt in de kenmerkenlijstjes van hb vaak genoemd dat men neigt naar androgyn gedrag, en dan met name de vrouwen.

Ik vraag me af of dit in hogere mate voorkomt bij hoogbegaafde mensen of dat het gelijk verdeeld is. En als het vaker voorkomt bij hb-ers, is het dan een gevolg of een oorzaak?

Heeft een mens met een hogere intelligentie vanwege bepaalde persoonskenmerken de neiging tot androgyn gedrag? Of is het andersom?

Hebben mensen die mannelijke en vrouwelijke aspecten bezitten zoveel potentieel omdat ze van beide het goede hebben meegekregen zodat ze komen tot een hogere intelligentie?

Buiten dat...
Wie herkent zich en wil vertellen wat het voor een rol speelt in zijn/haar dagelijks leven. Welke positieve kanten ervaar je en welke belemmeringen?
Ik denk dat androgynie en hoogbegaafdheid niets met elkaar te maken heeft.

Beiden is aangeboren, je wordt dus niet hoogbegaafd omdat je androgyn bent en andersom ook niet.

Ik ben androgyn, agender en aseksueel.
Zelf ervaar ik alles als positief (ik zou willen dat er veel meer mensen zo waren), maar in de samenleving vind ik weinig aansluiting, ben ik een buitenbeentje (ik zou dus willen dat er veel meer mensen zo waren :biggrin: ).
Waarom is er iets en niet niets? En waar komt iets vandaan? Welke temperatuur heeft niets?

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

do 08 nov 2018, 22:32

Misschien zijn androgynie en hoogbegaafdheid toch wel gekoppeld, ergens , genetisch? Want waarom zeg jij Tioli dat dat niet zo is? Is daar onderzoek naar gedaan? Het zou toch best kunnen?

Als je de poll leest, dan voelt 43% van de HBers zich androgyn. Toeval?
Laatst gewijzigd door Camiel, vorige week

Tioli
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 08 nov 2018, 22:44

Ja, er zou in aanleg best een koppeling kunnen zijn, maar zoveel weet ik er niet van.

Maar zijn er bekende hoogbegaafde androgynen?
Waarom is er iets en niet niets? En waar komt iets vandaan? Welke temperatuur heeft niets?

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 08 nov 2018, 22:57

Tioli schreef
Ik denk dat als er 100 jaar geleden androgynen waren, ze ofwel niet wisten dat ze androgyn waren (de term moet eerst geponeerd worden voordat het onderscheid gemaakt kan worden - hé, hoor ik daar een nieuw topic?), ofwel ze wilden/durfden daar niet voor uit komen, denk ik. Maar ik weet dan ook niet precies hoe de man/vrouw rol zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld.

Tioli
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 08 nov 2018, 23:25

Tof dat er nu reacties komen in de diverse topics waarin ik gereageerd heb!

Maar ik kan morgen pas weer reageren, want mijn brein moet nu echt naar bed. [wacko]

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 09 nov 2018, 07:32

Ik ben trouwens, geslachtelijk gezien, een man, en ik ben seksueel gezien sterk aangetrokken tot vrouwen. Aan de andere kant kan voel ik me regelmatig a-seksueel - of ik zou me graag a-seksueel willen voelen. Verkleedpartijtjes (als vrouw) doe ik tegenwoordig niet meer, maar ik vind het nog steeds heel interessant om te weten hoe het voelt om vrouw te zijn.

Tioli
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 09 nov 2018, 09:44

Zo, goeiemorgen. Daar ben ik weer. Ik vind slapen heerlijk, maar vaak wel een lastige onderbreking. :biggrin:
Ik schreef:
Ik denk dat androgynie en hoogbegaafdheid niets met elkaar te maken heeft.
Beiden is aangeboren, je wordt dus niet hoogbegaafd omdat je androgyn bent en andersom ook niet.
Camiel schreef:
Misschien zijn androgynie en hoogbegaafdheid toch wel gekoppeld, ergens , genetisch? Want waarom zeg jij Tioli dat dat niet zo is? Is daar onderzoek naar gedaan? Het zou toch best kunnen? Als je de poll leest, dan voelt 43% van de HBers zich androgyn. Toeval?
Onder vrouwen met autisme zijn ook veel vrouwen bi, lesbisch of niet zo heel vrouwelijk om te zien of niet zo vrouwelijk van gedrag. Ik vind dat allemaal heel interessant.

Wat is de oorzaak van hoogbegaafdheid? Ik heb me er nog niet in verdiept. Is het genetisch? Krijg je de hoogbegaafde genen van je (voor-)ouders?
In een ander topic schreef ik:
In Wij zijn ons brein, van Dick Swaab, staat op pagina 82: "Tussen de 6e en 12e zwangerschapsweek ontwikkelen de geslachtsorganen van het kind zich in mannelijke of vrouwelijke richting door de aan- of afwezigheid van testosteron. Vervolgens differentiëren de hersenen zich in mannelijke of vrouwelijke richting in de tweede helft van de zwangerschap, doordat het jongetje dan een piek van testosteron produceert en het meisje niet. In deze periode wordt het gevoel man of vrouw te zijn, onze genderidentiteit, voor de rest van ons leven vastgelegd in onze hersenstructuren."

En op pagina 88: "Hormonen en andere chemische stoffen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van onze seksuele oriëntatie. Meisjes die in de baarmoeder hoge testosteronspiegels hebben door de bijnierafwijking CAH hebben meer kans op bi- en homoseksualiteit. Tussen 1939 en 1960 is in de vs en Europa aan zo'n 2 miljoen zwangeren de oestrogeenachtige stof DES toegediend om een miskraam te voorkomen. Dat effect had DES overigens niet, maar (...) DES geeft ook een verhoogde kans op bi- en homoseksualiteit bij meisjes. Blootstelling van het kind voor de geboorte aan nicotine of amfetamine veroorzaakt ook een verhoogde kans op lesbische dochters.

De kans op homoseksualiteit neemt bij jongens toe met het aantal broers dat vóór hen werd geboren. Dit wordt verklaard door een afweerreactie van de moeder tijdens de zwangerschap op mannelijke stoffen die het zoontje in de baarmoeder afgeeft. Zo'n afweerreactie zou met iedere zwangerschap van een zoon toenemen. Stress van de zwangere vrouw verhoogt ook de kans op homoseksuele kinderen, doordat het stresshormoon cortisol van de moeder inwerkt op de productie van de geslachtshormonen van het kind in de baarmoeder."
Het lijkt mij dat androgynie hier ook ergens vandaan komt. Als hoogbegaafdheid genetisch is heeft het dus geen koppeling.
Ik schreef:
Camiel schreef:
Ik denk dat als er 100 jaar geleden androgynen waren, ze ofwel niet wisten dat ze androgyn waren (de term moet eerst geponeerd worden voordat het onderscheid gemaakt kan worden - hé, hoor ik daar een nieuw topic?), ofwel ze wilden/durfden daar niet voor uit komen, denk ik. Maar ik weet dan ook niet precies hoe de man/vrouw rol zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld.
Je kunt toch aan het gezicht (en het lichaam?) zien of iemand androgyn is? Einstein is geen androgyn.
Ik schreef:
Ik ben androgyn, agender en aseksueel.
Camiel schreef:
Ik ben trouwens, geslachtelijk gezien, een man, en ik ben seksueel gezien sterk aangetrokken tot vrouwen. Aan de andere kant kan voel ik me regelmatig a-seksueel - of ik zou me graag a-seksueel willen voelen. Verkleedpartijtjes (als vrouw) doe ik tegenwoordig niet meer, maar ik vind het nog steeds heel interessant om te weten hoe het voelt om vrouw te zijn.
Leuk!

Ik ben geslachtelijk een vrouw.

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 09 nov 2018, 13:26

Ik heb eergisteren als man een kip geslacht...telt dat ook ? :)

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 09 nov 2018, 17:37

Tioli schreef
Je kunt toch aan het gezicht (en het lichaam?) zien of iemand androgyn is? Einstein is geen androgyn.
Je kon 100 jaar geleden ook aan een gezicht aflezen wat voor een hond zij/hij had. Of wanneer iemand crimineel was. Dat is, dacht ik, achterhaald. ;--)

Je kunt aan een lichaam wel wat mannelijke en vrouwelijke kenmerken aflezen. En statistisch gezien valt er waarschijnlijk wel wat te zeggen over het man/vrouw-voelen, en de zichtbare man/vrouw-kenmerken. Daar houd het wel een beetje op, denk ik
Ik ga er ook prat op dat ik "typische" homo's herken, maar daar heb ik ook lang niet altijd gelijk in.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”