nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Slim besparen

Ma 04 Jun 2012, 20:07

Ja , als ik ga kamperen dan ben ik errug creatief. tandenpoetsen in een bodempje water in een beker... en zo'n warm water zak douche aan een boom hangen voor afwassen of handen en voeten wassen.

maar thuis...
als gestressde moeder van 3 met weinig fut en tijd merk ik dat ik ook maar 1 of 2 keer heel uitgebreid kan douchen (lees 10 min, zonder dat er een peuter of half puber aan de deur roept) en verder gewoon wassen bij de wasbak. Kids ook maar 2 x per week.
Bij hun papa gaan ze uitgebreid in bad. en Tos douched ook nog bij turnen dus is ook weer water besparing :lol:
Verder als het heet is zet ik ze buiten gewoon onder de tuinslang :mrgreen:
Of onderdompelen in de regenton??

Ik gebruikte wel water uit de regenton om de katoenen poep luiers uit te spoelen. maar nu peuter meer on the move is en hele gore poepies heeft zijn pampers toch handiger en daar kan aardig wat in.. en nu gaan we rustig beginnen met zindelijkheidstraining, dus zal ook wel handig zijn. Ik vind die berg afval ook niks, en al koop je goedkope luiers, is het nog veel geld.
met die katoenen luiers heb ik ook mazzel gehad, die kwamen 10 jaar geleden vanee oud collega, die ook al haar kids en neefjes en dan die 3 van mij aangehad hebben, en nu nog af en toe als nacht luier voor de plasjes. scheeld kapitalen, en ze zijn ook sneller zindelijk door die dikke kleffe prop in de broek. althans de meisjes wel. jongetje weet ik niet.koppig baasje. Moet je poepen ? nee hoef niet. pfff stinkie
t !!!@#$???

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ma 04 Jun 2012, 20:22

ik ben een "douchewaterverspiller" . Dat heeft zeker ook met mijn ziekte te maken, ik moet 's morgens een warme douche anders kan ik me amper bewegen de rest van de dag. En vaak dan 's avonds weer ff . Ik douche wel altijd kort, dat dan weer wel.

We hebben hier wel een grijswatercircuit, douchewater wordt opgeslagen en gebruikt om het toilet door te spoelen. Dat maakt het weer een beetje goed.

Verder heb ik een "watertuin". Dat is dus niet een tuin vol vijvers, maar wel een tuin vol slimmigheidjes om regenwater niet naar het riool maar naar het grondwater te laten afstromen. We hebben wat extra "putjes" die werken als een soort drainagesysteem, we hebben een soort van waterornament dat werkt op regenwater (dus bij een hele droge periode staat het stil), maar het zorgt er dus voor dat water langzamer afstroomt naar de tuin, speciale tegels etc. Ik heb bij een gemeente gewerkt waar men proefkonijnen voor dit soort meuk zocht, dus ik had me gelijk aangemeld en ben er heel erg blij mee.
LEEF!

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ma 04 Jun 2012, 21:56

Ik ben ook een douchewaterverspiller. Vind het soms zo heerlijk om ter ontspanning lekker onder de douche te gaan. Kan ook gaan yoga'en oid maar dat doe ik dan weer niet.

Maar.... ik heb geen auto, geen kinderen, geen huisdieren en alleen zuinige planten :mrgreen:
Always remember to live
Never forget to give

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ma 04 Jun 2012, 22:01

Phileine2 schreef:Ik ben ook een douchewaterverspiller.
Iedere dag minimaal 20 minuten, soms langer...heerlijk....geen kinderen.....geen planten......1 middelgrote poes......moet kunnen vind ik [fishy]

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ma 04 Jun 2012, 22:38

Wat gaaf, ik kocht mijn maliënkolders altijd nieuw maar de eerstvolgende wordt van die lipjes!

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ma 04 Jun 2012, 22:47

Ik heb juist nog een hele zak liggen, neem ze wel mee naar de meet voor je :mrgreen:
Always remember to live
Never forget to give

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 05 Jun 2012, 14:50

Nathalie, ik vind het sowieso kunstig van jou hoor, met je drie kids!

@ Aletta: Wat een zaligheid dan om proefkonijn te mogen zijn! Een proefkonijn uit vrije wil & in het belang van de wereld om je heen. Zo wordt je dagelijkse warme douche - die je gewoon nodig hebt en daarmee géén verspilling is m.i. - toch weer wat gecompenseerd. :)

Siouxsie schreef:Wat gaaf, ik kocht mijn maliënkolders altijd nieuw maar de eerstvolgende wordt van die lipjes!

:roflmao: of :oops: ben jij iemand die het heerlijk vindt om naar van de Fantasy-festivals te gaan?
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Milena
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 05 Jun 2012, 17:52

Lol, lijkt me heel leuk om te maken, maar in het tempo waarin ik blikjes leegdrink, heb ik 3 levens nodig om er eentje te kunnen maken.
Heb nog wel een voorraadje groene en blauwe bierflesjes staan waar ik ooit nog eens een kroonluchter mee wil maken.
"There's something wrong in not appreciating one's own special abilities, my girl. Find your own limitations, yes, but don't limit yourself with false modesty." Anne McCaffrey - Dragonsinger

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 05 Jun 2012, 18:45

Milena schreef:Heb nog wel een voorraadje groene en blauwe bierflesjes staan waar ik ooit nog eens een kroonluchter mee wil maken.

Ben benieuwd in welk leven je dat gaat doen, hihi.
Je kunt het natuurlijk ook inzetten in een nog te bouwen Earthship, als mooie 'lichtmandala' in het dak ofzo ... *mijmer*

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 08 Jun 2012, 14:48

Wow, die wil ik dan wel eens zien....kroonluchter van flessen.

ik vind mezelf trouwens de laatste tijd wel beetje stom bezig, dat ik niet oplet in mijn koelkast, en moet toch wel eten weg gooien waar ik niet aan toe ben gekomen, of toch te grote portie of restjes bederve . Ondanks de kliekjes dagen en zo.

Als je dat goed bijhoud, kan het je ook weer geld besparen. (maar dan moet je wel wakker blijven. ik baalde dat ik 2 hamburgers was vergeten op te eten deze week, en waren dus toch bedorven en ook ander vleesje belande in de kliko. (FOEIIII!!!!) kwam door de avond 4 daagse..
maar verder eet ik wel heel veeldingen die al over de datum zijn, en verder nog prima zijn, kwark en yoghurt kunnen nog weken goed blijven.
Ik neem ook overdatum spullen mee uit mijn biologische winkel waar ik werk, en is bijna altijd nog goed te eten.
t !!!@#$???

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 09 Jun 2012, 11:12

Ik heb laatst op TV gezien hoe dat gaat met die data. Vaak ligt de datum idd veel te vroeg en is het spul daarna ook nog best eetbaar (wel afhankelijk van het soort product).
Het toppunt was eigenlijk soep die zo geconserveerd was dat het jaren houdbaar was. Maar vanwege het imago van het product wilde de winkelier het gekoeld aanbieden en een datum er op zetten alsof het slechts een maand houdbaar was. Bizar :?

Er werden ook mensen gefilmd die er een sport van hadden gemaakt om de kliko bij de super leeg te halen en daar prima van konden eten.
Always remember to live
Never forget to give

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Za 09 Jun 2012, 19:55

Ik heb al jaren niks van die uiterste verkoopdata op verpakkingen. Gewoon je ogen en je neus gebruiken: als er geen haar op zit en het stinkt niet is het nog prima te eten. Zeker vleeswaren voor op brood blijven nog weken na De Datum goed, mits ongeopend in de koelkast bewaard. En kaas kun je heel goed pimpen door de groene plekjes eruit te snijden, de gele stukken eromheen zijn nog heel goed eetbaar. Bij Appie loop ik ook op de 35%-stickers... mocht ik het niet meteen nodig hebben mik ik het de vriezer in.

Wat water betreft: ik heb niet echt een tuin, wel een paar sinaasappelkistjes buiten met aardappelen, uien en aardbeien enzo. Ernaast heb ik een paar bakken staan om regenwater op te vangen ter bewatering in droge tijden. Verder een bespaarknop op de stortbak van het toilet voor de plasjes (jongste trekt meestal helemaal niet door, dat scheelt ook weer :lol:), en het kookwater van de groentjes gebruik ik om sausjes mee te maken.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zo 10 Jun 2012, 17:44

Ik ben met vlees e.d. wel een stuk voorzichtiger. Maar jij leeft nog.... dus kennelijk mag het wel wat minder precies :)
Always remember to live
Never forget to give

Milena
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zo 10 Jun 2012, 19:23

Ik kijk bij houdbaarheidsdata altijd naar het percentage van overschrijding van de opgegeven datum in verhouding tot hoe lang het spul überhaupt houdbaar was. Iets wat ruim 2 jaar houdbaar is, zal niet opeens in het maandje daarna bedorven zijn.
"There's something wrong in not appreciating one's own special abilities, my girl. Find your own limitations, yes, but don't limit yourself with false modesty." Anne McCaffrey - Dragonsinger

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zo 10 Jun 2012, 21:10

Om nog meer water te besparen op de Wc is om een ordinaire baksteen in de stortbak te doen !!
Heb ik al jaren. Het water niveau blijft er hoger door, en dan spoel je ook al met de spoelstop, dus nog minder water door. een plasje heeft heus geen 8 liter water nodig om het op weg te helpen het riool in.

zo ook bij het douchen heb ik een plasic teiltje om in te staan, kunnen gelijk je voeten lekker schoon weken. ik weet niet of het veel bespaard, maar is wel practisch. je zou het daarna weer aan de plante kunnen geven of wc doorspoelen, maar dat is mij te veel gesleep.
t !!!@#$???

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 14 Jun 2012, 20:17

houdbaarheidsdatums hou ik me ook niet zo aan, maar wel bij verse spullen als vleeswaar en vlees enzo. Dat neem ik altijd zo vers mogelijk, maar dat heeft ook met voedselallergie en slechte weerstand te maken.

"pakjes" etc gebruik ik veel langer door. Of rijst/pasta etc. Maar meestal haalt dat de datum niet :)
LEEF!

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Slim besparen

Za 23 Jun 2012, 19:37

Jongens en meisjes bezuinigers, is dit niet wat voor jullie:

http://tlc.howstuffworks.com/tv/other-s ... -paper.htm

:)
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zo 24 Jun 2012, 15:08

Nee, sommige dingen zijn wel erg extreem, Vincent. :lol:
wel grappig hoe overtuigd die man de Dumpster induikt en ook stralend zijn pleerol halveerd. Zijn vrouw deeld niet echt zijn plezier.

ik hergebruik wel van die baby billendoekjes, als ik toch katoenen luiers in de was gooi , dan gaan die cellulose doekjes mee erin, en die kan je daarna vochtig maken of olie of lotion erop, en weg poepiebil.

Er zijn zelfs maandverbanjes van flanel te koop!!! voor de echt oervrouw??!!! mij niet gezien hoor.
t !!!@#$???

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 31 Jul 2012, 12:04

Heel handig om uit te vinden in hoeverre je keuze voor groenten, fruit, vis en vlees bijdraagt aan veel uistoot enzo:

Groenten- en fruitkalender - zoeker

Groenten- en fruitkalender pdf'je

Kalender om te koken met de seizoenen

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Do 16 Aug 2012, 17:41

Voor de fb'ers onder ons: FB-groep 'Eetbare wilde planten'. :D

Terug naar “Links en Recensies”