-Sue-
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

IQ beïnvloedt kinderwens vrouw - mening?

wo 16 apr 2014, 18:29

'Intelligente vrouw blijft kinderloos'
Veel vrouwen verkiezen een ombekommerd leven vaak boven het huisje-boompje-beestje-plaatje, terwijl andere vrouwen in de wieg zijn gelegd voor het moederschap. Een nieuw studie toont aan dat de drang om een kindje op de wereld te zetten, afhangt van het IQ van de vrouw.

Al decennialang krijgen hoogopgeleide vrouwen op latere leeftijd kinderen dan de lager opgeleide vrouwen. Het toenemende aantal last-minute moeders zou te maken kunnen hebben met het IQ van deze vrouwen, aldus onderzoeker Satoshi Kanawa uit Londen. Hij legde dit fenomeen onder de loep en ontdekte dat de drang om kinderen op de wereld te zetten, daalt met een kwart bij elke 15 extra IQ punten.
Bewuste keuze
Het aantal kinderloze vrouwen is sinds 1990 bijna verdubbeld. Onder de 45-jarigen heeft één op de vijf geen kinderen. Dit aantal loopt op naar 43 procent als we kijken naar kinderloze vrouwen met een diploma op zak. Uit een andere studie, uitgevoerd door de onderzoekers van de Universiteit van York, blijkt dat geluk niet samenhangt met het krijgen van kinderen. Dit zou volgens experts een reden kunnen zijn waarom veel vrouwen bewust kiezen voor een bestaan zonder kinderen.

Volledig artikel
http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/21789761/___Intelligente_vrouw_blijft_kinderloos___.html

Meningen plz :snkers:

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: IQ beïnvloedt kinderwens vrouw - mening?

wo 16 apr 2014, 19:01

Voor mij geldt het niet. Ik ben 'gecertificeerd' hoogbegaafd, en ik heb drie kinderen. Ik heb altijd kinderen gewild, en ik had er, (mits ik met een andere man was geweest :huh: ) nog graag meer willen hebben.
De enige reden waarom ik getwijfeld heb was omdat ik zelf niet zo'n leuke jeugd heb gehad (grotendeels door het anders zijn -HB) e ndaardoor sociaal niet zo sterk ben. Ik was heel bang dat ik kinderen niet sterk genoeg zou kunnen opvoeden om goed in de maatschappij te passen.... En dat is precies wat er met mijn oudste (HB) zoon is gebeurd.......
Ik ben er van overtuigd dat ik zonder kinderen veel minder geluk zou hebben gekend. Sterker nog, zonder kinderen was ik er wss niet meer geweest......

-edit- De reden dat ik dus wel kinderen heb gekregen is ook omdat, als alleen nog mensen die niet erg intelligent zijn kinderen zouden krijgen- de wereld er nog sneller beroerd aan toe zou zijn.... Daarom vind ik het belangrijk dat intelligentere mensen juist ook kinderen krijgen....

(Zo beter dan, Arjan?)
Laatst gewijzigd door Tesselschade op wo 16 apr 2014, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
~~~Elck syn Waerom~~~Tesselschade
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 16 apr 2014, 19:06

-Sue- schreef:Meningen plz :snkers:

Het is wel fijn wanneer je ook je eigen mening geeft in een topic als dit.

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 16 apr 2014, 19:09

Je bedoelt of ik vind dat het klopt, Arjan? Als het onderzocht is, zal het toch wel kloppen? Statistisch gezien dan? Daar hoef ik dan toch geen mening meer over te hebben ?
~~~Elck syn Waerom~~~Tesselschade
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 16 apr 2014, 19:11

Ik kan helemaal niks met zo'n artikel. Het is al niet eens duidelijk wat er nou precies onderzocht is:

de drang om een kindje op de wereld te zetten

aantal last-minute moeders

aantal kinderloze vrouwen

Het hebben van een kinderwens is nogal wat anders dan ook daadwerkelijk kinderen hebben. Onder de hoogopgeleide vrouwen zijn er relatief veel singles. Zou zomaar ook eens een reden kunnen zijn waarom er een schijnbaar verband is met IQ en ... ja met wat eigenlijk?

Had ik al gezegd dat ik het een prutartikel vind? :frostangel:

-Sue-
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

wo 16 apr 2014, 19:30

@Eva, de bron is ook niet denderend natuurlijk, maar vond het wel een grappig iets.

k denk niet dat het afhankelijk is van IQ. Al kan het er misschien indirect wel mee te maken hebben.
Zelf ben ik bang dat ik de uitdaging in het leven verlies. Kinderen zijn ook hele grote uitdagingen (misschien wel te groot ;)), maar ik zou heel bang zijn om niet voldoende tijd te hebben om te doen wat ik zelf wil en mezelf te blijven ontwikkelen. Ouders zullen mij allicht tegenspreken, maar in mijn ogen kan het leven dan een sleur worden.
Beetje wazig uitgelegd, ook niet helemaal hoe ik het bedoel, maar kan het niet beter verwoorden haha. :stumm:

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 16 apr 2014, 20:11

Een correlatie geeft natuurlijk niet een causaal (oorzakelijk) verband weer. Het kan met verschillende indirecte factoren samenhangen die met IQ correleren.

Voor mij persoonlijk is het moederschap een grote verrijking, droeg bij tot een doel voor dit bestaan. Ik heb me er ook nooit belemmerd door gevoeld. Ik heb een fijne relatie waarin we de zorg samen deden. Ik genoot van alle momenten die we samen hadden en hebben. Ze woont nu wel op zichzelf maar komt wekelijks of tweewekelijks wel ff langs. De grootste ontwikkeling heb ik als moeder doorgemaakt. HBO, post HBO en twee universitaire studies (die moeten nog op laatste stukje wel afgerond). Mijn dochter en ik hebben een heel fijne band. Zij is nu bijna 23. We hebben continu plannetjes om samen dingen, projectjes op te zetten hahahaha. Ik was bijna 21 dat ik haar kreeg.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 16 apr 2014, 20:46

Tesselschade schreef:Je bedoelt of ik vind dat het klopt, Arjan? Als het onderzocht is, zal het toch wel kloppen? Statistisch gezien dan? Daar hoef ik dan toch geen mening meer over te hebben ?

Nee, ik bedoelde Sue. Wanneer mensen zo'n link posten en de mening van anderen vragen, ben ik vooral benieuwd naar wat ze er zelf van vinden.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 16 apr 2014, 21:44

Ik denk dat het bij mij wel opgegaan is. Ik wilde altijd heel graag moeder worden. Totdat ik zieker werd en zulke zware medicatie moest gaan gebruiken dat zwanger worden geen optie meer was. Kindje zou dan nlk in het beste geval alleen lichamelijk gehandicapt zijn. Je moet dan ineens heel goed gaan nadenken wat je wilt en ik kreeg daar een half jaar de tijd voor van de artsen. In dat half jaar speelde ook een scheiding, dus niet echt een fijn moment om zwanger te worden van wie dan ook zeg maar. Ik ben er heel rationeel in geweest naar mezelf toe, want mij gevoel schreeuwde dat ik een kind wilde, no matter what. Maar dan.... zou ik het fysiek kunnen? Nee dus, zo bleek toen ook in dat half jaar mijn neefje werd geboren. Ik zou altijd hulp nodig gehad hebben bij de (fysieke) opvoeding (luiers, eten geven etc etc) en doordat ik altijd hondsmoe was, misschien ook wel voor de rest. Uiteindelijk leerde ik manlief kennen, en die was ook niet echt een voorstander voor nog een kind (hij had al een dochter). Dat alles maak dat ik nooit moeder ben geworden en het ook niet meer zal worden. Dat doet pijn soms. maar het was de goede keuze.

Ik zat toen overigens in een soort "jonge vrouwen reuma begeleidingsgroep"waarin we allemaal voor deze vraag stonden. Ik ben de enige die voor kinderloosheid heeft gekozen van de 6 vrouwen. Van de andere 5 meiden gaat het maar met eentje echt goed. 2 hebben dus nu idd een zeer gehandicapt kind met alle problemen erbij, en 2 zijn zo ziek door de reuma dat hun kindje eigenlijk geen normaal leven heeft en bijna de huishouding moet overnemen als het ware.....
Alle anderen zeggen nu dat ze deze gevolgen niet konden overzien, terwijl dit voor mij toen al de schrikbeelden waren. Ik denk dus dat intelligente hierbij een rol heeft gespeeld doordat ik er analytischer en rationeler naar kon kijken dan de rest van mijn groepje....
LEEF!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 17 apr 2014, 18:48

Dat moet wel een pijnlijk proces geweest zijn Aletta... Het klinkt ook sterk, krachtig en bewust. :knuffel:
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

ma 21 apr 2014, 13:23

Ik vind het heel logisch en het lijkt mij kloppen.

Intelligentie gerelateerd:
Niet klakkeloos dingen doen, maar bewuste keuzes maken
Durven af te wijken van 'normaal'
Iets goed doen of niet doen (positieve faalangst)
Hogere normen en waarden /doelen nastreven waarbij kinderen niet 'passen'

Ik kan het wel rijmen.

Tuurlijk zijn er zat individuen te vinden waarvoor het niet op gaat.
Maar ik kom veel bewuste niet-moeders tegen onder hoogbegaafde vrouwen.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 21 apr 2014, 13:29

Rianne schreef:Maar ik kom veel bewuste niet-moeders tegen onder hoogbegaafde vrouwen.
Toch kun je er pas écht iets van zeggen als je de harde cijfers kent, maar dat weet jij uiteraard óók wel. :wink:
Give me a break!

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

ma 21 apr 2014, 13:38

Ja tuurlijk, daar heb je gelijk in.

Overigens denk ik dat de titel fout is.
De kinderwens verandert er denk ik niet door, maar of je er wel of geen gevolg aangeeft kan een bewuste keuze zijn.

Die Satoshi Kanazawa heeft trouwens heel wat controversiële dingen onderzocht ....
zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Satoshi_Kanazawa

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 21 apr 2014, 19:03

De redenen die Rianne geeft lijken mij wel plausibel. En daarnaast correleert IQ ook wel met opleidingsniveau (behalve onder hb'ers schijnt het, helaas) en is toch al langer bekend dat hoogopgeleide vrouwen hun kinderwens vaak uitstellen vanwege de wens om ook carrière te maken en de klaarblijkelijke onmogelijkheid in onze samenleving om dat te combineren als vrouw :(

Want valt het jullie ook niet op dat de titel over vrouwen gaat, en IQ dan blijkbaar niet samenhangt met de kinderwens en/of het krijgen van kinderen van mannen?
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 21 apr 2014, 20:24

Los van de typ-/spelfout (ombekommerd :shock: ?) en de implicatie dat je zonder kinderen zorgenvrij leeft en mét niet
Veel vrouwen verkiezen een ombekommerd leven vaak boven het huisje-boompje-beestje-plaatje, terwijl andere vrouwen in de wieg zijn gelegd voor het moederschap.

denk ik dat IQ wel invloed kan hebben op de keuze om (proberen) kinderen te krijgen, en misschien ook wel de combi met werken/carrière die voor vrouwen lastiger lijkt. Ik ben ook wel benieuwd hoe dat voor mannen is, maar daar zal carrière iets minder meespelen omdat ze niet zo lang uit de roulatie zijn.
Overigens zou ik zelf wel heel graag kinderen willen :blush:
'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

Luna
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 21 apr 2014, 22:46

Al lezende vroeg ik me af wat ik hier van vind.
In het verlengde van wat Rianne schreef, denk ik dat meer hb'rs het krijgen van kinderen rationeel benaderen en dan besluiten dat al dan niet te doen.
Overigens hebben mijn man en ik besloten dat wel te doen. Over nr 1 lang gedubt en gepraat, over nr 2 waren we het snel eens. Heel rationeel hebben we niet gekozen voor een derde.
(Ja, ik ben me ervan bewust dat als je kinderen wilt, je ze niet altijd kan krijgen, maar daar gaat dit onderwerp niet over)

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 22 apr 2014, 17:30

Ik ben hetl wel erg eens met wat Rianne opmerkte. Mijn kinderloosheid is echt een rationele beslissing geweest, maar dat maakt de emotionele pijn niet heel veel minder. Het is prima zo, kan mezelf totaal niet meer voorstellen als moeder, maar het blijft een schurende plek op mijn ziel.....
LEEF!

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 apr 2014, 17:36

Mijn idee is dat IQ niet zozeer de kinderwens zal beïnvloeden, hooguit wel in het nadenken-over/benaderen-van het al dan niet aanvangen van het 'uitvoeren' van die wens (zoals Rianne ook al aangeeft).

Luna schreef:(Ja, ik ben me ervan bewust dat als je kinderen wilt, je ze niet altijd kan krijgen, maar daar gaat dit onderwerp niet over)

Niet direct idd. denk ik ook Luna. Al zal het (net als het verschil kinderwens en aan-kinderen-beginnen) misschien wel z'n uitwerking kunnen hebben in het proces dat volgt op het uitblijven van de vervulling van een kinderwens (het al dan niet bezig gaan met mogelijkheden om toch misschien een kindje te kunnen krijgen of het verder nadenken over mogelijkheden als adoptie en pleegzorg etc.).
Dat laatste geldt i.i.g. voor mij persoonlijk, dat ik niet zonder meer achter mijn (toch ook al jaren met tussenpozen) 'klapperende' eierstokken aan ga. Zal voor iemand anders (m.i. ongeacht IQ) weer anders zijn en anders ingevuld worden. Voor mij i.i.g. (ondanks de wens) geen gang de medische molen in.

Al met al denk ik toch dat over het algemeen het hele gebeuren rondom kinderen (willen) (krijgen) niet zozeer een kwestie van IQ is. :P
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 apr 2014, 19:07

Nou, in dat kinderen willen en kinderen krijgen zit misschien ook nog een factor dat laagopgeleide vrouwen eerder klaar zijn met hun studie dan hoogopgeleide en dan op jongere leeftijd - wanneer je nu eenmaal vruchtbaarder bent - aan kinderen beginnen. Zou ook zomaar een deel van de correlatie kunnen verklaren!
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Terug naar “Links en Recensies”