Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hoe éénzaam (of niet) is deze specifieke doelgroep?

Za 16 Sep 2017, 14:03

Vandaag las ik een artikel over de huidige mate van éénzaamheid onder twintigers en dertigers, naar het schijnt deels veroorzaakt door 'social media'. Maar ook omdat er in de tegenwoordige tijd eerder en meer ruchtbaarheid aan wordt gegeven door het fenomeen der verbinding an sich 'internet'.

Toen ik zelf onder die leeftijdscategorie viel voelde ik me zeker ook vaak heel éénzaam maar was er nog helemaal geen sprake van het world wide web en was mijn éénzaamheid eerder gelegen in het feit van het 'geen contact kunnen maken met de juiste groep van mensen' en het (nog) 'niet goed genoeg kunnen opschieten met mezelf' en door de verwachting van de nodige 'verstrooiing' van buitenaf. Tegenwoordig bevind ik me al heel wat jaren niet meer in een dergelijke éénzaamheid maar na het lezen van dat artikel vraag ik me wel af tot in hoeverre anderen er last van hebben, overigens niet exclusief de twintigers en dertigers maar betreffende eender welke leeftijd. Uiteraard ervaar ik ook nog steeds wel 's een dag dat ik me wat vertroebeld voel, alleen-op-de-wereld zelfs, maar ik doel meer op het vervelende slepende gevoel van chronische éénzaamheid, zoals ik dat zelf ooit ook heb gevoeld.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Hoe éénzaam (of niet) is deze specifieke doelgroep?

Zo 17 Sep 2017, 10:56

Yep.. [wacko]
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Eekhoorn
Moderator
Moderator

Di 19 Sep 2017, 19:25

Ray, vraag je nou naar eenzaamheid door social media, of door HB-zijn?
Ik denk dat HB-zijn veel eenzaamheid met zich meebrengt, en dat het internet daar weer een stukje van kan oplossen. Maar het lijkt me dat mensen die alleen maar contacten hebben via internet erg eenzaam zijn. Lijkt mij. Of zij dat ook vinden, weet ik niet.
Voel ik me wel eens eenzaam? Vast wel eens. Is het een thema in mijn leven? Nee. Is het dat ooit geweest? Geen idee. Het is zeker zo dat ik in ieder geval in de basisschool leeftijd met kop en schouders boven iedereen uit stak. Op de middelbare school was dat minder het geval, maar was het gevoel van vervreemding veel groter. Dat kwam omdat mijn medeleerlingen bezig waren met merkkleding, popidolen en hunks. En ik was bezig met die arme kindertjes in Afrika die niet te eten hebben en andere wereld-problemen. Voelde ik me daarmee eenzaam? Ik denk dat vervreemd een betere bewoording is.
Hyphenated
Non-hyphenated ...
How ironic :-D

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 19 Sep 2017, 20:06

Ray, vraag je nou naar eenzaamheid door social media, of door HB-zijn?

Het laatste dat je noemt in specifieke zin.

Ik denk dat HB-zijn veel eenzaamheid met zich meebrengt, en dat het internet daar weer een stukje van kan oplossen. Maar het lijkt me dat mensen die alleen maar contacten hebben via internet erg eenzaam zijn. Lijkt mij. Of zij dat ook vinden, weet ik niet.
Voel ik me wel eens eenzaam? Vast wel eens. Is het een thema in mijn leven? Nee. Is het dat ooit geweest? Geen idee. Het is zeker zo dat ik in ieder geval in de basisschool leeftijd met kop en schouders boven iedereen uit stak. Op de middelbare school was dat minder het geval, maar was het gevoel van vervreemding veel groter. Dat kwam omdat mijn medeleerlingen bezig waren met merkkleding, popidolen en hunks. En ik was bezig met die arme kindertjes in Afrika die niet te eten hebben en andere wereld-problemen. Voelde ik me daarmee eenzaam? Ik denk dat vervreemd een betere bewoording is.

Helder. Dank je.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 19 Sep 2017, 20:40

Ik ben wel eenzaam geweest. Onbegrepen vooral, verkeerd geïnterpreteerd. Allerlei stempels bleken niet te passen, diagnoses idem. Ik heb dat vooral van mijn 6e tot mijn 20e een grote last gevonden. Daarna heb ik me in het keurslijf proberen te passen, wat me wel eenzaamheid opleverde maar op specifieke gebieden. Op mijn werk soms door onbegrip of onaangepastheid, thuis niet zozeer, omdat ik mezelf erg goed kon aanpassen en dat ook niet specifiek doorhad.

Van 25 tot 30 heb ik een vrij leven geleid, waarin ik me niet eenzaam voelde. Ik ging om met allerlei leeftijden (18-60) en kon me aansluiten waar ik wilde. Op specifieke gebieden vond ik gelijken.

Nu 40+ voel ik me weleens alleen, maar niet echt eenzaam. Het is meer een soort verbonden blijven, terwijl ik er toch vaak buiten sta.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 19 Sep 2017, 21:03

Ik heb eens iets geschreven. Misschien voegt het iets toe.
Verbinding.. diepe verbinding, ik voel wat zij voelen.
Ongefilterd, geen oordeel.
Het misselijke liefdesverdriet, wanhoop van een ruzie, pijn van verlies.

“Gaat het wel”?

De vraag is zo vreemd als het antwoord.
De vraag doet me stilstaan bij mijn gevoel, eigenlijk hun gevoel.
Ik weet dat het weggaat. Het is niet van mij.

“Gaat het wel”?

Dan voel ik me schuldig. Schuldig dat mijn gevoel die hun pijn is, hén raakt.
Alsof ik het toevoeg, hun pijn vergroot, mezelf belangrijker vind. Het is eerder andersom.

Mijn gevoel als spiegel, niet iedereen wil doe reflectie.
Ik heb wel eens geantwoord, zo eerlijk als ik kan:

“Gaat het wel met jou”?

Ik heb geen idee waar ze doorheen gaan, maar wel hoe het voelt.

Later, alleen en veilig, komt de eenzaamheid.
Mijn gevoel komt los, begrepen, onbegrepen, onbegrensd, ongezien.

Ongezien, gelukkig. Mijn emotie, mijn last, wil ik niet dat een ander die draagt, niet voor mij, niet mét mij.
Niemand wil een ander zijn pijn aandoen. Ik niet, de ander niet.

Daarom maar alleen, dan gaat het wel.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 19 Sep 2017, 21:24

Eenzaam wil ik mezelf niet noemen. Maar om nu te zeggen dat ik goede vrienden heb die ik op regelmatige basis zie... Nee, zeker niet.
De vrienden die ik heb wonen verspreid over Nederland. Sommigen zie ik minder dan een keer per jaar. Anderen een paar keer per jaar. Zonder mijn partner zou ik me wel eenzaam voelen, denk ik. Maar dat heeft meer te maken met me onbegrepen voelen dan een gebrek aan sociale contacten.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Wo 20 Sep 2017, 12:55

Ik denk dat sociale media wel een vorm van eenzaamheid kan veroorzaken. Men is minder contact met elkaar, want contact via de computer zorgt toch voor enige afstand. Daarnaast word het moeilijker om je sociaal te ontwikkelen, wanneer je elkaar in het echte leven minder spreekt. Dus worden de sociale vermogens minder en de vermogens op het gebied van emotionele intelligentie. Een gebrek aan deze vermogens kunnen ook weer eenzaamheid veroorzaken. Daarnaast speelt onze mentaliteit daar naar mijn mening ook een rol bij. In de westerse cultuur heeft men sterke behoefte aan een positieve instelling. Hier lijkt men in door te slaan, waardoor men weer minder ontwikkeld is op het emotionele vlak.

Zelf heb ik eenzaamheid ervaren door een gebrek aan duidelijkheid. De mensen vermeden mij liever en gaven niet duidelijk aan wat ik verkeerd deed. Daarnaast was het ook niet duidelijk voor mij, wat zij zelf weer verkeerd deden. Ik ben gegroeid sinds de dingen meer duidelijk werden. Ik heb dit bereikt door te werken aan mijn zelfontwikkeling.

Ik ben nu minder eenzaam als voorheen. Nu ervaar ik nog wel eenzaamheid door mijn ontwikkeling. Ik moet veel dingen vertalen of op de rem trappen. Op het intelligente vlak lukt het me wel, totdat ik mijn beheersing even kwijtraak. Maar ervaar nog problemen op het emotionele vlak. Ik kan er nog niet zo goed mee omgaan, wanneer iemand een wat lager emotionele intelligentie heeft en dan bedoel ik, wanneer het verschil te groot.
Repeat?
No thanks!

MrMeozorz
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zo 08 Okt 2017, 21:05

Ik denk dat sociale media wel een vorm van eenzaamheid kan veroorzaken. Men is minder contact met elkaar, want contact via de computer zorgt toch voor enige afstand. Daarnaast word het moeilijker om je sociaal te ontwikkelen, wanneer je elkaar in het echte leven minder spreekt. Dus worden de sociale vermogens minder en de vermogens op het gebied van emotionele intelligentie. Een gebrek aan deze vermogens kunnen ook weer eenzaamheid veroorzaken. Daarnaast speelt onze mentaliteit daar naar mijn mening ook een rol bij. In de westerse cultuur heeft men sterke behoefte aan een positieve instelling. Hier lijkt men in door te slaan, waardoor men weer minder ontwikkeld is op het emotionele vlak.

Zelf heb ik eenzaamheid ervaren door een gebrek aan duidelijkheid. De mensen vermeden mij liever en gaven niet duidelijk aan wat ik verkeerd deed. Daarnaast was het ook niet duidelijk voor mij, wat zij zelf weer verkeerd deden. Ik ben gegroeid sinds de dingen meer duidelijk werden. Ik heb dit bereikt door te werken aan mijn zelfontwikkeling.

Ik ben nu minder eenzaam als voorheen. Nu ervaar ik nog wel eenzaamheid door mijn ontwikkeling. Ik moet veel dingen vertalen of op de rem trappen. Op het intelligente vlak lukt het me wel, totdat ik mijn beheersing even kwijtraak. Maar ervaar nog problemen op het emotionele vlak. Ik kan er nog niet zo goed mee omgaan, wanneer iemand een wat lager emotionele intelligentie heeft en dan bedoel ik, wanneer het verschil te groot.

Zelf denk ik dat sociale media juist eenzaamheid kan verhelpen, omdat het meer mogelijkheden geeft om contacten aan te gaan met mensen. Er is wel een lagere drempel om te overkomen om online met iemand contact aan te gaan dan offline. In de online wereld als iemand je niet aan staat kun je diegene blokkeren, offline is er altijd nog de mogelijkheid om iemand een klap tegen de kop aan te geven. Of je kunt diegene ook op straat tegen komen bijvoorbeeld, dan is (semi-)anonimiteit toch wel een voordeel ten opzichte van het overkomen van een drempel in het aangaan van nieuwe contacten. Het is wel zo, dat er bij offline contacten waarschijnlijk eerder diepgang in de relatie komt (welke vorm dan ook) en bij online contacten dit juist toch weer lastiger is, omdat je dan toch die (semi-)anonimiteit hebt, in dat opzicht zit er toch een digitale muur voor. Dit betekend niet dat je geen meer diepgaande contacten kunt aangaan online en uiteindelijk offline. Dus nee ik denk niet dat de sociale vermogens inherent minder worden van contacten aangaan via sociale media, alleen wel dat deze zich anders ontwikkelen.

Ja in deze samenleving worden vaak alleen positieve gedachten gestimuleerd en dit is zeer ongezond. Jezelf kunnen ontwikkelen door meer de positieve kanten van het verhaal kijken en in het denken van oplossingen is wel weer goed, maar dit moet dan echt van uit iemand zelf komen. Wat ik dus bedoel is, met alleen positieve gedachten mogen hebben is, dat deze in plaats van authentieke gedachten komen. Dit stremt de persoonlijke ontwikkeling van de authentieke zelf. Het is misschien niet geheel mogelijk of zelfs onmogelijk om je authentieke zelf naar buiten te presenteren, maar als je zelf je authentieke zelf intern niet mag ontwikkelen ga je letterlijk kapot zowel fysiek als mentaal. Vanuit mijn persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat ernstige cognitieve dissonantie niet echt prettig is. Computers kunnen vastlopen, maar mensen dus ook.

Naar mijn ervaring was ik pas erg eenzaam toen juist iedereen zich met mijn leven bemoeide, omdat ik mijzelf kwijtraakte. Misschien als je jezelf juist meer ontwikkeld als persoon dat je juist ook minder eenzaam word. Dat je nieuwe inzichten vind om met andere mensen te kunnen verbinden, ook al lukt het intellectueel niet, omdat er aan de andere kant geen lamp brand. En soms komen mensen gewoon niet overeen en is er gewoon geen mogelijkheid om contact aan te gaan, het is wat het is. Misschien doe jij iets verkeerd, misschien doen hun dingen verkeerd of misschien allebeide, maar maakt dat altijd iets uit? Hoe meer iemand zichzelf als naar zichzelf ontwikkeld, hoe beter de contacten zijn als diegenen bij jou aansluiten.

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Di 10 Okt 2017, 14:38

MRMoezorz,

Je hebt daarin ook een punt. Maar hoe ontwikkeld dat zich in de toekomst. Blijven de verhoudingen tussen online en offline in balans? Of neemt het online sociale leven de overhand? En wat betekend dit voor de mens? Hoe zou de mens dat ervaren. Is de mens dat dan gewoon gewend? Of houd mens daar psychische klachten aan over, vanwege te weinig offline contact met soortgenoten. Mensen hebben in meerdere en mindere mate behoefte aan contact met soortgenoten. Maar ieder mens heeft die behoefte wel. Maar is die behoefte alleen gebaseerd op contact? Of heeft men ook echt die behoefte aan offline contact?

Authenticiteit geeft meer ruimte voor een optimistische instelling. Mensen zijn vriendelijker wanneer ze er mogen om wie ze zijn. Daarbij is liefde een mooie basis. Wanneer men liefde ontvangt, is men ook beter in staat om liefde te geven.

Had je last van mensen die zich met je bemoeide omdat je, je juist niet begrepen voelde? Wanneer mensen op een lijn zitten, kan praten enorm helpen.

Ik word er zelf minder eenzaam door, sinds ik mijzelf steeds meer ontwikkel. Ik leer de ander beter te begrijpen en kan makkelijker mijn eigen gevoelens blootleggen. Sindsdien gaat het communiceren mij beter af. Ik merk nog wel dat ik op een andere manier communiceer. Ik heb de neiging om dingen letterlijk te nemen en mis een bepaalde verbale flexibiliteit.
Repeat?
No thanks!

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 10 Okt 2017, 18:10

Er schijnt een behoorlijke discrepantie tussen het gebruik van social media en fysiek contact, zoals ik het overigens zelf ook heb ervaren.

https://www.ted.com/talks/sherry_turkle_alone_together
https://thoughtcatalog.com/jessica-serr ... teraction/
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 143539.htm
"Although people often socially interact and use social media in the same time period, people understand they are different things," Hall said. "People feel a sense of relatedness when they're interacting face to face, but using social media does not make them feel connected."

All three studies, Hall said, circle around the idea that we still value face-to-face time with close others for the purpose of talking.

"If we want to have a conversation, we're not using social media to do it," he said.

MrMeozorz
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wo 11 Okt 2017, 18:47

MRMoezorz,

Je hebt daarin ook een punt. Maar hoe ontwikkeld dat zich in de toekomst. Blijven de verhoudingen tussen online en offline in balans? Of neemt het online sociale leven de overhand? En wat betekend dit voor de mens? Hoe zou de mens dat ervaren. Is de mens dat dan gewoon gewend? Of houd mens daar psychische klachten aan over, vanwege te weinig offline contact met soortgenoten. Mensen hebben in meerdere en mindere mate behoefte aan contact met soortgenoten. Maar ieder mens heeft die behoefte wel. Maar is die behoefte alleen gebaseerd op contact? Of heeft men ook echt die behoefte aan offline contact?

Authenticiteit geeft meer ruimte voor een optimistische instelling. Mensen zijn vriendelijker wanneer ze er mogen om wie ze zijn. Daarbij is liefde een mooie basis. Wanneer men liefde ontvangt, is men ook beter in staat om liefde te geven.

Had je last van mensen die zich met je bemoeide omdat je, je juist niet begrepen voelde? Wanneer mensen op een lijn zitten, kan praten enorm helpen.

Ik word er zelf minder eenzaam door, sinds ik mijzelf steeds meer ontwikkel. Ik leer de ander beter te begrijpen en kan makkelijker mijn eigen gevoelens blootleggen. Sindsdien gaat het communiceren mij beter af. Ik merk nog wel dat ik op een andere manier communiceer. Ik heb de neiging om dingen letterlijk te nemen en mis een bepaalde verbale flexibiliteit.
Hoe de communicatie zich ontwikkeld in de toekomst is lastig te zeggen. Het zelfs zo kunnen zijn dat we een originele kopie van onszelf (informatie over onze gedachten, herinneringen, gedragingen, etc.) op de 'server' zetten, en dan wel digitaal en/of met onze kopieën met elkaar communiceren. Met ook communicatie via VR en AR. Als de technologische ontwikkeling toeneemt, past de manier van communiceren zich er ook op aan. Over psychische klachten kan ik weinig zeggen, aangezien ik zelf geen fan van een overdaad van sociale interactie ben. Ik denk wel, tenzij de mens zichzelf helemaal gedigitaliseerd heeft er toch behoefte is aan offline en fysiek contact. Of mensen gaan wennen aan andere vormen van contact ligt er aan of we ons zelf technologisch er naar aanpassen.

De mensen die zich met mijn leven bemoeide wouden voor mij bepalen hoe ik mijn leven moest leven. Als mijn economische situatie beter was geweest was ik eerder weggegaan. Om je vraag te beantwoorden, nee hun begrepen mijn niet, ik denk dat ze zichzelf ook niet helemaal begrepen om eerlijk te zijn. Helaas stonden zij niet open voor communicatie, laat staat open communicatie. Het is mooi om te zien dat jij je in communicatie wilt ontwikkelen. Het is goed dat je inziet dat je moeilijkheden ervaart in sommige aspecten van helder communiceren, maar ik zou het je zelf niet kwalijk nemen (uiteraard mag je jezelf doorontwikkelen!) aangezien veel mensen, misschien wel iedereen het aan verbale flexibiliteit ontbreekt in aspect(en).
Er schijnt een behoorlijke discrepantie tussen het gebruik van social media en fysiek contact, zoals ik het overigens zelf ook heb ervaren.
Klopt, maar het ligt er ook aan hoe je sociale media gebruikt. Voor mijzelf heb ik alleen mensen die ik offline heb ontmoet ook in mijn persoonlijke sociale media profielen aanwezig. Al is het voor mij persoonlijk ook dusver dat ik in de buiten wereld ook bijzonder weinig echt diepgaande contacten heb gehad, maar dat is een combinatie van pech en hoe ik contact aan ga met mensen. Een kanttekening daarbij is wel dat in verhouding ik wel veel diepgaande communicatie heb mensen, omdat ik ironisch genoeg juist met weinig mensen contact onderhoud. :laugh:

belgarath
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Do 12 Okt 2017, 10:19

eenzaam?
Tja, als ik lees wat jullie hiervoor hebben geschreven dan herken ik een heleboel. Vrienden verspreid door het land, niet veel, wel goede vrienden. Doordat ik me vroeger altijd anders voelde en merkte dat mijn omgeving niet op dezelfde manier reageerde op situaties als ik deed, heb ik me meer en meer afstandelijk gedragen. Ik kan op zich met iedereen overweg, maar als het te lang oppervlakkig is, dan is voor mij de lol er vaak af. Ik houd er van om te praten over datgene wat (in mijn visie) echt belangrijk is in het leven....Maar goed, dat maakt dat ik dus ook zwaar op de hand kan zijn, denk ik.
Anderzijds voel ik me goed in deze rol. Ik ben graag op mezelf en kan mezelf heel goed vermaken.
Ik voel me dus niet eenzaam, maar als ik mijn sociale leven naast dat van een ander leg zal diegene mijn leven waarschijnlijk wel als eenzaam bestempelen.
Voor mij maakt offline en onlinecontact wel verschil. Online ben je vaak toch ongewild anders dan in real life, omdat je langer kan nadenken over antwoorden, offline ben ik impulsiever.
Gnothi Seauton - Know Thyself

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Do 12 Okt 2017, 16:57

eenzaam?
Tja, als ik lees wat jullie hiervoor hebben geschreven dan herken ik een heleboel. Vrienden verspreid door het land, niet veel, wel goede vrienden. Doordat ik me vroeger altijd anders voelde en merkte dat mijn omgeving niet op dezelfde manier reageerde op situaties als ik deed, heb ik me meer en meer afstandelijk gedragen. Ik kan op zich met iedereen overweg, maar als het te lang oppervlakkig is, dan is voor mij de lol er vaak af. Ik houd er van om te praten over datgene wat (in mijn visie) echt belangrijk is in het leven....Maar goed, dat maakt dat ik dus ook zwaar op de hand kan zijn, denk ik.
Anderzijds voel ik me goed in deze rol. Ik ben graag op mezelf en kan mezelf heel goed vermaken.
Ik voel me dus niet eenzaam, maar als ik mijn sociale leven naast dat van een ander leg zal diegene mijn leven waarschijnlijk wel als eenzaam bestempelen.
Voor mij maakt offline en onlinecontact wel verschil. Online ben je vaak toch ongewild anders dan in real life, omdat je langer kan nadenken over antwoorden, offline ben ik impulsiever.

Ik zou dit geschreven kunnen hebben. Dat een ander je leven als eenzaam zou beoordelen zegt naar mijn mening meer over diegene z'n interpretatie van eenzaamheid dan over jouw realiteit. Hetzelfde geldt overigens voor het 'zwaar op de hand' zijn. Oppervlakkige(r) mensen zijn nu éénmaal niet te overtuigen van de mate van diepgang zoals jij het ervaart. Dat toch proberen brengt altijd het nodige gevoel van onmacht met daaropvolgend frustraties met zich mee en waarna dergelijke mensen sowieso geneigd zijn je 'zwaar op de hand' betitelen. Vroeger kon ik me daar best nog druk om maken, gevoelig als ik kan zijn, maar tegenwoordig verspil ik geen tijd en energie meer aan dergelijke karakters, niet tijdens dergelijke 'gesprekken' en ook niet erna.

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Do 12 Okt 2017, 18:11

De mensen die zich met mijn leven bemoeide wouden voor mij bepalen hoe ik mijn leven moest leven. Als mijn economische situatie beter was geweest was ik eerder weggegaan. Om je vraag te beantwoorden, nee hun begrepen mijn niet, ik denk dat ze zichzelf ook niet helemaal begrepen om eerlijk te zijn. Helaas stonden zij niet open voor communicatie, laat staat open communicatie. Het is mooi om te zien dat jij je in communicatie wilt ontwikkelen. Het is goed dat je inziet dat je moeilijkheden ervaart in sommige aspecten van helder communiceren, maar ik zou het je zelf niet kwalijk nemen (uiteraard mag je jezelf doorontwikkelen!) aangezien veel mensen, misschien wel iedereen het aan verbale flexibiliteit ontbreekt in aspect(en).
Ik vind het vervelend voor je dat de mensen je niet begrepen en daarnaast ook wilde bepalen hoe je moest leven. Maar zie eigenlijk niet in dat daar duidelijkheid uit komt. Want er is geen communicatie. Terwijl een eerlijke communicatie van beide partijen leiden tot begrip en oplossingen.
eenzaam?
Je bent naar mijn mening pas eenzaam wanneer je, je ook eenzaam voelt. Iemand met een kleine vriendenkring kan iemand zich eenzaam voelen, door de behoeften aan meer verschillende contacten. Maar ook mensen met veel vrienden kunnen zich nog eenzaam voelen.
Repeat?
No thanks!

Eskimo
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoe éénzaam (of niet) is deze specifieke doelgroep?

Vr 20 Okt 2017, 19:44

Ik kan daar zelfs aan toevoegen dat dit ook bestaat binnen een relatie / gezin.
It is not the strongest of the species that survives nor the most intelligent.
It is the one that is the most adaptable to change.
Charles Darwin

MrMeozorz
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Vr 20 Okt 2017, 21:01

Ik kan daar zelfs aan toevoegen dat dit ook bestaat binnen een relatie / gezin.
Dat is spijtig om te lezen. Het kan zelfs ontstaan binnen elke hiërarchische interpersoonlijke relatie(s) waar tenminste een van de partijen waarde aan de relatie hecht.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”