Bubbelblub
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik kan niet spiritueel zijn. Een gemis?

zo 13 mei 2018, 10:07

Dit zit mij al een tijd dwars; ik kan niet spiritueel zijn. Ik denk over alles na en analiseer de hele dag door mede door mijn HB en ADD en asperger. Ik wil het liefst overal zsm een antwoord op of iig een verklaring voor. Vaak krijg ik dat ook wel, al moet ik er soms uren over nadenken. Maar er zijn gewoon vraagstukken waar ik met geen mogelijkheid uitkom. Dat is ook weer mede door mijn asperger.

Even een voorbeeld:
Ik heb onlangs in het ziekenhuis een ervaring gehad wat men dus de "bijna dood ervaring" noemt. Ik heb dat als een van de fijnste gevoelens ooit ervaren, een gevoel van complete rust en geborgenheid. En wanneer ik daar met mensen over praatte kwam het al snel op dat die geborgenheid, volgens hun, kwam door een goddelijke entiteit van het één of ander.
Ik kan voor mijzelf simpelweg niet duidelijk verklaren wat het gevoel was. Ik was niet fysiek op het randje van de dood. Het gevoel was onbeschrijfelijk fijn. En ik merk dan dat mijn hersenen omwegen maken die ik niet van mijzelf gewend ben.
Dat ik zelfs merk dat ik soms speel met de gedachten of er mischien toch een entiteit bij me was dat mij het gevoel gaf dat ik niet eenzaam was. Terwijl dit alles volledig ingaat op mijn bijna obessieve drang om alles logischerwijs te kunnen platrelativeren.

Ik hou het er dan toch op dat het een combi was van zuurstoftekort, extreem slaapgebrek en te snel bloedverlies. Ik wil zo vaak veel liever iets gooien op spirituele gedachtengangen omdat ze mooier en fijner aanvoelen. Maar ik analiseer alles toch weer plat en de uitkomt moet zo logisch als mogelijk zijn. En daar zit mijn vraag waar ik niet uitkom; waarom probeert mijn brein toch stiekem ook spirituele omwegen te maken? Ik weet dat ik niks kan met spiritualiteit. Ik weet dat ik de gedachte fijner vind dat iets bovennatuurlijks over me zou waken. Maar ik weet dondersgoed dat ik het nooit zal kunnen verdraaien naar mezelf als "de waarheid".

Ik heb een paar weken terug mijn eerste lijk meegemaakt. Mijn oma was overleden en ik wilde toch haar lijk zien. Dus mijn begeleidster was mee omdat ik niet wist hoe ik zou reageren. Maar uiteindelijk verliep het weer eens raar maar rustig. Ik vond mijn oma's lijk een soort lelijke ingevallen huls. Ik heb wat in haar gezicht lopen porren en toen kwam toch het extra besef: dit is wat het is. Dit is mijn oma zonder leven erin. En alhoewel ik het "oma is met vakantiegevoel" gelukkig meteen kwijt was en alles helder, kan ik toch niet helpen dat een spirituele kijk erop liever is en minder hard. Maar ik kan dat niet.

Leg ik het goed uit? Herkent iemand dit? Het nut snappen van spiritualiteit, maar er gewoon te lomp voor zijn en alles willen verklaren via platanaliseren en logica? Het zou zo een hoop analiseren (dus tijd) schelen als ik gewoon kon denken; "o er zat een engeltje op m'n schouder" of "dit is voortbestemd."

De wereld is heel hard en kil voor mij. Niks is simpel en eenvoudig en luchtig. En 90% valt ook te verklaren. Die overige 10% irriteerd mij enorm. Maar ik weiger de makkelijke weg te nemen en het spiritueel in te vullen. Mijn psycholoog vind dat ik onverklaarbare dingen moet los laten. Maar dat is mijn dwangmatige drang om alles toch verklaard te willen hebben, iets zomaar los laten zit niet in mijn systeem.

Zit de neiging tot spiritualiteit automatisch in ons brein ingebouwd waardoor het zich soms toch opdringt?
Dat spiritualiteit mij simpeler en mooier lijkt is mijn mening <dat gedeelte snap ik wel.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Ik kan niet spiritueel zijn. Een gemis?

zo 13 mei 2018, 10:54

Ergens snap ik wel wat je zegt. Dood is dood en er is daarna niets meer. In die zin ben ik ook echt niet spiritueel aangelegd en een behoorlijk rationele denker.

Maar ik maak wel gebruik van het beeld van entiteiten die voortleven nadat ze iemands lichaam hebben verlaten. Dat is niet omdat ik dat zo letterlijk zie als waarheid, maar omdat het voor mij symbool staat voor energie die niet verloren gaat maar enkel een ander vorm aanneemt. Spiritualiteit is voor mij dus meer een symboliek voor de complexe natuurwetten. Ook verzacht symboliek de werkelijkheid. Die is immers niet altijd mooi en als ik die altijd alleen zou laten binnenkomen, dan zou ik waarschijnlijk erg depressief zijn.

Spiritualiteit is voor mij dus niet het ontkennen van de werkelijkheid (voor zover ik die echt ken). Maar een meer een intuïtieve manier van tegen de wereld aan kijken in plaats van alleen rationeel. Ze bestaan naast elkaar als parallelle paden, raken soms verweven en soms ook zo ver los van elkaar dat ik me wel moet ontwikkelen op een of beide vlakken om weer een balans te vinden.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Bubbelblub
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

zo 13 mei 2018, 11:26

Hey Sawi! Bedankt voor je reactie.

Exact dit;
Ook verzacht symboliek de werkelijkheid. Die is immers niet altijd mooi en als ik die altijd alleen zou laten binnenkomen, dan zou ik waarschijnlijk erg depressief zijn. 

Ik ben erg depressief mede omdat mijn hart om de meest simpele dingen breekt. Ik relativeer al het gedrag van mijn medemensen plat en zie de koude en lege waarheid achter de simpelste allerdaagse dingen. Dat breekt op.

Ik vind het heel fijn voor jou dat het je lukt om veel zo voor jou zelf dragelijk te houden.

Ik denk dat ik snap wat je schrijft. Ik moet het nog even verder uitdenken. ☺ bedankt voor het denkvoer!

MrMeozorz
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

zo 13 mei 2018, 13:04

Voordat ik bestond, bestond ik niet, nadat ik besta, besta ik niet meer, elk moment welke ik besta verander ik van vorm en in subjectieve ervaring van de wereld. Spiritualiteit is voor mij intern, het betekend het maximaliseren en harmoniseren van mijn subjectieve ervaring van de wereld. Van begin tot het einde van mijn vorm tussen in de leegtes van het niet-zijn, moge dit eenmaal of perpetueel cyclisch zijn totdat de tijd veer opnieuw begint.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 14 mei 2018, 06:59

Niet dat ik zo christelijk ben , eerder te nuchter was ik gisteren toch weer eens bij onze evangelische gemeente en was een soort preek over psalm 131
Kende ik niet.

Eerst in het Nederlands over gehad, daarna was een engels lied erover.

Ik kan geen link sturen maar YouTube psalm 131
Wat ik hier mee zelf ervaar is gewoon een soort rust. Het is goed zo. Eenvoudig.
t !!!@#$???

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 14 mei 2018, 13:42

Spirualiteit is een enorm relatief begrip.... probeer het maar eens (duidelijk) te beschrijven.

Sommige mensen hebben de antwoorden daarop klaar, of denken de antwoorden klaar te hebben, maar in ieder geval blijft er enige schijn.

Naar mijn idee is het uiteindelijk een grote (complexe) soep waarin mensen proberen te gissen wat erin zit. Sommigen zullen meer 'overtuigd' zijn dan anderen. Al heeft dat niet per se te maken met een nabijheid met de werkelijkheid, en is dat ook persoonlijke ervaring. Ikzelf heb deze discrepanties regelmatig binnen in mijzelf, waardoor (door ervaring van "dezelfde" persoon, of op zijn minst door hetzelfde lichaam) ze duidelijk worden opgemerkt. Bijvoorbeeld, als ik in een droom zit (meestal tijdens het slapen) dan kan ik een heleboel dingen 'geloven' die later (als ik weer 'op de wereld ben') overduidelijk niet waar zijn. Ik kan me dan afvragen, wist/kon ik op dat moment al die dingen? Ik denk dat het juiste antwoord is dat ik me op dat moment het mezelf wijs maakte. Een heel scherp beeld heb ik er niet van gehad en het kan zomaar zelfbedrog zijn.

(voor de ingewijden in 'Doctor Who', een droom of spirituele ervaring voelt soms alsof het door de TARDIS wordt vertaald, die je alles laat "begrijpen" maar niet alles laat zien, het is uiteindelijk een secundaire ervaring en niet zozeer een directe waarneming van 'feiten')

Evengoed is spiritualiteit niet heel erg scherp. Je kunt je voorstellen dat het iets 'tastbaars' is; iets dat jij nog enkel niet hebt ontdekt (en dat voelt als een gemis). Echter, het kan evengoed een illusie zijn, althans voor diegenen die skeptisch zijn, of voor diegenen die op zijn minst niet geheel overtuigd zijn van de realiteit van spirituele begrippen. Voor hen geldt dat de materiele eigenschappen van spiritualiteit nogal sterk betrekkelijk zijn.

Spiritualiteit is in ieder geval niet iets dat je zomaar op een presenteerblaadje kan worden aangereikt. Ookal mogen sommige (doorgedraaide) cursussen in esoterische richtingen zoals mindfullness of yoga, die soms sterk naar spiritualiteit neigen, je meer beloven.

---------------------------------

Je brein weet uiteindelijk 'alleen maar' wat je denkt dat je weet.

---------------------------------

Voor zover mijn twee centjes. Wat ik nog moeilijk vindt te plaatsen is wat de precieze oorzaak is van je worsteling. 'Je kunt niet spiritueel zijn', althans voor dit moment, dat lijkt een feit. Maar wat is het probleem daarmee?

• Intrinsiek: Zou je liever meer spiritueel zijn?
of
  • Extrinsiek: Vindt je dat je meer met je spirituele omgeving aansluiting moet vinden?

Waarom denk je zelf dat je iets mist, of zou kunnen missen?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

seivenrut
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 14 mei 2018, 20:48

Ik herken dit wel wat, het idee van een machine te zijn. Een belangrijke realisatie is dat logica geen alomvattende manier is om de wereld te begrijpen (dat wordt zelfs duidelijk vanuit de logica zelf btw-zie Gödel-onvolledigheid). Als mens ben je in de eerste plaats een biologisch wezen, deel van de kosmos en interagerend met de kosmos en geen externe observator. Dat wil niet zeggen dat je je moet forceren om ineens superspiritueel te worden, sommige mensen zijn nu eenmaal spiritueler en sommige logischer aangelegd dan anderen.
Ik heb het eigenlijk ook al voorgehad dat ik me op een bepaald moment echt eenzaam en melancholisch voelde, maar vreemd genoeg gelukkig werd net van de puurheid van die gevoelens, een soort van 'oef, toch het gevoel dat ik leef'. Soms kom ik zelfs even in de verleiding te denken dat depressie (je niet goed voelen) minder erg is dan nihilisme (helemaal niets voelen). Maar aan de andere kant ben ik ook maar een relatieve buitenstaander en mensen met depressie vinden gewoonlijk dat anderen dat onderschatten.

Ik zie twee voorname medicijnen: ofwel je terugtrekken in de natuur en tot rust komen, ofwel wat meer in bruine kroegen vertoeven en je onder de mensen bewegen (liefst allebei). Een keer flink dronken worden kan naar mijn inzien ook geen kwaad zolang je geen verslaving hebt.

O, en nog een nuttige referentie ooit van Plato ontvangen: https://en.wikipedia.org/wiki/I%27m_OK_ ... ou%27re_OK.

Baranor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 15 mei 2018, 21:50

Ik ben nogal... niet spiritueel. Ik geloof niet zo in al dat goddelijke, mensen zijn gewoon dieren. Lijkt mij de enige verklaring waarbij ik niet afhankelijk ben van bovennatuurlijke dingen.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 18 mei 2018, 15:18

Ik vind alles wat we niet-weten te boeiend om mezelf niet spiritueel te noemen. Juist de verklaringen maken sommige ervaringen zo intrigerend; bijna elke uitleg schiet tekort op manieren die mij al snel laten zoeken naar woorden die er niet zijn. De overstijging van de ervaring over de mechanische verklaring ervan. Hoe komt het dat we iets beleven bij kunst, natuur (voor zover we dat hebben in NL), interpersoonlijke ervaringen, en regels die lijken gedefinieerd (harmonie, ritme, taal). Ik denk wel dat het spirituele uit de wereld voortkomt, niet andersom. Maar dat eindigt in een kip-ei verhaal*.

(het ei was eerst, maar da's alleen maar omdat elk ei een ei is en niet elk wezen wat eruitkomt een kip is :P)
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 19 mei 2018, 15:44

Je kunt kiezen voor beide Er hoeft niet perse een scheidingslijn getrokken worden tussen spiritualiteit en rationaliteit. Ik vind dat deze twee tegenpolen juist de ontwikkeling van de mens zouden stimuleren.
Repeat?
No thanks!

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 mei 2018, 13:51

Ik ben nogal... niet spiritueel. Ik geloof niet zo in al dat goddelijke, mensen zijn gewoon dieren. Lijkt mij de enige verklaring waarbij ik niet afhankelijk ben van bovennatuurlijke dingen.
Wat is in dit geval "bovennatuurlijk"? Op basis van een fysische definitie is niets "bovennatuurlijk" toch?
Ik vind mijn beleving, maar ook gemeenschappelijke belevingen, of archetypische verhalen/symbolen etc. "spiritueel". Niet te quantificeren, onverklaarbare verschijnselen. Je kan dat wel uitleggen als emergente eigenschappen van een in principe goed verklaarbaar systeem, maar die verklaring is imho te gemakkelijk.

Daarbij heb ik vaak ook wel het idee dat mensen zichzelf veel te rationeel inschatten; ik vermoed dat rationele mensen bedoelen dat ze goed kunnen rationaliseren; de werkelijke beweegredenen, drijfveren/doelen etc zijn gegrond in emoties en een onbewust zelf.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

Baranor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 22 mei 2018, 17:26

Wat is in dit geval "bovennatuurlijk"? Op basis van een fysische definitie is niets "bovennatuurlijk" toch?
Ik vind mijn beleving, maar ook gemeenschappelijke belevingen, of archetypische verhalen/symbolen etc. "spiritueel". Niet te quantificeren, onverklaarbare verschijnselen. Je kan dat wel uitleggen als emergente eigenschappen van een in principe goed verklaarbaar systeem, maar die verklaring is imho te gemakkelijk.

Daarbij heb ik vaak ook wel het idee dat mensen zichzelf veel te rationeel inschatten; ik vermoed dat rationele mensen bedoelen dat ze goed kunnen rationaliseren; de werkelijke beweegredenen, drijfveren/doelen etc zijn gegrond in emoties en een onbewust zelf.
Ik antwoord maar even, maar eigenlijk heb je zelf al het antwoord gegeven.

Mijn wereld is de fysische om de eenvoudige reden dat voor niet-fysische zaken nooit enig afdoende bewijs geleverd is. Mijn persoonlijke beleving van deze wereld is onderhevig aan soliplisme, net zoals die voor ieder mens is, en derhalve zowel subjectief voor anderen als de enige objectieve waarheid voor mezelf. De gangbare definities voor spiritualisme binden haar vooral aan een religie. Religie zoekt veelal bovennatuurlijke verklaringen voor gebeurtenissen daar waar de gebeurtenissen net zo goed verklaarbaar zijn door de onbewuste processen in je lijf en oorzaak-gevolg relaties, maar omdat wij niet in staat zijn om alle neuronen in iemands hersenen nauwkeurig waar te nemen noch de beweging van moleculen ( hormonen etcera) en ook geen zicht hebben op het complete scala aan oorzaak-gevolg relaties en bovendien liever niet geloven dat wij niet veel te zeggen hebben in deze wereld, laat staan dat we niet uitverkoren en bijzonder zijn maar gewoon maar dieren zijn wij niet toegerust om een écht onderscheid te maken tussen onze rationele gedachten en ons persoonlijke bijgeloof. Dit inachtnemende en accepterende kan ik prima leven zonder bovennatuurlijke verklaringen voor het leven en mét de gedachte dat ik ook niet alles kan of hoef te verklaren (al ben ik heeeeel nieuwsgierig naar het complete plaatje) of te snappen om mezelf te voorzien van een levenskader waarbinnen ik streef naar het grootste goed voor onze soort en individuen om me heen.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 mei 2018, 22:47

Duidelijke uitleg!

Voor mij is het spirituele niet een uitleg waar ik behoefte aan heb om dingen te verklaren. Het is “slechts” een beleving die ik indeel op basis van gevoel. Die beleving is voor mij waardevol, maar niet “heilig”.

Op het niveau van chaos, orde, tijd en bewustzijn zijn voor mij de betere verklaringen nog vaak niet compleet genoeg om die beleving weg te nemen.
James Russell Lowell

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 08 jun 2018, 07:13

Als ik mijn tijd en energie moet besteden op dat wat ik niet heb, dan kom ik tijd en energie tekort op dat wat ik wel heb.

Dat laatste geeft mij levenskracht, vreugde en een verdere vooruitgang. Dus doe ik dàt !

nona29
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

ma 18 jun 2018, 20:53

Wat is spiritueel?

Ik denk dat ik je begrijp, een soort aversie tegen zweverig gezeur, omdat de realiteit anders niet te verdragen zou kunnen zijn? De harde waarheid is beter dan iets wat misschien niet waar is? Onzekerheid maakt je gek? Alles moet kloppen en volgens bepaalde regels zijn?

Ik vind mezelf erg spiritueel en soms heb ik daar wat moeite mee, maar ik leer mezelf om te geloven wat ik wil geloven. Om te geloven wat mij rust brengt. De ultieme waarheid bestaat niet als je lang en hard genoeg nadenkt. Op iedere vraag kan je weer nieuwe vragen stellen en zo kan je door blijven gaan. Ik wil dat niet meer. Althans, niet wanneer ik mezelf daar depressief door maak.

Ik heb er bewust voor gekozen om het spirituele pad in te slaan wat betreft mindfulness en het ‘leven met de dag’. Dingen leren loslaten (gadver) en accepteren zoals ze zijn (ook gadver) zonder dat ik op welke manier dan ook moet bevestigen dat het zo is. De momenten waarop ik daadwerkelijk die intense behoefte om dé waarheid te kennen los kan laten, ben ik ‘gelukkig’. Wat dat ook mag wezen.

Religie is niets voor mij. Evenals in groepsverband iets spiritueels beoefenen. Ik heb daar geen boodschap aan en zie het vaak nog als zwakte van de mens. Maar uiteindelijk ben ik ook een mens en heb ik ook mijn zwaktes en zal ik de wereld voor mijzelf een dragelijke plek moeten maken. Meditatie en het herdefiniëren van bepaalde overtuigingen. Loslaten. Jep.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zwakbegaafde
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 13 jul 2018, 22:45

Is het hier en nu dan beter dan het geestelijke?
Nu is dit een paradox. Want het hier en nu is gebouwd op het geestelijke. Daarmee bedoel ik, alles wat wij nu gebruiken was ooit een idee in iemands hoofd; daarvoor geestelijk.

Maar dan komt het bovennatuurlijke, iets wat niet door een mens uitgevonden is maar iets wat boven de natuurwetten staat. Bewijst de quantum mechanica ons dan niet dat de natuurwetten zoals de mens ze voor “realiteit” neemt niets dan een illusie is? Alles wordt bij elkaar gehouden door een kracht die deze onmogelijkheid mogelijk maakt. Het wordt verfilmd, het wordt beschreven. De heilige teksten zijn maar een benadering door de geest van beperkte mensen. Ook in films en muziek ervaren wij een synchronisch patroon. In godsdiensten wordt dit erkend als profetie. Er is iets op de achtergrond gaande en ik ben van mening dat ieder mens daar op kan “intappen”. Maar zoiets vraagt een afbreuk van het ego. Voor de afbraak van het ego vinden wij geen dokter, maar raadplegen we de sjamaan. Om spiritueel te worden moet alles in u sterven wat reeds is en was om herboren te worden.
Mijn ego is nu gigantisch gegroeid, maar na een bezoek bij de sjamaan zal ik zeer nederig terugkomen. Ik duw die sessie ruim 2 jaar voor me uit.
Iets met uitstel afstel.
He came so you might know Him. He came the same way for you. He paid with blood, what are we paying these days?

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 14 aug 2018, 21:16

Ik zou heel graag gelovig willen zijn. Het lijkt me zo'n enorme rust geven als je niet hoeft te piekeren over de zin van het leven, bij alle ellende in de wereld gelooft dat het in het hiernamaals voor alle dieren en mensen goedkomt en je je geliefden na overlijden ooit weer terugziet. Ik ga heel vaak discussie aan over geloof en spiritualiteit in de hoop dat er iemand is die mij de argumenten aanreikt waardoor ik ineens tot het geloof kom. Maar ik vind altijd weer dingen die mijns inziens niet kunnen kloppen. En dan ga ik nog meer piekeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Zwakbegaafde
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 31 aug 2018, 01:15

Ik zou heel graag gelovig willen zijn. Het lijkt me zo'n enorme rust geven als je niet hoeft te piekeren over de zin van het leven, bij alle ellende in de wereld gelooft dat het in het hiernamaals voor alle dieren en mensen goedkomt en je je geliefden na overlijden ooit weer terugziet. Ik ga heel vaak discussie aan over geloof en spiritualiteit in de hoop dat er iemand is die mij de argumenten aanreikt waardoor ik ineens tot het geloof kom. Maar ik vind altijd weer dingen die mijns inziens niet kunnen kloppen. En dan ga ik nog meer piekeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Dit is moeilijk. Want jouw wilskracht bepaalt het. Niemand kan jouw wilskracht sturen, zelfs jijzelf veelal niet.
Maar ik was altijd gelovig, mijn geloof werd wetenschap door het jaren te laten rijpen. Trey Smith vat voor mij de profetieen goed samen. Misschien kan je hem eens een kans geven?
De bijbel is niet enkel profetie en vervulling. Het is patroon. Zij die daar werkelijk,toe openstaan zullen ontvangen. Jezus Christus is tot in detail voorspeld door Daniel. Daniel voorspelde ook Cyrus die Babylon bevrijdde en de tweede tempel bouwde. Nu bouwen ze de derde tempel en daarna zal onze verlosser terugkomen.
Door de bijbel werd ik gewaarschuwd voor de valse profeet. In de openbaringen lezen we ook van 4 ruiters. De vier ruiters hebben elk een kleur, wit, zwart, rood, groen. Samen vormen zij de vlag van Palestina (patroon). Individueel vormen zij tijdperken (profetie). Het witte paard is Mohammed, waarmee hij geheven werd naar Mekka en zijn gruwel in de gelijkenis van het beest bouwde, de kaaba. De rode en zwarte ruiter zijn de eerste kalifaten. De laatste groene ruiter is de islam in geheel. De shahada staat op een groene vlag, groen is de kleur van islam.

Jezus gaf ons waarschuwingen over de eindtijd en Jezus zat er nergens naast. Door zijn profetieen vinden wij dat Hij de Messias is. Maar enkel de gewilligen gaan tot het uiterste Zijn kennis samen te vatten. Het werd Zijn dood en de dood van vele na Hem tot vandaag.
Mohammed was de valse profeet waarvoor Jezus waarschuwde .
He came so you might know Him. He came the same way for you. He paid with blood, what are we paying these days?

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 01 sep 2018, 07:52

Ik zou wel eens willen weten in hoeverre mensen die op zoek zijn naar het geloof, in werkelijkheid op zoek zijn naar -meer- leiderschap binnen hun leven.
Als geloof nu al een antwoord is, wat is dan de vraag geweest om juist voor het geloof te kiezen. En sla je daarmee je werkelijke behoefte over?

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 01 sep 2018, 11:34

wat als geloof je werkelijke behoeftes zouden moeten vervullen? Zou het een probleem worden, wanneer dat geloof dat niet doet? Zou het dan een gedragspatroon kunnen worden, waarin iemand steeds van geloof veranderd net zolang totdat er aan de behoefte word voldaan? Of loopt iemand dan helemaal vast? En wat zijn dan die behoeftes? Verbinding met anderen? Macht? Het zuivere van het zelf? Rust? Of toch wat anders?
Repeat?
No thanks!

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”