plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hypothese: mannen zijn niet beter, maar extremer dan vrouwen.

vr 05 okt 2018, 18:03

In Amerika is een wiskundig artikel over genetische variatie middelpunt van hevige polemiek. Het bespreekt een model dat vanuit de biologie verklaart waarom er veel meer mannelijke dan vrouwelijke Nobelprijswinnaars zijn. Het artikel werd verwijderd uit het online-tijdschrift waarin het was verschenen en werpt de vraag op of je zo’n hypothese aan een Amerikaanse universiteit nog kunt bespreken.

In Amerika is een wiskundig artikel over genetische variatie middelpunt van hevige polemiek. Het bespreekt een model dat vanuit de biologie verklaart waarom er veel meer mannelijke dan vrouwelijke Nobelprijswinnaars zijn. Het artikel werd verwijderd uit het online-tijdschrift waarin het was verschenen en werpt de vraag op of je zo’n hypothese aan een Amerikaanse universiteit nog kunt bespreken.

Waarom zijn er meer mannelijke Nobelprijswinnaars dan vrouwelijke? Waarom is 95 procent van de internationale wiskunde-olympiade-deelnemers en 99 procent van de schaakgrootmeesters man? Ongetwijfeld spelen sociale en maatschappelijke verschillen en historische stereotypen een rol. Maar er zijn mensen die zich afvragen of er ook biologische verschillen zijn tussen de seksen die voor deze verschillen zorgen. En verder:

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... %20vrouwen

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Hypothese: mannen zijn niet beter, maar extremer dan vrouwen.

vr 05 okt 2018, 19:02

http://www.geennieuws.com/2018/01/welke ... toont-aan/

Onderzoek toont ook aan dat het gemiddelde iq in sommige delen van de wereld hoger is dan in andere delen.

Ik voel me niet beledigd als uit onderzoek blijkt dat vrouwen minder goed zijn in exacte vakken, zoals wiskunde. Ik ben er een goed voorbeeld van. Ik zie in een oogopslag al jullie taalfouten, maar vraag me niet om iets uit te rekenen.

Als het zo is, is het zo, maar het maakt iemand toch niet minder. Je hebt allerlei soorten mensen nodig. Het enige dat wel van belang is, is dat de waardering van het iq is toegenomen. Vroeger was spierkracht belangrijk en dat gaf vrouwen een achterstand want wij zijn meestal fysiek niet zo sterk als mannen. Nu spierkracht in waardering gedaald is door de veranderingen in de samenleving en iq van belang is geworden, snap ik dat vrouwen niet weer underdog willen worden.

Maar er wordt zo moeilijk gedaan over glazen plafonds en discriminatie, terwijl veel vrouwen geen carrière ambiëren waarbij ze 60 uur in de week moeten werken en liever minder werken en kinderen verzorgen. Niks mis mee, maar met 24 u/w werken zul je geen nobelprijs krijgen.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 05 okt 2018, 19:17

Er is ook geen toename meer van het aantal vrouwen die sterk carrière gericht zijn zoals CEO, dat getal is vrij stabiel. Die carrière move is een modus van de laatste jaren en nogal ingegeven door de gekleurde politiek.

Wel is er een opkomst van vrouwen die een eigen bedrijf starten, iets van 35% van de bedrijven/organisaties is van een vrouw. Dat vind ik een goede ontwikkeling.
Laatst gewijzigd door plato op vr 05 okt 2018, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 05 okt 2018, 19:47

Kom maar terug wanneer vrouwen en mannen honderd jaar lang volledig gelijkwaardig zijn behandeld door alles en iedereen. Tot die tijd is de verhouding man/vrouw waar dan ook enkel een artefact van ongelijkwaardigheid, op allerlei mogelijke manieren.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 05 okt 2018, 21:05

Ben benieuwd wat ze gaan vinden als ze de verhouding iq-eq gaan meten bij beide sexes in de top 2%....
Gezien de lagere frequentie van vrouwen in de top,is daarvan verhouding iq-eq verschillend(meer in de richting van de mannen) de gemiddelde iq groep?
Dat zou wel iets verklaren..dan zou er een genetische component zijn.
En natuurlijk een persoonlijke keuze...
Maar die nature-nurture discussie wordt ook al in der eeuwigheid gevoerd..

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 05 okt 2018, 21:15

Ik denk nogal graag en sterk in termen van output. En in dit geval hou ik het simpel: wat heeft die betreffende organisatie nodig om effectief te -kunnen- functioneren. Welke discipline vraagt dat van die betreffende en betrokken functionaris.

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

za 06 okt 2018, 02:19

Mannen zijn nu eenmaal anders dan vrouwen (haarlengte, borstgroei , haargroei, genitalien etc). Wanneer vrouwen gelijk zouden worden behandeld als mannen, en mannen en vrouwen zouden zich ook gelijk gedragen (!), dan is er binnen een jaar geen enkel verschil meer te ontdekken. Dan heb je nog maar één sekse.

Ik denk dat Lorem gelijk heeft, met dat vrouwen het ambitieuze - 60 uur of meer - werkleven niet zo ambieren als mannen, Daarom zijn er minder CEO-vrouwen, minder Nobel-vrouwen, minder Schaak-vrouwen. Qua IQ zullen vrouwen denk ik ongeveer gelijk scoren als mannen plusminus 1 of 2 procent (bij een voldoende groot uitgevoerd onderzoek). En ik denk dat je als mannelijke verkoper liever een man ziet waaraan je kunt verkopen, met een leuke jonge blonde secretaresse (stereotypering). Kortom, volgens mij krijgen we nooit volledige emancipatie. Er is een balans die we momenteel ongeveer hebben bereikt.
the future ain't what it used to be

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 06 okt 2018, 08:32

Zolang als dat vrouwen huismoederstereotypisch benaderd worden door de maatschappij is er nog sprake van discriminatie en ontmoediging op grote schaal en kun je geen conclusies trekken over of er nu balans is of niet.

Ga twee weken observeren. Kijk naar reclame, naar beroepsverhoudingen, lees wat over de vrouwelijke rolmodellen (Judith Polgar is wel een goede) en over de bias in ons huidige onderwijs, zowel vaktechnisch als gewoon, vanuit alle docenten in het basisonderwijs. Voeg alle data samen in je hoofd en extrapoleer deze in negatieve zin richting de afgelopen honderd jaar om te zien hoezeer de maatschappij doordrenkt is met man/vrouw stereotypes en hoezeer daarin mannen en vrouwen in bepaalde richting gedrongen worden. Op ieder mogelijk niveau worden mannen bewust of onbewust voorgetrokken. Vrouwen in een 'mannenberoep' moeten extréém capabel zijn anders worden ze niet serieus genomen. En dan nog, wanneer alles verder gelijk is, kiest men vaker voor John dan Jennifer en krijgt John vaker voor hetzelfde werk een hoger salaris dan Jennifer.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 06 okt 2018, 08:45

Zolang als dat vrouwen huismoederstereotypisch benaderd worden door de maatschappij is er nog sprake van discriminatie en ontmoediging op grote schaal en kun je geen conclusies trekken over of er nu balans is of niet.
Zowel in de situatie van het moeten hebben van een vrije keuze als vrouw als wel een geprogrammeerde keuze door derden, is in beide gevallen een opgelegde dwang keuze en drang keuze.

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 06 okt 2018, 11:46

Qua keuze maken:dat bedoelde ik dus net met verhouding iq en eq..
Hoe meer eq des te meer de neiging tot confirmeren aan de verwachtingspatronen die gelden.
Plus natuurlijk motivatie en inzicht betreffende eigen aanleg alsmede wilskracht.
Kortom:zegt onderzoek ook iets over het psychologisch profiel van de vrouwen die wel zich begeven in de bovenste regionen?

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 06 okt 2018, 13:12

Zowel in de situatie van het moeten hebben van een vrije keuze als vrouw als wel een geprogrammeerde keuze door derden, is in beide gevallen een opgelegde dwang keuze en drang keuze.
Vrouwen hebben geen vrije keuze. Willen ze 100% geven voor hun werk dan zijn ze vreemd, willen ze 100% geven voor hun gezin dan zijn ze ook vreemd. Sneller dan bij mannen word bij vrouwen geschermd met biologisch imperatief alsof ze permanent een slaaf van hun eierstokken zijn. Dat dit voor mannen ook geld en dat hun prestatiedrang uit biologisch voortplantingsimperatief voortvloeit daar hoor je nooit iemand over, de discussie word op een ander niveau gevoerd wat indicatief is voor de achterliggende gedachte: vrouwen zijn hormonaal-gedreven broedmachines. Dat standpunt werd een eeuw geleden gebezigd ten tijde van de suffragettes en nu nog steeds.

Wanneer je doorklikt op het artikel dat je gebruikt om deze discussie aan te zwengelen kom je vanzelf meer artikelen tegen die je laten zien dat die bias er is en overal is.

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 06 okt 2018, 13:22

Qua keuze maken:dat bedoelde ik dus net met verhouding iq en eq..
Hoe meer eq des te meer de neiging tot confirmeren aan de verwachtingspatronen die gelden.
Plus natuurlijk motivatie en inzicht betreffende eigen aanleg alsmede wilskracht.
Kortom:zegt onderzoek ook iets over het psychologisch profiel van de vrouwen die wel zich begeven in de bovenste regionen?
EQ bestaat niet, het is ooit door een journalist geroepen als een soort van emotionele intelligentie maar er is geen standaard voor. Mocht je EQ-tests tóch serieus willen nemen zorg dan dat je weet waar het over gaat. EQ zegt niets over sociale conformiteit. EQ tracht je ' emotionele intelligentie' te meten, je gevoelligheid. Er is een duidelijke positieve correlatie tussen HB en hooggevoeligheid (HSP).

;-)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 06 okt 2018, 15:12

EQ is 25+ jaar geleden geaccepteerd door de wetenschap.

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 06 okt 2018, 16:25

EQ is 25+ jaar geleden geaccepteerd door de wetenschap.

Nope. Extreem discutabel.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 06 okt 2018, 16:35

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 06 okt 2018, 16:52

Oh wat gaaf een empathie quotient. Das natuurlijk een andere dan de emotionele quotient die ik daarboven linkte. Even kijken, had ik je posts beter moeten lezen...

...

Tja, daar staat eq, geen empathisch of emotioneel quotient, derhalve had ik moeten vragen of je emotioneel of empatisch quotient bedoelde. Excuses. Dat trek ik nu even recht:

Bedoelde je emotioneel quotient als afgeleide van emotionele intelligentie (zie wikipedia) of empatisch quotient?

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 06 okt 2018, 16:56

Empatische,had duidelijker moeten zijn.
Excuses aanvaard..

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 06 okt 2018, 17:07

Mooi, dan eet ik 'weet waar je over praat' even op totdat ik alles over EQ gelezen heb. Dat kan even duren, dadelijk maak ik eerst curry en daarna reis ik af naar Middel Aarde.

Mijn eerste indruk is dat EQ gebruiken in een discussie over man/vrouw posities in de maatschappij riskant is daar EQ ontwikkeld is als een test puur om empathie te meten in mensen met autisme, en dat EQ daarnaast niets zegt over de mate van conformiteit aan de maatschappij maar enkel over de mate van empathie.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 06 okt 2018, 17:08

Even terugkomend op het begin van dit draadje:
Verschillen tussen man en vrouw zijn vast deels biologisch bepaald. Maar mijn generatie is gewoon nog opgevoed met een vaststaand man-vrouw-rollenpatroon.
Ik wijk af van dat plaatje (vrouw, geen kinderen, fulltime baan) en daar wordt vaak (ook door twintigers en dertigers) verbaasd op gereageerd. Dus een scheve verhoudingen in het bedrijfsleven of onder Nobelprijswinnaars is niet zo vreemd.

Overigens vind ik werken erg leuk, maar CEO, directeur of topwetenschapper is niet wat ik ambieer. Ik wil niet de beste zijn in mijn vak. Ik wil een goed mens zijn. En misschien zit daar nu net de oorzaak: als je aan de top wilt komen moet je je als vrouw tussen de competitieve mannen begeven. Daar moet je maar net zin in hebben.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 09 okt 2018, 17:03

Reactie minister Van Engelshoven op Bedrijvenmonitor Topvrouwen. Maart 2018.

'Het is om te huilen.' Met deze woorden nam minister Ingrid van Engelshoven (emancipatie) de Bedrijvenmonitor Topvrouwen 2017 in ontvangst. In deze nieuwe Bedrijvenmonitor staan de cijfers over het aandeel vrouwen in de raden van bestuur en raden van commissarissen van grote bedrijven. Het percentage vrouwen blijft verontrustend laag: slechts 11,7% van de leden van raden van bestuur is een vrouw en voor de raden van commissarissen geldt dit slechts voor 16,2%.

Deze nieuwe cijfers bevestigen het beeld dat een groot deel van de bedrijven niet in beweging komt om werk te maken van het streefcijfer van 30% dat is afgesproken voor 2020. Voor het wettelijk streefcijfer geldt het 'pas toe of leg uit'-principe. Bedrijven die hun streefcijfers niet halen zijn verplicht om in hun jaarverslag te verklaren waarom het niet is gelukt en wat ze daaraan gaan doen. Ook deze afspraak wordt door een grote groep bedrijven niet na gekomen.

Het geduld van Minister van Engelshoven raakt op: 'Deze resultaten zijn echt om te huilen. Ik wil én kan dit niet begrijpen. Een heel groot deel van de bedrijven doet helemaal niets om werk te maken van een evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in de top van hun bedrijven. De maat is vol.' En verder:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... topvrouwen

Typisch naïeve -Nederlandse- ambtenaren gedachte, alsof je met een regelgeving het wel even kunt produceren.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”