Berend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Polarisatie op het internet

do 08 nov 2018, 20:34

We leven in een tijd waar een hoop dingen digitaal gebeuren, een de meest gebruikte digitale hulpmiddelen zijn sociale media. Door middel van algoritmes en automatische segregatie lijkt internet meer en meer op een zogenaamde "echochamber" te worden, waarbij mensen alleen nog informatie tegenkomen die overeenkomt met het vooringenomen standpunt. Het probleem hiervan is dat mensen weinig anderen tegenkomen met een heel afwijkende mening, waardoor polarisatie ontstaat. Mensen die de informatie krijgen die overeenkomt met hun standpunt zijn over het algemeen minder kritisch, omdat deze informatie overeenkomt met hun geloof en het geloof van de meeste van hun vrienden. Dit kan er toe lijden dat sommige opvattingen kunnen worden gezien als "ondenkbaar", zoals het standpunt over migratie van de PVV, terwijl hier ook goede argumenten voor kunnen worden gemaakt.

https://www.brookings.edu/blog/techtank ... -facebook/
Denk niet in hokjes
https://www.youtube.com/watch?v=xYemnKEKx0c

I live for the persuit of knowlegde.

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Polarisatie op het internet

do 08 nov 2018, 22:04

Volgens mij werkte die polarisatie ook al toen er nog geen internet was.
Je liep bv door een boekwinkel, en je pakt alleen de tijdschriften die je interesse hebben. Andere laat je staan. Wij willen als mens graag conformerende meningen zien; de andere mening zijn we vaak blind voor. Internet of niet.
Laatst gewijzigd door Camiel, vorige week

MrMeozorz
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 08 nov 2018, 22:06

En dat is mooi klote, want dat maakt het moeilijker om mensen te vinden die wel voor zichzelf willen denken. Soms leid/lijd dit tot sekte-achtige praktijken waar men geshockeerd is en soms agressief word als men een andere mening voorgeschoteld krijgt welke niet op het menu staat, want 'x' is de ultieme waarheid en 'y' ja dat is dan slecht natuurlijk. Jammer voor hun dat er mensen zoals mij zijn die het diner (maar al te graag) verstoren.

MrMeozorz
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 08 nov 2018, 22:12

Je liep bv door een boekwinkel, en je pakt alleen de tijdschriften die je interesse hebben. Andere laat je staan. Wij willen als mens graag conformerende meningen zien; de andere mening zijn we vaak blind voor. Internet of niet.
Iedereen heeft voorkeuren en vooroordelen, de ene reflecteert hierover en de andere gaat op de eerste impuls af. Op het internet raakt men makkelijker overbeladen met informatie dan in de boekenwinkel. Hierdoor lijkt men eerder op de eerste impuls af te gaan en er word altijd wel 'relevante' informatie aangeboden, de informatie die in de zoekbubbel zit. Een zoekbubbel gebaseerd op voorkeuren, of wat bigbusiness denkt jouw voorkeuren zijn, hierdoor krijg je meer conformeerde informatie toegediend dan confronterende informatie.

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 08 nov 2018, 22:16

En dat is mooi klote
Helemaal mee eens MrMeozorz. Maar het is denk ik een balans. Tot op zekere hoogte willen we conformeren, maar als het teveel wordt willen we toch wat anders doen. Dan gaan we toch een beetje afwijkend gedrag vertonen.

Hetzelfde met dat mensen elkaar opzoeken. Dat doen we graag, en we bouwen hele steden, maar als het ons teveel wordt gaan we toch weer liever in een dorp wonen

Berend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

do 08 nov 2018, 22:59

Polarisatie trad inderdaad al op toen er nog geen internet was, vanwege de dingen die je omschreef. Al is het wel zo dat de meeste sociale media beschrikken over algoritmes die dit nog verder in de hand werken, waardoor dit probleem verergert.
Denk niet in hokjes

MrMeozorz
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 08 nov 2018, 23:05

Hetzelfde met dat mensen elkaar opzoeken. Dat doen we graag, en we bouwen hele steden, maar als het ons teveel wordt gaan we toch weer liever in een dorp wonen
Mensen blijven toch aparte wezens [wacko]

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 08 nov 2018, 23:13

Ik persoonlijk geniet weer iedere dag van het gepersonaliseerde nieuws dat mij wordt geboden door mijn SmartPhone. Het is nieuws dat ik interessant vind, nieuws dat ik graag lees, zoals bv over astronomie. Politiek nieuws of man-schiet-op-bar-in-californie interesseert mij geheel niet (alhoewel dit er blijkbaar af en toe toch doorsijpelt)
MrMeozorz schreef
Mensen blijven toch aparte wezens [wacko]
Leuk om over na te denken ;--)

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 08 nov 2018, 23:27

Niet apart,wel uniek!

Ron
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 09 nov 2018, 01:29

Polarisatie trad inderdaad al op toen er nog geen internet was, vanwege de dingen die je omschreef. Al is het wel zo dat de meeste sociale media beschrikken over algoritmes die dit nog verder in de hand werken, waardoor dit probleem verergert.
Sterker nog, ten tijde van de verzuiling leefde men ook al in dergelijke 'echochambers'. Iedere zuil had z'n eigen krant, tv- en radio-omroep, etc. Alle mediakanalen waren verzuild, dus ik neem aan dat men ook toen vooral informatie tot zich kreeg die in hun politieke straatje paste.

Ik ben het er mee eens dat de tegenstellingen tegenwoordig heftiger lijken te zijn dan vroeger en dat het internet daar in belangrijke rol in speelt, maar volgens mij komt dat niet doordat men nu meer in een informatie-bubbel leeft dan vroeger. Het internet heeft denk ik een veel makkelijker/toegankelijker podium gecreëerd voor 'extreme' meningen zonder goede onderbouwing of nuance (zie twitter). Doordat tegengestelde extremen een groter podium hebben/veel zichtbaarder zijn, botsen deze ook sneller dan vroeger. En wanneer ze botsen, versterken ze elkaar ook weer (zie pietendiscussie).

Berend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

vr 09 nov 2018, 03:20

Sterker nog, ten tijde van de verzuiling leefde men ook al in dergelijke 'echochambers'. Iedere zuil had z'n eigen krant, tv- en radio-omroep, etc. Alle mediakanalen waren verzuild, dus ik neem aan dat men ook toen vooral informatie tot zich kreeg die in hun politieke straatje paste.

Ik ben het er mee eens dat de tegenstellingen tegenwoordig heftiger lijken te zijn dan vroeger en dat het internet daar in belangrijke rol in speelt, maar volgens mij komt dat niet doordat men nu meer in een informatie-bubbel leeft dan vroeger. Het internet heeft denk ik een veel makkelijker/toegankelijker podium gecreëerd voor 'extreme' meningen zonder goede onderbouwing of nuance (zie twitter). Doordat tegengestelde extremen een groter podium hebben/veel zichtbaarder zijn, botsen deze ook sneller dan vroeger. En wanneer ze botsen, versterken ze elkaar ook weer (zie pietendiscussie).
Bedankt voor de uitleg, ik heb na het lezen van deze post nog wat meer bronnenonderzoek gedaaan. Ik ben zo met behulp van die bronnen en de berichten die hier op het forum gezet zijn van mening dat ik ongelijk had (al wil ik dit niet graag toegeven). Internet zorgt niet per definitie voor polarisatie. Als mensen hier verder over willen lezen dan kan dat hier:

https://voxeu.org/article/internet-soci ... larisation

Dit is een artikel geschreven door een amerikaanse PHD student die ook bij zijn artikel gebruik maakt van een bronvermelding.
Denk niet in hokjes

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 09 nov 2018, 17:41

Berend schreef
Dit is een artikel geschreven door een amerikaanse PHD student die ook bij zijn artikel gebruik maakt van een bronvermelding.
Leuk en verhelderend artikel. Bedankt voor het achterhalen van de info!

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 09 nov 2018, 21:00

Het polariseren is nu wel veel zichtbaarder - op internet - met die cookies

En voorheen haalde je zelf de gepolariseerde info op middels tijdschriften die je leuk vond. Tegenwoordig wordt de gepolariseerde info je aangeboden

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 10 nov 2018, 13:13

En voorheen haalde je zelf de gepolariseerde info op middels tijdschriften die je leuk vond. Tegenwoordig wordt de gepolariseerde info je aangeboden
Met de tegenwoordige informatie lawine ga je denk ik ook automatisch dingen oppikken die jou prikkelen.
Maar je hebt wel een keuze.
Vroeger in de verzuilde maatschappij hoorde je alleen de meningen binnen jouw kring.Alles daarbuiten werd geblokt of veroordeeld.
Dankzij de ontzuiling en internet hebben wij zelf een vrijere keuze .

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 10 nov 2018, 16:45

GerardVenema schreef
Tegenwoordig gaan regelmatig videos, en ook andere onderwerpen, viraal (is trouwens, voor zover ik weet, een oud woord voor een nieuw concept -- ander topic --). Dit houdt in dat ze zich in een razend tempo als een inktvlek verspreiden over de community - in enkele uren/dagen/weken. 100 jaar geleden gingen ook al onderwerpen (geen videos...) viraal, maar toen ging het allemaal veel langzamer - in enkele weken/maanden

Dat betekend dat wij in kortere tijd met steeds meer virale onderwerpen worden geconfronteerd, die steeds korter viraal zijn. Dit werkt de polarisatie en verzuiling weer tegen. Hoera voor internet.

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 10 nov 2018, 16:59

Klopt ...over virus gesproken ..de ziekte die ene mnr. T.te W. verspreidt bijvoorbeeld.Virale polarisatie ten top vind ik.
Daar is ene hr W. te ‘s H. een hele kleine jongen bij...en ja,helaas volgens onderzoek is het het grootste deel stiekum met hem eens en dus...zie: olievlek.

Berend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

zo 11 nov 2018, 01:38

Met de tegenwoordige informatie lawine ga je denk ik ook automatisch dingen oppikken die jou prikkelen.
Maar je hebt wel een keuze.
Vroeger in de verzuilde maatschappij hoorde je alleen de meningen binnen jouw kring.Alles daarbuiten werd geblokt of veroordeeld.
Aan de ene kant kun je stellen dat er vrijere keuzes zijn op het internet, omdat dezelfde informatie (gegeven dat je er niet voor hoeft te betalen) toegankelijk is voor iedereen. Aan de andere kant kun je ook stellen dat de informatie die we te zien krijgen als "aanbevolen" wordt bepaalt door de keuzes die je al hebt gemaakt. Net als in een verzuilde maatschappij had je dan de keuze om buiten de "kring" of "aanbevolen" te gaan zoeken. Ik ben zelf redelijk links ingesteld, maar ik vind het ook amuserend om videos van geenstijl te bekijken (ondanks dat ik het meestal niet eens ben met de mening van geenstijl). Zo is er een journalist geweest, die een opsomming had gemaakt van alle fouten die het NOS in het afgelopen jaar heeft gemaakt, wat een discussie op zichzelf is. Google heeft voor mij de keuze gemaakt om dit alleen te laten zien op mijn tweede YouTube account. Ook al is er genoeg informatie om wat te daar achter te komen, is het moeilijk om te ontdekken dat deze informatie bestaat. In plaats van dat er een bewuste keuze is, net zoals vroeger, is er nu een onbewuste keuze die gebaseerd is op het vroegere zoekgedrag. Je hebt trouwens nu nog steeds te maken met kringen, als je er vanuit gaat dat mensen nog steeds met elkaar communiceren en dat de mensen waarmee ze communiceren enigzins constant blijven (denk aan familie, vrienden en collega's). Je hebt dus ook nog steeds te maken met de verzuiling van kringen. In die zin is er niks veranderd tenopzichte van vroeger.

Klopt ...over virus gesproken ..de ziekte die ene mnr. T.te W. verspreidt bijvoorbeeld.Virale polarisatie ten top vind ik.
Daar is ene hr W. te ‘s H. een hele kleine jongen bij...en ja,helaas volgens onderzoek is het het grootste deel stiekum met hem eens en dus...zie: olievlek.

Ik ga er bij deze quote vanuit dat hier gesproken word over de heer trump en de heer wilders, verder ga ik er vanuit dat het woord hem verwijst naar wilders en niet trump, om babilonische spraakverwarringen te voorkomen.

Het klopt dat de manier waarop de heer trump omgaat met sociale media enigzins zorgwekkend is, hij ziet in dat je met een radicale tweet heel erg veel retweets en dus publiciteit krijgt. Net zoals iedere president zijn er mensen die er op vooruit gaan en mensen die er op achteruit gaan en je ziet dat de mensen die er het meest op vooruit gaan trump ook het het meest eens zijn met trump. Ik denk zelf dat trump het product is van polarisatie en dat je een soortgelijke reactie van rechts had (als links nu heeft op trump) als bernie sanders president was geworden van de verenigde staten van Amerika.

Verder heb ik nog een vraag aan je, hoe komt het dat de heer wilders geen verkiezingen wint als het grootste deel van nederland het met hem eens is, stemmen is compleet anoniem, hierbij zou de opvatting van de persoon dus alle invloed moeten hebben (er vanuitgaande dat een mens een rationeel wezen is)?

Ik denk dat dit onderwerp van de politiek een discussie op zichzelf wordt. Als je hier over door wilt praten, zou je dan een apparte post op het discussie en gedachtenwisselings forum kunnen maken.
Denk niet in hokjes

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

zo 11 nov 2018, 09:14

Het is volgens mij niet de vraag of polarisatie goed of fout is. Ik denk dat teveel polarisatie niet goed is, maar te weinig is ook niet goed. In het eerste geval krijg je alleen nog maar de informatie waarvan jij hebt gezegd: "dit vind ik interessant", en verder niets. In het laatste geval krijg je alle informatie die iedere dag wordt verspreid door miljoenen mensen op je bord.
Je moet dus evenwicht zoeken op de balans, tussen teveel en te weinig

Berend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

zo 11 nov 2018, 22:17

Het is volgens mij niet de vraag of polarisatie goed of fout is. Ik denk dat teveel polarisatie niet goed is, maar te weinig is ook niet goed. In het eerste geval krijg je alleen nog maar de informatie waarvan jij hebt gezegd: "dit vind ik interessant", en verder niets. In het laatste geval krijg je alle informatie die iedere dag wordt verspreid door miljoenen mensen op je bord.
Je moet dus evenwicht zoeken op de balans, tussen teveel en te weinig
Het verschil tussen beide gevallen is dat je bij het ene geval zelf door de informatie zoekt en dus weet wat er in de wereld gebeurd en in het andere geval je sneller klaar bent met het tot je nemen van de informatie die je interessant vind (omdat je niet hoeft te zoeken). Als er dan polarisatie optreed omdat mensen beschikken over andere informatie, dan is dat niet heel erg positief, omdat men elkaars opvattingen dan niet gaat begrijpen. Mensen die in een ander kamp zitten en wil beschikken over dezelfde informatie, kunnen daarover gaan discussiëren, wat in mijn ogen weer positief is. In weze gaat het er dus niet over of polarisatie goed of fout is, maar of de gevolgen van de polarisatie waarvoor internet voor kan zorgen positieve of negatieve effecten met zich meebrengen. (al zou je inderdaad ook terecht kunnen zeggen dat dit vroeger ook het geval was). Mijn probleem is niet dat polarisatie in zijn algemeen slecht hoeft te zijn, maar de manier waarop het gebeurd (met algoritmes zonder dat de meeste mensen het doorhebben) toch wel enigszins zorgwekkend is.
Denk niet in hokjes

HindrikH
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

di 13 nov 2018, 19:50

Ik kan jullie het onderstaande aanbevelen:

https://www.ted.com/talks/zeynep_tufekc ... ick_on_ads

Algoritmen die bij "Social" Media gebruikt worden versterkt dit effect als een gek.
To those who understand, I extend my hand
To the doubtful I demand: take me As I Am

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”