Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Waarom bestaat de wereld? - Jim Holt

ma 12 nov 2018, 15:18

Vervolg:
Hoofdstuk 2
Een filosofische rondgang

Pagina 27- 49

Nog een mooie aanvulling op mijn vorige bericht:
Pagina 38:
Het leven van het heelal is misschien net als ons eigen leven een intermezzo tussen twee leegten.
:inlove: Schitterend!

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Boek 'Waarom bestaat de wereld?'

ma 12 nov 2018, 15:40

Tioli schreef
Maar de vraag, of mijn vraag, blijft altijd weer: Wat is er buiten dat wat eindig is?
Dan kom ik toch terug op de twee-dimensionale bol. Het oppervlak is eindig (het heeft een eindige afmeting), maar je kunt oneindig rondjes blijven lopen, of tot je er dood bij neervalt -- whatever comes first ;--)
Wanneer je als platlander (zie wiki) op een bol-oppervlak leeft, is er niets buiten dit oppervlak. Dat is een onzinnige vraag voor een platlander, net zoals de vraag "Welke temperatuur heeft een meter?"
the future ain't what it used to be

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ma 12 nov 2018, 16:25

Camiel schreef:
"Welke temperatuur heeft een meter?"
:laugh: Heerlijk zijn die. Hoe ruikt rood?

Ik heb hoofdstuk twee gelezen. Er stond verder niet veel bijzonders.

Wel kreeg ik een nieuwe gedachte:
Niets en iets is er gelijktijdig.
:rofl3:

Ik kan het uitleggen, maar dat later.

Wat zijn jouw gedachten over Intermezzo en hoofdstuk 2, Lorem ipsum dolor?

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 13 nov 2018, 09:46

Intermezzo
De wiskundige kant van het niets

Pagina 50-55

Ik heb het nét gelezen en vind het weer heel interessant. Ik wil hetgeen mij zo aanspreekt graag weer citeren, maar laat ik niet te snel gaan. Ik wacht nog op jouw reacties, Lorem Huppeldepup.

[fishy]

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 13 nov 2018, 18:17

1. http://www.loremipsum.nl/uitleg.html

2. Het idee van oneindigheid spreek mij erg aan . En ik kan snappen dat ik als mens oneindigheid niet kan bevatten, omdat in onze wereld als een einde heeft.

3. blz. 28 "Wat de mens verheft boven andere schepselen is dat hij zich bewust is van zijn eindigheid. Het vooruitzicht van de dood brengt de voorstelbaarheid van het niets, de schok van het niet-zijn met zich mee".

Dieren hebben volgens mij wel degelijk doodsangst en er zijn ook dieren, zoals olifanten, die zich voorbereiden op hun dood. Dieren hebben volgens mij geen doodsangst zonder dat ze in groot gevaar zijn en piekeren niet over wat er na de dood gebeurt.

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 13 nov 2018, 20:48

Lorum ipsum dolor schreef:
1. http://www.loremipsum.nl/uitleg.html
Ah, dan kan Huppeldepup ook prima!

Huppeldepup huppeldepup huppeldepup.

:dance: :rdanc: :dance:

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 13 nov 2018, 21:22

Hahaha huppeldepup it is!

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 13 nov 2018, 21:30

:laugh:

Edit: (22:35 uur)
Ik kan me toch nog redelijk goed een voorstelling maken van niets, maar moeilijker vind ik het me voor te stellen dat niets geen temperatuur heeft. Hoe kan er geen temperatuur zijn...
:shock:

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

wo 14 nov 2018, 11:15

Lorem, ik heb even al jouw reacties op hoofdstuk 1 en het Intermezzo onder elkaar gezet om inzicht te krijgen in jou ten aanzien van het boek. Mocht je dit niet op prijs stellen, laat het me dan weten, dan doe ik dat niet meer.
Lorem ipsum dolor schreef:

Ik heb inmiddels hoofdstuk 1 en het intermezzo (nogmaals) gelezen. Het roept een gevoel van nietigheid en mysterie op. Ik kan me voorstellen dat mensen die hier te lang over nadenken, er gek van worden. Ik had wel dezelfde vragen en ik herinner me de angst als ik 's avonds in bed lag en me afvroeg wat er achter het heelal zat en wie of wat God dan gemaakt had.

Wat vind jij van het eerste hoofdstuk? Geloof jij dat er een reden is/moet zijn voor alles? Ik wil dat graag geloven. Zonder reden is alles zo zinloos.

Pag. 26 In de Kabbalah -maar volgens mij ook in andere geloven - zien ze getallen ook als iets goddelijks.
Hoe erg dat ik dan een alfa ben...aan mij is wiskunde niet besteed. Het goddelijke dan ook niet?

Ik ben inderdaad mijn eigen zonnekoning(in) en doodgaan beangstigt me inderdaad, ook omdat het het ultieme controleverlies is en ik echt een controlfreak ben.

Ik kan het niet aan dat er zoveel leed, honger en onrechtvaardigheid in de wereld is. Sommige mensen en dieren lijden zo veel. Je hebt 1 leven en dat dat dan zo'n lijdensweg is, kan ik niet accepteren. Ik geloof niet in God, maar ik zou zo graag willen dat er iets is. Dat biedt troost. Een God en een hiernamaals verzinnen is dan niet een geruststelling tegen de angst, maar meer een geruststelling tegen een knagend gevoel van machteloosheid en kwaadheid waarom alles is zoals het is. Misschien zou ik dan niets prefereren boven iets.

Het akelige is wel, dat ik desondanks niet mijn koffers pak om ergens in de wijde wereld humanitaire hulp te bieden, hou ik van luxe en is oppervlakkigheid een van mijn talenten.

Het idee van oneindigheid spreek mij erg aan. En ik kan snappen dat ik als mens oneindigheid niet kan bevatten, omdat in onze wereld als een einde heeft.

Blz. 28 "Wat de mens verheft boven andere schepselen is dat hij zich bewust is van zijn eindigheid. Het vooruitzicht van de dood brengt de voorstelbaarheid van het niets, de schok van het niet-zijn met zich mee".

Dieren hebben volgens mij wel degelijk doodsangst en er zijn ook dieren, zoals olifanten, die zich voorbereiden op hun dood. Dieren hebben volgens mij geen doodsangst zonder dat ze in groot gevaar zijn en piekeren niet over wat er na de dood gebeurt.

Ik vind de ruimte tussen jouw zoektocht (?) en dit boek nogal groot. Er zit nog een heel stuk psychologie tussen. Is het niet logischer en makkelijker om dat eerst te verkennen? Of begeef ik me nu ongevraagd in een persoonlijk gebied? Het maakt uiteraard totaal niet uit waarom iemand een bepaald boek leest, maar dit valt me op. Wat denk je in dit boek te vinden waar je iets mee kunt? Gelijktijdig vind ik dit ook heel leuk, cool en interessant om te zien waar het heen gaat. Vat me niet verkeerd op (dat gebeurt namelijk vaak), dit is geen oordeel, maar mijn analyse en constatering. Of moet ik alleen het boek analyseren en niet jou of wie dan ook?

Tioli de Asperger.
blsh1:

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

wo 14 nov 2018, 11:37

Ik schreef:
Wat ik net opeens zat te denken:

Met oneindigheid van het heelal denken we vanaf de Aarde de ruimte in en steeds verder. Maar de oneindigheid zou geen oneindigheid zijn als het ook niet oneindig was in het steeds kleinere. Denk aan fractals. Fractals gaan oneindig door naar het steeds kleinere. (Als het heelal niet oneindig zou zijn, zouden fractals niet kunnen bestaan).

Maar als het steeds kleinere oneindig is, zijn daar ook oneindig veel van (elke richting van een fractal, bijvoorbeeld). Maar oneindig veel oneindige kleine 'dingen' waar komen die uit? Hoe kunnen er 'naar binnen geklapt', om het zomaar te zeggen, ... en toen was ik kwijt wat ik wilde schrijven... Waar blijft dat? Zijn dat gaten?

En dat natuurlijk ook niet alleen op Aarde, maar overal waar iets is.
Ik weet het weer zo ongeveer.
Hoe kunnen er 'naar binnen geklapt', om het zomaar te zeggen 'gaten, gangen en holen' bestaan binnen het heelal? Net als hagel geschoten in een lichaam. Een oneindige ondergrondse metro in een stad? Die dus allemaal afzonderlijk ook weer een heelal / universum zijn.

Afbeelding

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Boek 'Waarom bestaat de wereld?' Jim Holt.

wo 14 nov 2018, 11:55

Ik schreef:
Wel kreeg ik een nieuwe gedachte:
Niets en iets is er gelijktijdig.
:rofl3:
Eens even kijken of ik dat een beetje helder kan uitleggen...
En misschien klopt er niets van, want ik ben ook maar een leek.
[propeller]

Er zijn uitsluitend trillingen, frequenties. Denk aan de dichtheid op Aarde. We kunnen het water induiken, maar we kunnen niet een steen induiken en de lucht is weer te dun voor ons om te pakken. Wijzelf 'hebben' of zijn, ook een bepaalde dichtheid, ofwel frequentie, en binnen deze zone van frequenties bestaan we voor elkaar. Neutrino's (en geesten :biggrin: ) gaan dwars door ons heen. Ik noem maar even iets als voorbeeld, waar ik verder weinig verstand van heb. Neutrino's richten wel minuscule schade aan als ze door ons heen gaan, dus het verschil in frequentie is nog niet eens zó verschillend (of neutrino's zijn gewoon heel klein). Maar wat ik wil zeggen is dat totaal verschillende frequenties gewoon niet in staat zijn elkaar te ontmoeten. Ze bestaan niet voor elkaar en zijn dus voor elkaar niets. Alleen dus binnen bepaalde frequenties bestaan 'samenstellingen' voor elkaar en zo is er dus iets en niets tegelijk.

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

wo 14 nov 2018, 12:36

Sluit deze video (een van mijn favoriete) er een beetje op aan?

Roeland de Looff: Jij bestaat niet! (55 min.)
https://youtu.be/A52vtvctzKs

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 14 nov 2018, 20:12

Ik vind de ruimte tussen jouw zoektocht (?) en dit boek nogal groot. Er zit nog een heel stuk psychologie tussen. Is het niet logischer en makkelijker om dat eerst te verkennen? Of begeef ik me nu ongevraagd in een persoonlijk gebied? Het maakt uiteraard totaal niet uit waarom iemand een bepaald boek leest, maar dit valt me op. Wat denk je in dit boek te vinden waar je iets mee kunt? Gelijktijdig vind ik dit ook heel leuk, cool en interessant om te zien waar het heen gaat. Vat me niet verkeerd op (dat gebeurt namelijk vaak), dit is geen oordeel, maar mijn analyse en constatering. Of moet ik alleen het boek analyseren en niet jou of wie dan ook?
Helemaal geen probleem met jouw opvattingen of reacties op mijn posts. Leuk zelfs! Ik lees dit boek niet omdat ik denk dat ik daar het antwoord in vind op de vraag waarom er iets is en niet niets. Het leuke van dit boek vind ik de verschillende kijkwijzen op deze vraag van grote denkers, met allerlei achtergronden. Het is meer het enthousiasme dat ik wil delen en sommige stukken vind ik erg moeilijk. Een discussie hierover kan de stof verduidelijken.

Enthousiast werd ik in hoofdstuk 2 bijvoorbeeld van:
pagina 28 Dit vraagstuk mag dan worden beschouwd als iets tijdloos en universeels, des te vreemder is het feit dat er tot aan de moderne tijd nooit iemand is geweest die expliciet de vraag heeft gesteld: "Waarom is er iets en niet iets?" Wellicht is het juist dat 'niets' in deze vraag wat haar uitgesproken modern maakt. Premoderne culturen hebben hun scheppingsverhalen om de oorsprong van het heelal te verklaren, maar zulke mythen gaan nooit uit van een volmaakt niets.
pagina 29 Een theorie over de geboorte van het heelal wordt een kosmonogie genoemd, van het Griekse woord kosmos en het Griekse woord gonos, dat voortbrengsel betekent. […] Zij (de Grieken)stelden zich op het standpunt dat de natuurlijke wereld tot stand kwam toen er orde werd geschapen in […] oertroep: toen Chaos Kosmos werd.
Moeilijk te behappen vind ik het gedachtengoed van Freddy Ayer, een voorvechter van het logisch positivisme en gezworen vijand van de metafysica. Hij stelt:
pagina 35 Stel, je vraagt zoiets als "Waar komen alle dingen vandaan?" Dat is een volmaakt betekenisvolle vraag aangaande elke denkbare gebeurtenis. Als je vraagt waar iets vandaan komt, vraag je om een beschrijving van een gebeurtenis die eraan vooraf is gegaan. Maar als je die vraag veralgemeniseert, wordt ze betekenisloos. Dan vraag je naar de gebeurtenis die aan alle gebeurtenissen voorafging en geen enkele gebeurtenis kan voorafgaan aan alle gebeurtenissen. Aangezien die gebeurtenis een lid is van de klasse van alle gebeurtenissen, moet ze daarin worden opgenomen en kan ze daarom niet daaraan voorafgaan.
Een prachtig stuk:
pagina 42 - 43 Het zijn niet alleen intellectuele motieven die mensen ertoe brengen zich te verdiepen in het raadsel van het bestaan. Ze zijn ook emotioneel. Onze emoties hebben nu eenmaal doeleinden; ze gaan ergens over. Ik ben bedroefd om de dood van mijn hond[...]De angst van Kierkegaard, bijvoorbeeld, was nergens op gericht, of juist overal op. Stemmingen als depressie en uitgelatenheid lijken vooral over het bestaan zelf te gaan. Heidegger stelde dat dit in diepste wezen opgaat voor alle emoties. Wat voor soort emotie zou gepast zijn als die emotie gericht was op de wereld in haar geheel? De vraag verdeelt de mensheid in twee groepen: degenen die het leven toelachen en degenen die het leven afkeuren. De notoire zuurpruim Arthur Schopenhauer had met zijn filosofische pessimisme grote invloed op latere denkers als Tolstoy, Wittgenstein en Freud. Als wij ons verbazen over het feit dat de wereld bestaat, zegt Schopenhauer, dan komt die verbazing voort uit wanhoop en ontzetting. [...] we mogen dan ieder onze eigen wil lijken te hebben, maar in feite zijn we slechs kleine deeltjes van die ene kosmische wil. [...] En wat Schopenhauer betreft is de wil in essentie lijden: er is geen uiteindelijk doel dat tot tevredenheid leidt als het wordt bereikt; de wil wordt ofwel gedwarsboomd en is er dan ellendig aan toe, of hij is verzadigd en raakt verveeld. Schopenhauer was de eerste die dit boeddhistisch element in het westerse denken introduceerde. De enige uitweg uit het lijden was volgens hem door de wil uit te bannen en op die manier een toestand van nirwana te bereiken, een toestand die zo dicht mogelijk in de buurt van het niet-bestaan komt...
De indrukwekkendste steunbetuiging aan de goedheid van de wereld [...] is muzikaal, in de vorm van Haydns oratorium De Schepping. Aanvankelijk is het een en al muzikale chaos, een mengeling van mysterieuze harmonieën en fragmentarische melodieën. Dan volgt het scheppende moment, wanneer God zegt: 'Er zij licht!' En als de zangers antwoorden: 'En er was licht', wordt dat wonder door koor en orkest onderstreept door uit te barsten in een krachtige, lang volgehouden C-groot drieklank - het volmaakte tegendeel van het sombere 'mineur' van Schopenhauer.
https://www.youtube.com/watch?v=8BQ2szN8Tkw

Ik ga het stuk luisteren.

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

wo 14 nov 2018, 21:05

Ah, ik ben weer helemaal opgelucht met je reactie. (Fijne mensen op dit forum).
:biggrin:

Het quoten is goed gelukt zie ik. Mooie post.

Leuk om te zien hoe jij andere dingen aanhaalt. Grappig dat ik ze herken omdat ik het ook gelezen heb.

Sommige stukken zijn inderdaad moeilijk.
Lorem ipsum dolor schreef: Het leuke van dit boek vind ik de verschillende kijkwijzen op deze vraag van grote denkers, met allerlei achtergronden.
Ik heb zelf geen idee wie wat schrijft, ik lees daar compleet overheen. Met alles, hoor. Ik kijk altijd naar wat er staat en niet bij wie dat vandaan komt. Soms is dat wel lastig, want als iemand mij dus vraagt hoe iemands filosofie ergens over is heb ik dus geen flauw idee. Dat komt natuurlijk dan wel weer een beetje dom over. Maar ja, dat maakt me dan ook weer niet zo veel uit. Waar het over gaat weet ik dan weer wel.
:eh:

Op het moment is mijn grijze massa weer verzadigd. Gisteren had ik een zeer intensieve dag en vandaag ben ik lang van huis geweest, dus ik meld me hier morgen weer.

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 15 nov 2018, 18:42

Intermezzo
De wiskundige kant van het niets

Pagina 50-55

Mooi intermezzo!
Pagina 50:
In de wiskunde is er een naam voor niets, namelijk 'nul'.
Pagina 51:
Laten we 0 nu eens opvatten als niets en 1 als iets. Dan krijg je een soort speelgoedversie van het raadsel van het bestaan: hoe kom je van 0 naar 1? In de hogere wiskunde bestaat in zekere zin geen eenvoudige manier waarop de overgang van 0 naar 1 mogelijk is.
Inderdaad! :laugh:
Pagina 53:
0=1-1 Waar staat die vergelijking voor? Voor het feit dat 1 en -1 samen nul zijn, natuurlijk.
Hé, dat is interessant. Stel je even het proces in omgekeerde richting voor: niet 1 en -1 die samenkomen en 0 worden, maar 0 dat als het ware uiteenvalt in 1 en -1. Waar ooit niets was, is nu tweemaal iets! En zo te zien zijn het een soort tegenpolen. Materie en antimaterie. Yin en Yang. Een nog suggestiever idee is om -1 te beschouwen als dezelfde entiteit als 1, maar dan een die zich achterwaarts door de tijd beweegt. Deze interpretatie werd opgepikt door de scheikundige (en belijdend atheïst) Peter Atkins. 'Tegenpolen zijn van elkaar te onderscheiden door de richting waarin ze door de tijd reizen.' Bij ontsteltenis van het element tijd vallen 1 en -1 tegen elkaar weg: ze versmelten tot nul. De tijd stelt ze in staat om zich van elkaar los te maken, en andersom is dat losmaken het moment waarop de tijd ontstaat. Op die manier, stelt Atkins, is de spontane schepping van het heelal in gang gezet.
Deze algebra valt nog wel mee, he, Lorum ipsum dolor?
Ik vind het wel weer lekker. :laugh:
Pagina 54:
Eenvoudige rekensommen zijn niet de enige manier waarop de wiskunde een brug kan slaan tussen niets en iets. Ook de verzamelingsleer biedt materiaal. (...) het merkwaardige verschijnsel van de lege verzameling. Zo'n verzameling wordt weergegeven als {}, een stel haakjes met niets ertussen, of met het symbool Ø. (...) Hoe kan een verzameling die niets bevat nu een verzameling zijn? (...) een klein vlekje nietsheid, een soort zwart gat in het weefsel van de werkelijkheid zelf. (...)

Laten we nu eens metafysisch ruimdenkend zijn en zeggen dat de lege verzameling inderdaad bestaat. Zelfs als er niets is, moet er een verzameling zijn die niets bevat. Als je dat toegeeft, komt er een ware ontologische vloedgolf los. Want als die lege verzameling Ø inderdaad bestaat, bestaat er ook een verzameling die deze verzameling bevat: {Ø}. En ook een verzameling die zowel Ø als {Ø} bevat: {Ø,{Ø}}. En een verzameling die deze nieuwe verzameling plus Ø en {Ø} bevat: {Ø,{Ø},{Ø,{Ø}}}. En ga zo maar door. Uit het volmaakte niets is een opmerkelijke overdaad aan entiteiten voortgekomen. Entiteiten die niet van het een of ander zijn gemaakt. Ze zijn zuivere, abstracte structuur.
:bomb:

Wiskunde, een fijne manier om naar niets te kijken. :mrgreen:

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 15 nov 2018, 20:00

Wat mij opviel in het tweede intermezzo:
Voor de Grieken en Romeinen was het hele idee van de nul volstrekt onvoorstelbaar: hoe kon niets iets zijn? [...] Europese wiskundigen waren weliswaar blij met de nul als notationeel hulpmiddel, maar aanvankelijk nogal op hun hoede voor het concept erachter. In het begin werd de nul eerder beschouwd als een leesteken dan als een cijfer, maar algauw won ze aan geloofwaardigheid.
Hoe gek dat er dus niet altijd een 0 was. Daar heb ik nooit bij stilgestaan. Hoe denk je dan eigenlijk, als je de 0 niet kent? Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Als je dan geen kippen meer hebt, wat zeg je dan? Het doet me denken aan de Braziliaanse stam de Pirahã. Die stam kent alleen hói dat betekent “ongeveer één”, hoí dat betekent “wat meer dan hói” en aibai is “veel”.

https://www.youtube.com/watch?v=nDM8G5tuHF8

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 15 nov 2018, 20:13

Niets bestaat niet:niets is ook iets anders kun je het niet beschrijven(zowel in taal als in wiskunde),tenzij je gewoon zoals die stam het gewoon niet benoemd...grappig!

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 15 nov 2018, 20:25

Ja maar hoe gaat dat dan? Jij hebt een schaap. Ik koop jouw schaap. Als ik jou dan vraag of je nog schapen hebt? Kun je dan wel zeggen dat je geen schapen meer hebt maar bestaat het getal 0 niet, of is er gewoon niets dus komt die vraag niet bij mij op. Hoe ziet zo'n stam de werkelijkheid dan? Intrigerend

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 15 nov 2018, 20:28

Wat mij opviel in het tweede intermezzo:
Voor de Grieken en Romeinen was het hele idee van de nul volstrekt onvoorstelbaar: hoe kon niets iets zijn? [...] Europese wiskundigen waren weliswaar blij met de nul als notationeel hulpmiddel, maar aanvankelijk nogal op hun hoede voor het concept erachter. In het begin werd de nul eerder beschouwd als een leesteken dan als een cijfer, maar algauw won ze aan geloofwaardigheid.
Hoe gek dat er dus niet altijd een 0 was. Daar heb ik nooit bij stilgestaan. Hoe denk je dan eigenlijk, als je de 0 niet kent? Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Als je dan geen kippen meer hebt, wat zeg je dan? Het doet me denken aan de Braziliaanse stam de Pirahã. Die stam kent alleen hói dat betekent “ongeveer één”, hoí dat betekent “wat meer dan hói” en aibai is “veel”.

https://www.youtube.com/watch?v=nDM8G5tuHF8

Ja, bijzonder, he!

Zo kunnen we op heel verschillende manieren leven. Elk soort leven is rijk aan de ene kant en arm aan de andere kant op zijn eigen manier. Ik zou toch ook wel graag in zo'n stam leven, zonder te weten van andere werelden hier op Aarde. Hoe verschillend kan mens zijn zijn!

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 15 nov 2018, 20:35

GerardVenema schreef:
Niets bestaat niet.
Dat klopt, want er is een universum. Er kunnen wel plekken, verzamelingen, niets zijn binnen het universum, maar al met al is er iets. Veel zelfs.
:rainbow:

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”