Denktanker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

cultuurcritici

wo 09 jan 2013, 01:27

Ik zit met enige bedenkselingen om van me af te schrijven.

Geert Wilders noemt de islam een bedreiging voor onze cultuur.
De Islam in Nederland kent een kleine groep rotte appels die angst zaaien, omdat ze niet kansrijk en/of -rijp zijn.
Je moet echter niet bang voor ze zijn, want dat primitieve effect is dan wel wat ze op zich zelf afroepen, maar is ook iets dat ze onderdrukt. Dat is met alles zo. Geef ze geen angst en dan stem je geen PVV.
Heb je angst voor de sharia en het salafisme? Neem het vooral niet te serieus en hou jezelf hoog door te denken dat die mensen gevlucht zijn voor een systeem dat ze enkel nog niet afgeleerd hebben. Niet onze cultuur, niet ons systeem.
Trouwens, Wilders doet goed werk door de grondwet en rechtstaat te verdedigen, immers Kerk en Staat gescheiden. Maar dat mag hij wel eens wat vaker verkondigen in de Tweede Kamer als hij zijn werk echt goed doet. Daar zit namelijk een partij die denkt dat de wet in de Bijbel staat (sgp). Da's wel een beetje kortzichtig van Wilders.
Zo bedreigend zijn die niet-westerse allochtonen dus niet. Ze kunnen niet op tegen de gevestigde orde, als ze dat al zouden willen. Tenzij het systeem ten onder gaat, dan kunnen ze het natuurlijk proberen. Maar ja, ik ook.
Ik denk dat we een shift mee maken van waartoe de politiek zich kan betrekken. Met handel, met onderwijs, met cultuur.
Onderwijs is de verantwoordelijk van de ouders over hun kind, die zelf beslist welke kanten hij/zij kan ontwikkelen. Als ik kinderen had, zou ik ze het liefst zelf onderwijzen. Maar, dan zou ik werken om ze te onderhouden, ook op onderwijs. Wat cultuur betreft, dat is een vloeibaar ding. Vooral nu; hypes komen en gaan, en de mode is even vergankelijk. Het geeft je identiteit vorm en kan nog interessant zijn ook; geschiedkundig, geologisch. Maar een ding is zeker over cultuur, je hoeft het niet te begrijpen. Handel wordt steeds moderner, al heb je altijd achterblijvers. Mijn kapper vraagt 10 euro en mijn supermarkt is de lokale groenteman. En bewust kiezen wordt alom geprezen. Waar ik niet achter sta is fastfood. Ik eet het liever niet, maar het als het een schonere business was, zou ik er zeker dankbaar gebruik van maken. Ik denk dat de overheid zich daar mee moet gaan bemoeien. Sancties voor bankdirecteuren, sancties voor vervuilers. De grootste sanctie is voor de consument want die vervuilt zich zelf. Maar het wordt niet door de consument zelf als sanctie ervaren, integendeel, de feromonen erin maken het wel lekker. En het probleem verandert dan niet. Als de consument kon beleven welke weg zijn voedsel heeft gekend, dat was de ware sanctie. Dus ik vind dat de overheid niet alleen op sigaretten zelf tekst moet verplichten 'roken is dodelijk' (je kijkt niet naar het pakje tijdens het roken), maar dat er in de Burgerking op de flatscreens films moet worden afgespeeld over hoe de kippen zijn behandeld, hoe de koeien leven, wie de boeren zijn van het graan, welke klootzak de filiaalmanager is, etc etc,
Maar zo werkt het dus niet. We mogen ons product zo aantrekkelijk maken als we willen, en dat willen we allemaal. Reclames, reclames, reclames. En geloven dat we met zijn allen doen in die verkooppraat. Winstmodellen worden op alles toegepast zodat je eigenlijk niet eens meer een product nodig hebt, je weet toch wel hoe je iets geloofwaardig moet verkopen.
Maar de industrie is zo vervuilend en vult iedereen met troep. Eigenlijk is de realiteit wat niet werkt. Global warming alarm! [propeller]
Het beeld is dat we een crisis moeten verslaan door meer te kopen, dat er een dreiging is uit het buitenland waar we het volkslied tegen moeten schreeuwen, dat de EU en bankdirecteuren zullen moeten gaan betalen. Maar dat zijn toch al verloren zaken!

Onze cultuur wordt inderdaad bedreigd, ja. Maar niet door Islam zoals ik al zei. Onze cultuur is ook niet kapot te krijgen tenzij we het zelf doen. Onze normen en waarden vervagen, ideeën over goed en slecht zweven in gebakken lucht, en god voelt zich weggepest door wetenschappers. Ik denk dat niks slecht genoeg is om de menselijke aard te ontkrachten. Maar we zijn hard op weg.
Een tevreden mens telt voor twee

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: cultuurcritici

wo 09 jan 2013, 08:58

Hallo Denktanker,
Je mag je bedenkselingen hier posten en van je af schrijven.

Wat verwacht je op dit punt van het IHBV?
Wij hebben namelijk wel het onderwerp 'cultuur', maar dan specifiek gekoppeld aan hoogbegaafdheid.
Zou je het daar over willen hebben?
Anders past jouw topic meer in een algemeen deel van het forum.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

wo 09 jan 2013, 08:59

Topic verplaatst naar HB ontmoet HB/Discussies en gedachtenwisselingen

opaspop
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 09 jan 2013, 16:36

Iedere bom die door israel en amerika op de islamitische wereld geworpen word, is het zaadje voor nieuw toekomstig geweld/extremisme van islamitische kant. Een jongen die door dat precieze bombardement zijn zusje heeft zien ontploffen, is rijp om door de Taliban geworven te worden in de oorlog tegen het westen. De vicieuze cirkel is geboren.

Een land als Afghanistan is al eeuwen ontwricht, aangevallen van binnen uit en van buitenaf. De taliban is in het leven geroepen,om te vechten tegen de sovjets. Mannen die vechten bij de taliban zijn doorgaans geen extremisten, maar eerder arme huisvaders, die op die manier geld verdienen

Macht corumpeert. Waar de islam, onder intelligente of zachtaardige mensen zou werken als ondersteuning van hun leven, is het in de handen van psychopaten, en fanatiekelingen een gevaarlijk wapen. Dat geld voor alle machtsblokken, en het geld dus zeker ook voor het christendom. De aanvallen van het westen op de islamitische wereld, is als tonnen benzine die op een vuur gegooid worden, of rotzooi die in een wond gesmeerd word.

Wij leren op school over de holocaust en de zes miljoen doden die dat heeft opgeleverd. In irak zijn drie miljoen doden gevallen, maarja dat zijn de slechterikken word ons verteld, in feite is irak een ontwricht derde wereld land, dat heel toevallig olie heeft, maar dat is natuurlijk niet het westerse motief daar te zijn(zogenaamd). 11- 9 is in scene gezet, omdat sadam de olie in euro's wilde uitdrukken, ze moesten dus een reden bedenken om te kunnen aanvallen en hun machtspositie in de wereld te behouden, een tactiek die door de sovjets in het verleden al is toegepast. Wanneer je een land moet aanvallen, maak je een aanleiding. Daarnaast leid een gemeenschappelijke vijand tot orde, in een land dat leid onder interne maarschappelijke spanning,en armoede. Als laatste is de bush familie gelieerd aan de wapenindustrie en zijn er nog wel meer vuile spelletjes gespeelt.

Wilders speelt in op de xenofobie van zijn achterban. Hollanders voelen zich beschermd, en vinden het fijn dat iemand het enige waar ze hun identiteit aan ontlenen (namelijk hun nationaliteit) beschermd.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel een interessant en belangrijk vraagstuk in hoeverre een regering aan cultuurrelativisme moet doen. Waar gaat vrijheid van godsdienst over in bedreiging van de democratie, en de rechten van het individu? Dit maakt Wilders wel bespreekbaar , en dat is ook belangrijk. Zijn achterban handelt alleen vanuit racisme en nationalisme, en daar zit niemand op te wachten. Wanneer een staat voor vrijheid staat, moet die vrijheid ook verdedigd worden, en daarmee dus alle totalitaire overheersende instituten bestrijden. Daar behoren zowel de radicale islam, als extreme christenen, als sociaal nationalisten toe. Zei die de vrijheid van het individu kapot maken. Als wilders op de radicale islam wijst,heeft hij een punt,maar zolang moslims zich aan de grondwet houden zie ik geen probleem. Het gaat niet zozeer om het orgaan zelf, het gaat om de psychopaten die daarbinnen functioneren, en de boel doen corumperen. Ik ben voor een strikte scheiding van kerk en staat. Daarnaast mogen verschillende godsdiensten hier bestaan, zolang ze zich aan de grondwet houden, en niet de rechten van het individu en de zelfbeschikking ondermijnen. Wanneer dat wel het geval is moeten ze aan banden gelegd worden.

Daarnaast geloof ik niet in een zogenaamde Hollandse identiteit. Dat is allemaal geromantiseerd nationalisme dat geweldadige vormen kan aannemen.
de meeste wegen zijn in Rome

Denktanker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

wo 09 jan 2013, 18:49

Noks schreef:Hallo Denktanker,
Je mag je bedenkselingen hier posten en van je af schrijven.

Wat verwacht je op dit punt van het IHBV?
Wij hebben namelijk wel het onderwerp 'cultuur', maar dan specifiek gekoppeld aan hoogbegaafdheid.
Zou je het daar over willen hebben?
Anders past jouw topic meer in een algemeen deel van het forum.

Hallo Noks, thanks voor je toelichting, ik had het nog niet zo begrepen. Ik zie dat we ondertussen verplaatst zijn naar de juiste plek. Ik veronderstelde dat 'hoogbegaafden' hier op elk onderwerp konden speculeren, zo ik deed over cultuur.
Het is wel interessant om te onderzoeken wat cultuur doet met hb'ers en andersom. Maar als ik het over cultuur heb, dan komt het van mijn hand en is toch automatisch gekoppeld aan hoogbegaafd zijn? Er is genoeg ruimte voor speculatie.
Waar staat IHBV eigenlijk voor?

Denktanker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

wo 09 jan 2013, 19:08

Wilders speelt in op de xenofobie van zijn achterban. Hollanders voelen zich beschermd, en vinden het fijn dat iemand het enige waar ze hun identiteit aan ontlenen (namelijk hun nationaliteit) beschermd.

Daarnaast geloof ik niet in een zogenaamde Hollandse identiteit. Dat is allemaal geromantiseerd nationalisme dat geweldadige vormen kan aannemen.

Hoezo ? Wie raakt er gefrustreerd? Er zijn gekken, en die verzinnen heus wel iets om hun daden te rechtvaardigen. Dat is ook wat de 'vrije identiteit' toelaat. Wat goed is om te doen, om te zeggen, om te zijn wie je kan zijn, is dus ontleend aan geromantiseerd nationalisme, maar de media geven daar vorm aan. Individuen slokken het op als heilige waarheid. Maar dat zijn gekken.

Een land als Afghanistan is al eeuwen ontwricht, aangevallen van binnen uit en van buitenaf. De taliban is in het leven geroepen,om te vechten tegen de sovjets. Mannen die vechten bij de taliban zijn doorgaans geen extremisten, maar eerder arme huisvaders, die op die manier geld verdienen

Dat kan zijn, maar waarom is de Taliban in eerste instantie zo groot geworden? Er was een periode van bloei in het Midden Oosten. Toen ze allemaal in auto's mochten rijden zonder machinegeweren erop gemonteerd. Volgens mij was alcohol zelfs een niet eens verboden. Tot de jaren '80 denk ik zo, was er sprake van een 'gezonde' ontwikkeling op technologisch en cultureel gebied.

Het culturele gebied waar ik over spreek kan gezien worden als een westerse epidemie, consumptisme, kapitalisme, de vrije markt illusie (vraag en aanbod bestaat niet op grote schaal). En dat deze corrupte cultuur is waar allochtonen heel vaak een hekel aan hebben. Ik trouwens ook. Patenten moeten oprotten of gereguleerd worden door een staatsorgaan. Nederland staat bekend om de soevereiniteit van de rechtstaat, dus ik vind dat dit land in staat moet zijn om bedrijven te beoordelen om 'juistheid' en 'verantwoordelijkheid'. Inhoudelijk, als ik president was, was liegen om te verkopen verboden. Reclames dus.

Da's overdreven want zo sla je een gigantisch gat in een fundament van de cultuur en samenleving. De middenweg moet zijn dat mensen niet dom gehouden moeten worden. Het is een recht om te weten in wat voor wereld je leeft. Sprookjes aanpraten en verkopen moet verboden zijn.

Zoals Da Vinci zei: Bij elke uitvinding, elk gereedschap moet de gedachte waarom ze is uitgevonden in acht genomen worden.
iets dergelijks

opaspop
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 09 jan 2013, 19:35

Ik ben ook geen fan van al het lege materialisme, de mythe van de vrije markt, en hoe geweldig dat het leven maakt. Geluk zit niet in producten. Vrijheid zit niet in de mogelijkheid met je bedrijfje andere net zulke nietige bedrijfjes, en hun holle troep weg te concurreren. Vrijheid zit in je hooft, geluk zit in acceptatie, in de volheid van het bestaan. Meer rotzooi, meer reclame meer leegte, heeft niets met meer leven te maken.

De staat mag de markt wel enigszins in de gaten houden. Ik vind dat een staat er alleen is voor de kernzaken, en daarmee bedoel ik dan onderwijs, rechtsysteem/ en het behouden van orde, wat dus ook inhoud dat de verschillen tussen arm en rijk niet te groot worden, want we weten waar dat toe kan leiden. Voor de rest is een staat overbodig,en moeten burgers alles dat ze zelf kunnen zelf doen, laat ze zelf de moraal ervaren als ware, leer ze nadenken via onderwijs, en laat ze vervolgens zelf de wereld benaderen. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat ik gematigd links ben.
de meeste wegen zijn in Rome

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

wo 09 jan 2013, 21:08

@Denktanker:
IHBV = Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen.
Zie www.ihbv.nl voor meer info.

Kas
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 04 feb 2013, 18:22

Volgens mij wordt de ‘cultuur’ met periodes altijd in meer of minder mate bedreigt. Welke cultuur is immers blijven bestaan door stilstand en zich niet aan te passen? Het aanpassingsvermogen van een cultuur aan de heersende omstandigheden is essentieel voor het verhogen van de overlevingskansen van een cultuur.

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

za 16 feb 2013, 23:16

Denktanker schreef:Ik zit met enige bedenkselingen om van me af te schrijven.

De Islam in Nederland kent een kleine groep rotte appels die angst zaaien, omdat ze niet kansrijk en/of -rijp zijn.
Je moet echter niet bang voor ze zijn, want dat primitieve effect is dan wel wat ze op zich zelf afroepen, maar is ook iets dat ze onderdrukt. Dat is met alles zo. Geef ze geen angst en dan stem je geen PVV.
Heb je angst voor de sharia en het salafisme? Neem het vooral niet te serieus en hou jezelf hoog door te denken dat die mensen gevlucht zijn voor een systeem dat ze enkel nog niet afgeleerd hebben. Niet onze cultuur, niet ons systeem.
Trouwens, Wilders doet goed werk door de grondwet en rechtstaat te verdedigen, immers Kerk en Staat gescheiden. Maar dat mag hij wel eens wat vaker verkondigen in de Tweede Kamer als hij zijn werk echt goed doet. Daar zit namelijk een partij die denkt dat de wet in de Bijbel staat (sgp). Da's wel een beetje kortzichtig van Wilders.
Zo bedreigend zijn die niet-westerse allochtonen dus niet. Ze kunnen niet op tegen de gevestigde orde, als ze dat al zouden willen. Tenzij het systeem ten onder gaat, dan kunnen ze het natuurlijk proberen. Maar ja, ik ook.
Ik denk dat we een shift mee maken van waartoe de politiek zich kan betrekken. Met handel, met onderwijs, met cultuur.
Onderwijs is de verantwoordelijk van de ouders over hun kind, die zelf beslist welke kanten hij/zij kan ontwikkelen. Als ik kinderen had, zou ik ze het liefst zelf onderwijzen. Maar, dan zou ik werken om ze te onderhouden, ook op onderwijs. Wat cultuur betreft, dat is een vloeibaar ding. Vooral nu; hypes komen en gaan, en de mode is even vergankelijk. Het geeft je identiteit vorm en kan nog interessant zijn ook; geschiedkundig, geologisch. Maar een ding is zeker over cultuur, je hoeft het niet te begrijpen. Handel wordt steeds moderner, al heb je altijd achterblijvers. Mijn kapper vraagt 10 euro en mijn supermarkt is de lokale groenteman. En bewust kiezen wordt alom geprezen. Waar ik niet achter sta is fastfood. Ik eet het liever niet, maar het als het een schonere business was, zou ik er zeker dankbaar gebruik van maken. Ik denk dat de overheid zich daar mee moet gaan bemoeien. Sancties voor bankdirecteuren, sancties voor vervuilers. De grootste sanctie is voor de consument want die vervuilt zich zelf. Maar het wordt niet door de consument zelf als sanctie ervaren, integendeel, de feromonen erin maken het wel lekker. En het probleem verandert dan niet. Als de consument kon beleven welke weg zijn voedsel heeft gekend, dat was de ware sanctie. Dus ik vind dat de overheid niet alleen op sigaretten zelf tekst moet verplichten 'roken is dodelijk' (je kijkt niet naar het pakje tijdens het roken), maar dat er in de Burgerking op de flatscreens films moet worden afgespeeld over hoe de kippen zijn behandeld, hoe de koeien leven, wie de boeren zijn van het graan, welke klootzak de filiaalmanager is, etc etc,
Maar zo werkt het dus niet. We mogen ons product zo aantrekkelijk maken als we willen, en dat willen we allemaal. Reclames, reclames, reclames. En geloven dat we met zijn allen doen in die verkooppraat. Winstmodellen worden op alles toegepast zodat je eigenlijk niet eens meer een product nodig hebt, je weet toch wel hoe je iets geloofwaardig moet verkopen.
Maar de industrie is zo vervuilend en vult iedereen met troep. Eigenlijk is de realiteit wat niet werkt. Global warming alarm! [propeller]
Het beeld is dat we een crisis moeten verslaan door meer te kopen, dat er een dreiging is uit het buitenland waar we het volkslied tegen moeten schreeuwen, dat de EU en bankdirecteuren zullen moeten gaan betalen. Maar dat zijn toch al verloren zaken!

Onze cultuur wordt inderdaad bedreigd, ja. Maar niet door Islam zoals ik al zei. Onze cultuur is ook niet kapot te krijgen tenzij we het zelf doen. Onze normen en waarden vervagen, ideeën over goed en slecht zweven in gebakken lucht, en god voelt zich weggepest door wetenschappers. Ik denk dat niks slecht genoeg is om de menselijke aard te ontkrachten. Maar we zijn hard op weg.

Ik woon in een wijk vol met allochtonen. Ik weet nog dat laatst mijn 15-jarige buurmeisje van Turkse afkomst zomaar, geheel uit het niets, zei: ''Alle Hollanders gaan naar de hel. Ze hebben de kans gehad om zich tot de islam te bekeren, maar ze hebben het niet gedaan, dus ze gaan naar de hel.''. Daarop zei ik dus: ''Natuurlijk niet.'' En, wat denk je.. Haar antwoord daarop was weer: ''Ja, ja. Je zult wel zien straks in de hel met je Hollanders.'' (sic)

Zij is overigens niet de enige die dat soort dingen zegt, hoor.. Ik kan zo een paar dozijn mensen opnoemen die denken dat je naar de hel gaat als je een piercing hebt. Ik zie de islam niet als een bedreiging voor de Nederlandse cultuur, maar ik vind dat je er best iets van mag zeggen als je iemand radicale uitspraken hoort doen. Ik vind dat Nederland wel iets te ver gaat met die gedoogcultuur.

Wist je trouwens ook dat ik jarenlang gepest ben, omdat ik ex-moslim ben? Ik werd op school constant belachelijk gemaakt door moslims, omdat ik in wetenschappelijke verklaring voor bepaalde verschijnselen geloofde. Vind je dat normaal? Is dat respectvol? Moet men daar nu respect voor hebben, terwijl Geert Wilders, die af en toe best wel iets zinnigs zegt, voor haat-zaaiende idioot wordt gehouden?

Natuurlijk zijn er ook goede moslims. Maar verreweg de meeste die ik tegengekomen ben - en dat zijn er veel - waren radicale, homofobische, intolerante, haat-zaaiende proleten die vrouwen, zelfs als ze zelf vrouw waren, als dieren zagen. Heel veel van die rare opvattingen hebben deze mensen alleen maar vanwege hun religie/cultuur. Als ik de opvattingen van een Hitler niet hoef te respecteren, dan ook niet die van een haat-zaaiende moslim. Ik weet nog hoe ik zelf was als moslim, en daar schrik ik behoorlijk van, als ik daaraan terugdenk. Ik kom regelmatig mensen tegen die het opnemen voor hen opnemen en zich daardoor beter voelen over zichzelf (''Ik heb iets goeds gedaan voor die arme allochtoontjes.''), maar je wilt niet weten wat bijvoorbeeld mijn moeder zegt over Nederlanders. Racisme en discriminatie is niet iets waar alleen allochtonen mee te maken krijgen. Wist je bijvoorbeeld dat niemand er bij mij op school van op kijkt als je ''kanker Hollanders!'' door de kantine roept? Vervang je ''Hollanders'' door ''Turken'', dan kun je ervan op aan dat je op z'n minst een paar botbreuken oploopt, op z'n minst.

Islamitische landen lopen achter, dat is een feit. Kun je één islamitisch land noemen waar mensenrechten nageleefd worden? Ik vind de islam een gevaar voor mensenrechten, vrouwen, homoseksuelen, anders-denkenden, noem maar op. En wie kan het beter weten dan ex-moslim zelf? En heb je ooit iemand de term ''ex-christen'' horen noemen? Hoe vaak ben je een voormalig christen tegengekomen in Nederland die dreigementen had ontvangen? Ken jij Nederlandse meisjes die uitgehuwelijkt zijn aan veel oudere mannen die ze totaal niet wilden? Ik niet, maar ik kan zo een stuk of 5 meisjes opnoemen wie dat wel is overkomen. Drie keer raden welk geloof hun ouders aanhingen.

Overigens heb ik zelf ook islamitische vrienden. Ik respecteer hen, maar niet hun geloof of de manier waarop ze meestal tegen dieren aankijken. Je hoeft een mens ook niet gelijk te stellen aan zijn geloof, vind ik. Maar dit neemt niet weg dat radicalisme een veel bekender verschijnsel is in de islamitische wereld dan in de westerse en daar mag best iets aan gedaan worden. Ik heb jarenlang onder de islam geleden en dat mag niet zomaar genegeerd of zelfs ontkend worden. Het is de morele plicht van ieder mens om zoiets te erkennen.

Denktanker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

do 20 feb 2014, 04:01

Fortuna schreef:
Denktanker schreef:Ik zit met enige bedenkselingen om van me af te schrijven.

Ik woon in een wijk vol met allochtonen. Ik weet nog dat laatst mijn 15-jarige buurmeisje van Turkse afkomst zomaar, geheel uit het niets, zei: ''Alle Hollanders gaan naar de hel. Ze hebben de kans gehad om zich tot de islam te bekeren, maar ze hebben het niet gedaan, dus ze gaan naar de hel.''. Daarop zei ik dus: ''Natuurlijk niet.'' En, wat denk je.. Haar antwoord daarop was weer: ''Ja, ja. Je zult wel zien straks in de hel met je Hollanders.'' (sic)

Zij is overigens niet de enige die dat soort dingen zegt, hoor.. Ik kan zo een paar dozijn mensen opnoemen die denken dat je naar de hel gaat als je een piercing hebt. Ik zie de islam niet als een bedreiging voor de Nederlandse cultuur, maar ik vind dat je er best iets van mag zeggen als je iemand radicale uitspraken hoort doen. Ik vind dat Nederland wel iets te ver gaat met die gedoogcultuur.

Wist je trouwens ook dat ik jarenlang gepest ben, omdat ik ex-moslim ben? Ik werd op school constant belachelijk gemaakt door moslims, omdat ik in wetenschappelijke verklaring voor bepaalde verschijnselen geloofde. Vind je dat normaal? Is dat respectvol? Moet men daar nu respect voor hebben, terwijl Geert Wilders, die af en toe best wel iets zinnigs zegt, voor haat-zaaiende idioot wordt gehouden?

Natuurlijk zijn er ook goede moslims. Maar verreweg de meeste die ik tegengekomen ben - en dat zijn er veel - waren radicale, homofobische, intolerante, haat-zaaiende proleten die vrouwen, zelfs als ze zelf vrouw waren, als dieren zagen. Heel veel van die rare opvattingen hebben deze mensen alleen maar vanwege hun religie/cultuur. Als ik de opvattingen van een Hitler niet hoef te respecteren, dan ook niet die van een haat-zaaiende moslim. Ik weet nog hoe ik zelf was als moslim, en daar schrik ik behoorlijk van, als ik daaraan terugdenk. Ik kom regelmatig mensen tegen die het opnemen voor hen opnemen en zich daardoor beter voelen over zichzelf (''Ik heb iets goeds gedaan voor die arme allochtoontjes.''), maar je wilt niet weten wat bijvoorbeeld mijn moeder zegt over Nederlanders. Racisme en discriminatie is niet iets waar alleen allochtonen mee te maken krijgen. Wist je bijvoorbeeld dat niemand er bij mij op school van op kijkt als je ''kanker Hollanders!'' door de kantine roept? Vervang je ''Hollanders'' door ''Turken'', dan kun je ervan op aan dat je op z'n minst een paar botbreuken oploopt, op z'n minst.

Islamitische landen lopen achter, dat is een feit. Kun je één islamitisch land noemen waar mensenrechten nageleefd worden? Ik vind de islam een gevaar voor mensenrechten, vrouwen, homoseksuelen, anders-denkenden, noem maar op. En wie kan het beter weten dan ex-moslim zelf? En heb je ooit iemand de term ''ex-christen'' horen noemen? Hoe vaak ben je een voormalig christen tegengekomen in Nederland die dreigementen had ontvangen? Ken jij Nederlandse meisjes die uitgehuwelijkt zijn aan veel oudere mannen die ze totaal niet wilden? Ik niet, maar ik kan zo een stuk of 5 meisjes opnoemen wie dat wel is overkomen. Drie keer raden welk geloof hun ouders aanhingen.

Overigens heb ik zelf ook islamitische vrienden. Ik respecteer hen, maar niet hun geloof of de manier waarop ze meestal tegen dieren aankijken. Je hoeft een mens ook niet gelijk te stellen aan zijn geloof, vind ik. Maar dit neemt niet weg dat radicalisme een veel bekender verschijnsel is in de islamitische wereld dan in de westerse en daar mag best iets aan gedaan worden. Ik heb jarenlang onder de islam geleden en dat mag niet zomaar genegeerd of zelfs ontkend worden. Het is de morele plicht van ieder mens om zoiets te erkennen.

Kan je een reden geven waarom je bent afgehaakt van het moslimschap? Ik kan me voorstellen dat de wetenschap zich bezig houdt met accurate en specifieke, vakgebonden beweringen, die meer toegankelijk kunnen zijn voor een ieder dan een religie is, heden ten dage. Los van het feit dat de grootste religies ook grote waarheden bevatten en enorm rijke boodschappen.

Zoals Spinoza heeft laten zien moet een mens zich niet binden aan een sociaal gebonden norm, en zelf invulling kunnen geven aan datgene wat de heersende of naar gelang keuze biedende normatieve ideologie biedt. De waarde van een mens is aan het individu overgelaten.

Ik weet van een oud klasgenote van Iraakse afkomst dat ze in (volgens mij rond) 2008 of 2007 naar haar vaderland vertrok eer ze haar gymnasium kon afronden om in het huwelijk te treden. Op haar Facebook zijn dubbelzinnige berichten te zien van enerzijds haar kinderen, en anderzijds haar hopeloze toestand in een land dat in wederopbouw is, dat zo hevig in contrast staat met een beschaafd land als Nederland.

Eerlijk is eerlijk, alles dat je maar kan verzinnen is toegankelijk gemaakt in de meeste westerse landen. Zonde om te spreken over grootmachten die de middelen naar zich toe trekken.

En dan te bedenken dat ook Irak en Afghanistan tot een zekere tijdsperiode zich moderniseerden zoals 'de rest van de wereld', totdat totalitaire stromingen hun handen kregen aan de beschikbare middelen. *sommige landen daargelaten*

Als je het mij vraagt heeft de term 'mensenrechten' een redelijk linkse inkleuring verkregen.
Naar mijn smaak is de definitie te beperken naar ''al datgene een mens heeft te verkiezen qua erfenis en beschikbare middelen, plus wat in communicatieve zin degene accepteert van een ander'', zonder te definiëren wat dat die voorkeur zou kunnen zijn.

Dat ideaal nastreven is normaal gesproken niet helemaal mogelijk. In het leven is cultuur en familie namelijk van grote impact, danig dat deze doorgaans de leefwijze overstemt, zonder dat een individu helemaal beseft welke keuzes die maakt in lijn met persoonlijke ontwikkelingen. Een mens laat nou eenmaal zijn stempel achter op zijn omgeving en medemens.

Een voorbeeld is maar de schade die incestueuze pedofilie berokkent...
Elke traditie heeft een aspect van humanitair belang met zich, zij het het (af)leren van gewoontes binnen een geslacht, en is makkelijker los te laten naargelang de gewichtigheid (per persoon gezien) van de traditie.

En over dat cultuur-gebedreig, tja... De gevestigde orde blijft gelukkig in stand, en daarmee bedoel ik nationalisme.

Kas
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 20 feb 2014, 08:54

Denktanker schreef:Onze cultuur wordt inderdaad bedreigd, ja. Maar niet door Islam zoals ik al zei. Onze cultuur is ook niet kapot te krijgen tenzij we het zelf doen. Onze normen en waarden vervagen, ideeën over goed en slecht zweven in gebakken lucht, en god voelt zich weggepest door wetenschappers. Ik denk dat niks slecht genoeg is om de menselijke aard te ontkrachten. Maar we zijn hard op weg.
Misschien is het handiger om het topic wat specifieker te maken en meer structuur te geven. Het is nu wel erg breed. Waarschijnlijk bedoel je dat wijzelf de grootste bedreiging voor ons eigen cultuur. Dit geeft je overigens hierboven min of meer ook al aan.

Denktanker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

do 20 feb 2014, 13:26

Kas schreef:Volgens mij wordt de ‘cultuur’ met periodes altijd in meer of minder mate bedreigt. Welke cultuur is immers blijven bestaan door stilstand en zich niet aan te passen? Het aanpassingsvermogen van een cultuur aan de heersende omstandigheden is essentieel voor het verhogen van de overlevingskansen van een cultuur.

Aan welke invloeden de massa onderhevig is, anders dan de heersende cultuur, zal op lange termijn geen negatief effect hebben op de maatschap. Natuurlijke selectie zorgt ervoor dat de cultuur geraffineerd of bijgeschaafd wordt onder nieuwe of vreemde ontwikkelingen, en kan op korte termijn de samenleving een ander aangezicht geven.

Ik kan geen voorbeelden noemen, maar het gezondste signaal is zelfspot.

Kas
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 21 feb 2014, 12:30

Welke richting zouden we dan met onze cultuur op moeten gaan? Of welke ontwikkelingspaden zie je?

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 21 feb 2014, 18:51

Ik denk niet dat cultuur 'bedreigd' wordt, cultuur is net als taal een levend iets. Verandert continu omdat het een levend iets is. Het is omgevingsgevoelig en afhankelijk van hoe leden van een culturele gemeenschap er in een bepaalde periode in de tijd mee omgaan.
Het is enigszins vergelijkbaar met de vraag of er sprake is van 'ontwikkeling' of 'verandering'.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 21 feb 2014, 22:19

Wij zouden met onze ( ieders ) cultuur de juiste richting op moeten gaan, zoals in respectvol omgaan, lerend van onze fouten, leren wat het is om mens te zijn en wat wij met onze schaarse tijd op deze planeet doen en zouden kunnen doen. Leren wat een mens de meeste voldoening geeft om prettig en voldaan te leven, onderzoeken wat daar voor nodig is.

Leren inzien wat het inhoudt om samen te werken in plaats van concurreren en persoonlijk voordeel behalen ten aanzien van een ander. etc..............................................

Dat zou een goed begin zijn. Angsten laten varen omwille van vrede en saamhorigheid. Een gemiddeld kind heeft er meer verstand van dan meest vooraanstaande profs..
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 feb 2014, 22:58

Niemand?
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ma 24 feb 2014, 23:34

Ben t met je eens hoor, Terrasano. Mijn beeld van beschaving is een samenleving waar iedereen elkaar het licht in de ogen gunt, waar samenwerking wordt verkozen boven concurrentie, waar mensen elkaar in hun waarde laten en respecteren. Jammer is wel dat dit soort gedachtengangen vaak als naief en zweverig worden weggezet, en dat ik vaak wel merk dat veel mensen de medemens met iets teveel wantrouwen tegemoet gaan. Ik besef terdege dat wij een dergelijke samenleving de komende 1000 jaar niet tegemoet gaan. Maar anderzijds is er door de eeuwen heen wel degelijk veel veranderd in de positieve zin, het zal alleen met heel kleine stapjes moeten gaan.
Maak van je drijfveer een vikingschip

Denktanker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 24 feb 2014, 23:42

Yet schreef:Ik denk niet dat cultuur 'bedreigd' wordt, cultuur is net als taal een levend iets. (..).

Wat je zegt, Yet. Ik wil niet het laatste woord hebben, maar gelukkig hebben we altijd nog taal waarin het intellect zich laat vangen in tijden van verdovende culturele aflvakking.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 25 feb 2014, 00:28

Isa schreef:Ben t met je eens hoor, Terrasano. Mijn beeld van beschaving is een samenleving waar iedereen elkaar het licht in de ogen gunt, waar samenwerking wordt verkozen boven concurrentie, waar mensen elkaar in hun waarde laten en respecteren. Jammer is wel dat dit soort gedachtengangen vaak als naïef en zweverig worden weggezet, en dat ik vaak wel merk dat veel mensen de medemens met iets teveel wantrouwen tegemoet gaan. Ik besef terdege dat wij een dergelijke samenleving de komende 1000 jaar niet tegemoet gaan. Maar anderzijds is er door de eeuwen heen wel degelijk veel veranderd in de positieve zin, het zal alleen met heel kleine stapjes moeten gaan.

Mee eens, maar raken we zo niet in een soort negatieve toekomstprojectie? Zijn wij dan werkelijk zo onleeerbaar dat er millennia voor nodig zijn om tot die relatief kleine veranderingen te komen?

Het lijkt wel alsof wij niet meer in staat zijn om slepende en dringende zaken aan te pakken omdat we een soort verlamming ervaren in onze invloed op zaken. Individueel willen we allemaal vaak een soortgelijke richting opgaan, alleen wordt het inderdaad vaak afgedaan als zijnde vreselijk naïef dan wel onhaalbaar, terwijl ik juist denk dat met de juiste intentie ( en dit woord gaat vaak terugkomen.. ) veel meer mogelijk is dan gedacht wordt.

Als wij tegen een berg stenen opkijken lijkt het een welhaast onmogelijke taak om die te ordenen, maar steen voor steen is het in een mum van tijd gedaan, het is vooral het opzien tegen de taak die doet verlammen. En niet het daadwerkelijke werk wat ermee gepaard gaat!

Dus willen wij versnelt voortgang boeken is het vooral zaak om te beginnen met de juiste intentie en visie, en daar mee aan te vangen.

Of zie ik dat verkeerd?

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”