Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: cultuurcritici

di 25 feb 2014, 20:45

Terrasano schreef:Mee eens, maar raken we zo niet in een soort negatieve toekomstprojectie? Zijn wij dan werkelijk zo onleeerbaar dat er millennia voor nodig zijn om tot die relatief kleine veranderingen te komen?

Het lijkt wel alsof wij niet meer in staat zijn om slepende en dringende zaken aan te pakken omdat we een soort verlamming ervaren in onze invloed op zaken. Individueel willen we allemaal vaak een soortgelijke richting opgaan, alleen wordt het inderdaad vaak afgedaan als zijnde vreselijk naïef dan wel onhaalbaar, terwijl ik juist denk dat met de juiste intentie ( en dit woord gaat vaak terugkomen.. ) veel meer mogelijk is dan gedacht wordt.

Als wij tegen een berg stenen opkijken lijkt het een welhaast onmogelijke taak om die te ordenen, maar steen voor steen is het in een mum van tijd gedaan, het is vooral het opzien tegen de taak die doet verlammen. En niet het daadwerkelijke werk wat ermee gepaard gaat!

Dus willen wij versnelt voortgang boeken is het vooral zaak om te beginnen met de juiste intentie en visie, en daar mee aan te vangen.

Of zie ik dat verkeerd?

In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk zijn het vaak maar een paar mensen die hun kop boven het maaiveld uit durven steken. En voor vooruitgang is het nodig dat uiteindelijk wel een groot aantal mensen ook meewerkt, want anders is het niet realistisch (oh, wat haat ik dat woord :biggrin: ) om in korte tijd iets te kunnen veranderen. Veel mensen zijn toch nog kuddedieren, maar tegelijkertijd ook erg egoïstisch (alleen maar meelopen met de eigen kleine gemeenschap, want je leven zou eens veranderen). Maar goed, daarom heb ik ook veel bewondering voor mensen die wel een nieuwe visie durven verkondigen. Het is alleen vaak de kunst om dit met overtuigingskracht te doen.
Maak van je drijfveer een vikingschip

bt2
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 09 jul 2014, 10:50

'Onderwijs is de verantwoordelijk van de ouders over hun kind, die zelf beslist welke kanten hij/zij kan ontwikkelen. Als ik kinderen had, zou ik ze het liefst zelf onderwijzen. Maar, dan zou ik werken om ze te onderhouden, ook op onderwijs.'

Dan hoop ik niet dat je je toekomstige kinders ook het vak Nederlands gaat geven. :)

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 09 jul 2014, 10:56

bt2 schreef:'Onderwijs is de verantwoordelijk van de ouders over hun kind, die zelf beslist welke kanten hij/zij kan ontwikkelen. Als ik kinderen had, zou ik ze het liefst zelf onderwijzen. Maar, dan zou ik werken om ze te onderhouden, ook op onderwijs.'

Dan hoop ik niet dat je je toekomstige kinders ook het vak Nederlands gaat geven. :)

Tegen wie is die laatste zin gericht? :)
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

bt2
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 11 jul 2014, 09:32

Terrasano schreef:
bt2 schreef:'Onderwijs is de verantwoordelijk van de ouders over hun kind, die zelf beslist welke kanten hij/zij kan ontwikkelen. Als ik kinderen had, zou ik ze het liefst zelf onderwijzen. Maar, dan zou ik werken om ze te onderhouden, ook op onderwijs.'

Tegen wie is die laatste zin gericht? :)

Never mind! Slechte grap :)

DannyE
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 11 jul 2014, 14:31

Terrasano schreef: Mee eens, maar raken we zo niet in een soort negatieve toekomstprojectie? Zijn wij dan werkelijk zo onleeerbaar dat er millennia voor nodig zijn om tot die relatief kleine veranderingen te komen?

Het lijkt wel alsof wij niet meer in staat zijn om slepende en dringende zaken aan te pakken omdat we een soort verlamming ervaren in onze invloed op zaken. Individueel willen we allemaal vaak een soortgelijke richting opgaan, alleen wordt het inderdaad vaak afgedaan als zijnde vreselijk naïef dan wel onhaalbaar, terwijl ik juist denk dat met de juiste intentie ( en dit woord gaat vaak terugkomen.. ) veel meer mogelijk is dan gedacht wordt.

Als wij tegen een berg stenen opkijken lijkt het een welhaast onmogelijke taak om die te ordenen, maar steen voor steen is het in een mum van tijd gedaan, het is vooral het opzien tegen de taak die doet verlammen. En niet het daadwerkelijke werk wat ermee gepaard gaat!

Dus willen wij versnelt voortgang boeken is het vooral zaak om te beginnen met de juiste intentie en visie, en daar mee aan te vangen.

Of zie ik dat verkeerd?

Als we teruggaan naar de basis denk ik dat we als mensheid nog niets veranderd zijn sinds het begin van de beschaving. Ondanks alle kennis die we in die millenia hebben opgedaan en alle technologie die we nu hebben zijn geld, grondstoffen en macht is nog altijd de drijfveer van onze maatschappij. Zij die het geld en grondstoffen beheren, hebben ook de macht en heersen over de maatschappij. Af en toe heb je dan wel eens een filantroop die het hoofd boven het maaiveld steekt, dat dan op deskundige manier wordt afgehakt en ontstaat er weer een nieuwe religie. Dit patroon is in 5000 jaar tijd nog niet veranderd. Geschiedenis in het kort (door de bocht !). Het enige wat veranderd is, is dat zij die nu de macht hebben, subtieler tewerkgaan dan in de oudheid en middeleeuwen.

De wil om dit veranderen is er misschien wel maar hoe verander je een systeem dat reeds duizenden jaren bestaat?
Ik vrees dat we enkel kunnen afwachten tot het zichzelf vernietigd (samen met de beschaving)

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”