marialuisa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Nieuw op dit forum!

do 13 sep 2018, 21:22

Hoi!

Mijn naam is María. Al sinds mijn zesde weet ik dat ik hoogbegaafd ben. Nooit heb ik daar echt iets mee gedaan: het maakte me niet veel uit en ik was het eigenlijk ook liever niet. Ik heb een tijdje in een mavo/havo klas gezeten: ik presteerde structureel onder en hoorde totaal niet bij de groep. Toen ik veertien was en een keer op een website over de symptonen en (negatieve) bijwerkingen van hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid terechtkwam, viel een hele hoop op zijn plaats. Waarom mijn ouders altijd zeurden dat ik slimmer was dan ik dacht. Waarom mijn klasgenoten me raar vonden. Waarom ik te veel in mijn hoofd zat. Waarom al mijn docenten zeiden dat ik te dromerig was. Waarom ik de pijn van anderen lijk te voelen en een enorm rechtvaardigheidsgevoel heb. Ineens begreep ik wat die 145+ betekende en dat ik dus niet de enige was die zich zo voelde.

Ik hoop op dit forum herkenning te vinden, misschien om mensen te ontmoeten die zich net zo voelen als ik. Nog nooit eerder heb ik veel contact gehad met hoogbegaafden en ik kijk daar heel erg naar uit.Ik ben geïnteresseerd in het leren van talen en in filosofie, in gedichten, muziek en schrijven, vooral. Ik hoop hier mensen te vinden die de dingen leuk vinden die ik ook leuk vind.

Voel je vrij om me een bericht te sturen. Het lijkt me heel leuk om mensen hier te ontmoeten!

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Nieuw op dit forum!

do 13 sep 2018, 21:38

Hoi Maria,
Ik hoop dat je hier vind wat je zoekt. Contact met andere HBers is voor de meeste HBers een verademing. Zeker in real-life is dat zo. En het leuke is dat jij ze in jouwe eigen omgeving ook hebt. In iedere klas zit er wel één (of geen, of twee). Praat er maar eens over met een HB leraar/begeleider in jouw omgeving...
Veel plezier op dit forum ;--)
the future ain't what it used to be

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 14 sep 2018, 07:39

Hoi Maria , welkom !!
t !!!@#$???

HolleBolle
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

za 22 sep 2018, 23:40

Hoi Maria,
Welkom! Ik hoop dat je contact vindt hier op het forum of in je directe omgeving.
Ik herken je verhaal een beetje. Hoe is nu je directe omgeving? Partner, ouders, vrienden die je begrijpen?

Groetjes

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

zo 23 sep 2018, 10:04

Hey,

Welkom!,jouw verhaal is voor mij heel herkenbaar!Ben ook nieuw op dit forum en voel me nu al ‘thuis’
Mijn omgeving snapt niets van mij, begin het nu zelf pas beetje te begrijpen..(sinds 3 weken op mijn 57e).
Ben nogal eigenwijs en heb dus vanaf 30e in survivalmodus gestaan achteraf..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

marialuisa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

za 06 okt 2018, 16:18

Hey,

Welkom!,jouw verhaal is voor mij heel herkenbaar!Ben ook nieuw op dit forum en voel me nu al ‘thuis’
Mijn omgeving snapt niets van mij, begin het nu zelf pas beetje te begrijpen..(sinds 3 weken op mijn 57e).
Ben nogal eigenwijs en heb dus vanaf 30e in survivalmodus gestaan achteraf..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoi! Ik ben blij dat je je hier thuis voelt! Ik hoop dat je je meer jezelf gaat voelen in jouw omgeving en jezelf beter leert te begrijpen. Het is nooit te laat :) Wishing you all the best.

marialuisa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

za 06 okt 2018, 16:34

Hoi Maria,
Welkom! Ik hoop dat je contact vindt hier op het forum of in je directe omgeving.
Ik herken je verhaal een beetje. Hoe is nu je directe omgeving? Partner, ouders, vrienden die je begrijpen?

Groetjes
Hoi! Ik hoop dat ook! Het zou zo'n verademing zijn om in contact te komen met andere hoogbegaafden, denk ik. In mijn vrienden vind ik niet heel veel herkenning. Alle dingen die ik me af vraag, theorieën die ik opstel, verhalen die ik schrijf, heb ik geleerd voor mezelf te houden. 'Die tijd waarin je al die moeilijke woorden gebruikte en van die rare interesses had, was echt een zwarte pagina', zei een vriendin van me gisteren nog. 'Niemand begreep je.' Dat is denk ik de perfecte illustratie van hoe mijn vrienden over hoogbegaafdheid nadenken. Gelukkig ben ik vrienden met één andere hoogbegaafde: iets wat ik heel erg waardeer. We zien elkaar niet vaak, maar als we elkaar zien is er altijd een klik. Mijn ouders kijken ook niet negatief tegen mijn hoogbegaafdheid aan en zijn best wel supportive. Hoe is jouw directe omgeving? Is die beter?

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 06 okt 2018, 19:45

Dit is vergelijkbaar met "Het Dorp Van Blinden" , een dorp, hier ver vandaan, waar alleen blinden wonen. Ze wonen vrij eenvoudig, maar ze zijn heel gelukkig met elkaar. Totdat jij wordt geboren, en jij kunt zien. Jij vind het eigenlijk heel normaal dat jij kunt zien, en je denkt dat je vrienden dat ook kunnen. Maar gaandeweg leer je dat je anders bent dan hen. Je gedraagt je vreemd. Je loopt rond alsof je weet waar iedereen is, je weet iedereen met gemak te omzeilen. Je gehoor wordt getest, en er wordt vastgesteld dat je een extreem goed gehoor hebt. En jij denkt dat ze gelijk hebben, want zij zijn immers de mannen met de witte jassen.

Jaren gaan voorbij, en je blijft af en toe gebruik maken van je "bijzonder gehoor". Maar niet te vaak, want dan wordt je vreemd gevonden. Dan loop je ineens veel sneller dan alle anderen, en dat is ook niet de bedoeling. Je moet je wel aanpassen aan de norm, en dat is rustig aan, voelen hoe iets is vormgegeven, en vooral geen gekke dingen doen.

Dan kom je ineens iemand anders tegen die zich net zo gedraagt als jij. Die ander is al veel ouder, en heeft zich goed aangepast aan haar omgeving. Want wat voor keus had zij. Jullie lopen elkaar tegen het lijf, stoppen, en kijken elkaar aan. Je beweegt in vertwijfeling je hoofd, en zij doet hetzelfde! Je beweegt nu heel zachtjes je arm omhoog, zodat niemand het hoort, en zij doet je gewoon na! Ineens ben je met zijn tweeen. En je kunt allebei zien, Bij je nieuwe vriendin voel je je direct thuis, en je zoekt haar zo vaak mogelijk op. Je rent en speelt en lacht heel stil met zijn tweeen, want dat kan als je kunt zien.

Niemand begrijpt je geluk. Je vrienden niet en je ouders niet. Ze willen gewoon niet snappen wat "zien" inhoud, hoe vaak je het ook uitlegt. Ja maar, probeer je, dan "voel" je gewoon waar je zus is, op wel 20 meter afstand (want ze kennen wel wiskunde in "Het Dorp Van De Blinden"). Ook al beweegt ze helemaal niet! Maar ze snappen niet hoe je dat dan "voelt". Het zal wel een apart soort "horen" zijn, denken ze. Maar ze zien wel dat je gelukkig bent, dus ze laten je maar.

Intussen kun jij je geluk niet op. Je bent dan wel anders dan de anderen, maar je hebt een maatje gevonden dat op dezelfde manier anders is. En dat je het niet kunt uitleggen en delen is jammer, maar dat is het gevolg als je zo anders bent. Jij geniet voortaan van je anders zijn. Je past je meestal aan, want dat wordt van je verwacht. Ze zeggen nu in het dorp dat jouw vreemde verleden een "zwarte pagina" was in je leven, en dat je nu weer normaal doet. Maar stiekem kijk je rond, en je ziet wat er om je heen allemaal gebeurt.
The End

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 06 okt 2018, 19:55

Kortom: op dit forum geldt in de meeste gevallen:herkenning is erkenning!

marialuisa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

do 11 okt 2018, 19:55

Wat een mooi verhaal :biggrin:

Dit is vergelijkbaar met "Het Dorp Van Blinden" , een dorp, hier ver vandaan, waar alleen blinden wonen. Ze wonen vrij eenvoudig, maar ze zijn heel gelukkig met elkaar. Totdat jij wordt geboren, en jij kunt zien. Jij vind het eigenlijk heel normaal dat jij kunt zien, en je denkt dat je vrienden dat ook kunnen. Maar gaandeweg leer je dat je anders bent dan hen. Je gedraagt je vreemd. Je loopt rond alsof je weet waar iedereen is, je weet iedereen met gemak te omzeilen. Je gehoor wordt getest, en er wordt vastgesteld dat je een extreem goed gehoor hebt. En jij denkt dat ze gelijk hebben, want zij zijn immers de mannen met de witte jassen.

Jaren gaan voorbij, en je blijft af en toe gebruik maken van je "bijzonder gehoor". Maar niet te vaak, want dan wordt je vreemd gevonden. Dan loop je ineens veel sneller dan alle anderen, en dat is ook niet de bedoeling. Je moet je wel aanpassen aan de norm, en dat is rustig aan, voelen hoe iets is vormgegeven, en vooral geen gekke dingen doen.

Dan kom je ineens iemand anders tegen die zich net zo gedraagt als jij. Die ander is al veel ouder, en heeft zich goed aangepast aan haar omgeving. Want wat voor keus had zij. Jullie lopen elkaar tegen het lijf, stoppen, en kijken elkaar aan. Je beweegt in vertwijfeling je hoofd, en zij doet hetzelfde! Je beweegt nu heel zachtjes je arm omhoog, zodat niemand het hoort, en zij doet je gewoon na! Ineens ben je met zijn tweeen. En je kunt allebei zien, Bij je nieuwe vriendin voel je je direct thuis, en je zoekt haar zo vaak mogelijk op. Je rent en speelt en lacht heel stil met zijn tweeen, want dat kan als je kunt zien.

Niemand begrijpt je geluk. Je vrienden niet en je ouders niet. Ze willen gewoon niet snappen wat "zien" inhoud, hoe vaak je het ook uitlegt. Ja maar, probeer je, dan "voel" je gewoon waar je zus is, op wel 20 meter afstand (want ze kennen wel wiskunde in "Het Dorp Van De Blinden"). Ook al beweegt ze helemaal niet! Maar ze snappen niet hoe je dat dan "voelt". Het zal wel een apart soort "horen" zijn, denken ze. Maar ze zien wel dat je gelukkig bent, dus ze laten je maar.

Intussen kun jij je geluk niet op. Je bent dan wel anders dan de anderen, maar je hebt een maatje gevonden dat op dezelfde manier anders is. En dat je het niet kunt uitleggen en delen is jammer, maar dat is het gevolg als je zo anders bent. Jij geniet voortaan van je anders zijn. Je past je meestal aan, want dat wordt van je verwacht. Ze zeggen nu in het dorp dat jouw vreemde verleden een "zwarte pagina" was in je leven, en dat je nu weer normaal doet. Maar stiekem kijk je rond, en je ziet wat er om je heen allemaal gebeurt.
The End

marialuisa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

do 11 okt 2018, 19:55

Kortom: op dit forum geldt in de meeste gevallen:herkenning is erkenning!
For sure!!!

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 12 okt 2018, 10:52

Ik heb dit verhaal al een jaar of twee in mijn hoofd, maar had het nog niet eerder uitgeschreven. Bij deze dus. ;--)

marialuisa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 12 okt 2018, 17:20

Ik heb dit verhaal al een jaar of twee in mijn hoofd, maar had het nog niet eerder uitgeschreven. Bij deze dus. ;--)
Je hebt het zelf bedacht? Wat leuk haha! Echt een goed metafoor

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 12 okt 2018, 17:28

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 13 okt 2018, 07:15

Thx !

Diarte
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 23 okt 2018, 07:25

Mooi geschreven! Ik heb dit gisteren nog eens aan mijn moeder proberen uit te leggen maar idd blind is blind.

HindrikH
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

di 30 okt 2018, 13:50

Mooi geschreven Camiel!

Een actuele, en op HB-ers geënte versie van: https://www.andersenstories.com/nl/ande ... nge_eendje.
Je hebt een archetypische vertelling te pakken, waarvan de kern altijd waarde houdt. Overigens, wie zich hier op dit forum een beetje verdiept in de persoonlijkheid van H.C. Andersen gaat mogelijk wat bekends tegenkomen.....

The End
To those who understand, I extend my hand
To the doubtful I demand: take me As I Am

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 30 okt 2018, 17:06

Mooi geschreven Camiel!
Dank je wel
Ik heb twee weken geleden nog een verhaal geschreven met als titel Het lelijke eendje - hoe toepasselijk.

De insteek is gelijk aan "Het dorp van de blinden", maar op een andere manier verteld. Meer mijn persoonlijke verhaal. Ik wordt er ook steeds weer emotioneel van als ik het overlees....

MrMeozorz
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 30 okt 2018, 17:33

Mooi geschreven Camiel!
Dank je wel
Ik heb twee weken geleden nog een verhaal geschreven met als titel Het lelijke eendje - hoe toepasselijk.

De insteek is gelijk aan "Het dorp van de blinden", maar op een andere manier verteld. Meer mijn persoonlijke verhaal. Ik wordt er ook steeds weer emotioneel van als ik het overlees....
Prachtig geschreven Camiel. Alleen de laatste regel zit ik wel mee "Moraal Hoogbegaafden worden pas probleemgevallen als ze zich moeten aanpassen aan de geldende norm.", is het niet zo dat ze zich altijd moeten aanpassen?

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 30 okt 2018, 18:25

Prachtig geschreven Camiel. Alleen de laatste regel zit ik wel mee "Moraal Hoogbegaafden worden pas probleemgevallen als ze zich moeten aanpassen aan de geldende norm.", is het niet zo dat ze zich altijd moeten aanpassen?
Ik denk dat iedereen zich moet aanpassen aan zijn sociale omgeving, alleen dat HBers zich veel meer moeten aanpassen dan neurotypische mensen. Dat wordt ook bedoeld met die laatste zin. Een beetje aanpassen is voor mensen geen enkel probleem. lijkt me.

Terug naar “Introductie”