Ron
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik zal me eindelijk eens voorstellen

vr 26 okt 2018, 22:26

Hoi iedereen,

Ik kijk hier al een tijdje op het forum rond, maar ik heb het voorstellen een tijdje uitgesteld. Maar bij dezen stel ik me toch maar eens voor.
Ik ben op dit forum terechtgekomen naar aanleiding van de week van de hoogbegaafdheid anderhalf jaar geleden. Het kwam langs op het nieuws, waarna ik uit nieuwsgierigheid er meer over ben gaan opzoeken. Ik herkende me in veel aspecten ervan. Helaas waren dat ook de negatieve aspecten. Ik heb al zo lang als ik me herinner last van problemen als perfectionisme (faalangst?), sociale angst, constant gepieker/over alles nadenken en meer recentelijk concentratieproblemen. Ik wil hier beter mee leren omgaan, en mezelf beter kunnen begrijpen.

Bij de psycholoog kreeg ik de diagnose angststoornis met kenmerken van een obsessieve-compulsieve persoonlijkheidsstoornis. Echter heb ik om meerdere redenen het gevoel dat dat niet het volledige plaatje is. Uiteindelijk maakt het ook geen verschil, in bepaalde mate is het maar een label op een verzameling van symptomen waarbij er flink wat overlap is tussen de verschillende 'stoornissen'. Zo’n label is echter wel handig als aanknopingspunt om in contact te komen met gelijkgestemden.
Dat is de reden waarom ik me hier nu toch heb gemeld. Ik zou graag mensen vinden die zich in mijn verhaal herkennen, maar beter met deze problemen hebben leren omgaan dan ik. Het zou al een verademing zijn om in gesprek te kunnen komen met gelijkgestemden, maar het zou vooral ook mooi zijn als ik iets van hen kan opsteken. Ook ben ik benieuwd of mijn klachten daadwerkelijk samenhangen met HB, of dat het eerder ADD, OCD of een angststoornis is.

Op die klachten zal ik nu wat dieper ingaan:
Ik ben erg perfectionistisch. Ik maak niet graag fouten, ik vind het vreselijk als ik een foute keuze maak en daar achteraf negatieve gevolgen van ondervind (er niet op terug kunnen komen, veel geld/moeite gekost voor niets, ‘veroordeeld’ worden door anderen). Ik twijfel daardoor lang bij het maken van beslissingen, zelfs niet-belangrijke beslissingen. Ik overanalyseer de mogelijkheden en trek er variabelen bij die eigenlijk nauwelijks relevant zijn. Uiteindelijk wordt het veel te ingewikkeld, kom ik al helemaal niet meer tot een keuze en blijf ik het voor me uit schuiven. In het verleden bleef ik mezelf foute beslissingen kwalijk nemen en had ik constant ‘wat als’-gedachten. Daar ben ik gelukkig wel redelijk overheen.
Ik probeer ook met alles rekening te houden, en heb de neiging om alles tegelijk te willen doen. Ik wil het niet alleen allemaal tegelijk doen, maar ook zo goed mogelijk. Hierin ga ik dan heel gedetailleerd te werk, waardoor ik onnodig veel tijd besteed aan taken. Zo ben ik bijvoorbeeld best lang bezig geweest met dit stukje tekst, waardoor ik het bleef uitstellen. Dit zorgt voor een chaotische warboel van gedachten en mentale to-do lijstjes die allemaal tegelijk door mijn hoofd spoken.

Hier heb ik ook last van in sociale situaties. Ik wil per se goed overkomen. Ik denk waarschijnlijk veel te veel na over sommige (toekomstige) situaties en houd te veel rekening met andermans meningen, wat sociaal wenselijk is, etc. Sociaal zijn is voor mij best vermoeiend om die reden. Ik heb weleens korte periodes waarin ik me sociaal terugtrek.

Ik heb sinds mijn studietijd ook last van concentratieproblemen. Ik kan me maar moeilijk kan concentreren op één iets dat gedaan moet worden, en ik verlies regelmatig het overzicht. Enerzijds komt dat door het feit dat ik aan zoveel dingen tegelijk denk, en anderzijds denk ik dat het ook veroorzaakt wordt door (mentaal) vluchtgedrag.
Wat betreft mijn gebrek aan concentratie helpt het ook niet dat ik veel en diverse interesses heb. Ik ben ontzettend nieuwsgierig en fantasierijk, dus als een onderwerp op mijn pad komt prikkelt me dat al gauw, en ga ik er meer over lezen. Ik verlies me dan in het onderwerp en voor ik het door heb is er een halve dag voorbij.

Ik wil ook nog graag wat context bieden aan de hand van een korte samenvatting van mijn schoolcarrière:
Tot en met de onderbouw van de middelbare school was ik alles wel prima. Ik haalde heel goede cijfers. Ik was sociaal niet heel handig, maar ik had (net zo sociaal handige) vrienden, en ik had gewoon plezier. Op de basisschool was ik wel een kind dat snel huilde, onder andere om foutjes die ik zelf maakte.

Echter, toen ik mijn profielkeuze moest maken begonnen achteraf gezien de problemen. Ik wist absoluut niet wat ik moest kiezen, en had het gevoel dat dit een toekomst bepalende keuze was. Mijn reactie was het hoofd in het zand steken en maar wat kiezen, maar ik bleef toch de hele bovenbouw lang twijfelen of ik niet moest switchen. Ik zit eigenlijk sindsdien niet meer goed in mijn vel. In de bovenbouw gingen mijn motivatie en cijfers achteruit en zonderde ik me meer af van anderen. Voor mijn gevoel begon ik steeds meer te piekeren. Dit ging zo verder tijdens mijn tijd op de uni, ik heb op dezelfde manier de studiekeuze gemaakt. Ik haalde al mijn vakken wel, maar meestal door vlak voor het tentamen of de deadline pas te beginnen met leren/typen. Ik werd wel socialer, zekerder en begon ik me eindelijk wel te verdiepen in wat voor carrière/leven ik zou willen. Ik bleef echter perfectionistisch, en overal over nadenkend. Een groeiend sociaal leven en mijn studie-/carrière-/levensoriëntatie zorgde wel voor meer dingen waar ik constant over nadacht.

Nu tijdens de master kom ik mezelf tegen wat het betreft het ontbreken van enige structuur wat betreft leren en opdrachten (essays, presentaties, de these). Met moeite heb ik alle vakken op de these na gehaald, waarmee ik zeer veel moeite heb om aan te beginnen. Ik hou al niet van het moeten typen van stukken tekst die (sociaal, professioneel of academisch) beoordeeld worden en/of waar criteria aan vast zitten. Bij de these komt daar nog bij dat ik grote moeite heb om een onderwerp te kiezen, en dat ik geen andere master meer zou kunnen doen wanneer ik deze eenmaal heb afgesloten.

Dit klinkt allemaal erg terneergeslagen, maar gelukkig is dat geen volledig juiste afspiegeling van mijn leven. De klachten zijn nl niet zo ernstig dat ik helemaal niet meer kan functioneren. En er zijn ook positieve kanten. Ik vind het vaak juist heerlijk dat ik me over zoveel onderwerpen kan verwonderen en dat ik een rijke fantasie heb. Ik kan echt intens genieten van bijvoorbeeld een interessant artikel of documentaire, goede films of de natuur. Voor mijn gevoel ervaar ik zulke leuke dingen intenser dan anderen (een aanname uiteraard, ik kan niet in andermans hoofden kijken), misschien doordat ik me tegelijk ook besef hoe veel moois en interessants er op de wereld bestaat dat ik nog kan ontdekken/ervaren. Ik baal alleen vaak van mezelf en hoe moeilijk ik het mezelf maak.

Excuseer voor deze lange lap tekst. Als je tot hier bent gekomen, bedankt voor het lezen!

Groeten,

Ron

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Ik zal me eindelijk eens voorstellen

za 27 okt 2018, 14:54

Welkom Ron...haak maar in

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 27 okt 2018, 19:42

Hoi Ron !
Welkom !
t !!!@#$???

GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 27 okt 2018, 21:47

Welkom

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

zo 28 okt 2018, 11:41

Excuseer voor deze lange lap tekst. Als je tot hier bent gekomen, bedankt voor het lezen!
Hoi Ron, graag gedaan ;--)
Het klinkt allemaal behoorlijk HB, wat natuurlijk niet wegneemt dat je daarnaast nog andere problemen kunt hebben.
Leuk dat je sinds ruim een jaar naar HB aan het kijken bent. Ik hoop dat je hier veel van opsteekt.
the future ain't what it used to be

Ron
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 06 nov 2018, 22:45

Bedankt voor alle reacties!
Het klinkt allemaal behoorlijk HB, wat natuurlijk niet wegneemt dat je daarnaast nog andere problemen kunt hebben.

Klopt. Dat is helaas nog een hele puzzel.

James
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

za 10 nov 2018, 20:57

Hallo Ron,

Uw verhaal komt bekend voor.

Ik twijfel ook steeds.

Maar als ik een beslissing genomen heb, dan kan ik aan de hand van argumenten andere mensen overtuigen van mijn beslissing.

Het overlappen van de symptomen is inderdaad heel lastig.

Door de verkeerde diagnose te krijgen worden wij niet geholpen

Tamar
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

zo 11 nov 2018, 19:31

Welkom!
Zelf heb ik ook last gehad van dwang, en veel rust gevonden en een betere concentratie verkregen door te gaan mediteren. Dagelijks 2x 20 minuutjes. Een dagritme voorkomt ook een hoop chaos, dus optijd gaan slapen, voldoende beweging/sporten helpen mij als ik veel in het hoofd zit/last hebt van piekeren.
Het meest magische is dat er geen magie aan te pas komt.

Terug naar “Introductie”