danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Kwaad

Do 01 Jun 2017, 09:39

waarmee bedoel je precies?
Wat mijn eigen verleden bedenk ik zelf handvaten en gebruik bekende handvaten die nuttig zijn om met mijn verleden om te leren gaan en met het feit dat ik anders ben dan de meeste mensen. Ik vraag mij af hoe jij met de teleurstellingen uit jou verleden omgaat. Misschien kunnen wij dan wat informatie uitwisselen. :)
Voor mij is het een combinatie van rouwproces en zelf nu actief proberen te regelen wat ik nodig heb.
Het rouwproces komt met stukjes en beetjes. Ik merk dat ik steeds bewuster word van mezelf, wanneer ik tegen blokkades loop kan onderzoeken waar het mee te maken heeft. Ik kijk met mededogen naar het kind in mezelf dat zo eenzaam is geweest en een gidsende volwassene heeft gemist. Ik troost haar als ze verdriet heeft en neem zelf die gidsrol voor mezelf op me, zodat de kleine danser niet eenzaam achterblijft in haar verdriet (klinkt misschien raar, maar dit werkt voor mij wel. Is een methode uit de therapie die gebruikt wordt bij volwassenen die jong een groot verlies hebben geleden en nooit aan rouwverwerking zijn toegekomen).
En verder pak ik het actief op om alsnog de vaardigheden te ontwikkelen waarin ik een gids nodig had. Ik heb nooit leren leren en nu heb ik veel aan de mindset theorie van Carol Dweck: Je hersenen zijn plastisch en veranderbaar dus door oefenen kun je beter worden in iets, dat is niet afhankelijk van talent. Dus als ik iets nog niet kan, zet ik bewust die 'nog' ervoor in mijn hoofd. Ik kan het nóg niet en ik mag het leren. Hiermee ga ik de stemmetjes in mijn hoofd te lijf die zeggen: 'Wat? kun je het niet? Dat doe je toch even? jij met al je zogenaamde slimheid moet dit in één keer kunnen en beter dan alle anderen!' Dan spreek ik mezelf streng toe en zeg, 'nee, ik hoef het nog niet te kunnen en ik mag het leren.' Dat werkt, raar maar waar :) .
En daarnaast ook de waarderende benadering van leren, waarbij je niet gericht gaat werken aan alles wat je nog níet kan, maar kijkt naar wat er al goed gaat, wat daar de essentie van is en hoe je dat verder kunt inzetten en gebruiken op andere vlakken. Dat geeft enorm veel energie om blokkades te overwinnen.

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Do 01 Jun 2017, 13:25

Hoi danser en deadlyke.

Wat betreft het troosten van mezelf, zo ver ben ik nog niet helaas. Maar het is wel een aandacht puntje om te onthouden. Misschien dat ik er later aan toe kom als ik andere problemen heb opgelost. Of misschien gebeurd het nooit omdat ik een andere oplossing heb bereikt.

Ik vind de theorie van Carol Dweck ook heel interessant klinken en heb zijn naam genoteerd. Ik ga daar ook even inkijken omdat ik denk dat het mij ook zou gaan helpen. Ik wed vroeger flink gepest op de middelbare school en heb daardoor verkeerd gedrag aangeleerd. Ik mezelf geleerd om mij zoveel mogelijk aan te passen en dat was juist hetgeen waar ik vanaf het einde van mijn basisschool periode aan het uit kruipen was.

Ik ervaar zelf ook veel stemmentjes in mijn hooft, die vroeger zelf extremer waren. Die vertellen mij altijd dat ik mij zo "normaal" mogelijk zou moeten gedrag, juist omdat anderen het anders niet begrijpen. Ik ben blij dat die zijn verminderd.

Ik vind het ook grappig om hier op te merken hoeveel gelijke gedragspatronen en structuren in de verhalen zitten van hoogbegaafden. Hoogbegaafden hebben veel gemeenschappelijke ervaringen. Wel positief dat men die nu kan delen op het forum of gewoon bij een ontmoeting met gelijkgestemde.

Ik bestudeer zelf ook iets wat heel erg stom klinkt maar voor mij werkt. Oppervlakkige sociale vaardigheden via het internet. Omdat ik dan een kijkje kan nemen in het hooft van andere mensen. Dus mensen die anders denken dan ik.

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Do 01 Jun 2017, 13:43

Hoi danser en deadlyke.

Wat betreft het troosten van mezelf, zo ver ben ik nog niet helaas. Maar het is wel een aandacht puntje om te onthouden. Misschien dat ik er later aan toe kom als ik andere problemen heb opgelost. Of misschien gebeurd het nooit omdat ik een andere oplossing heb bereikt.

Ik vind de theorie van Carol Dweck ook heel interessant klinken en heb zijn naam genoteerd. Ik ga daar ook even inkijken omdat ik denk dat het mij ook zou gaan helpen. Ik wed vroeger flink gepest op de middelbare school en heb daardoor verkeerd gedrag aangeleerd. Ik mezelf geleerd om mij zoveel mogelijk aan te passen en dat was juist hetgeen waar ik vanaf het einde van mijn basisschool periode aan het uit kruipen was.

Ik ervaar zelf ook veel stemmentjes in mijn hooft, die vroeger zelf extremer waren. Die vertellen mij altijd dat ik mij zo "normaal" mogelijk zou moeten gedrag, juist omdat anderen het anders niet begrijpen. Ik ben blij dat die zijn verminderd.

Ik vind het ook grappig om hier op te merken hoeveel gelijke gedragspatronen en structuren in de verhalen zitten van hoogbegaafden. Hoogbegaafden hebben veel gemeenschappelijke ervaringen. Wel positief dat men die nu kan delen op het forum of gewoon bij een ontmoeting met gelijkgestemde.

Ik bestudeer zelf ook iets wat heel erg stom klinkt maar voor mij werkt. Oppervlakkige sociale vaardigheden via het internet. Omdat ik dan een kijkje kan nemen in het hooft van andere mensen. Dus mensen die anders denken dan ik.
Klinkt absoluut niet stom.
Als we nu eens anders als standaard gaan beschouwen?

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Do 01 Jun 2017, 13:49

Ik vind de theorie van Carol Dweck ook heel interessant klinken en heb zijn naam genoteerd.
haar. Carol is een vrouw. Zou voor alle hb-ers, therapeuten en docenten op welke school dan ook verplichte literatuur moeten zijn :mrgreen:

nemo
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vr 02 Jun 2017, 09:19

Het rouwproces komt met stukjes en beetjes. Ik merk dat ik steeds bewuster word van mezelf, wanneer ik tegen blokkades loop kan onderzoeken waar het mee te maken heeft. Ik kijk met mededogen naar het kind in mezelf dat zo eenzaam is geweest en een gidsende volwassene heeft gemist. Ik troost haar als ze verdriet heeft en neem zelf die gidsrol voor mezelf op me, zodat de kleine danser niet eenzaam achterblijft in haar verdriet (klinkt misschien raar, maar dit werkt voor mij wel. Is een methode uit de therapie die gebruikt wordt bij volwassenen die jong een groot verlies hebben geleden en nooit aan rouwverwerking zijn toegekomen).
Danser, dat klinkt helemaal niet raar. Deze methode heb ik zelf ook geleerd tijdens therapie. De theorie begrijp ik wel, maar toepassing in de praktijk is bij mij dan weer een ander verhaal.

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Vr 02 Jun 2017, 11:44

Ik heb de theorie van Carol Dweck gelezen en moet zeggen dat ik daar ook enthousiast over ben. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het op scholen toegepast moet worden en denk dat het de maatschappij zou verbeteren.

ik ben zelf op een gefixeerde manier opgevoed en heb daardoor een gefixeerde mentaliteit ontwikkeld. Dit heeft voor mij negatieve gevolgen, waardoor ik niet goed met een aantal dingen om kan gaan. Mijn vader die hoogbegaafd is, heeft te veel de nadruk gelegd op IQ en daarbij hebben ook omgevings-factoren daar aan mee gedragen. Ook al is het kind hoogbegaafd, het lijkt mij toch niet handig om de nadruk te leggen op intelligentie. Ik maak mij wat dat betreft ook zorgen over de maatschappij, die juist de scheidingslijn trekt tussen lager en hoger opgeleid. Want dat komt uiteindelijk uit bij het IQ,.

Hie zit dat met jou toepassing nemo? Gebruik je het net anders of voor een andere situatie?

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Vr 02 Jun 2017, 12:44

Danser, dat klinkt helemaal niet raar. Deze methode heb ik zelf ook geleerd tijdens therapie. De theorie begrijp ik wel, maar toepassing in de praktijk is bij mij dan weer een ander verhaal.
Ja soms is het moeilijk om de liefde en mededogen naar jezelf te voelen. Je moet jezelf een beetje in tweeen splitsen. je volwassen ik die gegroeid is en met mededogen naar anderen kan kijken, en je kleine ik die hulpeloos en afhankelijk en eenzaam is. Het vraagt ook om bij jezelf die kleine ik te kunnen zien. Dat kan enorm pijnlijk zijn. Ik merk dat ik het beter kan nu ik zelf moeder ben.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Vr 02 Jun 2017, 12:46

. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het op scholen toegepast moet worden en denk dat het de maatschappij zou verbeteren.
Absoluut!!
Peach, Om richting growth mindset te gaan, kun je beginnen met het woordje 'nog' toevoegen in je hoofd bij alles dat negatief over jezelf oordeelt. alleen dat zet al iets in beweging in je hoofd.

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ma 05 Jun 2017, 09:50

. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het op scholen toegepast moet worden en denk dat het de maatschappij zou verbeteren.
Absoluut!!
Peach, Om richting growth mindset te gaan, kun je beginnen met het woordje 'nog' toevoegen in je hoofd bij alles dat negatief over jezelf oordeelt. alleen dat zet al iets in beweging in je hoofd.
Dat is een mooie om te onthouden danser. Ik zelf vervang gefixeerde gedachtes door groei gedachtes. Dus denkmethodes die mij helpen om een groei mentaliteit te ontwikkelen. Ik vind het ook belangrijk om dan alle mogelijkheden open te laten. Ook al lijkt het onmogelijk. :ibigrin:

Terug naar “HB en studie”