Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: boven de 40 en studeren

do 11 jul 2013, 16:23

Ik ben boven de 40, en als ik niet opschiet met te gaan studeren (wat ik nog steeds wil en helaas nooit heb gedaan), ben ik boven de 50. Omdat ik de fut en het geld niet heb een Echte Studie te gaan volgen aan een (open) universiteit (en ik toch al te oud ben er nog serieus iets mee te kunnen), ben ik nu het internet aan het afstruinen voor wetenschappelijke Pdf's, vooral op het gebied van psychologie. Het volgende heb ik gevonden:

• introduction to psychology
  • introduction to brain anatomy
  • introduction to clinical health psychology
  • introduction to social psychology
  • introduction to neuropsychology
  • introduction to evolutionary psychology

Ik heb een e-reader van Sony gekocht, zie <hier>, en daar zet ik alles op. Ik lees heel makkelijk engels, maar als ik eens een woord niet weet, kan ik dat via het touch screen aanraken en dan zie ik de vertaling via ingebouwd engels-nederlands woordenboek.

Sjeezzz, geweldig toch, dat dat allemaal kan tegenwoordig!!! En nog gratis óók (na de aanschaf van die reader dan). :D
Give me a break!

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

do 11 jul 2013, 20:39

Maar ga je dan alleen voor het studeren (wat je inderdaad ook alleen kan), of ga je uiteindelijk ook nog voor een diploma of titel?

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 11 jul 2013, 21:39

David schreef:Maar ga je dan alleen voor het studeren (wat je inderdaad ook alleen kan), of ga je uiteindelijk ook nog voor een diploma of titel?

Hoe bedoel je, David? Ik zal toch alleen een titel o.i.d. kunnen krijgen als ik me inschrijf bij een onderwijsinstelling en tentamens/examens afleg. En dat gaat zo natuurlijk niet! Zou wel mooi zijn... Maar wie weet, als ik zo lekker aan de zelfstudie ga voor een tijd, en er doet zich ooit, eens, later een mogelijkheid voor om het meer officieel aan te pakken, dan weet ik al heel erg veel en is het een eitje voor me! :)
Give me a break!

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 16 jul 2013, 11:29

LB. heb je ook linkjes naar die introductie cursussen?
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 16 jul 2013, 12:52

Nickname, het zijn geen cursussen, maar Pdf's van boeken en readers die ik heb gevonden, al googelend.
Als je interesse hebt in de Pdf's, geef een sein, ik kan ze je toezenden. Is makkelijker dan ze opnieuw opzoeken op het www! :)
Give me a break!

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

di 16 jul 2013, 13:31

Laatbloeier schreef:
David schreef:Maar ga je dan alleen voor het studeren (wat je inderdaad ook alleen kan), of ga je uiteindelijk ook nog voor een diploma of titel?

Hoe bedoel je, David? Ik zal toch alleen een titel o.i.d. kunnen krijgen als ik me inschrijf bij een onderwijsinstelling en tentamens/examens afleg. En dat gaat zo natuurlijk niet! Zou wel mooi zijn... Maar wie weet, als ik zo lekker aan de zelfstudie ga voor een tijd, en er doet zich ooit, eens, later een mogelijkheid voor om het meer officieel aan te pakken, dan weet ik al heel erg veel en is het een eitje voor me! :)

Ik bedoelde meer dat je ook vrijblijvend kon studeren.
Een zelfstudie dus, zonder dat daar iets tastbaars uit zou komen.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 16 jul 2013, 16:15

David schreef:Ik bedoelde meer dat je ook vrijblijvend kon studeren.
Een zelfstudie dus, zonder dat daar iets tastbaars uit zou komen.

Dat is inderdaad mijn insteek, David. Ik vind het gewoon leuk, en het voordeel van deze manier van studeren is dat je helemaal vrij bent je eigen pakket samen te stellen. Ik heb bijv. besloten er een 'mini-module' oude geschiedenis bij te doen, en dat heeft weinig met psychologie te maken! 8)
Give me a break!

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 17 jul 2013, 11:15

Dus je gaat niet sec voor het papiertje.

Ikzelf ben nu 31 en kom dus niet meer in aanmerking voor studiefinanciering.
Wel wil ik op termijn (volgend jaar of het jaar daarna) aan een studie of HBO-opleiding beginnen.
Maar voor mij is het financiele aspect vooralsnog onoverbrugbaar.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 17 jul 2013, 12:45

David schreef:Dus je gaat niet sec voor het papiertje.

Nee, ik zou wel willen op zich, maar net als jij zit ik met tekort schietende financiën.
En tijdgebrek ook wel, denk ik. Er moet ook gewerkt worden tenslotte, en aandacht aan de kinderen besteed.
Dat is al een opgave op zich! Mijn dochter helpen met leren bijv., die gaat nu naar gymnasium 3 en dat is best pittig!
Maar daar pik ik ook weer veel van op, wat ik een leuke bijkomstigheid vind, een soort herkansing!
(Heb ook gymnasium gedaan ooit, maar een hoop liet ik langs me heen gaan omdat het me niet voldoende boeide toen...)

David schreef:Ikzelf ben nu 31 en kom dus niet meer in aanmerking voor studiefinanciering.
Wel wil ik op termijn (volgend jaar of het jaar daarna) aan een studie of HBO-opleiding beginnen.
Maar voor mij is het financiele aspect vooralsnog onoverbrugbaar.

Jammer is dat hè, die financiën die dan toch de belemmering vormen.
Al begrijp ik wel dat 'de staat' in mij (bijna 50) niet meer investeert... :(

In welke richting denk jij voor jezelf, David? En zie je evt. misschien toch mogelijkheden...?
Ik hoop het voor je!
Give me a break!

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 17 jul 2013, 13:42

Het liefst eigenlijk "Oost-Europese studies" aan de Universiteit van Amsterdam of een conflictstudies aan de Universiteit van Utrecht of Nijmegen.

Maar ik vanwege m'n gefaalde sollicitaties is mij duidelijk geworden dat een opleiding of studie die ik zou willen volgen concreet en relevant moet zijn voor een potentiele werkgever.
En aangezien ik een IT-achtergrond heb komt Informatice waarschijnlijk meer in de buurt van wat ik zou moeten doen.
De bovenstaande studies lijken mij, als ik kritisch er naar kijk, te vaag en teveel een afwijking van wat ik voorheen zoal gedaan heb.

Daarnaast speelt bij mij nog de overweging HBO versus universiteit.
Intellectueel zou ik een universitaire studie makkelijk kunnen behappen.
Maar een studie is natuurlijk meer dan alleen studeren, het is deel sook "produceren".
Wellicht in de vorm van een verslag.

Laatst las ik ergens iets over een intellectuele houding en werkhouding.
De persoon in kwestie had intellectueel een houding die makkelijk aansloot bij de universiteit, maar een werkhouding van een VMBO'er.
De persoon in kwestie wist het dus wel en kon ook makkelijk leren......maar het kwam er zelden uit.
Ik heb helaas geen VWO in het verleden gedaan, maar ben figuurlijk verkeerd gegroeid door van de basisschool naar het VBO te gaan ipv wat hoger te mikken.
Het heeft zo'n enorme impact op je toekomstperspectieven, ben ik dus later (en daarmee te laat) achter gekomen.
De deuren die het voor je kan openen.

Maar goed, aangezien ik dus uberhaupt nooit hoger onderwijs heb genoten kan het best wel eens zo zijn dat universiteit op dit moment te hoog gemikt is. Dan zou het hbo een mooie eerste stap zijn.
Maar het hbo is daarentegen wel een stuk schoolser. Daar draait veel rond projecten en projectverslagen.
Naaat natuurlijk enkele vakken die waarschijnlijk geestdodend zijn.

Mijn afwegingen dus:
Mensstudies (conflictstudies/Oosteuropees) versus technische studie (informatica)
hbo versus universiteit.

Later dit jaar wil ik, na mijn hele verhuizing, gaan uitzoeken hoe de wereld van "erkening van competenties" in elkaar steekt.
Daar zou ik dan wat vrijstellingen meer kunnen regelen.
Dan zou ik een hbo-opleiding vakken kunnen overslaan en daarmee de opleiding kunnen inkorten.

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 18 jul 2013, 09:10

"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again."

- Nelson Mandela

Tolle
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 07 sep 2013, 15:23

Ik ben vorige week begonnen met een master studie na jaren twijfelen of ik er aan moest gaan beginnen. Reden: Ik kan de stof wel vatten, maar op de een of andere manier loop ik altijd vast in opdrachten. Dan is het net alsof mijn hersenen uitschakelen en ik niet meer fatsoenlijk na kan denken en gewoon geen antwoorden weet. Maar nu heb ik een studie gevonden die ik heel erg boeiend vind, procesmanagement &IT, maar ik heb als enige geen "echte"IT ervaring want ik ben van huis uit financial. Daar begint de onzekerheid al toe te slaan de eerste avond.

Natuurlijk is mijn eerste les avond meteen geëindigd met een case. Je moet zelf alle lesstof doornemen en dan een heleboel open vragen invullen. En nu is de paniek toegeslagen. Ik slaap niet, ik verkramp er helemaal van. Ik weet zeker dat ik de stof onder de knie krijg, maar die antwoorden, die kan ik niet verzinnen. Alsof ik opeens gewoon helemaal dom ben. Ik kan uren boeken en artikelen lezen, mensen hierover spreken, maar dan ligt die case hier weer met al die open vragen waar ik helemaal een blackout van krijg. En dit was pas de eerste les.... :oops:

Tot overmaat van "ramp" werk ik bij een bedrijf waar niemand iets weet van dit onderwerp. Ik heb dus ook geen begeleiding van het werk uit, sterker nog, ik betaal de studie zelf omdat ze niet echt de zin van studeren inzien.

Herkent iemand dit? En hoe kom ik van die paniek af in mijn hoofd, zodat ik gewoon de draad oppak en het probeer?

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ma 09 sep 2013, 16:28

Beste Tolle,

Dit heb ik vaker van hoogbegaafden gehoord, dat ze juist bij opdrachten vastlopen.
Daar kan van alles achter zitten.
Misschien kun je een lijstje maken van alle gedachten die er bij jou opborrelen als je nu nadenkt over die opdracht?
Bijvoorbeeld (zomaar wat ideeën van mij):
- Wat een domme vragen.
- Wat leer je hier nu van?
- Wat bedoelen ze precies?
- Ik heb hier geen zin in.
- Dit kost me teveel tijd.
- Ik heb nu even wat anders te doen.
- etc.

Je zou dan je lijstje kunnen bestuderen en bekijken wat voor soort zaken er allemaal op staan. Je kunt ze dan bijvoorbeeld clusteren.
Je kunt naar aanleiding daarvan kijken wat voor soort barrières er bij jou zijn en of je eventueel gerichte steun kunt krijgen.

Tolle
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 10 sep 2013, 14:04

Hoi Noks,

Bedankt voor je antwoord, ik ga het proberen, anders blijf ik in deze paniek/bevroren toestand hangen. En ik wil echt heel erg graag deze studie doen.

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 02 okt 2013, 14:23

Ik ben inmiddels boven de vijftig... en eindelijk begonnen aan de studie die ik als kind al wilde doen (psychologie aan de OU). Na een gesprek met de studieadviseuse meteen begonnen aan een 'mastermodule'.... Het doorlezen van de stof ging nog wel, nu er opdrachten gedaan moeten worden begin ik hem toch wel te knijpen...
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 02 okt 2013, 15:13

Kom op Nick, je kunt het! (Je kent het wel, lekker staaltje negatief Dunning-krugereffect :wink:)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect
Give me a break!

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 02 okt 2013, 22:55

'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 03 okt 2013, 17:16

TurtleIce schreef:Beter laat dan nooit :mrgreen:

:D
Ik vang bovendien twee vliegen in één klap.... want ik heb ook altijd eeuwig student willen worden... en dat gaat zo vast wel lukken :mrgreen:

Terug naar “HB en studie”