Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wel 'slim' maar nooit afgestudeerd

zo 31 jul 2011, 16:02

Het verhaal is wat langer en uitgebreider geworden dan aanvankelijk de bedoeling was. Ik hoop dat het op de goede plek staat

Ik wil graag mijn verhaal vertellen en misschien dat anderen het herkennen of advies hebben.

In 2000 behaalde ik mijn gymnasiumdiploma. Ik kon er alle kanten mee op maar wilde eerst een jaar iets anders.
Het jaar daarna, in 2001 ben ik gaan studeren. Studentenleven met alles erop en eraan, een heel leuke studentenvereniging. Ik heb erg genoten van het studentenleven en voelde me daar erg op mijn plek. Het eerste jaar ging goed, Propedeuse gehaald. Het tweede jaar ging niet zo goed. Er waren wat dingen veranderd aan de studie waardoor de vakken niet zo goed op elkaar aansloten, we soms voorkennis misten, en ik steeds geen idee had wat er van me verwacht werd. Dat gebrek aan structuur was iets waar ik slecht mee om kon gaan. Ook omdat de rest van mijn leven toen weinig gestructureerd was. Ik besloot te switchen naar een andere studie in een andere stad. En ik verhuisde.

In 2003 begon ik aan de nieuwe studie. Het viel een beetje tegen. Jonge klasgenoten, schools systeem. Maar ik moest doorzetten, vond ik. Het leven in mijn oude stad miste ik heel erg. Om mijn vrije tijd (en mijn portemonnee) te vullen ging ik werken. En nog meer werken. En nog meer werken.
Ik haalde meestal wel mijn punten maar de studie lag me niet echt. Er was veel groepswerk en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook meegelift heb op mijn studiegenoten want vaak zag ik gewoon niet wat er verwacht werd. Na anderhalf jaar ging het mis. Ik had heel veel gewerkt (had een baan(tje) als projectassistent inmiddels en had dus wel mijn verantwoordelijkheden. Geen gewone studentenbaan.) Slecht voor mezelf gezorgd. Toen de druk wegviel (project afgerond) belandde ik in een depressie.

De depressie ging over in een manie en vervolgens psychose. Enige tijd later was ik opgenomen op de gesloten afdeling psychiatrie. Ik bleek een bipolaire stoornis te hebben (manisch depressief)
Zonder het al te dramatisch te willen maken: Ik heb me op dat moment moeten uitschrijven bij de universiteit. Was ook gedwongen te verhuizen, terug naar mijn ouders. Een traject van therapie volgde.
In de jaren daarna kon ik maar moeilijk mijn leven op de rails krijgen. Studeren, daar moest ik de eerste tijd niet aan denken. Ik heb veel vrijwilligerswerk gedaan, soms betaald werk. En eens in de zoveel tijd zakte ik in een depressie die een paar maanden aanhield.

We zijn nu een aantal jaar verder en de situatie ziet er nu beter uit. Ik heb weer een leuk huis (in de stad van mijn ouders, dat wel) en ben nu een jaar niet depressief geweest.
Afgelopen tijd heb ik gekeken wat de mogelijkheden zijn voor mijn toekomst. De wens om te studeren is eindelijk terug, maar met de nieuwe onderwijsplannen vrees ik dat een studie aan de universiteit niet meer te betalen is voor mij. (oude studie oppakken wordt ook lastig ivm verjaarde vakken, reisafstand en het feit dat ik de kennis uit die tijd inmiddels kwijt ben :()

Ik zou wel willen werken, kan ook begeleiding krijgen daarbij. Maar.... ik ben zo bang ergens terecht te komen waar ik onder mijn niveau moet werken. En het is niet dat ik te beroerd ben om simpele klusjes te doen of dat ik me beter voel dan anderen. Maar als dat mijn leven is, mijn daginvulling, en ik kan mijn ei niet kwijt... dan gaat het niet goed. Ben bang dat ik me erg ongelukkig ga voelen of zelfs weer depressief.
Dit vind ik moeilijk uit te leggen aan mijn begeleiders bij GGZ. Er wordt wel eens een voorstel gedaan, bijv een MBO-opleiding (want dat wil het UWV nog wel eens betalen in tegenstelling tot andere opleidingen). Maar het lijkt me vreselijk op het MBO.
Eigenlijk heb ik zelf de hoop weer ergens 'binnen te rollen' waar ze zien wat ik kan en waar ik op die manier wat kan opklimmen. Maar wel rekening houdend met de beperkingen van mijn bipolaire stoornis.

Nou het is een heel verhaal geworden en ook beetje anders dan aanvankelijk mijn bedoeling was. Schrijven lucht me vaak op :)

Nu mijn vragen:
Zijn er meer mensen die zonder 'papiertje' de arbeidsmarkt op gegaan zijn?
Zien mensen wat je kunt of word je door het missen van diploma gezien als iemand zonder doorzettingsvermogen?
Zijn er mensen die 'onder hun niveau' werken maar misschien op een andere manier uitdaging vinden (hobby's)?

Bedankt in ieder geval voor het lezen van dit verhaal.
Always remember to live
Never forget to give

Anagber
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Wel 'slim' maar nooit afgestudeerd

zo 31 jul 2011, 18:49

Phileine,

Indrukwekkend relaas wat grotendeels verschilt van mijn verleden, maar waarin ik ook veel dingen herken. Vastlopen tijdens opleidingen, depressie, omhoogkrabbelen en op zoek naar werk dat wel bij je past. En het gaat me niet zozeer om het roepen dat ik ook ellende heb meegemaakt (ben daar over het algemeen voorzichtig in, wil er niemand mee lastigvallen) maar met name vanwege je vragen. Dus laat ik die dan maar beantwoorden :wink:

Phileine2 schreef:Zijn er meer mensen die zonder 'papiertje' de arbeidsmarkt op gegaan zijn?

Ik ben begonnen met Gymnasium, ben tussendoor overgestapt naar het MBO en heb daar een diploma gehaald in een richting (werktuigbouwkunde) waar ik nu nooit meer iets zou doen. Daarna nog een aantal opleidingen, cursussen en één afgeronde opleiding: die aan de Fotovakschool. Mijn opleidingsverleden is zó ontzettend breed dat, in mijn ervaring, geen enkel werving & selectiebureau of uitzendbureau daar chocola van kon maken. Het had dus ook nooit succes. Alles en niets was leuk, en als ik al ergens binnenkwam, paste ik totaal niet in de cultuur of was het werk van een bedroevend laag niveau. En vaker nog een combinatie van beiden…

Phileine2 schreef:Zien mensen wat je kunt of word je door het missen van diploma gezien als iemand zonder doorzettingsvermogen?

Ik ben een beetje een zwartkijker af en toe, maar ik heb een beeld van de arbeidsmarkt waarbij uitsluitend naar papiertjes wordt gekeken. Vind ik dat reëel? Uiteraard niet. Werk- en andere ervaring vind ik nog veel belangrijker. Het is niet belangrijk wat je gedaan hebt, maar wat je kunt doen. Maar zo lijkt het niet te werken. Nog een saillant detail: in alle eerlijkheid (wat ik belangrijk vond) vertelde ik in gesprekken dat ik een parttime baan zocht om ook mijn activiteiten als fotograaf voldoende ruimte te geven. Ik zag (en zie) het als uiting van mijn brede interesse waarvan ik het belangrijk vind dat die de ruimte krijgt. Mijn gesprekspartners zagen dat vrijwel zonder uitzondering als een gebrek aan (zakelijke) ambitie en een mogelijke risicofactor. Een kletsverhaal ophangen werkte dan vaak nog beter. Ik vind de arbeidsmarkt wat dat betreft allesbehalve van deze tijd, en hoop nog steeds de persoon tegen te komen die mij het tegendeel kan bewijzen.

Phileine2 schreef:Zijn er mensen die 'onder hun niveau' werken maar misschien op een andere manier uitdaging vinden (hobby's)?

Je hebt het al een beetje uit het voorgaande verhaal kunnen halen. Ik werk zwaar onder mijn niveau. Binnen een organisatie die totaal niet bij me past. Dan vraag je je misschien af hoe ik daar terecht ben gekomen. SImpel...het was een laatste strohalm na een jaar zwerven op de arbeidsmarkt. Ik zocht financiële zekerheid. Die kreeg ik, maar in alle opzichten (cultuur, secundaire arbeidsvoorwaarden, motivatie en tevredenheid) heb ik enorm veel in moeten leveren of verliezen. Al die tijd heb ik ook als freelance portret- en documentair fotograaf gewerkt. Doe ik nog. Dat loopt zakelijk soms redelijk, maar ook dat gaat (en ik durf het te zeggen vanwege de betrekkelijke anonimiteit hier) allesbehalve zoals het zou moeten lopen. Ook dat is een worsteling met mezelf geweest die nu pas tot inzichten gaat leiden. In alle eerlijkheid: de neerwaartse spiraal die je hierboven leest, droeg bij aan die grotere neerwaartse spiraal die ik sinds een tijdje weer aan het uitklimmen ben...
You have nothing to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 31 jul 2011, 18:53

Bedankt voor je antwoord. Ik zal op een later moment terugkomen op wat je geschreven hebt. (Beetje moe op t moment)
Always remember to live
Never forget to give

Evelyn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

zo 31 jul 2011, 23:33

Indrukwekkend, Anagber.

Het wijst op karakter en doorzettingsvermogen, als ik je verhaal lees.
Het is zwaar werken met die consessies die jij moet doen, ik heb er alle respect voor!

Aan Phileine, ik begrijp je dilemma's en je twijfels. Het is heel erg lastig zo om keuzes te maken en in wijsheid te beslissen, wat is goed voor je op korte termijn en lange termijn. Ik vind het knap zoals je je gered hebt met wat je allemaal overkomen is en wat je meegemaakt hebt. Ik heb wel een advies voor jou, ongebeer zoals ik het aangepakt heb, maar durfde eerst niet te reageren.
Ik ga dat morgen wel doen, misschien heb je er niks aan, maar als ik niet reageer kun je er helemaal niks mee.

Tot morgen!

Liefs,
Evelyn
It's just that missing piece I am still looking for, to make it just perfect

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 31 jul 2011, 23:59

Evelyn, fijn dat je reageert. Ja het is moeilijk keuzes maken. Nu ook... studie of werk.... 'leuk' werk of werk met zekerheid.

Als ik ga werken is ook de stad waar ik wil gaan werken een dilemma. Waar ik nu woon, voel ik me niet altijd thuis. Ben er wel opgegroeid, maar voel me tussen de mensen van hier altijd een vreemde. 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'-mentaliteit. Mensen zijn behoorlijk honkvast hier. Verbaasd dat ik zo vaak verhuisd ben. De meesten hebben hun vrienden om de hoek wonen. Niet zoals ik verspreid over t land.
t Is geen universiteitsstad, naar mijn mening zijn de mensen niet altijd ambitieus, vaak erg bezig met huis (bouwen, verbouwen, tuin) en gezin.
Even een grove schets want natuurlijk is niet iedereen hetzelfde.

Heb in twee andere steden gewoond en daar voelde ik me minder vreemd. Daar zijn ze gewend aan vreemde vogels ;-)

Anyway, ik ben 'bang' dat ik mijn draai niet zo goed kan vinden als ik in de buurt werk zoek. Heb laatst 'besloten' dat het goed is om in de grote stad te gaan werken, 45 min hier vandaan met de trein. Maar dat is wel een extra belasting, dat reizen. Als ik niet zo goed in mijn vel zit is t moeilijker om een heel eind met de trein te gaan dan even de fiets te pakken. (besloten tussen aanhalingstekens omdat ik nog wel twijfel)
Maar als ik me ergens op mijn plek voel.... dan is de kans kleiner dat ik een dip krijg.

Nou heel verhaal weer. Wilde eigenlijk iets anders zeggen maar het schrijven is zo fijn, kan bezig blijven. (Schrijven werkt een beetje therapeutisch bij mij)

Wat ik zeggen wilde: Zet vooral neer wat je neer wilt zetten. Als ik er niks aan heb, dan lees ik het en doe ik er niks mee. Maar misschien heb ik er juist wel wat aan. Ervaringen van andere mensen zijn altijd nuttig.
Always remember to live
Never forget to give

Evelyn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 01 aug 2011, 08:37

Schrijven, van je af schrijven is idd therapeutisch en werkt vaak verhelderend, helemaal als mensen terugschrijven.

Ik reageer later vandaag (eerst een paar uurtjes werken) en hoop dat ik je een stapje in de goede richting kan helpen.

Vwb betreft wat je schrijft over wonen en werken in welke stad, heel herkenbaar, voor meerdere HB-ers. Er is zelfs een heel topic aan geweid.

Tot later vandaag.

En, oh jah, je verhaal is herkenbaar en helder neergezet, en mede daardoor goed leesbaar en ik ervaar het niet als een lang verhaal, maar als een duidelijk, helder verhaal.

Groetjes, en tot straks.

Evelyn
It's just that missing piece I am still looking for, to make it just perfect

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

ma 01 aug 2011, 09:42

Hoi Phileine2,

Ja, ik dus. van Gymnasium naar Atheneum gegaan, diploma gehaald. Aan HBO-opleiding begonnen, na 6 maanden gestopt; Universitaire studie begonnen, na 2 jaar getsopt.
En toen dus gaan werken. Ik had mijn vader als voorbeld, die zijn hele elven bij 1 bedrijf heeft gewerkt. Op de vloer begonnen en zich helemaal omhoog gewerkt tot het management. Dus ik had het voorbeeld dat het ook zo kan.
Via het uitzendbureau diverse baantjes gehad en toen zij door hadden dat ik best wat in mijn mars had, hebben ze mij bij hun belangrijkste klant neergezet. Daar ben ik na 6 maanden in vaste dienst gekomen en heb daar 7 jaar gewerkt (Zweeds bedrijf in de Telecom in het zuiden van het land).
Het bedrijf keek niet zo naar diploma's, maar met name naar de mensen. En zij zagen heel veel in mij. Zoveel dat ik in het internationale management development programma terecht kwam. Ik switchte iedere 6 maanden ongeveer van functie en groeide en groeide.

Later ben ik overgestapt naar een nederlandse bank, waar ik nu nog steeds (parttime) werk. Een enorm diplomageil bedrijf. Na een jaar begonnen ze mij te bevragen of ik niet een diploma wilde gaan halen, want ik had wel veel bedrijfstrainingen gevolgd, maar in hun ogen had ik alleen maar mijn VWO-diploma.
Ik heb nu 2 post-HBO diploma's op zak en nu zijn ze op dit aspect stil.

Zien mensen wat je kunt of word je door het missen van diploma gezien als iemand zonder doorzettingsvermogen?

Ik ben altijd wel mensen tegen gekomen die het hebben van een diploma heel erg belangrijk vinden. Maar ze zijn er ècht: de mensen die naar jou als mens kijken!! :)
Ik denk overigens dat je dit met name bij grote bedrijven tegen komt. Daar waar men talentwontwikkelingsprogramma's oid hebt. Daar waar je makkelijk binnen het bedrijf kunt overstappen naar andere functies.

Zijn er mensen die 'onder hun niveau' werken maar misschien op een andere manier uitdaging vinden (hobby's)?
In mijn werk bij de bank werk ik denk ik wel een beetje onder mijn niveau, maar ik trek de leuke klussen naar me toe (cq die komen op mij af) waardoor ik het toch heel uitdagend kan houden. Omdat het niet 100% bevredigend was, ben ik mijn coachpraktijk gestart. Ben na 2 en half jaar minder gaan werken bij de bank om meer in de praktijk te stoppen. Deze combi bevalt mij uitstekend!

Het is dus mogelijk om zonder papiertje een succesvolle carrière te hebben!

grtz Rianne

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 02 aug 2011, 12:59

Evelyn, dank je voor de complimenten over mijn schrijven.
Waar kan ik dat topic over steden vinden?

Verder reageer ik een andere keer. Ben ontzettend moe vandaag. (Gisteren uit eten geweest met iemand die ik nog niet zo goed kende. Was leuk maar vandaag merk ik dat het me veel energie heeft gekost)
Always remember to live
Never forget to give

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 02 aug 2011, 13:31

Ik weet niet hoeveel je aan mijn verhaal hebt, maar ik zet het toch ff neer.

Ik heb mijn gymnasiumdiploma zonder problemen gehaald, extra examenvak. Durfde de stap naar de universiteit niet aan omdat ik daar een onrealistisch hoge verwachting van had.
Ben een HBO studie gaan doen (mijn vak bestaat niet op academisch niveau) en daarmee gaan werken. Opleiding was met hoog tempo, dus lekker uitdagend, veel praktijk ook. Maar ik heb nooit kunnen achterhalen waarom over sommige dingen zo moeilijk gedaan werd.

Ben in mijn werk meerdere malen vastgelopen op het gegeven dat je loopbaan vormgeven toch anders geïnterpreteerd werd door P&O/HR dan door mij; ik had en heb een zeer brede interesse maar kon die nooit kwijt binnen de organisatie. Dichtste bij kwam mijn werk op de traumaheli waar ik me in de medische kant kon verdiepen die helemaal nieuw voor me was. Helaas ging het daar op andere vlakken fout (lang verhaal).

Heb jarenlang geprobeerd braaf mijn werk te doen, heb me daarbuiten ingezet voor het algemeen belang en in 2008 afgeknapt in een combinatie van burnout thuis/boreout op het werk.

Werk nu in Spanje, voel me hier ook vreemd door de taalbarrière, maar kan uit de voeten met de mentaliteit. Sommige dingen zijn gewoon slecht geregeld, o.a. zelfontplooing binnen het bedrijf. Ik ga het ook niet meer allemaal in mijn baan zoeken. Ik kan beter mijn interesses ook buiten het werk de ruimte geven, en gewoon genieten van wat ik wel leuk vind in mijn baan.

Ik geloof dus niet in dat je ergens binnen kunt komen en dat je talent gezien wordt. Mijn ervaringen zij heel anders, dat is niet de norm. Gebeurt het wel dan mag je je heel gelukkig prijzen.
Als je hulp kunt krijgen, waarom ga je dan niet alle voors en tegens op een rijtje zetten? Ik neem aan dat studeren nu makkelijker zal gaan dan voor je wist dat je bipolair bent. Waarom dan jezelf beperken in een baan waar je zonder diploma in kunt stromen? Je hebt je leeftijd inmiddels ook tegen, ben ik bang.
En gezien de vermoeidheid van je uitje, en de energie die onder je mentale niveau werken kost, heb ik weinig fiducie in een traject van werken en daarnaast studeren.

gr [propeller]
Hay que ser duros

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 02 aug 2011, 13:44

Dank je voor je bijdrage Spinner. Ook op jou kom ik later terug.

(Overigens ben ik twee keer, zonder diploma, in een leuke functie terecht gekomen. Wel beiden tijdelijk. Ik denk dat het wel kan, maar dat de tijd er ook naar moet zijn. De huidige arbeidsmarkt is niet meer die van 2004 en 2007, toen ik die ervaringen gehad heb)

Bedoel je overigens dat trajecten van werken en studeren meestal geen hoog niveau hebben? Of lees ik iets anders dan jij bedoeld hebt?
Dat idee heb ik zelf ook, maar ik heb me er nooit zo in verdiept dus misschien mag ik dat nog niet zeggen. Heb wel een soort schrikbeeld dat ik ergens kom waar ik fouten zie de de docenten zelf niet zien... En dat lijkt me geen goede plaats voor mij.
Always remember to live
Never forget to give

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 04 aug 2011, 23:45

@Anagber:
Het klinkt alsof je een brede interesse hebt en van alles wat doet. Herkenbaar en er is op zich niks mis mee. Maar mensen vinden dat vaak wel moeilijk te plaatsen. Mijn ervaring is dat ze beter begrijpen dat je een opleiding gedaan hebt, in die richting gaat werken en klaar.

Jammer ook dat het zo moeilijk is om parttime werk te vinden, wat qua niveau wel interessant is. Ik denk dat het (gelukkig voor mij  ) voor vrouwen wel meer geaccepteerd is. (ik meen gelezen te hebben dat jij man bent)

Bedankt in ieder geval voor het delen van je verhaal. Ik kan me goed voorstellen dat het energie vreet als je werk doet wat je niet leuk vindt. Ik hoop dat je, met de kennis van nu, wetende dat je HB bent, een weg vindt om er mee om te kunnen gaan.
Always remember to live
Never forget to give

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 04 aug 2011, 23:58

Ik maak af en toe tijd om hier te reageren. Ik loop nog wat achter ;-)

Eigenlijk is het best confronterend om nu, door dit forum, te ontdekken dat zoveel dingen toe te schrijven zijn aan mijn intelligentie. Na jaren van aanpassen, nog meer aanpassen en tegelijkertijd merken dat ik mezelf een beetje kwijt was, opent dit mijn ogen. Daarnaast heb ik al een paar jaar periodes dat ik iedereen van me wegduw, figuurlijk, om langzaam weer te weten wie ik zelf ben.

Ik denk er veel over na de laatste dagen. Vandaag was ik de hele dag weg, leuk, maar continu zat wel t HB in mijn hoofd. (officieel ben ik niet HB maar B, maar HB praat makkelijker).

Over uitdaging in het werk: Positief voor mij is dat ik het ook uitdagend vind om met mensen bezig te zijn. Ik denk dat ik het bijv ook leuk zou kunnen vinden om in een leuke winkel te werken, bijv een winkel met kleding die ik mooi vind. Wat me echter minder lijkt is de social talk met collega's de hele dag. Daar heb ik dan weer geen behoefte aan. Even om aan te geven, de vijver om te vissen is nog best groot, denk ik.

Het UWV heeft een 'potje' waaruit éénmalig een re-integratietraject gefinancierd kan worden. Eerder had ik het idee daar nog niet aan toe te zijn. Ook de angst ergens terecht te komen waar ik goed zou zijn voor de rotklusjes (want manisch depressief, gatenkaas-CV, weinig ervaring).
De laatste dagen speel ik met de gedachte om een coach of begeleider te zoeken die niet uitgaat van het manisch-depressief zijn, maar van hoogintelligent zijn. Immers, over MDS (manisch depressieve stoornis) weet ik zelf inmiddels erg veel. Een HB-begeleider zal begrijpen dat simpel werk niet de oplossing is.

Ik schrijf af en toe gewoon wat van mij af hier. Hele dag heb ik nagedacht, t is fijn om het even te kunnen opschrijven.
Always remember to live
Never forget to give

Anagber
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 05 aug 2011, 00:20

Phileine2 schreef:Het klinkt alsof je een brede interesse hebt en van alles wat doet. Herkenbaar en er is op zich niks mis mee. Maar mensen vinden dat vaak wel moeilijk te plaatsen. Mijn ervaring is dat ze beter begrijpen dat je een opleiding gedaan hebt, in die richting gaat werken en klaar. Jammer ook dat het zo moeilijk is om parttime werk te vinden, wat qua niveau wel interessant is. Ik denk dat het (gelukkig voor mij) voor vrouwen wel meer geaccepteerd is. (ik meen gelezen te hebben dat jij man bent)

Je hebt het goed gelezen ;-) En inderdaad, hoe krom ik het ook vind, voor vrouwen is het meer geaccepteerd om parttime te werken. Bij mannen wordt daar nog vaak raar tegenaan gekeken. Je kunt het treffen qua werkgever, maar die kans is niet groot acht ik zo. Nu moet ik ook zeggen dat ik redelijk vooringenomen naar de huidige arbeidsmarkt kijk...

Wat je zegt over die brede interesse, klopt precies. Dat is tegelijk ook het lastige, aangezien werving & selectiebureaus je toch graag in een bakje willen stoppen. En wat het volgens mij ook is: door je brede interesse word je minder snel gezien als specialist op een bepaald gebied. En aangezien men het liefst specialisten heeft…loopt dat vaak op niets uit.

Ik probeer nu te kijken hoe ik een betere balans kan vinden tussen werk dat ik in loondienst moet doen, en de activiteiten die ik als freelancer doe. Dat is allereerst een kwestie van kijken waar mijn specialiteiten allemaal zitten. En simpelweg kijken wat ik wil doen. En daarna komt voor mij het grootste struikelblok: kijken hoe ik dat ga doen.

Ik kan me goed voorstellen dat het energie vreet als je werk doet wat je niet leuk vindt. Ik hoop dat je, met de kennis van nu, wetende dat je HB bent, een weg vindt om er mee om te kunnen gaan.
Ik ben er druk mee bezig. Mijn 'ontdekking' heeft ervoor gezorgd dat ik eindelijk mezelf leer kennen, en dat in mijn voordeel kan gebruiken. Het is nu zaak om te kijken hoe ik bestaande (vervelende) dingen in mijn voordeel kan veranderen.
You have nothing to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 05 aug 2011, 01:37

Ja, waren uitzendbureaus maar meer ingesteld op mensen zoals wij ;-)

Bijzonder he, zo'n 'ontdekking'. Als ik lijstjes doorlees met HB-kenmerken hoor ik het de mensen weer zeggen: 'Je denkt teveel na" "Doe niet zo serieus" "Je moet iets doen aan dat gepieker" (hoezo? dat is gewoon nadenken... daar zit geen uitknop op)
Always remember to live
Never forget to give

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 05 aug 2011, 03:36

Phileine2 schreef:Ja, waren uitzendbureaus maar meer ingesteld op mensen zoals wij ;-)

Bijzonder he, zo'n 'ontdekking'. Als ik lijstjes doorlees met HB-kenmerken hoor ik het de mensen weer zeggen: 'Je denkt teveel na" "Doe niet zo serieus" "Je moet iets doen aan dat gepieker" (hoezo? dat is gewoon nadenken... daar zit geen uitknop op)

Wat je wel kunt afvragen is of meer denken je ook verder brengt. Er zijn problemen die je niet met denken kunt oplossen en deze vereisen een andere aanpak.

De hb kan misschien wel goed denken en wil veel denken maar de hb moet toch ook echt dingen kunnen en daar heb je een papiertje voor nodig of enigzins andere credentials. Een hb kan in veel baantjes instappen maar zal ook eerst moeten verdiepen in de details en kennis. In eerste instantie zal daarbij door gebrek aan ervaring, maar met een overdosis zelfvertrouwen in het denkvermogen, (onterecht) over de meningen van anderen heen kunnen worden gewalst. Met enkel slim of begaafd zijn ben je er echter nog niet.

Ik denk dat het makkelijkst is om te beseffen dat je niet zomaar ergens met je virgin brains boven op de ladder kunt beginnen. Waar je moet beginnen is ergens waar je omhoog kunt klimmen. Een plek waar je met ervaring kunt groeien of waar je een opleiding bij kunt volgen.

Mij zou het niet uitmaken hoe of waar ik in het heden zit als ik maar iets heb om elke dag bij te leren. Als dit alles en niets is kun je dan werkelijk veel verwachten? Met knopen doorhakken komje verder. Ga naar een uitzendbureau met een eigen plan of idee (in termen uitgedrukt waar een uitzendbureau ook daadwerkelijk iets mee kan). Studeer iets zinvols zoals een vreemde taal dat goed op je CV zal staan. Als je maar zinvol bezig bent kun je over een jaartje of twee ook nog wel beslissen om hoger onderwijs te volgen. Als je portemonnee maar wat meer gevuld is. Overigens zijn er ook wel richtingen (bv ICT) waar je met certificaten kunt klimmen. Ook zijn er beroepsgroepen waar ze staan te springen om talent (bv luchtverkeersleider waar je betaald krijgt voor je opleiding).

Ik denk niet dat het probleem is dat je geen opties hebt maar dat je een keus moet maken tussen verschillende opties en waarschijnlijk wil je ook sneller dan de wegen die voor je beschikbaar liggen. Paralysis by analysis. Ook al heb je geen aan uit knop, dat neemt niet weg dat je mogelijk teveel piekert.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 05 aug 2011, 07:30

Tinus schreef: Ook zijn er beroepsgroepen waar ze staan te springen om talent (bv luchtverkeersleider waar je betaald krijgt voor je opleiding).

Dat is ook een beroep waar je lichamelijk en psychisch gezond voor moet zijn, dus lijkt me geen haalbare kaart.
Wat dat betreft denk ik dat er toch aardig wat wegen afgesloten worden door de MDS.
Daar kun je gebruik van maken door het onderdeel van je keuzeproces te maken.

Ik denk niet dat het probleem is dat je geen opties hebt maar dat je een keus moet maken tussen verschillende opties. Paralysis by analysis. Ook al heb je geen aan uit knop, dat neemt niet weg dat je mogelijk teveel piekert.

Dit vind ik een erg waardevolle opmerking.
Iemand anders noemde het, n.a.v. "The Secret" met "the law of attraction" ooit "The Law of GOYA: Get Off Your Ass"

Concrete stappen zetten is nodig om ergens te komen.

Overigens herken ik het wel, dat je alles leuk vind en eigenlijk ook alles zou kunnen. Iig toen ik bij het UWV zat tussen 2 banen in, deed ik ook dat soort tests en eigenlijk konden we er niks mee. Er kwam geen echte richting uit, alleen dat ik iets leidinggevends zou moeten gaan doen. Maar daar heb je dan wel weer papiertjes voor nodig. Gelukkig kon ik in mijn oude vak terecht.

Misschien kun je met een HB coach je keuzes wat uitdunnen?

gr [propeller]
Hay que ser duros

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 05 aug 2011, 14:17

Het was niet mijn bedoeling om het nadenken/piekeren nu onderwerp van het topic te maken. Sorry het was alleen een zijdelingse opmerking.

Wat Spinner zegt, de lat kan niet te hoog gelegd worden omdat mijn MDS dagelijks een rol speelt. Fulltime werken of fulltime werken/leren is nu niet aan de orde.

Helaas zijn de mogelijkheden om nog te studeren beperkt nu de langstudeerboete is ingevoerd. Ik heb niet de financiële middelen om een HBO of WO-studie te doen als dat inhoudt dat ik jaarlijks de boete moet betalen.
Always remember to live
Never forget to give

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 05 aug 2011, 14:22

Rianne ik reageer nog even op jouw post.
Rianne schreef:Hoi Phileine2,

Ja, ik dus. van Gymnasium naar Atheneum gegaan, diploma gehaald. Aan HBO-opleiding begonnen, na 6 maanden gestopt; Universitaire studie begonnen, na 2 jaar getsopt.
En toen dus gaan werken. Ik had mijn vader als voorbeld, die zijn hele elven bij 1 bedrijf heeft gewerkt. Op de vloer begonnen en zich helemaal omhoog gewerkt tot het management. Dus ik had het voorbeeld dat het ook zo kan.
Via het uitzendbureau diverse baantjes gehad en toen zij door hadden dat ik best wat in mijn mars had, hebben ze mij bij hun belangrijkste klant neergezet. Daar ben ik na 6 maanden in vaste dienst gekomen en heb daar 7 jaar gewerkt (Zweeds bedrijf in de Telecom in het zuiden van het land).
Het bedrijf keek niet zo naar diploma's, maar met name naar de mensen. En zij zagen heel veel in mij. Zoveel dat ik in het internationale management development programma terecht kwam. Ik switchte iedere 6 maanden ongeveer van functie en groeide en groeide.
Dit is leuk om te lezen! Vooral dat het uitzendbureau zag dat je wel wat kon. Dus niet focuste op het feit dat je dingen niet afgemaakt had, maar juist op je goede punten.

Later ben ik overgestapt naar een nederlandse bank, waar ik nu nog steeds (parttime) werk. Een enorm diplomageil bedrijf. Na een jaar begonnen ze mij te bevragen of ik niet een diploma wilde gaan halen, want ik had wel veel bedrijfstrainingen gevolgd, maar in hun ogen had ik alleen maar mijn VWO-diploma.
Ik heb nu 2 post-HBO diploma's op zak en nu zijn ze op dit aspect stil.
Klinkt alsof je zelf veel minder waarde hecht aan je diploma's dan je werkgever dat doet.

Ik ben altijd wel mensen tegen gekomen die het hebben van een diploma heel erg belangrijk vinden. Maar ze zijn er ècht: de mensen die naar jou als mens kijken!! :)
Ik denk overigens dat je dit met name bij grote bedrijven tegen komt. Daar waar men talentwontwikkelingsprogramma's oid hebt. Daar waar je makkelijk binnen het bedrijf kunt overstappen naar andere functies.

In mijn werk bij de bank werk ik denk ik wel een beetje onder mijn niveau, maar ik trek de leuke klussen naar me toe (cq die komen op mij af) waardoor ik het toch heel uitdagend kan houden. Omdat het niet 100% bevredigend was, ben ik mijn coachpraktijk gestart. Ben na 2 en half jaar minder gaan werken bij de bank om meer in de praktijk te stoppen. Deze combi bevalt mij uitstekend!

Het is dus mogelijk om zonder papiertje een succesvolle carrière te hebben!

grtz Rianne

Wanneer in je loopbaan is vastgesteld dat je hoogbegaafd bent? Wist je dat al in de tijd dat je studeerde?
Goed te horen dat het zonder papiertje gelukt is.
Laatst gewijzigd door Phileine2 op vr 05 aug 2011, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Always remember to live
Never forget to give

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 05 aug 2011, 14:29

Wat de coach betreft, ik overweeg nu inderdaad om een coach te zoeken die iets weet over HB, in plaats van naar een 'standaard-coach' te stappen die de GGZ of het UWV aanbiedt.
Ik heb op google al wat gezocht maar nog niet concreet iets gevonden. Ik weet niet in hoeverre het op dit forum toegestaan is te vragen naar namen van coaches of ervaringen met coaches?
En als ik er een topic over zou openen, wat zou dan het juiste subforum zijn? (ik ben geneigd HB en werk te kiezen).
Always remember to live
Never forget to give

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 05 aug 2011, 23:09

Spinner schreef:
Tinus schreef: Ook zijn er beroepsgroepen waar ze staan te springen om talent (bv luchtverkeersleider waar je betaald krijgt voor je opleiding).

Dat is ook een beroep waar je lichamelijk en psychisch gezond voor moet zijn, dus lijkt me geen haalbare kaart.
Wat dat betreft denk ik dat er toch aardig wat wegen afgesloten worden door de MDS.
Daar kun je gebruik van maken door het onderdeel van je keuzeproces te maken.[propeller]

Luchtverkeersleider is maar een voorbeeld van een werkgebied waar je kunt beginnen als je maar talent hebt. Verder zijn lichamelijk en psychische problemen in meer gevallen een probleem. Dit maakt het specifieke geval niet zozeer een hb-probleem.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Terug naar “HB en studie”