Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Wel 'slim' maar nooit afgestudeerd

vr 05 aug 2011, 23:23

Phileine2 schreef:Nu mijn vragen:
Zijn er meer mensen die zonder 'papiertje' de arbeidsmarkt op gegaan zijn?
Zien mensen wat je kunt of word je door het missen van diploma gezien als iemand zonder doorzettingsvermogen?

Als studeren er op het moment niet inzit (overigens kun je ook nog een 3-jarige Bsc overwegen waarbij je met een prop mogelijk een jaar kunt overslaan)... waarom probeer je het niet uit? Wat kun je verliezen van solliciteren? Vul de sollicitaties in voor enkele leuke banen en zie wat er van komt. Wat je cv betreft? Je hebt vast wel meer gedaan dan alleen niet afgemaakte studies. Zet het op een A4-tje en zorg dat hetgene waar je trots op bent bovenaan staat.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 05 aug 2011, 23:44

Je hebt gelijk.

Waarom ik het niet uitprobeer. Ik denk dat mijn grootste angst tot nu toe geweest is weer teveel hooi op mijn vork te nemen. Daarnaast de angst om terecht te komen bij een baan die ik niet leuk vind/waar ik niet op mijn plek zit. Plus het idee dat er om de zoveel tijd een depressie voorbij kwam waardoor ik bang was het werk niet goed te kunnen doen.
Daarnaast het feit dat ik vrijwilligerswerk deed dat ook al veel van me vroeg.

Ik ben nu even heel eerlijk. In het dagelijks leven doe ik me stoerder voor maar als ik even heel eerlijk ben heb best wat angsten.
Always remember to live
Never forget to give

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 06 aug 2011, 00:00

Phileine2 schreef:Je hebt gelijk.

Waarom ik het niet uitprobeer. Ik denk dat mijn grootste angst tot nu toe geweest is weer teveel hooi op mijn vork te nemen. Daarnaast de angst om terecht te komen bij een baan die ik niet leuk vind/waar ik niet op mijn plek zit. Plus het idee dat er om de zoveel tijd een depressie voorbij kwam waardoor ik bang was het werk niet goed te kunnen doen.
Daarnaast het feit dat ik vrijwilligerswerk deed dat ook al veel van me vroeg.

Ik ben nu even heel eerlijk. In het dagelijks leven doe ik me stoerder voor maar als ik even heel eerlijk ben heb best wat angsten.

Ik kan natuurlijk niet heel precies zien hoe de situatie is maar ik kan mij voorstellen dat werken een ideaal geneesmiddel is. Bij mijzelf vindt ik het ook niet altijd snel genoeg gaan maar ik verzet mij dan tegen deze gevoelens door altijd constructief bezig te zijn.

So no one told you life was going to be this way.
Your job's a joke, you're broke, you're love life's DOA.
It's like you're always stuck in second gear,
Well, it hasn't been your day, your week, your month, or even your year.

Ook als de versnelling in de twee blijft steken kun je toch nog vooruit.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

vedet
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 07 aug 2011, 11:30

Ik heb je verhaal en de reacties van anderen gelezen.

Ik begrijp je dilemma volkomen. Het is in Nederland op dit moment zeker niet makkelijk om zonder diploma en ervaring een baan te krijgen. Je MDS is ook heel belangrijk om rekening mee te houden voor jezelf zodat je je niet over de kop werkt ergens.
Belangrijk is dat je je goed voelt en dan kan je pas wat starten. Heel goed van je dat je een coach gaat zoeken die je kan helpen. Er zijn coaches voor HB'ers. Maar ik noem inderdaad de namen niet op deze site, want reclame maken is niet toegestaan geloof ik.

Ik heb wel diploma's op HBO niveau maar zijn heel specifiek en ook ik kom niet aan de beurt in dit land, je kunt niet iets anders gaan doen zeg maar, want je hebt de diploma's niet voor die functie zo denkt men, of je hebt geen ervaring is de functie dus kan je het niet, zo denkt men in nederland. In de grote steden in het westen m.n. merk ik dat men iets minder bekrompen denkt. Ik werk nu in het westen woon nog in het oosten ongeveer. Geen goede combi moet ik zeggen.

Ook ik ben al eens getest door een reïntegratie bureau en ben voor alle branches en alle functies geschikt. Nou ben je lekker mee dan met zo'n uitslag, hihih. De vijver is dus mega groot voor mij....en toch wil niemand mij aannnemen op mijn niveau. Ik krijg LBO banen aangeboden en daar ga ik dus geestelijk helemaal kapot aan. Dus nu ik sterk in mijn schoenen sta, neem ik niks meer aan onder mijn niveau waar ik me zo vreselijk ongelukkig bij voel. Nu heb ik tevens veel rugpijn door het vele zitten in mijn huidige baan dus ook daar moet ik rekening mee houden, dat ik kan blijven bewegen gedurende de dag op mijn werk.
Ik wil ook graag weer studeren, mar krijg ook te horen dat het niet kan. Alle paden worden afgesneden en kan zelf niet betalen. Nu heb ik gesolliciteerd op een hele leuke baan waar ik de studie bij krijg. Master opleiding en hoop echt dat het door gaat.

Maar zoals mijn ervaring is en van vele anderen (niet HB'ers) zien het wel zo dat je ook geluk moet hebben in het leven wat betreft een baan. Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat het allemaal maar lukt.
Ik wens je heel veel succes.

Ik ga mijn verhaal niet te lang maken want daar word jij maar niemand op dit forum vrolijk van.

anna
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

zo 07 aug 2011, 12:44

Ook in het westen vond ik alleen maar bekrompen mensen die eerst ervaring wilden zien (naast genoeg papieren). Je moet het net treffen. Met papieren ben je niet per se beter af. Ik heb papieren en ik heb zelfs lager ingezet en dan werd ik weer niet aangenomen omdat men bang was dat ik geen uitdaging had, of zelfs onbetaald (ervaringsplekken) werd ik niet aangenomen, want ik miste niet werkelijk ervaring.

Domweg volhouden, meer zit er niet in. Succes! Hopen op een bedrijf dat het wel ziet zitten en dan de kansen geeft om je te scholen.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

zo 07 aug 2011, 12:57

vedet schreef: Er zijn coaches voor HB'ers. Maar ik noem inderdaad de namen niet op deze site, want reclame maken is niet toegestaan geloof ik.

Jawel hoor, in tegenstelling tot de voorganger van dit forum is het noemen van namen als advies aan anderen hier wel degelijk toegestaan.
Ik zit zelf in Wageningen en dat is niet voor iedereen even gemakkelijk bereikbaar (al heb ik cliënten uit het hele land en coach ik ook via skype).
Het belangrijkste is dat er de bekende 'klik' tussen coach en cliënt is. Ik weet dat ik die nu eenmaal niet met iedereen kan hebben, dus hoe meer HB-coaches er hier voor mensen te vinden zijn, des te groter de kans dat iedereen die hulp zoekt die ook vindt!

vedet
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 07 aug 2011, 14:27

Ok Rianne dan weet ik dat ook weer. Ik heb al een PB'tje gestuurd naar hem dus zo gaat het ook.

ItsI
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

zo 07 aug 2011, 22:31

Ik ben na het VWO eerst een jaar naar het buitenland geweest (werkervaring op gedaan en gereisd) en toen naar de universiteit gegaan. Nooit leren leren dus het eerste jaar ging ik al onderuit. Tweede keer het eerste jaar geprobeerd, weer gezakt. Toen een MBO-opleiding gedaan, cum laude geslaagd en gaan werken. In een baan ver beneden mijn niveau.

Nu, 22 jaar later, werk ik nog steeds bij hetzelfde internationale bedrijf. Wel verschillende functies gehad, maar nooit echt op niveau. Dat heeft 2x tot een burn out/bore out geleid. E.e.a. heeft ook te maken gehad met mijn eigen wensen: ik wilde toen ik eenmaal een gezin had niet meer continu op reis zijn (moest in mijn eerste functie veel reizen). Ik wilde geen rechten gaan studeren (mijn toenmalige leidingevende stuurde daar op aan maar het leek me ronduit vreselijk). En toen ik een paar jaar later ook nog 32 uur per week wilde gaan werken, was het gedaan met mijn 'carriere'. Ik werd niet meer voor vol aangezien omdat ik niet fulltime werkte. Die mentaliteit heerst bij ons bedrijf nog steeds.

Ik heb in het verleden wel geprobeerd om weg te komen maar zonder de juiste papieren kon ik alleen in soortgelijke banen terecht en dat is wat ik niet meer wilde. En ik heb nu eenmaal alleen een VWO-diploma en een Schoeversdiploma. Vertrekken zou dus geen verbetering opleveren. Dus heb ik bewust de keuze gemaakt om te blijven.

Ik ben kostwinner dus ik kan niet zomaar veranderen van baan. En als ik heel eerlijk ben zou ik ook niet weten wat ik echt wil. Mijn interessegebied is breed, maar ik zou geen keuze kunnen maken als ik opnieuw moest beginnen. Mijn huidige functie biedt weinig bevrediging en al helemaal geen uitdaging. Maar hij betaalt de rekeningen. Mijn uitdaging haal ik uit mijn vrijwilligerswerk dat ik naast mijn baan doe, en uit mijn hobbies. En uit mijn HBO-studie, waar ik twee jaar geleden mee begonnen ben. Niet ideaal misschien, maar ik heb voor mezelf een balans gevonden tussen werk en prive en ik kan daar prima mee leven.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 10 aug 2011, 17:24

Bedankt voor de reacties weer.

Ik heb op sommige dagen niet zoveel 'inspiratie' om te reageren. Maar ben erg blij met wat jullie geschreven hebben.
Always remember to live
Never forget to give

rrinkje
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 10 aug 2011, 19:25

Ik zou zeggen: ga toch studeren. Leen op een andere manier geld maar ga toch studeren.

Nederland is een land van diploma's en aantoonbare ervaring. Je bent nu nog jong genoeg om met iets te beginnen maar ik zou het nu doen.

Je klinkt als een leuke meid dus ik denk dat je ook een prettige uitstraling zult hebben dus een eerste gesprekje met het uitzendbureau zal wel lopen. Maar dan. Geen diploma en een CV met gaten. Hoe ga je die verklaren?
Sorry als ik negatief over kom. Komt door mijn ervaring. Ik heb een man zonder diploma's die veel heeft gesolliciteerd. Hij is uiterst innemend en kan alles met zijn handen. Het werk wat hij kreeg was altijd dommer dan dom en lichamelijk zwaar. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen dat hij voor zichzelf is begonnen. Dit verdient momenteel nog uiterst weinig wat betekent dat ik ook moet blijven in mijn baan waar ik hersendood dreig te worden.

Het is een harde tijd, vergis je niet.

ik zelf heb een gymnasium en een HBO. HBO Jeugdwelzijnswerk om precies te zijn. Ik ben ooit begonnen als begeleider en dat wordt afhankelijk van de doelgroep gezien als MBO of HBO niveau. Ik ben op een gegeven moment ergens waarnemend manager geworden in de kinderopvang voor een half jaar en aansluitend zo'n baan bij een andere organisatie. tijdens mijn jaarcontract overleed mijn toenmalige man waardoor ik ziek werd. Ik wilde na een maand weer beginnen maar mij werd toen al verteld dat ze n iet verder met me wilden. Terwijl er echt eerlijk geen aanmerkingen waren voor het overlijden.
Ik kon aansluitend niet zo'n functie vinden en nam een baan in een asielzoekerscentrum via het uitzendbureau. Jammer, het asielzoekerscentrum ging dicht. Weg baan.ik had op dat moment niet weer de energie om te zoeken dus heb een instelling die ik van naam kende gebeld en kon aan de slag als begeleider. Deven posten ik kan mezelf niet meer lezen.

rrinkje
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 10 aug 2011, 19:39

Ik ben een jaar daarna begonnen met een deeltijd HBO in een iets andere richting. Daar moest ik na 2 jaar van baan veranderen om door te kunnen gaan met de studie. Dat was nog niet gelukt toen ik zwanger bleek te zijn. Kort daarna bleek dat ik mijn vaste baan ook nodig had voor de verblijfsvergunning van de babydaddy. Ik heb doorgestudeerd tot de bevalling, alles wat ik aan vakken kon doen maar moest toen stoppen.

Het solliciteren ging toen al moeilijk, ik heb zeker 5 sollicitaties gehad maar de combi gebrek aan ervaring in dat beroep en leeftijd zat me tegen.
Na een tijdje nog geprobeerd om weer als manager in de kinderopvang aan de slag te komen, 5x geschreven, 4x uitgenodigd, 3x 2e ronde en elke keer was er iemand met meer ervaring. Dat heb ik opgegeven.
Ik ben nu nog begeleider nu als flexer in een hele grote organisatie en kan nu zelf bepalen wanneer ik werk en heb veel variatie qua locatie. En verveel me zeer regelmatig een breuk.
Ik heb echt veel geprobeerd. Uren doorgebracht aan bureautjes van intercedentes en op internet. Vele brieven geschreven. In mijn vak ben ik goed en kan ik elke baan wel krijgen maar een andere richting is heel moeilijk gebleken.

Dit is mijn verhaal. En nogmaals, ga iets studeren.
Of vind een traineeship. Nadeel is dat die vaak fulltime zijn.
Ik was daar te oud voor en moest er teveel voor verdienen, ik ben ook kostwinner. Hoewel dat al begint te schuiven gelukkig.

Ik ga nu toch weer onderzoeken wat ik misschien moet leren om iets anders te kunnen doen met niveau.Als ik het vooruitzicht heb dat ik dit moet doen tot mijn 65e dan vpppff moet er niet aan denken.

of je moet iets vinden waarin je voor jezelf kunt beginnen. Dat lijkt mij ook wel wat.
Ik ben hier ook erg mee bezig, vandaar mijn hele verhaal zo hier neergekwakt.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 11 aug 2011, 00:19

Rrinkje, het gaat straks om 4500 euro collegegeld per jaar. Ik heb geen idee waar ik dat kan lenen. En dan moet ik ook nog wonen, eten, drinken, etc. En reiskosten, boeken.
Ik denk dat het gewoon niet meer mogelijk is, in deze tijd.

Heb nu een Wajong maar kom nu al niet uit. En ik kan er ook niet vanuit gaan dat ik mijn Wajong gedurende de studie kan behouden.

Denk dat het gewoon niet meer kan. Althans geen regulier HBO of WO.
Always remember to live
Never forget to give

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 11 aug 2011, 00:21

Heftig dat je (eerdere) man is overleden.

Ben moe nu dus verder weet ik niet veel te zeggen nu.
Always remember to live
Never forget to give

rrinkje
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 12 aug 2011, 16:45

4500 euro zo wat veel dat wist ik niet. De laatste info die ik heb is behoorlijk gedateerd en ging over deeltijdstudies.

Mijn verhaal is alleen maar mijn verhaal aan de ene kant en aan de andere kant dan denk ik toch dat een diploma noodzakelijk is in dit land. Misschien zijn er wel diploma's die een deur openen en dat je verder kunt als je binnen bent. Een traineeship? Een opleiding volgen op kosten van je werk? Of deels op kosten van?
voor jou is het extra moeilijk omdat je ook met je MDS te maken hebt. Kun je inschatten welke belasting je aankunt? 2, 3, 4 dagen per week?

of toch eerst een MBO opleiding en daar op voortbouwen.
Deeltijd HBO waar je betaald wordt voor je stage. Bv HBO V en dan leerling zijn tegen betaling.

wat een gedoe!!!
:cry:

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

vr 12 aug 2011, 17:10

.........misschien eens dit topic lezen viewtopic.php?f=27&t=631&start=20

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 13 aug 2011, 13:53

Willemijn bedankt voor de link.

Rrinkje: die 4500 euro is omdat de langstudeerboete bovenop het normale collegegeld komt. Ik heb al gestudeerd en moet daarom zodra die boete ingaat ieder jaar de boete betalen.

Ik zal nu stap voor stap moeten gaan kijken. Ben nu een jaar niet depressief geweest dat is al heel mooi. Tijdens een depressie zou ik geen zware baan aan kunnen.
Nu moet ik een ritme gaan vinden dat me niet teveel stress geeft maar wel genoeg uitdaging. Hoewel ik het laatste jaar geen depressies gehad heb, was ik wel heel vaak moe. Op sommige dagen is alles me teveel. Maar misschien heeft dat ook te maken met gebrek aan structuur en 'plezier'.

Denk dat ik dan pas kan zeggen hoeveel dagen ik kan werken. Maar de bipolaire stoornis is chronisch, kan zomaar onverwacht weer erger worden. Denk dat ik wel een baan moet hebben waarin ik kan verzuimen zonder dat dat al te erge gevolgen heeft. (Onderwijs is bijv niet handig)

Al dat soort dingen maken dat ik geneigd ben te denken: t moet maar een simpele baan worden. Maar DAT moet juist niet. Het gaat een hele uitdaging worden.
Always remember to live
Never forget to give

rrinkje
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

za 13 aug 2011, 19:46

:knuffel:
ik hoop dat je snel iets vindt! hou ons op de hoogte, misschien kan ik ook nog wat hebben aan je zoektocht.

Jo Pipopi
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 03 sep 2011, 22:54

Graag wil ik een klein beetje tegenwicht bieden aan de notie dat diploma's niet belangrijk zouden zijn, of dat bij het aannemen van medewerkers veel belang hechten aan diploma's, bekrompen zou zijn.

Zoals al gezegd, het is een harde wereld en een harde tijd. Recruitmentpersoneel heeft de keuze uit vele kandidaten, en ze kunnen het zich niet veroorloven om een verkeerde keuze te maken. Zeker, iemand zonder afgerond diploma kan nog steeds een doorzetter zijn en kan nog steeds alle gewenste kwaliteiten bezitten. Maar iemand die wel de diploma's heeft, daarvan weet je zeker dat het een doorzetter is, en de kans dat de persoon de gewenste kwaliteiten heeft is hoger dan zonder diploma. Dat zijn enkele belangrijke redenen waarom naar diploma's gekeken wordt. Niet uit bekrompenheid of wat dan ook. Maar uit praktische, logische en rationele overwegingen.

Ikzelf zou daarom altijd alles in het werk stellen om een opleiding af te maken, ook al is het laatste jaar verschrikkelijk. Met een diploma op zak dan heb je een richting waar je in terecht kunt, het geeft rust en zekerheid.

En als laatste wil ik opmerken dat ik soms de indruk heb dat veel mensen (niet per se HB-ers) te veel verwachten van een opleiding en van werk. Al is het je droombaan, het blijft werk. Het blijft hard werken en soms afzien. En mijns inziens is daar niets mis mee. Uiteindelijk is het denk ik een illiusie om te denken dat je uit je werk complete mentale voldoening kunt krijgen, helemaal als HB-er. Zo lang het nivo een beetje in de buurt komt van wat je in je mars hebt, en er af en toe momentjes van voldoening en waardering en groei zijn...dan valt er wel mee te leven toch?

Dit is verder niet bedoeld als kritiek op wie dan ook in dit topic hoor, het is meer een overpeinzing over hoe het toch komt dat zovelen na 1 of 2 jaar afhaken van de studie, of maar geen baan kunnen vinden die voldoending geeft. Het stellen van te hoge eisen, daar komt het door denk ik dus. Wat denken jullie?

ItsI
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 06 sep 2011, 08:56

Jo Pipopi schreef:een overpeinzing over hoe het toch komt dat zovelen na 1 of 2 jaar afhaken van de studie, of maar geen baan kunnen vinden die voldoeding geeft. Het stellen van te hoge eisen, daar komt het door denk ik dus. Wat denken jullie?
Ik denk dat dit voor bepaalde mensen zeker wel kan gelden. Er zijn ongetwijfeld mensen die de lat heel hoog hebben liggen waardoor vrijwel alles wat ze ondernemen niet voldoet aan het beeld dat ze erbij hadden.
Maar er zijn heus ook functies/banen die gewoon nul uitdaging bieden (en helaas rol je daar als niet-afgestudeerde HB'er nogal eens in - en als wél-afgestudeerde HB'er kun je er ook in terecht komen) en waar je langzaamaan gestoord van wordt.
Dan kun je ervoor kiezen om te blijven hangen en je uitdagingen elders te zoeken, maar niet iedereen kan dat. Zodra de balans zoek is, wordt het moeilijk om in die functie goed te blijven functioneren. De andere optie is dan verkassen en een andere baan zoeken.

daniel1974nl
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 21 feb 2014, 09:24

Ik ervaar toch weer heel wat anders moet ik zeggen. Ik heb van 1993 gewerkt, eerst full-time, toen vanaf 2000 part time tot 2008, en vanaf 2008 full-time. De eerste in 1993 kreeg ik aangeboden, door iemand, en die baan heb ik eigenlijk tot 1999 behouden. Omdat mijn toenmalige werkgever een franchiser was had ze in inbedongen dat bij de terugname naar het keten, het personeel zou worden meegenomen en dat gebeurde ook. Ik besloot het jaar daarom part-time te gaan werken, maar ben nog gebleven tot 2004. Eerst in mijn oude werkplek, later op verschillende andere locaties. Op de laatste werd ik uiteindelijk uitgekocht omdat deze vestiging, de filiaalleider besloot te gaan franchisen en mij niet kon betalen. Gelukkig dat ik een aantal weken later al aan de slag kon in een nieuwe vestiging van een groot Multimedia Concern, waar ik zonder ook maar een probleem werd aangenomen. De eigenaar wilde perse mensen met kennis en ervaring. Ik kwam eigenlijk in 1993 diploma loos te arbeidsmakt op was naar het SO gestuurd na mijn tweede klas lager school omdat zelfs de school pedagoog en psycholoog geen idee hadden wat te doen met mij. Ik besloot om mijn verkoop en mijn filiaal leider diploma te behalen. Die eerste heb ik gedaan, de tweede heb ik het theoriegedeelte afgemaakt, praktijk niet, omdat het werk te druk was en we niet altijd tijd hadden om aan deze opdrachten te werken. In 1997 besloot ik aan de OU psychologie te gaan studeren (meer om mezelf te begrijpen, vermoed ik), maar ik kwam er al gauw achter dat dat het niet was. Ik realiseerde mij overigens wel daar dat filosofie veel meer mijn ding was. Ik had ook het gevoel dat ik iets miste. In overleg met een goede vriend besloot ik om alsnog mijn VWO te gaan doen. Ik begon met geschiedenis en Nederlands, die ik ook heb behaald. Ik wilde eigenlijk de resterende vakken ook doen, maar ik realiseerde me dat ik beter fulltime kon gaan studeren aan een HBO dmv een 21+ toets. Die haalde en ik begon in 2000, opleiding gehaald in 2004 en was daarna in pricincipe gequalificeerd om geschiedenis en maatschappijleer te geven op niveau 2. Maar mijn honger was nog lang niet gestild en dus besloot ik in overleg met mijn toenmalige docenten dat het wellicht verstandig was om naar de universiteit te gaan. Daar heb ik geschiedenis en filosofie gestudeerd welke ik in 2008 heb afgerond. Tussendoor heb ik nog een minor in Mandarijn gedaan. Maar solliciteren is een ongelofelijk probleem, ik had qualificaties om les te geven op zowel N1 anls N2 maar werd constant afgewezen, op ervaring en willicht ook op leeftijd. Ik was inmiddels getrouwd, maar omdat mijn echtgenoot niet nederlands was, was het visa technisch allemaal erg lastig en dus besloten we om naar Ierland te verhuizen. Ik ging werken voor een groot computerbedrijf en kreeg na een kleine 1,5 jaar een leuke baan als kwaliteisspecialist. In deze baan had ik veel vrijheid, draaide veel projecten, trainingen en andere initiatieven, maar deze baan is vorig jaar opgeheven. Ik had inmiddels in 2010 wel besloten om in mijn vrije tijd nog een tweede master te gaan doen en die heb ik in 2012 afgerond als beste van mijn studiejaar. Ik had in Nederland ontzettend veel problemen ondervonden met studeren. Problemen die velen op dit forum bekend voorkomen, en welke heel veel deden met mij persoonlijk. Doorzettingsvermogen, motivatie, teveel lezen, teveel interesses en onbegrip over waar onderwijs om draait zijn daar voorbeelden van. Maar door al deze ervaringen had ik inmiddels wel genoeg begrepen om in te zien dat het doen van een master niet veel meer is dan het uitvoeren van een truukje. Ik had dat truukje begrepen dus was het nog een keer uitvoeren geen probleem. Ik genoot ervan, en toen ik werd gevraagd om te blijven voor een Ph.D. deed ik dat dan ook. Of, thans, ik ben deze dan wel begonnen aan een andere universiteit met een andere docent, maar ja, heb het aanbod dus niet afgeslagen. Hier zit ik op dit moment middenin.

Maar, doordat mijn baan was opgeheven moest ik alleen wel op zoek naar ander werk en dat was lachen met twee master titels. Ik ervaar dan ook eigenlijk precies het tegenovergestelde. Ik heb uiteindelijk besloten om mijn CV te downgraden, en heb alleen 1 BA erop gelaten. En pas toen begonnen mensen mij te bellen. Ik kreeg uiteindelijk een baan bij een ander IT bedrijf waar ik nu nog steeds werk. Het is totaal geestdodend werk en vrijwel iedereen om mij heen heeft zijn school niet afgemaakt of heeft een hele lage opleiding. Ik hoor dagelijks dat ik te intelligent ben, overal een mening over heb, vocabulair gebruik te die helft niet begrijpt en wordt ik constant met de nek aangekeken omdat ik teveel lees. Maar, ik heb genoeg tijd om aan mijn dissertatie en onderzoek te werken, en heb nog steeds meer dan genoeg energie over om in de avond ook door te gaan. Dus vaak is het vanuit werk direct door naar de universiteit. Een MA zelf betalen is duur, en Ph.D. zelf betalen, nog veel duurder. Maar gelukkig word ik gesteund door mijn vrouw, en is zij de kostwinner en niet ik. Ik werk alleen om mijn studie en het aanschaffen van mijn boeken te bekostigen.

Ik denk op zich dat geestdodend werk geen probleem hoeft te zijn, maar je moet er wel iets naast gaan doen. Dan wel niet in de zin van een studie, hobby of wat dan ook. Ik denk alleen wel dat je dergelijke zaken dan weer terloops moet vermelden in je CV en er zeker beter niet over kunt spreken op je werk of sollicitatie gesprek. Ik had ondanks een interview, en toen ik vroeg naar de interne mogelijkheden voor studie en ontwikkeling kreeg ik als antwoord 'What do you care. You already have 4 degrees and you work on another one.' Recruiters gaan anders te snel het idee krijgen dat je die baan alleen maar wil om wat poen binnen te harken, maar verder geen interesse hebt voor de baan of enige motivatie kunt opbrengen.

Terug naar “HB en studie”