Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Onderpresteren doorbreken?

za 16 feb 2013, 10:45

Hieronder volgt een beschrijving van mijn tijd op school. Ik heb niets tegen allochtonen of minder intelligente mensen - alleen tegen mensen die zich om welke reden dan ook onredelijk gedragen.

Ik heb niet-westerse allochtone ouders die me m'n leven lang niets hebben laten doen. Zo mag ik bijvoorbeeld geen seks voor het huwelijk, want dan ben ik (volgens moederlief) een ''hoer''. Het is véééél beter om met een man te trouwen van wie je niet eens houdt en daar een lang, miserabel huwelijk aan over te houden met af en toe wat seks. Ik mag niet uitgaan, niet om 19:00 even naar de supermarkt om ingrediënten voor het avondeten te halen (ik kook voor mezelf, want vegetarisme zou een eetstoornis zijn, elke dag alleen maar vlees, nooit groente of fruit eten is veel gezonder, aldus mijn ouders en broer), ik mag niet bij een vriendin overnachten, ik mag in de ochtend niet even gaan joggen, want ''op straat rennen is raar en dom'', en als je een piercing hebt, dan ga je in het hiernamaals naar de hel. En mijn partner mag niet negroïde zijn, en o wee als blijkt dat ik op vrouwen val in plaats van op mannen..
M'n broers mochten natuurlijk alles (behalve homo- of biseksueel zijn, natuurlijk), ''want dat waren immers jongens en geen meisjes.''

EN IK BEN 18, VERDOMME ER NOG AAN TOE.

Mijn ouders hebben me nooit gestimuleerd. Mijn moeder spreekt niet eens Nederlands, er werd nooit 's avonds voorgelezen, mijn ouders hebben me nooit dingen uitgelegd; ze zetten mij en m'n broers gewoon voor de tv en dat was het. In de kleuterklas vond men dat ik ook maar m'n mond moest houden.

Vanaf groep 3 bleek wel dat ik intelligenter was dan de andere kinderen, maar het kwam wel vaker voor dat er zich tussen 25 toekomstige vmbo- of havo-leerlingen, een à twee vwo-leerlingen bevonden. Ik werd beschreven als eigenwijs, in veel schoolrapporten uit die tijd staat dat ik nooit naar de uitleg luisterde (maar dat ik m'n werk wel altijd goed maakte). Ik geloof dat het onderpresteren toen al een feit was, want het is me wel eens overkomen dat ik op een rekensommetje stuitte dat ik zelf niet op kon lossen, maar de uitleg ook niet wilde lezen of erom wilde vragen. Op zulk soort momenten werd ik dan simpelweg wanhopig. Later, in groep 5, merkte ik dat m'n klasgenoten veel minder goed Nederlands konden - ze hadden vergeleken met mij een erg beperkte woordenschat en spraken heel kinderachtig - en zij konden bijvoorbeeld ook geen Engels. Ze keken naar het jeugdjournaal, en dat vond ik vreselijk kinderachtig. Ook luisterden ze naar muziekgroepen zoals Chipz en de Monkey Kids(?). Ik merkte dat klasgenoten moesten leren om informatie in zich op te nemen die voor mij zo vanzelfsprekend was, dat ik m'n klasgenoten als domoren ben gaan beschouwen. Ze konden lange woorden niet uitspreken of correct spellen. Ik leerde nooit ergens voor, dus haalde ik niet altijd maximumscores. Mijn Engelse spelling was wel slecht, maar de taal beheerste ik vloeiend én ik sprak Amerikaans-Engels, terwijl de lesstof op het Brits-Engels gebaseerd was, dus alles wat daar van afweek, was ''fout''. Het rapportcijfer was dus laag, hetgeen betekende dat een ander kind dat heel erg haar best moest doen, veel beter was dan ik, etc. etc.
Ik denk dus dat ik leren ben gaan beschouwen als iets wat domme mensen moeten doen.

Later kwam ik terecht op het gymnasium. Ik was omringd door mensen die dingen zoals ''die meisje is echt para'' zeiden. Al ben ik zelf van allochtone afkomst, ik werd daar totaal niet geaccepteerd omdat ik te ''verkaasd'' zou zijn geweest. Ik heb eerlijk gezegd ook totaal niets met de cultuur van mijn ouders, ik vind niet dat ík wat te maken heb met het land waar zíj, en niet ik, in zijn opgegroeid.
Op de basisschool had ik nog gedacht dat het op het gymnasium anders zou zijn, dat ik eindelijk intelligente klasgenoten zou krijgen. Niets was minder waar.. Het Nederlands was nog steeds slecht, basiskennis hadden mijn klasgenoten nauwelijks (al moet dat deels ook aan het feit liggen dat het een zwarte school was). Ik werd uitgemaakt voor ''nerd'' terwijl ik me juist niet met school bezighield, ik werd ook uitgemaakt voor ''satanist'' omdat ik geen moslim was (''Je bent zeker Christen.'' - alsof daar iets mis mee zou zijn). Ik ergerde me rot aan m'n klasgenoten, omdat ze dachten dat het behalen van goede resultaten gelijkstond aan hoge intelligentie. Zij leerden en vergaten, leerden en vergaten. Heel veel dingen die voorbijkwamen, wist ik al sinds jaren. Als een docent dat dan merkte, duurde het niet lang voor ik arrogant werd genoemd. Ik verveelde me dus rot, maar tegelijkertijd voelde ik me ook niet intelligent genoeg, omdat ik in 2 vakken niet goed genoeg was. Leren kón ik niet, ik had het nooit gedaan, ik wist niet eens precies wat het überhaupt was.
Er waren wel een paar klasgenoten die me wel intelligent vonden en ook een paar docenten deelde die opvatting. In de eerste, derde en vijfde klas moest ik eigenlijk blijven zitten. Dat is niet gebeurd, omdat een deel van de docenten wel vertrouwen in me had (ik had namelijk naast achterstanden ook grote voorsprongen voor bepaalde vakken en dat viel op). Daar ben ik ze tot op de dag van vandaag erg dankbaar voor. :) Maar voor extra uitdaging wilden ze niet zorgen, want het systeem zou zich niet aan mij aanpassen, ik moest me aanpassen aan het systeem. Overigens hebben we sinds dit jaar een klas voor hoogbegaafde kinderen. Wat nou, het systeem zou zich niet aanpassen?! In de vierde klas ben ik wel blijven zitten, omdat het niet anders kon: ik had bijna geen enkele examenopdracht ingeleverd. Ik had die opdrachten ook van klasgenoten kunnen kopiëren, maar originaliteit vond ik belangrijker.

Eind 5e klas ben ik wel in gaan zien dat ik moest leren - voorheen wilde ik het gewoon niet, ik wilde niet toegeven aan gedrag van ''domme mensen''. Leren deed pijn. Ik werd er depressief van, ik kon me niet concentreren, luisteren naar uitleg vergde ook inspanning die ik onmogelijk kon leveren.

Nu zit ik dus in mijn eindexamenjaar. Ik heb geen idee wat ik wil studeren of waar. Het enige wat ik weet, is dat ik het hier niet lang volhoud. Een sociaal leven heb ik ook al nauwelijks meer vanwege mijn ouders. Ik snak naar vrijheid. Om die vrijheid te bereiken, moet ik dus de boeken in duiken. Maar hoe?

Is er iemand die me kan helpen?

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Onderpresteren doorbreken?

za 16 feb 2013, 11:43

"Leren is voor domme mensen" klopt helemaal niet, intelligente mensen leren gewoon sneller en ik durf zelfs stellen harder maar het ligt net in het resultaat van deze 2 dat de verveling schuilt en dat resulteert dat we continue leren of gewoon meer willen leren.

Dat je concludeert dat studeren je vrijheid kan schenken is een hele grote stap die je gezet hebt en een mooie motivatie kan zijn en blijven om er een lap op te geven.

Kan je nog gaan praten met deze leerkrachten die wel het beste in je naar boven kregen? Misschien kunnen ze je sterke kanten tonen. Je kan uitzoeken waaruit dit resultaat gekomen is, coachte ze je perfect, lag het vak jou of een combinatie van beide, kwam je passie naar boven?

Ik wens je veel succes in het vinden van je passie, al de rest volgt toch.

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 16 feb 2013, 11:49

Heb je al eens iets gelezen over 'fixed' en 'growth mindset'? Op www. eduratio.be is daar meer over te vinden of dichter bij de bron: http://www.mindsetworks.com/

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

za 16 feb 2013, 12:52

sap schreef:Heb je al eens iets gelezen over 'fixed' en 'growth mindset'? Op www. eduratio.be is daar meer over te vinden of dichter bij de bron: http://www.mindsetworks.com/

Nee, dat heb ik niet gedaan. Maar dank je, ik zal het zeker weten lezen.

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

za 16 feb 2013, 12:58

TB schreef:"Leren is voor domme mensen" klopt helemaal niet, intelligente mensen leren gewoon sneller en ik durf zelfs stellen harder maar het ligt net in het resultaat van deze 2 dat de verveling schuilt en dat resulteert dat we continue leren of gewoon meer willen leren.

Dat je concludeert dat studeren je vrijheid kan schenken is een hele grote stap die je gezet hebt en een mooie motivatie kan zijn en blijven om er een lap op te geven.

Kan je nog gaan praten met deze leerkrachten die wel het beste in je naar boven kregen? Misschien kunnen ze je sterke kanten tonen. Je kan uitzoeken waaruit dit resultaat gekomen is, coachte ze je perfect, lag het vak jou of een combinatie van beide, kwam je passie naar boven?

Ik wens je veel succes in het vinden van je passie, al de rest volgt toch.

Ik weet dat dat niet klopt, maar dat was de associatie die ik maakte! En ik kom er niet vanaf!

Docenten zeggen altijd dat het m'n eigen verantwoordelijkheid is, maar kijk bijvoorbeeld maar eens rond op dit forum: hoeveel mensen zijn er die zeggen dat ze onderpresteren, geen fut hebben of niet weten hoe ze moeten beginnen met leren? Het onderwijssysteem is niet afgestemd op positieve uitzonderingsgevallen. Er zijn genoeg programma's voor zwakbegaafden, kinderen ''die er gewoon wat meer moeite mee hebben dan de rest'' en autisten. Van al die normaal-intelligente kinderen en adolescenten die wel gewoon goede resultaten behalen, zouden er maar weinigen even succesvol zijn als ze hoogbegaafd waren.

Marianne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 16 feb 2013, 15:16

Fortuna schreef:Nu zit ik dus in mijn eindexamenjaar. Ik heb geen idee wat ik wil studeren of waar. Het enige wat ik weet, is dat ik het hier niet lang volhoud. Een sociaal leven heb ik ook al nauwelijks meer vanwege mijn ouders. Ik snak naar vrijheid. Om die vrijheid te bereiken, moet ik dus de boeken in duiken. Maar hoe?

Ik wil even weten of ik je goed begrijp: vrijheid bereik je door te studeren, omdat je dan weg gaat bij je ouders?

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

za 16 feb 2013, 16:24

.
Laatst gewijzigd door TB op za 16 feb 2013, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

za 16 feb 2013, 16:26

Fortuna schreef:Ik weet dat dat niet klopt, maar dat was de associatie die ik maakte! En ik kom er niet vanaf!

Docenten zeggen altijd dat het m'n eigen verantwoordelijkheid is, maar kijk bijvoorbeeld maar eens rond op dit forum: hoeveel mensen zijn er die zeggen dat ze onderpresteren, geen fut hebben of niet weten hoe ze moeten beginnen met leren? Het onderwijssysteem is niet afgestemd op positieve uitzonderingsgevallen. Er zijn genoeg programma's voor zwakbegaafden, kinderen ''die er gewoon wat meer moeite mee hebben dan de rest'' en autisten. Van al die normaal-intelligente kinderen en adolescenten die wel gewoon goede resultaten behalen, zouden er maar weinigen even succesvol zijn als ze hoogbegaafd waren.

Je zou zelf ook kunnen zoeken naar die extra uitdaging die maakt dat de ondermaatse uitdaging vervat zit. Kangeroeklassen zijn eigenlijk klassen die extra uitdaging omtrent de onderwezen materie bezorgen en je zo uitdagen.

Je zou bijvoorbeeld op dit forum kunnen navragen waarvoor je bepaalde dingen specifiek kan gebruiken indien je ze beheerst maar voor jou helemaal niet interessant lijken. Voor mij hielp dit om mijn nieuwsgierigheid aan te wakkeren vooral omdat vele dingen nutteloos leken. Pas vanaf ik ze kon plaatsen begonnen ze vaak mijn interesse te wekken.

Vanaf je een passie vindt, glijdt dit zo van je af, dan merk je dat je niet meer kan stoppen.

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

zo 17 feb 2013, 11:04

Marianne schreef:
Fortuna schreef:Nu zit ik dus in mijn eindexamenjaar. Ik heb geen idee wat ik wil studeren of waar. Het enige wat ik weet, is dat ik het hier niet lang volhoud. Een sociaal leven heb ik ook al nauwelijks meer vanwege mijn ouders. Ik snak naar vrijheid. Om die vrijheid te bereiken, moet ik dus de boeken in duiken. Maar hoe?

Ik wil even weten of ik je goed begrijp: vrijheid bereik je door te studeren, omdat je dan weg gaat bij je ouders?

Yes.

JeejWeej
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

zo 17 feb 2013, 11:33

Fortuna schreef:Ik weet dat dat niet klopt, maar dat was de associatie die ik maakte! En ik kom er niet vanaf!

Met dat laatste ben ik het wel eens. Naar mijn idee wordt er inderdaad in het onderwijs, maar vooral ook daarbuiten, weinig ingespeeld op hoogbegaafdheid. Ik heb het zelf in ieder geval nooit ervaren. Ik ben er ook nooit mee geconfronteerd door iemand in het verleden, dat ik het misschien wel eens zou kunnen zijn. Misschien omdat het minder als probleem wordt gezien? Wij zouden ons wel aan kunnen passen? Overigens wil het niveau wat je op school behaald ook erg weinig zeggen over intelligentie heb ik gemerkt. Er zijn genoeg onderpresteerders op het vmbo en havo en minder intelligente mensen op het vwo.

Ik hoop dat het je helpt om het huis uit te gaan. Wat betreft het studeren hoop ik voor je dat je iets kunt vinden waar je voor wil gaan. Ik heb een kleine 7 jaar geleden mijn havo diploma gehaald en weet nog steeds niet wat ik wil. Uiteindelijk moet je toch op een bepaalde manier conformeren denk ik. Jij kunt je niveau naar beneden aanpassen, de rest dat van hun niet naar boven. En daar komt dat idee dat er weinig wordt ingespeeld op hoogbegaafdheid weer terug. De wat minder begaafde mensen moeten geholpen worden om mee te kunnen met de maatschappij, wij kunnen het zelf. Vraag is, wordt je daar gelukkig van?

Marianne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

zo 17 feb 2013, 12:06

Fortuna schreef:
Marianne schreef:

Yes.

Als je enige motivatie om te studeren is dat je dan op kamers kunt gaan wonen, zie ik weinig kans van slagen in je studie. Het is dan alleen een vlucht van thuis. Het gaat alleen werken als je een studie vindt die je echt interesseert. Anders kun je net zo goed een jaar gaan reizen. Ben je ook weg van thuis, heb je niet de frustratie van een studie die mislukt én je kunt er nog beter achter komen wie je bent en wat je wilt.

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

ma 18 feb 2013, 08:15

kijk ook eens op lereniseenmakkie.nl, staat boordenvol tips over leren leren! En neem evt contact op met Novilo, of er een begeleider (evt in opleiding) is die het tof vind om met een 6VWO leerling aan de slag te gaan? Zorg dat je dit jaar doorkomt :)

Path Integra
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

ma 04 mar 2013, 00:23

Ik zou in jouw situatie op kamers gaan wonen. Kies een studie ver weg van waar je woont en ga daar wonen. Op ga daar wonen en schrijf je nog niet in, maar bereid je alvast voor en denk hard na, mogelijk door werkervaring of tijdens reizen, wat je echt wilt. Vertel thuis wel dat je studeert, ben je in ieder geval "gedekt".

Blijf gewoon bij jezelf, kies voor jezelf en je eigen waarden. Als je dat al weet.
Even monkeys fall from trees.

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

za 06 jul 2013, 01:18

Path Integra schreef:Ik zou in jouw situatie op kamers gaan wonen. Kies een studie ver weg van waar je woont en ga daar wonen. Op ga daar wonen en schrijf je nog niet in, maar bereid je alvast voor en denk hard na, mogelijk door werkervaring of tijdens reizen, wat je echt wilt. Vertel thuis wel dat je studeert, ben je in ieder geval "gedekt".

Blijf gewoon bij jezelf, kies voor jezelf en je eigen waarden. Als je dat al weet.

Pi. :D

Ik ben inmiddels al geslaagd, ik heb me aangemeld voor een talenstudie die ik later ga combineren met andere talen - dit was NIET mijn idee, maar op school denken ze dat ik alleen goed ben in talen, dus dat werd me aangeraden en ik ga niet graag zelf op zoek naar iets.

NB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

za 06 jul 2013, 17:20

Sorry Fortuna, maar waarom denk je niet graag zelf na over iets, laat staan je toekomst? Als je graag iets anders dan een taal wil gaan studeren, doe dat dan alsjeblieft. Altijd (alleen maar) luisteren naar anderen is soms echt niet verstandig. Het is ook jouw leven, waar jij de verantwoordelijkheid voor hebt. Dus zoek vooral naar wat je zelf wil, zou ik zeggen. Succes.

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 06 jul 2013, 17:23

Ik ben 't met NB eens. Dat je voor iets als een studiekeuze - zeker als HB'er - andermans ideeën opvolgt zonder zelf na te denken over wat je wilt, klinkt voor mij nogal apart...
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

za 06 jul 2013, 18:20

Gefeliciteerd Fortuna! Op naar de volgende stap.

Misschien is het een idee om tegelijkertijd 2 studies te doen of vakken van een andere richting erbij te volgen? Op die manier houd je meerdere opties open.

(Blijf je thuis wonen? > Lees nu pas je andere post)

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

zo 07 jul 2013, 10:25

josien2 schreef:Gefeliciteerd Fortuna! Op naar de volgende stap.

Misschien is het een idee om tegelijkertijd 2 studies te doen of vakken van een andere richting erbij te volgen? Op die manier houd je meerdere opties open.

(Blijf je thuis wonen? > Lees nu pas je andere post)

Misschien is dat ook een optie, alleen moet ik een manier vinden om al die boeken te betalen.. Twee studies tegelijkertijd zal ik wel niet doen, tegenwoordig is dat namelijk belachelijk duur in Nederland.

Er was gewoon echt niets wat me leuk leek. :( En er zijn dit jaar zo veel lotingsstudies bijgekomen, wat zou ik dan nog überhaupt kunnen studeren?

En.. Thuis wonen?! Zeker niet!

Maar ik wil wel iedereen even bedanken dat hij/zij aan m'n toekomst denkt. :)

Akkelyn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 07 jul 2013, 23:48

Fortuna schreef:Twee studies tegelijkertijd zal ik wel niet doen, tegenwoordig is dat namelijk belachelijk duur in Nederland.

Als je twee studies naast elkaar doet, hoef je maar een keer collegegeld te betalen. Gewoon even een bewijs van betaald collegegeld aanvragen. En als je voor het afstuderen van de eerste studie aan een tweede studie begint, mag je doorstuderen voor het wettelijk collegegeld en hoef je geen langstudeerboete te betalen (als je beide studies met maximaal 1 jaar uitloop voltooid).
Zoveel extra kosten hoef je dus niet te maken.

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 08 jul 2013, 14:27

Akkelyn schreef:
Fortuna schreef:Twee studies tegelijkertijd zal ik wel niet doen, tegenwoordig is dat namelijk belachelijk duur in Nederland.

Als je twee studies naast elkaar doet, hoef je maar een keer collegegeld te betalen. Gewoon even een bewijs van betaald collegegeld aanvragen. En als je voor het afstuderen van de eerste studie aan een tweede studie begint, mag je doorstuderen voor het wettelijk collegegeld en hoef je geen langstudeerboete te betalen (als je beide studies met maximaal 1 jaar uitloop voltooid).
Zoveel extra kosten hoef je dus niet te maken.

Serieus? :D Mij is namelijk door m'n decaan verteld, dat het tegenwoordig wel extra geld kost. Maar ik kan het navragen.

Terug naar “HB en studie”