Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Niet trots kunnen zijn op prestaties

do 20 jun 2013, 21:29

Hoi allemaal,

Mijn voornaamste probleem met mijn studie (en voornamelijk met mijzelf) is dat ik niet trots op mijzelf kan zijn als ik iets bereikt heb, zoals dat ik mijn scriptie heb behaald vandaag. Ik kijk altijd eerst naar anderen en haal mezelf dan omlaag. Ik ben (zoals velen hier) zeer perfectionistisch en mijn streven was om volgende maand af te studeren (zonder enige studievertraging dus). Doordat ik bijna 4 maanden thuis heb gezeten met een burn out gaat dit echter niet lukken. Ondanks dat ik deze 4 maanden kan inhalen in 1 maand en ik dus in oktober afstudeer, ben ik nog steeds niet trots op mezelf. Ik walg zelfs van mezelf en heb het idee dat iedereen om me heen dat ook doet.

Hoe denken jullie hierover? Komt het jullie bekend voor? En wat kan ik hieraan doen?? *help* :(
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have..

Luna
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Niet trots kunnen zijn op prestaties

do 20 jun 2013, 21:42

Ja, het komt me bekend voor. Ook met mijn scriptie trouwens. Ik schaamde me zelfs voor het resultaat. Wilde het eigenlijk ook niet aan mijn begeleider laten zien. Ik had moeite met de 8 die ik uiteindelijk kreeg, omdat ik dat het niet waard vond. De suggestie om een samenvatting te publiceren vond ik zelf belachelijk. Het is niets meer of niets minder dan faalangst. Het moet perfect, omdat het anders niet goed genoeg is. En goed genoeg is het nooit.

Bij mij heeft het moeten slijten. Het is er nog steeds, maar ik heb het steeds beter onder controle. Ik heb geleerd om eerder los te laten. Om mensen eerder naar mijn werk te laten kijken. Eerder meningen te vragen. En te accepteren dat perfect niet bestaat. Dat je ook trots mag zijn op: zo goed als je redelijkerwijs kan.

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

vr 21 jun 2013, 07:18

Ja, het is herkenbaar. Er staan aardig wat blogs inmiddels op mijn website en van de 70 stukken zijn er 2 of 3 waar ik tevreden over ben. Mijn eigen maatstaf heb ik heel bewust losgelaten want anders was er geen stuk naar buiten gegaan. Positieve reacties zijn fijn maar dan nog ben ik van mening dat het beter kan. Ik zie en weet dat het/ik beter kan. De nuchtere reactie van mijn nicht die op de kunstacademie zit; aangemerkt is als excellente leerling zei over dit gevoel: ‘het houdt me scherp, zorgt ervoor dat ik mijn best doe om mijzelf te verbeteren’.

Voorheen kon ik soms trots zijn en soms was ik verbaasd dat ik niet overvoerd werd met negatieve reacties. Vreemd genoeg heb ik nu van beiden geen last meer. (nou ja, vreemd; het heeft alles te maken met hoe ik mezelf ben gaan ervaren/zien) Ik ervaar vooral plezier in wat ik doe en vanuit dat plezier wil ik ook beter worden. Flow!

Er liggen nogal wat overtuigingen onder het vermeende ‘ik doe het niet goed’ en daar zou je naar kunnen gaan kijken. Wat is goed; is daar een maatstaf voor. Kijk je op een redelijke manier naar je werk of is je meetlat vergeleken met de rest van de wereld toch wel iets anders? En ook al zou je onder de maat presteren, onder je eigen maat en die van de omgeving; ben je dan nog steeds evenveel waard als dat je subliem zou presteren? Zou een sublieme prestatie het antwoord zijn op het ervaren van negatieve emoties waaronder walging of moet je toch gaan graven om te zien waardoor je zo negatief t.o. jezelf kunt staan. Mag er van je gehouden worden, kan je van jezelf houden ongeacht prestatie?

Persoonlijk ben ik erg van het 'doen'. In jezelf duiken om antwoorden te vinden is één maar als jezelf positief bekrachtigen is m.i. net zo belangrijk. Goed voor jezelf zorgen, evenwichtig dagprogramma, stimulerende contacten, affirmeren kan voor verandering zorgen.

Los van dat je dat als mens goed kan doen werkt een realistischer kijk op je werk en een positievere kijk op jezelf, positief uit op je werk. Tussen wat je kan en wat je neerzet zijn er minder stoorzenders.

Richard38
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

vr 21 jun 2013, 19:35

Hallo, ik ben momenteel ook aan het afstuderen en herken het (gedeeltelijk) wel. Bij mij wisselt het gevoel over de kwaliteit van het afstudeerverlag van dag tot dag, vooral nu ik in de laatste afrondende fase zit. Momenteel heb ik even weer een dipje doordat mijn afstudeer presentatie op mijn werk (de generale repetitie zeg maar) erg slecht verliep.

Ondertussen heb ik wel een goede beoordeling gekregen voor mijn functioneren tijdens het afstuderen en sta ik gemiddeld over alle vakken ruim voldoende. Ook zijn er op het bedrijf waar ik werk al ontwikkelingen merkbaar welke een directe relatie hebben met het rapport dat ik heb geschreven, dat vind ik wel leuk en motiveert me ook. A.s. maandag mag ik mijn definitieve presentatie op school geven en de onderzoeksresultaten verdedigen....

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 21 jun 2013, 19:58

Het kan misschien een probleem zijn als je niet trots kunt zijn maar misschien het daarbij net zo'n groot probleem als je trots moet zijn.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 24 jun 2013, 07:14

Tinus schreef:Het kan misschien een probleem zijn als je niet trots kunt zijn maar misschien het daarbij net zo'n groot probleem als je trots moet zijn.

Ja ik denk dat dat het allemaal nog moeilijker maakt..
Het is niet dat ik niets kan.. ik deed het ontzettend goed (en nu naar omstandigheden nog). Ik haalde alles met minimaal een 8 met weinig moeite en zat daarnaast in diverse commissies en had 3 bijbaantjes.. het ging super, maar voor mij was het nooit genoeg. Nu al helemaal niet meer, omdat ik veel gewoon niet meer kan na mijn burn out.. hierdoor voel ik me al helemaal een mislukkeling. "iedereen" studeert op tijd af, maar ik ben er te achterlijk voor. Dat is mijn onrealistische denkwijze..
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have..

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 24 jun 2013, 07:26

Tsja ook niet mijn sterkste kant, trots zijn op jezelf en jezelf waarderen voor wat 'goed' gaat. Ik zie gewoon altijd nog duizenden dingen die beter hadden gekund (of hadden moeten zijn). Complimenten van anderen doen mij dan ook bar weinig en leg ik snel aan de kant. en eigenlijk is dit heel respectloos richting degene die je de complimenten geeft, want feitelijk zeg je daarmee dat diegene te dom is om het op waarde te kunnen schatten. Maar hoewel ik mij vooral van dat laatste meer en meer bewust ben verander je dat niet zomaar in je kop.
En het verschil tussen hoe anderen naar mij kijken en hoe ik dat zelf doe blijft dus enorm groot (en levert ook regelmatig stress op). zo heb ik ooit meegemaakt dat ik dacht dat ik mijn job zo slecht had gedaan dat ze mij zouden vertellen met het eerst volgende beoordelingsgesprek dat ik onvoldoende presteer en niet verder met mij zouden willen. In dat betreffende gesprek kreeg ik echter een extra bonus voor buitengewone prestaties :shock: . Dat was voor mij het punt dat ik mij in ieder geval heel erg bewust ben dat ik veel kritischer op mijzelf ben dan wie dan ook om mij heen.

En trots kunnen zijn versus moeten zijn.... Ik denk dat moeten niet zoveel een rol speelt. Trots op jezelf zijn maakt dat je afentoe even relaxed en even geniet van wat je hebt gedaan in plaats van stress creëert voor alles wat je niet (goed) hebt gedaan. Dus moeten als druk van buiten nee, maar moeten omdat het je leven iets aangenamer kan maken ja.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 24 jun 2013, 10:02

leonie schreef:En trots kunnen zijn versus moeten zijn.... Ik denk dat moeten niet zoveel een rol speelt. Trots op jezelf zijn maakt dat je afentoe even relaxed en even geniet van wat je hebt gedaan.

Of tevreden zijn met jezelf. Als je voor jezelf van dat tevreden een trots maakt en je bent dat nooit dan...
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

KarenB
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 24 jun 2013, 10:22

Mooi gezegd Tinus! Ik herken wat TS beschrijft. Het kost me onnodig veel energie, levert stress op en maakt me unhappy, maar begin nu exact dat te leren wat Tinus zegt :)

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 24 jun 2013, 11:03

"Niet tevreden zijn met jezelf" is ook wat het voor mij altijd is geweest, en als ik al trots zou zijn is dat van erg korte duur omdat ik altijd wel weer negatiefs vindt/vond om er tegenover te zetten. Ik had tot nog toe genoeg eureka-momenten maar als je niet zoveel waarde hecht aan een neergezette prestatie (ook niet aan de prestaties van anderen) is dat in 'waarde' uitgedrukt slechts gelijk aan het oplossen van een(der welk) probleem ("solved! next!").

NB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 24 jun 2013, 16:56

Ik ken het heel erg, Mary. Mijn scriptie-tijd was een hel, vooral omdat ik dagelijks bezig was met bang zijn dat het allemaal slecht was (wat ik heel zeker wist ook, ik vond het prutswerk). Blijkt nu dat het goed genoeg was voor cum laude, dat er wellicht een nominatie voor een scriptie-prijs inzit. En al die dingen maken het niet goed genoeg, nog steeds denk ik: dit? Dit flutwerk?

Erger dan het niet trots kunnen zijn óp iets (van prestatie o.i.d.), is denk ik wat daaronder zit. Het diepere, interne gevoel van niet-trots-kunnen/mogen-zijn. (Want op de een of andere manier ben ik niet goed genoeg, dat is de basis, en wanneer ik probeer wel goed genoeg te zijn, is er die angst.) Ik verwoord het wellicht warrig, maar misschien herken je er wat in.

Milena
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 jun 2013, 19:39

Zeer herkenbaar...

Op mijn werk wordt gebruik gemaakt van het Prikkels en Pluimen-principe. De bedoeling is dan dat je in een "veilige" omgeving je bewondering of ergernissen kunt uiten... Verschrikkelijk, vooral de pluimen...

Om helemaal van streek te kunnen geraken door je gevoel van onbekwaamheid, moet je je eerst bewust zijn van die onbekwaamheid. Dit bewustzijn op zich, is een teken van hoogbegaafdheid.
Komt van: http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/06_ ... ersyndroom (iets lager dan halverwege de pagina).
"There's something wrong in not appreciating one's own special abilities, my girl. Find your own limitations, yes, but don't limit yourself with false modesty." Anne McCaffrey - Dragonsinger

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 jun 2013, 20:08

Ook voor mij herkenbaar. Werd nog gevoed door mijn ouders, vooral mijn moeder, die altijd maar anderen als voorbeeld stelde want die deden toch alles zo goed......Bovendien "je kunt goed leren dus dan is het niks meer dan normaal dat je goeie resultaten hebt...." Trots was een vies woord.
Zo'n houding helpt ook niet echt. Dus ben ik zelf, was ik zelf, altijd de eerste om mezelf naar beneden te halen en goede resultaten te relativeren, want trots mocht ik beslist nergens op zijn.....
Tegenwoordig gaat het wel wat beter, met vallen en opstaan...

Dat wens ik jou ook toe, mensen die je waarderen om wie je bent, en jou door hun ogen laten kijken naar jezelf. Zodat je kunt zien wat je eigenlijk heel goed doet, en dat je daar best trots op mag zijn, dat gevoel mag toelaten.
~~~Elck syn Waerom~~~Tesselschade
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 24 jun 2013, 20:10

Ik heb net een studieresultaat terug en het is de hoogste score die je kan halen (een 1 (oostenrijks puntensysteem)). Maar ook deze keer heb ik zoiets van: óf ze hebben een fout gemaakt, óf de docent mag me gewoon heel erg, óf het tentamen is zo slecht gemaakt dat ze soepeler punten hebben gegeven!

Geen moment dat ik gedacht heb: hé, misschien heb ik het gewoon goed heel gedaan!

Zelfs nu ik dit heb neergeschreven, verander ik niet van gedachten... [elton] Het is niet eens zozeer dat ik niet trots zou kunnen zijn, maar meer dat ik gewoon niet geloof dat ik het goed gedaan heb... waarschijnlijk door mijn eigen lat die ietsje hoger ligt! [propeller]
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 jun 2013, 23:22

Ik kan heel tevreden en trots zijn op mijn prestaties als ik daar moeite voor heb moeten doen, mezelf op een of ander manier heb overtroffen of een door mij zelf gesteld doel heb behaald.
Als dat niet het geval is, zie ik ook geen enkele reden om trots te zijn. Dan ben ik hoogstens tevreden dat ik die klus geklaard heb. En daar kan ik dan best van genieten want dat is ook een prettig gevoel.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

ZoeZen
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 26 jun 2013, 16:28

Dit is ontzettend herkenbaar en heeft er vooral mee te maken dat er toch een soort van laag zelfbeeld ten grondslag ligt. Je ziet te veel: te veel fouten, te veel gaten in je werk en daarom kun je nooit tevreden zijn met het eindresultaat. Want het kan altijd beter, veel beter.

Ik ben zelf op het vmbo begonnen en inmiddels omhoog geklommen naar de universiteit. Laatst had ik een 8,5 voor een paper. Ik was maar even blij, en dacht gelijk: dit is geluk, ik ben op het vmbo begonnen, ze vinden me zeker zielig, wat een stom stuk heb ik geschreven... Mezelf de grond in boren is zoveel makkelijker dan dat onbekende gevoel erkennen: trots zijn.

Tips kan ik je er niet voor geven, sowieso vind ik het moeilijk om afhankelijk te zijn van de waardering van een ander, de docent. Maar probeer wel je successen te blijven zien!
The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated. (Ghandi)

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 26 jun 2013, 21:34

Wat ontzettend fijn om (h)erkenning in jullie berichten te lezen. Iets minder fijn dat de meeste van jullie hetzelfde probleem hebben. :( Gisteren kreeg ik mijn cijfer voor mijn scriptie en verdediging. Ik heb twee 8'en gekregen en ik ben gevraagd om mee te doen aan een "scriptie-wedstrijd", omdat ik blijkbaar veel kans maak om de eerste prijs van 1500 euro te winnen. :shock:
Zoals zo vaak sta ik dus weer versteld ervan hoe anderen naar mijn prestaties kijken, hoewel ik het zelf ronduit flut vind...
Ik hoop dat ik (en jullie ook) mezelf door de ogen kan zien van de mensen die om me geven, zoals Tesselschade zei. Wou alleen dat er wat tips voor waren ofzo, want ik vergeet alle successen altijd en onthoud mijn eigen kritische blik, en maak deze groter en groter.

Hexakin
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 28 jun 2013, 14:56

Ik zou hier gewoon met pure logica tegenaan gaan. Ik heb me ook wel vaak genoeg ontevreden gevoeld over mezelf.

Als je ontevreden bent over jezelf dan lijkt me dat geen wenselijke situatie, dus ik zou zeggen doe er wat aan. Je ontevreden voelen over jezelf is nou niet bepaald de meest constructieve emotie die er bestaat, dus dat zal je alleen maar tegenwerken om je wél tevreden te laten voelen over jezelf.

Dus in plaats van tijd te spenderen aan het slachtoffer zijn van die emotie; pak de oorzaak constructief aan. Of dat nu het verbeteren is van je vaardigheden of persoonlijke ontwikkeling op het vlak van zelfvertrouwen.
W̺̳̰̥ͦͫ̾e͙̹͔͕̳̠͈ ̩͉͇͍̝̱̠͊͌̌a͕͒̃͐́̋͗ͤr̤̺̱̣̟̗ͅe̼͚͍̟̙̱̬̐͗ͣ ͙̑͐ͫ͑̍b͉̯͖͚̈e̪͓̺͔̫̪̮͗͗̌̔y̞̠͚̩̌o͖̰̟̪͉ͦ̏ͬͣ̑̈́n̺̤̟̭̲̦̊ͫ̍̂ͯ̔d͍͗̿̏ y̒ͫ̈́͐͗̽o̺͖̲̙͓u̫̞͔̰̖͚̯ͭͨ̀̈́ͦr͚̟̟̾ͣͬ̋̓̚̚ ̑͌̂̂͌c̃̇̌o̟̖͍̻̐ͤͫm̝͉͎̜̟͕̚p̒͒r̤̲̭̅͆̅ĕ̫̺͍͍̘̬̌ͦͬ̀h̯̖͊̋̾ͅe͈͓͙̗͔̟͚͛̑̓́ͪ̾n͛s̠̟͎͊i̪̱͇̼̫̙͍͐o̮͚̔n̬̹̐͛̉

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 29 jun 2013, 20:57

Hexakin schreef:Ik zou hier gewoon met pure logica tegenaan gaan. Ik heb me ook wel vaak genoeg ontevreden gevoeld over mezelf.

Als je ontevreden bent over jezelf dan lijkt me dat geen wenselijke situatie, dus ik zou zeggen doe er wat aan. Je ontevreden voelen over jezelf is nou niet bepaald de meest constructieve emotie die er bestaat, dus dat zal je alleen maar tegenwerken om je wél tevreden te laten voelen over jezelf.

Dus in plaats van tijd te spenderen aan het slachtoffer zijn van die emotie; pak de oorzaak constructief aan. Of dat nu het verbeteren is van je vaardigheden of persoonlijke ontwikkeling op het vlak van zelfvertrouwen.

Dank voor je reactie Hexakin, maar als ik het met pure logica kon aanpakken, was dat me jaren geleden al gelukt. Ik ben lange tijd geleden tot die conclusie gekomen, maar zoek juist naar een manier HOE ik de oorzaak kan aanpakken. Ik ben hier niet om het slachtoffer uit te hangen, maar om tot tips te komen met andere mensen die zich erin herkennen. Zo simpel als je het hier neerzet, steekt het jammer genoeg niet altijd in elkaar. Plus is ieder individu anders, gaat anders met de situatie om, en is uiteraard iedere situatie anders. Beetje kort door de bocht dus in mijn ogen. Toch bedankt voor het meedenken..

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

zo 30 jun 2013, 12:11

Misschien zit het antwoord, de oplossing wel in je onderschrift. Ergens staat dat nogal haaks op het niet trots kunnen zijn. Ergens spreekt juist uit je onderschrift wel een soort van trots. Trots in die zin van ‘kijk eens hoe sterk ik ben’. Vast niet bewust maar dat je juist dit onderschrift gebruikt, zegt natuurlijk wel iets. Misschien moet je die trots laten varen en erkennen dat je in bepaalde opzichten in de verste verte niet sterk bent. Kwetsbaar durven zijn en dat ook erkennen. Wellicht dat je daardoor mogelijkerwijs dichterbij de angel komt die de werkelijk oorzaak is van het niet trots kunnen zijn en waaraan misschien wel meer kleeft dan ‘niet trots kunnen zijn’.
-lekker vaag omschreven maar ik vind op dit moment geen woorden die duidelijk aangeven wat ik bedoel-

Terug naar “HB en studie”