Jelle
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Fins onderwijs tov Nederlands

zo 08 sep 2013, 11:59

Voor de geïnteresseerde,

In het AD van gister (7-9-'13) staat op pagina 8 en 9 een verhaal over het Finse onderwijs wat vergeleken wordt met het Nederlandse.
Het lijkt mij dat de hoogbegaafde kinderen in Finland beter af zijn........of heb ik dat mis? :?
Het leven bestaat uit het nemen van foute beslissingen, waarvan er soms een goed uitpakt!

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Fins onderwijs tov Nederlands

zo 08 sep 2013, 12:19

Is het artikel online te vinden? Indien ja, misschien zou je een link kunnen plaatsen in je openingspost!
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 08 sep 2013, 12:37

Er zitten voordelen aan. Maar ik zie helaas ook punten, die niet onverdeeld positief zijn. In de kleuterklassen wordt er niet aan cognitieve uitdaging gedaan. Én je gaat pas als je 7 bent naar de basisschool. Dat zijn allebei punten, die lastig kunnen zijn voor hoogbegaafde leerlingen. Een ander probleem is het niet differentiëren totdat de leerlingen 16 zijn. Dus dan zit je tot die tijd in de klas met alle niveaus.

Mijn dochter vond het bijvoorbeeld een verademing in de tweede om alleen met de gymnasium leerlingen te zitten. Ze had in een VMBO T, HAVO, VWO brugklas gezeten met erg drukke VMBO T jongens, die constant om herhaling vroegen omdat ze het niet begrepen. Het kostte haar enorm veel energie.

Voor veel docenten is differentiëren in de stof bij leerlingen van een stroming al een uitdaging. Dus differentiëren in een ongedifferentieerd systeem zoals hier de basisschool is vaak teveel gevraagd. Dat krijg je dan ook op het VO.

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 08 sep 2013, 18:56

In een klas zitten met alle niveaus lijkt mij een ramp voor veel intelligente kinderen. Het VWO is al simpel genoeg. Wat zijn de voordelen in het Finse schoolsysteem?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 08 sep 2013, 21:28

Ik ben zelf maar op zoek gegaan naar meer informatie over het Fins onderwijssysteem! :wink: Wat ik uit de documentaire hieronder opmaak (dit is deel 1/4), is dat een van de voordelen voor hoogbegaafden (en eigenlijk voor iedereen) is dat studenten heel veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid krijgen:

Finnish students assume a high degree of personal responsibility in the classroom. As a result, teachers are available for more individual time with the students who need it most.

Ik zie het eigenlijk als een mix van montessori en normaal onderwijs. Een hoogbegaafde leerling zou in dit geval dus zelf kunnen kiezen voor meer diepgang in de leerstof.

Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Jelle
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

zo 08 sep 2013, 23:36

Wat mij opvalt is dat "ons" onderwijs in de lijst van beste scholing systeem op plaats 11 gewaardeerd wordt en het Finse systeem voor Europa het hoogst scoort (2,3,6). (Op de lijst van het PISA staat Shanghai China op de eerste plaats!)
Differentiëren schijnt geen probleem te zijn en pesten komt vrijwel niet voor. Aan de leerkrachten worden beduidend hogere eisen gesteld en dat is iets wat ik voor hier ook graag zou zien gebeuren. Wat mij verder opvalt is dat proefwerken sporadisch gegeven worden en men een Cito-toets niet kent. Toch weet men precies wat het niveau van de leerling is.
Wat mij vooral bezighoudt is het fenomeen (wat ik hier op het forum regelmatig tegenkom) dat de (Nederlandse) leerling met grotere mogelijkheden (HB?) niet (h)erkent wordt, met alle gevolgen van dien. Het woord "leerfabriek" borrelt bij mij omhoog en de begeleiding blijft meestal hopeloos achter. In het Finse systeem bestaat die kans vrijwel niet, omdat de leraar getraind is, om naast de leerstof, ook het psycho/sociale aspect van de leerling te controleren/bij te sturen.

Jet Bussemaker reageert positief op het artikel en ziet de voordelen, alleen zou zij toch willen vasthouden aan "ons" systeem, wat ik dan weer jammer vindt. De kwaliteit van ons onderwijs staat ter discussie en waarom zouden we het niet upgraden met de goede dingen uit een ander (Fins?) systeem? Shanghai staat bovenaan de lijst en ik ben nieuwsgierig naar wat men daar nu zoveel anders doet, waardoor hun leerlingen beter ontvangen worden in de (werk)wereld!?
Het leven bestaat uit het nemen van foute beslissingen, waarvan er soms een goed uitpakt!

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 09 sep 2013, 00:07

.

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 09 sep 2013, 14:07

Jelle schreef:Wat mij opvalt is dat "ons" onderwijs in de lijst van beste scholing systeem op plaats 11 gewaardeerd wordt en het Finse systeem voor Europa het hoogst scoort (2,3,6). (Op de lijst van het PISA staat Shanghai China op de eerste plaats!)
Differentiëren schijnt geen probleem te zijn en pesten komt vrijwel niet voor. Aan de leerkrachten worden beduidend hogere eisen gesteld en dat is iets wat ik voor hier ook graag zou zien gebeuren. Wat mij verder opvalt is dat proefwerken sporadisch gegeven worden en men een Cito-toets niet kent. Toch weet men precies wat het niveau van de leerling is.
Wat mij vooral bezighoudt is het fenomeen (wat ik hier op het forum regelmatig tegenkom) dat de (Nederlandse) leerling met grotere mogelijkheden (HB?) niet (h)erkent wordt, met alle gevolgen van dien. Het woord "leerfabriek" borrelt bij mij omhoog en de begeleiding blijft meestal hopeloos achter. In het Finse systeem bestaat die kans vrijwel niet, omdat de leraar getraind is, om naast de leerstof, ook het psycho/sociale aspect van de leerling te controleren/bij te sturen.

Jet Bussemaker reageert positief op het artikel en ziet de voordelen, alleen zou zij toch willen vasthouden aan "ons" systeem, wat ik dan weer jammer vindt. De kwaliteit van ons onderwijs staat ter discussie en waarom zouden we het niet upgraden met de goede dingen uit een ander (Fins?) systeem? Shanghai staat bovenaan de lijst en ik ben nieuwsgierig naar wat men daar nu zoveel anders doet, waardoor hun leerlingen beter ontvangen worden in de (werk)wereld!?

Ik vraag me af of een ver bovengemiddeld intelligent kind voornamelijk meer begeleid moet worden op psycho/sociale aspecten. Het is toch vaak juist de leerstof die gebreken vertoont en weinig uitdagend is (net als de intelligentie van sommige docenten).

In Shanghai doen leerlingen het beter omdat ze daar veel harder werken. En daar heb je dan weer juist wel zware testen. (hier was enkele jaren geleden een documentaire over bij de Nederlandse Omroep maar ik kan deze niet terugvinden)

Het is altijd heel typisch om steeds naar andere landen te kijken en hun “perfecte“ methodes. Vaak lijkt het echter alsof het maar weinig uitmaakt: Shanghai (strikt en grote druk), Finland (vrij en weinig druk). Al die methodes komen en gaan en iedere keer wordt er weer naar een andere windrichting bijgestuurd waar men jaren geleden ook al eens heen blaasde. Het komt in veel gebieden voor. Sport is groot voorbeeld. Het ene voetbal team werkt aanvallend het andere verdedigend, de ene roeier heeft sterke armen de ander sterke benen. Er is altijd heel veel gedoe om wat het beste is, al komen ze allemaal wel door elkaar op het podium.

Ik geloof niet meer dat de manier waarop men iets doet veel uitmaakt. Of in ieder geval is het de manier hoe men iets doet dat minstens zo belangrijk is. Enthousiasme, energie, samenwerking, geloof, vertrouwen. Ik denk dat dat parameters zijn die als eerste moeten worden bewerkt (of in ieder geval in het plan opgenomen zijn) voordat men weer een zoveelste swing maakt naar een ander systeem. De Nederlandse samenleving lijkt de laatste 15 jaar net zo wisselvallig als het weer.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Jelle
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 09 sep 2013, 16:39

Tinus schreef:Ik vraag me af of een ver bovengemiddeld intelligent kind voornamelijk meer begeleid moet worden op psycho/sociale aspecten. Het is toch vaak juist de leerstof die gebreken vertoont en weinig uitdagend is (net als de intelligentie van sommige docenten).

Beiden! In mijn beleving wordt het bovengemiddeld intelligente kind niet altijd herkend en daarom weggezet als lastig, onaangepast of zelfs lui. Ook de sociale kant van het kind kan voor "storing" zorgen, waardoor het kind niet uit de verf komt.
Hier is de "professionaliteit" van de leerkracht ontoereikend en heeft als uitwerking dat de leerstof weinig uitdagend wordt aangeboden en/of (verborgen/sociale) problematiek niet opgemerkt/benoemd wordt. (De goede leerkrachten daargelaten.)
Het kind wordt dan al snel een ADHD-er genoemd of, aan de andere kant, als underachiever voor lui, suf, "zit weinig bij"
bestempeld.
De insteek voor mij was, dat de HB kinderen in het Finse systeem beter herkend worden en juist wel uitgedaagd worden te excelleren. In de introductieverhalen van de forumleden kom je nogal eens het tegenovergestelde tegen en dat vraagt om een inhaalslag bij de oudere generatie en een (mogelijke) oplossing voor de nieuwe generatie. Aanspreken van het (huidige) potentieel wordt hier te weinig gedaan en dat maakt dat het Nederlandse onderwijs zakt naar de 11e plaats in de PISA lijst. Jammer, want in een snel veranderende wereld is bijblijven een must en ja, dan lijkt het misschien net als het weer (wisselvallig), maar dan is toch goede raad duur.
Ook sociaal heeft het consequenties, want...... minderwaardigheidsgevoelens, 12 ambachten-13 ongelukken CV's, burn-outs, you name it...........kan veel beter voorkomen worden als de mens (kind) in het onderwijs weer centraal komt te staan ipv het kostenplaatje. De uitwerking is, dat de geluk beleving hoger wordt, de hulpvraag (sociaal, medisch, psychisch) lager wordt en we misschien beter in staat blijken economisch weerbaarder te worden.
Ik ben van mening dat het ook de niet-HB kinderen ten goede komt.

Terug naar “HB en studie”