Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Studie communicatie op "latere" leeftijd?

wo 23 okt 2013, 11:54

Op dit forum is er (gelukkig) veel te vinden over studeren en problemen met studeren en daar heb ik al veel aan gehad. Toch voeg ik ook mijn onderwerp toe, ondanks stukjes overlap.

Ik heb gelezen over mensen die zonder diploma's toch interessant werk hebben weten te vinden, eventueel door binnen een bedrijf op te klimmen. Mij is dit tot op heden niet gelukt en nu lukt het me al enige tijd niet eens om überhaupt werk te vinden.

In het kort een schets: ik heb Romaanse Talen en Culturen (Spaans) gestudeerd, maar niet afgemaakt, o.a. omdat ik het te gemakkelijk vond en het doel ervan uit het oog verloor. Sindsdien heb ik allerlei banen en baantjes gehad, meestal onder mijn niveau en vaak ook qua cultuur niet-passend. Soms had ik het wel naar mijn zin, maar dan was het vaak een tijdelijke (uitzonderlijke) situatie, waardoor er veel van me gevraagd werd. Wat studie betreft heb ik uiteindelijk nog wel een focusopleiding Arbeidspsychologie aan de OU afgerond, wat ik ook niet als zwaar ervaren heb. Al met al heb ik een divers CV, waar mijn werk- en denkniveau niet duidelijk in naar voren komt, noch het feit dat ik een betrokken medewerker ben, die graag ergens iets wil opbouwen.

Nu wil ik heel graag aan het werk, liefst in een baan met veel afwisseling en wat drukte, alleen ik kom echt nooit door de 1e ronde heen. Mijn partner en mijn ouders dringen er op aan alsnog een studie op te pakken en af te ronden, ook al ben ik ondertussen 37. De studie die mij een optie lijkt is een HBO Communicatie. Naar communicatie medewerkers is vraag, de functies omvatten meestal meerdere taken (voldoende afwisseling) en ik ben geïnteresseerd in taal, tekst en het overbrengen van boodschappen. Ook organiseer en regel ik graag, dat schijnt er ook bij te horen. Mijn angst is dat de studie te gemakkelijk is en dat ik er (weer) in leeg loop en afhaak.

Dan nu concreet mijn vragen:

- Heeft iemand ervaring met de studie en/of het vak Communicatie? Zo ja; wat zijn je ervaringen (positief en negatief)?

- Heeft iemand ervaring met het op latere leeftijd afronden van een studie en kan iemand iets zeggen over of dit daadwerkelijk je kans op een baan vergroot? Ik heb gemerkt dat het doel of het uiteindelijk nut van iets, mijn motivatie nogal kan beïnvloeden, vandaar deze laatste vraag.

Ik hoor heel graag van jullie!

Hartelijke groeten,
Wendy
Never argue with an idiot.
You will have to go down to his level and then he will beat you up by experience
(uit: Coco avant Chanel)

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Studie communicatie op "latere" leeftijd?

wo 23 okt 2013, 12:14

Hoi Wendy,

Op je eerste vraag kan ik volmondig 'ja' antwoorden: ik heb m'n master Communicatie- en Informatiewetenschappen net afgerond. Bachelor in Nijmegen gedaan, waar je voor een vreemde taal kiest die je ook goed leert en daarnaas natuurlijk alles over communicatie in 't algemeen. Ik vond het talige van die opleiding ook heel interessant. Het vak communicatie vind ik erg leuk, al heb ik nog geen vaste baan. Daarover gesproken: wie heeft je verteld dat daar veel banen in zijn? Dat ervaar ik namelijk nogal anders. Er zijn weinig vacatures (zeker buiten de Randstad - waar woon jij eigenlijk, ook met 't oog op waar je je opleiding wil gaan doen?), en dan is 't ook nog eens zo dat de vele afgestudeerde werkloze zich ook graag op communicatie-vacatures storten... En aangezien communicatie een relatief jong vak is, zijn de meeste medewerkers/adviseurs ook 30/40'ers die voorlopig nog niet met pensioen gaan.

In elk geval veel succes en ik beantwoord je verdere vragen graag!
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

wo 23 okt 2013, 16:22

Hoi Liv,

Dank voor je snelle reactie! Leuk!

Je hebt je Bachelor in Nijmegen gedaan, en je Master? Ik neem aan dat je het geheel voltijd gedaan hebt? Voor mij zou het deeltijd moeten zijn, voor het geval ik ondertussen tóch een keer werk vind, dat maakt het iets lastiger.... Vandaar dat ik aan een HBO bij NCOI dacht, met af en toe 's avonds les in Zwolle. Eventueel kan ik aansluitend dan ook nog een Master doen.

Vond jij de studie voldoende uitdaging bieden?
Jij hebt nu nog geen vaste baan, maar al wel werk in jouw vakgebied?
Welke kant zou je er verder mee op willen?

Wat betreft jouw vraag: ik zoek vacatures in een vrij groot gebied, namelijk van Meppel en Zwolle tot Deventer, Apeldoorn en Arnhem en alles was daar tussen en naast ligt. Wij wonen nog in zuidwest Drenthe, maar willen graag verhuizen richting Apeldoorn-Arnhem, vandaar. Ik zie dat er vrij veel gevraagd wordt naar communicatiemedewerkers, soms echte startersfuncties, soms met wat meer eigen verantwoordelijkheid. Van ziekenhuizen (Apeldoorn) tot dierentuinen (Arnhem) en internationale bedrijven...

Jij ook veel succes!
You will have to go down to his level and then he will beat you up by experience

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 23 okt 2013, 20:54

M'n master heb ik in Tilburg gedaan. Ook interessante vakken gevolgd, maar ik heb er alleen een beetje een nare bijsmaak aan over gehouden vanwege mijn vervelende scriptiebegeleider. Ik heb idd voltijd gestudeerd, en ben op mijn stageplek blijven plakken voor 1,5 à 2 dagen in de week. Ik woon in Limburg en de vacatures liggen niet voor 't oprapen, dus ik kan 't me niet veroorloven om al te kritisch te zijn op de inhoud.

Ja, uitdaging bood 't me wel, in de zin dat ik de meeste vakken erg interessang vond. En als je erbij kunt werken of graag tijd aan andere dingen besteedt is 't natuurlijk prettig als je sneller studeert dan gemiddeld.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

do 24 okt 2013, 09:21

Hmm. Wat dat betreft staat Limburg er misschien net zo voor als Drenthe? Nóg minder vacatures dan in het stedelijk gebied? :)

Dat klopt trouwens niet helemaal: ik zie best veel vacatures voorbij komen. Alleen ik krijg vaak als reactie dat er 300 sollicitanten waren, of iets dergelijks... Er zijn gewoon te veel werkzoekenden.

Ik wens je veel succes bij het vinden van een (nog) leukere baan, Liv!

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 24 okt 2013, 23:52

Ja, precies, gewoon relatief veel werkzoekenden. Dankjewel en jij ook succes met je keuze; je weet me te vinden hier ;)
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

sterke leeuwin
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 25 okt 2013, 00:04

Ik heb ooit bij een "HB café" gehoord dat voor HBers een HBO studie vaak geen bevredigende uitdaging bied.. Ik heb dat indertijd goed in mijn oren geknoopt. Ik zoek zelf nog steeds naar een studie/carrière switch, maar oriënteer mij mede daarom op een universitaire studie (BMG; bedrijfskunde in de gezondheidszorg) overigens ook omdat ik mijn vraagtekens plaats bij het niveau van de afgestudeeden van de HBO studie binnen mijn sector...

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

vr 25 okt 2013, 09:19

Thanx, Liv!

sterke leeuwin schreef:Ik heb ooit bij een "HB café" gehoord dat voor HBers een HBO studie vaak geen bevredigende uitdaging bied.. Ik heb dat indertijd goed in mijn oren geknoopt. Ik zoek zelf nog steeds naar een studie/carrière switch, maar oriënteer mij mede daarom op een universitaire studie (BMG; bedrijfskunde in de gezondheidszorg) overigens ook omdat ik mijn vraagtekens plaats bij het niveau van de afgestudeeden van de HBO studie binnen mijn sector...

Dat is ook wel een beetje waar ik bang voor ben, Sterke Leeuwin.

Aan de andere kant vond ik mijn WO-opleiding ook geen uitdaging en had ik daar last van het feit dat ik geen enkele toepassing meer kon bedenken voor meerdere van de vakken: ik was het doel kwijt. Ik denk (en hoop) dat op het HBO de koppeling met praktijk en toepassing (en dus het uiteindelijke doel van de studie) meer helder blijft. Als ik het én niet bijster interessant én (te) gemakkelijk én ook nog eens zinloos/doelloos vind, dan is er van mijn motivatie echt niets meer over. Zoals ik elders op dit forum ook las: een papiertje halen om het papiertje is voor mij geen motivatie. Ook niet als dat papiertje een WO papiertje zou zijn.

Daarbij is het gewoon lastig om vanuit het noorden deeltijd te studeren op WO niveau. De universitaire studie Communicatiewetenschap kan deeltijd alleen in Rotterdam gedaan worden. De OU (bijvoorbeeld) biedt geen Communicatie aan.

Ik ben benieuwd naar wat jij uiteindelijk gaat doen en hoe je dat zal ervaren! Veel succes!

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 25 okt 2013, 10:42

Ik zou als je voor WO zou willen kiezen echt Communicatie- en Informatiewetenschappen overwegen ipv communicatiewetenschappen. Dat laatste heeft volgens mij veel minder de aansluiting met de praktijk.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

vr 25 okt 2013, 13:38

Dank, Liv! Goeie tip.
Alleen deeltijd kun je die opleiding ook helemaal niet hier in de buurt doen. Alleen Utrecht en A'dam, meen ik..... Jammer!

Goed weekend!

Dharma
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

za 22 feb 2014, 13:31

Het is een oud bericht, ik weet het, maar ik wil toch even reageren. Ik heb communicatie op HBO-niveau gedaan. Ik vond het prettig dat het een brede studie is, met ook aandacht voor bijv. psychologie en wiskunde/statistiek. Daarnaast natuurlijk het schrijven van strategische marketingplannen etc. Ook de praktische insteek vond ik prettig.

Werken voor een baas ging het voor mij niet worden (geprobeerd, was een ramp), maar ik heb er later voor mijn eigen bedrijf nog veel aan gehad.
Frustratiepunt: op mijn opleiding moesten er veel opdrachten in groepen gedaan worden. Terwijl ik in no-time doorhad hoe iets moest gebeuren, waren andere vol vraagtekens en verviel ik in de rol van karttrekker en 'dan doe ik het wel'. Het niveau van de opleiding vond ik ook niet echt denderend, maar van een vriendin die vervolgens naar universitair niveau is doorgestroomd hoorde ik vooral dat ze zich met onderzoeken en statistieken mocht bezig houden en de rest eigenlijk wel overeenkwam met HBO.
Vergeleken met een aantal andere studies is de breedte een reden om hem aan te raden aan een HB-er. Verwacht echter niet dat je intellectueel erg geprikkeld gaat worden.

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 24 feb 2014, 10:52

Misschien interessant voor de mensen die input gegeven hebben: het is uitgelopen op een grote teleurstelling. Ik heb gekozen voor een thuis-studie HBO Communicatie, welbewust van het feit dat het waarschijnlijk geen grote uitdaging zou zijn. Uiteindelijk bleek het dat wel, maar niet op het juist vlak: de kwaliteit (zowel inhoudelijk, als qua communicatie en organisatie) was dusdanig slecht, dat ik er gewoon geen positieve draai aan wist te geven.

Studieboeken vol fouten, waar dan wel (veel!) errata voor worden aangeboden, maar dat wordt nergens vermeld. Zeggen dat je in je eigen omgeving examen kunt doen, maar in de praktijk blijkt dat dit niet voor de praktijkdagen geldt, hoewel die ook tot de examens behoren. Ondoorzichtige en rommelige digitale leeromgeving. Docenten die niet of slecht antwoorden op vragen. Een verplichte informatie-avond (5 uur reistijd voor 2,5 uur "informatie"), waar dan werkelijk he-le-maal niets nieuws wordt verteld. Enz., enz., enz.

Ik heb de studie stopgezet en na enige correspondentie is men er mee akkoord gegaan dat ik niet voor een volledig jaar hoef te betalen (wat wel in de voorwaarden stond). Het werd in alle toonaarden ontkent, maar ik vermoed dat men stiekem wel weet dat het gebodene gewoon niet goed was.

Dit was mijn ervaring met een HBO thuis-studie. Natuurlijk zegt dit niet direct iets over andere studies, maar ik durf te zeggen dat (behalve misschien bij de OU), thuisstudies op HBO niveau waarschijnlijk af te raden zijn voor HB'ers. Zaken die persoonlijk en individueel geregeld zouden moeten worden, worden afgestemd op de massa. Zoals op dit forum al vaker is gebleken, werkt dit meestal niet goed voor HB'ers. Ook merkte ik dat er veel tijd gestopt moet worden in allerlei randvoorwaarden, terwijl ik gewoon wilde studeren. En ik accepteer niet zo maar een boek vol fouten of een boek dat qua opbouw erg slecht in elkaar zit. Ik kreeg de indruk dat men dit niet gewend was van andere studenten.

Misschien heeft iemand nog iets aan de door mij opgedane ervaring :).

Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ma 24 feb 2014, 22:43

Wat jammer, finisterre! Heb zelf wel ooit die ervaring gehad met een deeltijd hbo-opleiding. Niemand kon echt vertellen wat nu eigenlijk de bedoeling was en ben er dan ook snel weer mee gestopt. Heb je nog eens gekeken voor een andere opleiding, of ben je er even klaar mee?
Maak van je drijfveer een vikingschip

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

di 25 feb 2014, 10:59

Dank, Isa, voor je berichtje.

Het hele avontuur heeft niet niets gekost en ik ben mijn vertrouwen in thuisstudies wat kwijt, dus ik laat het hier eerst maar bij. Ik heb betere ervaringen met de Open Universiteit, maar zij bieden deze studie niet aan.

Welke studie heb jij destijds geprobeerd, als ik vragen mag? En was dat ook bij één van de grote aanbieders?

Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 25 feb 2014, 22:44

Ik ging pabo doen in twee jaar, na mwd afgerond te hebben. Was gewoon op de fontys, maar het was een pilot en zo'n zootje ongeregeld dat ik niet begreep hoe dat ooit ging werken. Geen boeken, geen doelen, helemaal niks. We moesten een stageplek zoeken en daar maar kijken wat we gingen doen.
Maak van je drijfveer een vikingschip

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

wo 26 feb 2014, 08:51

Brrrrrrr.
:)

Dharma
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 28 feb 2014, 15:10

pffft, wat zonde van je tijd :( Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Crovatto
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

za 09 aug 2014, 21:32

Hoi, ouwe Crovatto hier, allemaal heel herkenbaar. Ik doe ook hbo via nha en terwijl ik voetbal kijk maak ik mijn huiswerk, 9,4 gemiddeld. Denk maar niet dat je op een universiteit erg hard uitgedaagd wordt. Mijn ervaring?
De boedhistische leer onder andere over hoe de geest werkt en wat geest is is de zwaarste opleiding op aarde.
Maar je mag ook denken dat het een religie is, ik heb geleerd dat het logica van de aller hoogste orde is.
Daar kan een mens goed uitgedaagd worden, dan is een hbo daarnaast een leuke afleiding.
Ik bedeoel dit goed hoor, echt waar.
Je moet gewoon Hbo gaan doen denk ik en je best doen, eerlijk.

Terug naar “HB en studie”