Asymptotic
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Werkethiek en Columbus, waarom HB'ers slecht studeren.

ma 30 dec 2013, 22:38

De heersende opvattingen hierover bestaan eruit dat hoogbegaafden moeite hebben met hun studie omdat ze nooit geleerd zouden hebben om te werken of bijvoorbeeld faalangstig zijn. Maar dit is in strijd met de werkethiek voor de vele zijprojecten die ik en andere hoogbegaafden hebben. Doordat ik in alles geinterresseerd ben volg ik drie studies aan drie verschillende faculteiten. Ik voer alleen geen ene flikker uit. Volgende week heb ik 12 tentamens waarbij ik er voor 6 nul tijd aan colleges, werkgroepen of zelfstudie heb besteed. Hoewel ik nu zou moeten studeren kan ik me alleen maar concentreren* op mijn project om de aard van wiskundige notatie te begrijpen en het begrip hiervan uit te werken en toe te passen in een simulatieve werkelijkheid of simulatieve wetenschappen, wat in mijn opzicht de belangrijkste bron van nieuwe ontdekkingen zal worden. Conventionele bronnen van motivatie zoals hoge cijfers, het niet halen van een vak etc. hebben op mij geen invloed. Hierin ligt voor mij een belangrijk onderdeel van mijn uitleg.

Ieder gesprek dat ik voer probeer ik altijd naar het onbekende te richten, maar dit is juist niet het geval met school waar iedere opdracht een domein heeft waarin beantwoord en gedacht moet worden. Net zoals met het praten over koetjes en kalfjes is de mogelijkheid en grootstheid van het antwoord al gedetermineerd of beperkt door de vraagstelling, synthesie is niet mogelijk.

Omdat er in de evolutie die ons heeft gemaakt nog geen sprake was van onderwijssysteem zoals wij die nu kennen, zou het me niet verbazen als in de stammen tien/honderdduizenden jaren geleden de hoogbegaafden met hun zijprojectjes juist het meeste bereikten.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat hoogbegaafden zich schuldig zouden moeten voelen als we ons niet kunnen inzetten voor onze studies, omdat dit helemaal niet de taak is die evolutie aan ons heeft opgedragen. Nee, het zijn juist de zijprojectjes waarmee de hoogbegaafden zich bezigen die het meeste voor de samenleving opleveren.

Einstein's gedachtenexperimenten - het proberen voor te stellen wat er zou gebeuren als je met de snelheid van het licht zou bewegen- waren voor zijn ontdekking 'nutteloos' en 'idioot', Columbus was een dwaas die zou sterven en ga zo maar door.

http://youtu.be/rrkrvAUbU9Y?t=13m45s In deze TED talk wordt het verkeerde beeld tov volledige vrijheid benadrukt.

Wat vinden jullie?
The Artist is he who detects and applies the law from observation of the works of Genius, whether of man or Nature. The Artisan is he who merely applies the rules which others have detected.
-Henry David Thoreau

Asymptotic
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Werkethiek en Columbus, waarom HB'ers slecht studeren.

ma 30 dec 2013, 22:47

* Verder natuurlijk ook op deze rationalisatie of weerlegging van mijn schuldgevoel dat ik niet studeer. Iets waarvan ik overigens denk dat dit altijd zo gebeurd.

Hoewel protesten vaak gelieerd worden aan een factor, bijvoorbeeld kernwapens of een dictator is dit niet waar. De inactiviteit van bijvoorbeeld onze landen in het houden van protesten, terwijl er redenen zijn die, geisoleerd, hetzelfde gewicht hebben als de redenen waardoor er in het verleden allegedly protesten zijn ontstaan. Maar de protesten in Oekraine zouden nooit hebben plaatsgevonden als er niet andere katalyserende factoren waren die het mogelijk maakte.

Haat tegen joden is niet gericht tegen joden, de joden zijn een middel en de haat is blind welke een richting gegeven moest worden, of zelf een host moest vinden om zich aan te ontlaten.
Laatst gewijzigd door Asymptotic op ma 30 dec 2013, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
The Artist is he who detects and applies the law from observation of the works of Genius, whether of man or Nature. The Artisan is he who merely applies the rules which others have detected.
-Henry David Thoreau

Asymptotic
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

ma 30 dec 2013, 22:51

Dit hierboven is uiteraard weer een rationalisatie van mijn rationaliserende gedrag- ad infinitum.

Maar dit is niet relevant aan het onderwerp dat ik wil bespreken.

Wat zou de hoogbegaafde moeten doen, en wat zou de samenleving moeten doen?
-Henry David Thoreau

TomZ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 30 dec 2013, 23:32

als ik zo vrij mag zijn, een koude grond analyse: werkethiek mn reet, je bent gewoon bang voor externe beoordeling. externe bevestigen lijk je te zoeken maar jij bepaalt na het juryrapport of de jury geschikt is.
dat je hierdoor prettiger werkt en tot meer in staat bent, ja. dat vast. en dat de maatschappij niet zo perfect is dat ze zelfs met jou rekening houden: balen.
ik baal met je mee. al zes dagen vakantie en lang niet zo productief geweest.
Een vliegtuig stijgt niet op door hoog te vliegen, maar door omhoog te gaan.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 02 jan 2014, 12:15

Niet direct on topic, maar wel het vermelden waard; einstein was gewaardeerd en serieus genomen onder zijn peers; het "volk" vond het allemaal maar onzin (ik denk dat dat nu nog steeds zo is).

Columbus was een bruut, maar zijn expeditie goed gefinancierd en serieus genomen.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Terug naar “HB en studie”