aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Kan mijn opleiding niet betalen..

za 19 jul 2014, 23:44

je vaste lasten zijn veel te hoog, daar wijzen anderen je ook al op. Toen ik studeerde woonde ik op een piepklein kamertje en had ik niets, Ik was aan vaste lasten (huur+ verzekeringen etc) 500 euro per maand kwijt. Ik werkte er 24 uur per week bij in een callcenter, omdat ik daar in de avonduren kon werken. Als ik eens een keer overdag moest werken ging ik die week naar de avondcolleges (met rechten is dat vrij makkelijk te doen).

Het was best zwaar, omdat ik de laatste jaren geen studiefinanciering meer kreeg, maar gelukkig wel een beurs uit het afstudeerfonds van de universiteit. Ik was 1 van de 4 (!) studenten die daarvoor in aanmerking kwamen op mijn universiteit dus dat zegt wel genoeg over de zware eisen. Ik bespaarde op echt alles. Mijn eten haalde ik op de markt, waar ik dan rond 1600 uur heen ging, en dan met een volle tas groenten en fruit voor 5 euro wegging. Dat was een hele week eten! Overigens heb ik nooit het idee gehad dat ik arm was, ik voelde me rijk!

Overigens worden hier volop mensen gezocht om te helpen bij de fruitoogst en om te wieden op het land. Zwaar werk en niet altijd even leuk tegen het minimumloon, maar het is wel werk!
LEEF!

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 25 jul 2014, 13:57

Het is voor ons moeilijk, om zonder inzicht in je totale situatie, raad te geven die écht op jou van toepassing is en die jou praktisch verder helpt. Ik begrijp van hier uit ook niet zo goed hoe je 1000 euro vaste lasten kunt hebben en dan nog kunt leven van een uitkering, zeker niet als daar nog 50 van afgaat voor schuldaflossing. Maar ik ken dus idd jouw situatie niet. Ik vermoed dat je een contactpersoon hebt bij de sociale dienst. Vraag die eens naar een budgetcoach oid. Samen met een budgetcoach kun je kijken naar je uitgaven en inkomsten, en of je samen met diegene een soort begroting kunt opstellen. Zo krijgt jouw financiele situatie en je planning hoe je de studie moet doorkomen, handen en voeten. Starten aan een studie terwijl je weet dat je al een tekort in alleen al vaste lasten hebt van 250 euro p.m lijkt me geen goede basis. En extra schulden erbij maken lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor je gemoedsrust nu. Héél veel succes!
Oja en dit wilde ik nog toevoegen: een uitkering is, zoals jij aan den lijve ondervindt, een absoluut minimum. dan kun je ook maar een minimum aflossen. Als je toch werk kunt vinden, achter de kassa, in een winkel, fruitpluk, callcenter of wat dan ook met minimumloon kunt vinden, dan verdien je al gauw 300 euro meer per maand (netto). Dat betekent dat je maximaal 6x zoveel kunt aflossen aan je schuld in vergelijking met de uitkering. maar stel, je gaat dan 150 euro aflossen. Dan ben je in een jaar schuldenvrij en kun je schuldenvrij aan je opleiding beginnen.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 04 aug 2014, 23:30

danser schreef:dat betekent dat je maximaal 6x zoveel kunt aflossen aan je schuld in vergelijking met de uitkering. maar stel, je gaat dan 150 euro aflossen. Dan ben je in een jaar schuldenvrij en kun je schuldenvrij aan je opleiding beginnen.

Zo werkt een schuldsanering meestal niet; die stelt dat je drie jaar moet aflossen wat je kunt, daarná worden (mits je volgens de rechter alles hebt gedaan wat je kon) de restschulden kwijtgescholden.

Als de schuld maar 1800 was dan denk ik niet dat deze situatie zou bestaan..
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Crovatto
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

za 09 aug 2014, 19:53

Ik kwam even kijken naar studie problemen.
Hmmmm. Ikzelf ben 56 jaar iq 157 en na flinke mishandeling in de vernietigende klauwen van jeugdzorg gekomen. Dus net als general geen startdiploma......4,5 jaar atheneum. Daarna tijdens het langzaam zelfvertrouwen krijgen 20 jaar in de klauwen van uwv en reintegratiecriminelen vertoefd. Dus heb ik 6 mbo diploma's cum laude..Dus ben ik 56 ...iqtje 155 en mag ik UITLEGGEN aan de sociale dienst dat het misschien goed is voor de maatschappij dat iemand met een redelijk intellect studeert...psychologie..voor jeugdzorg....ook ik kan mijn studie niet financieren, maar desnoods word ik weer dakloos net als die zwerfjongere want ik was zwerfjongere in mijn hele pubertijd..puberteit, ja. dus? ik vind het helemaal geen goed plan die Mbo4. Helemaal niet, als jij hoogbegaafd bent dan doe je dat terwijl je fifa speelt. ik haal nu dikke negens psychologie terwijl ik (wil je niet weten) ook iets anders kijk. Ik ken jouw weg en die wordt nodeloos lang. Ik was lid van mensa en zag zeer veel mensen/leden die taxi chaufeur of waitress waren.
ik denk: er moet een studie fonds komen zoals de boeddhisten gratis vipassana aanbieden vanuit het vertrouwen dat dit zoveel goeds brengt aan de wereld..later als mensen geslaagd zijn dan vullen ze het fonds bij. : dus we zouden zelfs kunnen denken aan sommige studies wel en andere niet. Als ik studie fondsen zoek wordt ik misselijk omdat er niks is voor hoogbegaafden en niks voor de slachtoffers van jeugdzorg, die heel goed als zwaar mislukte organisatie kan worden bestempeld. Dus als ik, mijn frustratie even los laat dan denk ik..wat heb ik nu geleerd in mijn 56 jaar? Onder andere dat wanneer ikzelf een probleem ervaar, dat er veel mensen in gelijke situaties zitten. Dus hoogbegaafden die willen studeren en een tegenkracht willen zijn tegen deze dwangmaatschappij..help me denken en doen. Er moet een fonds komen. Ikzelf studeer nu psychosociaal counselor omdat dit a: net haalbaar leek financieel..b: ingang geeft om zelfstandig met, mijn afgestudeerde zoon, de jeugd nu eens wel goed te helpen..want ook in mijn lesauto (vroeger) kwam ik begaafden tegen die door pgb verslaafde zorgverleners wijs gemaakt is dat ze levenslang als wajonger verzorgd worden. Er is heel veel werk te doen en dat zullen we zelf moeten doen. Een fonds..hoogbegaafden voor hoogbegaafden
I rest my case. ..
Hoe is het nu. Momenteel? General?

Terug naar “HB en studie”