iris155
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoe ga je onderpresteren tegen??

do 09 okt 2014, 22:38

Ik heb stage gelopen als toegepast psycholoog op een basisschool. De basisschool wou dat ik mij inlas over hoogbegaafden. Ik heb een jaar lang(stiekem) dit forum mee gelezen, en daarbij geprobeerd jullie te begrijpen. Ik kon het onderwerp "hoogbegaafd zijn" maar niet loslaten.
Ik vond het interessant om te zien tegen hoeveel problemen jullie aanliepen. Ik ben op de basisschool op zoek gegaan naar kinderen die wellicht hoogbegaafd of begaafd waren. Daarbij heb ik ook gekeken of ik de onderpresteerders kon herkennen.
Met deze kinderen ben ik gaan filosoferen.
Ik hoopte met mijn lessen de kinderen te motiveren. Daarnaast vertelden de kinderen mij ook dat ze vaak genegeerd werden door de leerkrachten, omdat ze zoveel te vertellen hadden en zoveel wisten. Ik wilde graag een uitlaat klep voor ze zijn.

Nu loop ik niet meer stage op de basisschool, maar mag ik er een afstudeeronderzoek doen, natuurlijk doe ik dat dan ook over hoogbegaafden. Ik heb in een ander topic al een vragenlijst gezet die jullie als jullie willen kunnen invullen.

Toch wil ik heel graag weten hoe jullie denken dat je onderpresteren kan voorkomen bij begaafde kinderen op de basisschool.
Welke methodes moeten er gebruikt worden en wat kan ik de basisschool aanbevelen? Ik las bij velen al dat ze niet herkent/gediagnosticeerd werden als hoogbegaafden, maar wat als je nou wel herkent was, wat moest er dan gebeuren voor jou om niet de weg kwijt te raken?

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Hoe ga je onderpresteren tegen??

vr 10 okt 2014, 10:18

Iris, je vraag is helder. Maar drie nieuwe berichten plaatsen op hetzelfde forum is misschien wat veel. Je had het ook bij een topic kunnen houden. Je krijgt er zeker niet meer reacties door. Eerder minder.
De reden dat ik niet gereageerd heb op je eerste topic is omdat het onduidelijk was wat jou doel is. Bovendien vraag je om persoonsgegevens en zeer persoonlijke input, die lang niet iedereen helder heeft.
Dat mensen hoogbegaafd zijn, wil nog niet zeggen dat zij het beste weten hoe je onderpresteren kunt herkennen en voorkomen. Daarbij komt ook nog eens dat je open vragen stelt, waardoor je onderzoeksresultaten niet eenvoudig statistisch bewerkt kunnen worden. Is dat niet nodig voor je studie?
Verder vind ik je vragen weinig concreet. Je vraagt mensen om hun ideeën, maar heb je zelf al ideeën waar je het in moet zoeken? Lees je eerst eens in in de hoogbegaafdheidsmodellen die er zijn en waar hoogbegaafden tegenaan lopen. Nog een tip voor je onderzoek: denk breder dan alleen schoolse vaardigheden. Hoogbegaafdheid is meer dan een hoog IQ.
Bovendien is er de laatste jaren een hoop ontwikkeld aan schoolmethoden voor hoogbegaafden. Heb je al gekeken naar wat er anders is aan die leermethoden dan wat reguliere stof biedt? Ga niet opnieuw het wiel uitvinden.

Desondanks wil ik op deze post nog best even inhoudelijk reageren.
Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben, maar ik was zeker een onderpresteerder. Ik ben nooit herkend als onderpresteerder, zelfs niet op de (middelbare) hoogbegaafdheidsprofielschool. Mijn cijfers op de basisschool waren goed, maar niet bijzonder. Misschien had het geholpen als ik elk jaar systematisch was doorgetoetst tot het punt dat ik onvoldoende scoorde, zodat ik een eigen programma kon volgen. Maar in dat geval had de hele klas systematisch doorgetoetst moeten worden, want zoals gezegd, ik viel niet op tussen mijn klasgenoten. En dan nog zou ik te laag ingeschat zijn, vanwege mijn trage leestempo. Verder had dat aangepaste programma dan wel heel goed begeleid moeten worden door een docent, want ik was een dromer en deed niets als ik niet van buitenaf gestimuleerd werd. Ook uitleg was voor mij belangrijk, liefst met een of twee voorbeelden. En het had uitgemaakt wanneer het doel van de stof mij vaker uitgelegd was.
Een ander punt dat hierbij speelt, is dat ik al vanaf de kleuterklas extreem stil en teruggetrokken was en sociaal weinig aansluiting had. Ik snapte niets van ruzies en vond veel dingen onrechtvaardig, ook de docenten. Als ik nu op de basisschool zou zitten, zou ik het label autisme hebben gekregen. Ik ben er alleen vrij zeker van dat ik dat dus niet ben, maar gewoon nooit sociale aansluiting heb gehad als kind. Ik snap alleen weinig van de keuzes van andere mensen, omdat ik ze ondoordacht vind en trek liever mijn eigen plan. Enige toelichting op sociale processen, hoe en waarom mensen communiceren en op het toepassen van verschillende leersystemen had mij waarschijnlijk erg geholpen.

Ik hoop dat je mijn visie niet als 'algemene waarheid' aanneemt. Het is mijn visie op mijn eigen basisschooltijd. Er zijn vele vormen waarin hoogbegaafdheid tot uiting komt.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Hoofbegaafd
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 10 okt 2014, 10:46

ik had altijd heel veel moeite, en nog steeds, met de docenten en de manier waarop ze hun lesstof brengen. hierdoor krijg ik altijd veel zorgen aan mijn hoofd en vaak weet ik zelfs niet eens meer waar ik moet beginnen omdat de reguliere lesstof voor hoogbegaafden altijd een enorm zooitje lijkt. nu zit ik na te denken hoe ik mijzelf in 3 weken het beste kan gaan verhouden tegenover mijn school . mijn diploma halen dat moet ik maar hoe? dat weet ik nog niet...

onderpresteren is niet fijn

iris155
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 10 okt 2014, 12:58

Hallo sawi,

Ik snap wat u wil duidelijk maken. Ik ben ervan bewust dat jullie antwoorden geen absolute waarheden zijn, en daar ben ik ook niet naar opzoek. Daarnaast word mijn onderzoek niet statistisch verwerkt. U kan ook anoniem blijven door een mailtje te sturen en daarbij de persoonlijke gegevens niet in te vullen.
Daarnaast zijn jullie natuurlijk niet mijn enige bron van informatie maar slechts een onderdeel.
Ik wist niet in welk topic ik mijn onderzoek moest plaatsen. En dit topic is meer voor mijzelf dan voor het onderzoek.
Ik ben dus gewoon heel erg benieuwd naar jullie mening en tips en opmerkingen zijn altijd welkom. Ik wil hieruit gewoon een discussie zien.

Sawi u zegt ook dat u nooit herkent bent. Hoe belangrijk vindt u het dat kinderen worden gediagnosticeerd?

En hoofbegaafd, bedoelt u daarmee de bottom up top down manier van lesgeven?

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 10 okt 2014, 13:31

Ik denk dat het handig is om je vraag op het hb-kind-forum te stellen.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 10 okt 2014, 16:24

Ik vind een diagnose (voor zover je hb een 'aandoening' kunt noemen) onbelangrijk. Maar ik vind het wel belangrijk dat kinderen leren leren en dat onderpresteren voorkomen moet worden. Wat dat betreft ben ik voor individuele leerlijnen. Elk kind zal zich wel eens moeten aanpassen, maar nooit voldoende uitdaging (met de juiste begeleiding daarbij) is niet goed voor een kind. Maar ik weet ook dat in het onderwijs weinig tijd is om kinderen individueel te begeleiden, helaas en dat daar een spanningsveld zit.

Op het hb-kind-forum worden meer van deze discussies gevoerd.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vr 10 okt 2014, 22:53

Ik zou het niet zo goed weten. Maar vind het wel leuk om erover na te denken wat bij mij had kunnen helpen op de basisschool. Verder zou ik als ik jou was inderdaad op het hb-kind-forum kijken en er is volgens mij ook al enorm veel literatuur over dit onderwerp, en veel experts die je kunt interviewen (coaches, psychologen e.d.), en er is een hele studierichting in Nijmegen over dit onderwerp (gifted education o.i.d.).

Goed, maar mijn ervaring. Ik weet niet of ik officieel onder de definitie van 'onderpresteerder' val, maar op de basisschool was ik in elk geval wel een 'onderduiker'. Heel lang wist niemand dat ik slim was, en ikzelf ook niet. Ik viel gewoon niet zo op op die manier. Ik viel wel op vanwege mijn hoogsensitiviteit (jantje huilt, jantje lacht) en vanwege mijn originaliteit en autonomie ('ik wil graag appelsap met een beetje sinaasappelsap erin'), maar niet vanwege mijn intelligentie. Ik dacht zelf heel lang dat ik iets onder het gemiddelde zat en had daar trouwens geheel vrede mee. Ik was erg langzaam. Verder vond ik schoolse dingen niet superinteressant. Ik vond mijn fantasie veel interessanter. Lezen, verhalen schrijven, verkleden, hele fantasiewerelden bij elkaar verzinnen. Achteraf schijnt de manier waarop ik speelde typisch hb te zijn...

Ik weet niet of het een probleem was dat ik qua prestaties niet opviel. Ik heb zelf niet het idee dat ik er schade aan heb overgehouden qua leren leren of zo. Op de middelbare school ging ik namelijk wel ineens als een speer en dat kon ik dus wel gewoon. Mijn creativiteit kreeg lekker de ruimte op de basisschool en daar ben ik ook blij mee.

Wat ik jammer vind, is dat het qua vrienden en aansluiting allemaal wel vaak moeizaam ging op de basisschool. Dáár heb ik wel iets aan overgehouden. Ik werd vaak buitengesloten, er was vaak allerlei gedoe en gekonkel en ik derfde vaak het onderspit. Ik was kwetsbaar en stond aan de rand. En ik voelde diep van binnen dat er iets niet helemaal goed was met mij, dat ik fundamenteel anders was, en ik snapte niet wát dat was.

Dus vanuit mijn eigen ervaring zou ik concluderen dat het herkennen van hb-kinderen belangrijk is omdat zij dat gevoel van anders-zijn dan op jonge leeftijd al leren plaatsen, en leren dat er niks mis met ze is.

En qua prestaties kan ik denk ik concluderen dat plezier in creëren misschien wel belangrijker is dan schoolse prestaties. En dat het misschien niet altijd zo erg is als een hb-kind er qua schoolse prestaties niet uitspringt, als het zich maar niet verveelt en als het maar kan creëren, of dat nou op schol is of daarbuiten...
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

za 11 okt 2014, 14:59

Ik sluit dit topic.
Over hb-kinderen van gedachten wisselen kan uitstekend op ons zusterforum: http://www.hb-kind-forum
Dit forum is bedoeld voor en gaat over volwassenen.

Terug naar “HB en studie”