danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

afstuderen... En nú ga ik die blokkade over!!

do 11 dec 2014, 18:26

Zo, tijd om ook mijn gezicht maar eens hier te laten zien weer.
Ik ben in de afstudeerfase van mijn hbo opleiding. Al een paar keer tegen blokkades (bij mezelf) aangelopen, ivm nooit hebben leren leren, doorzetten, etc. De meeste hordes heb ik, ook weer met kunst en vliegwerk en zónder echt iets aan mijn 'uitdaging' te doen, genomen. Nu de laatste fase: het afronden van mijn Proeve van Bekwaamheid.

Nadat het een half jaar stil heeft gelegen ivm scheiding, pak ik de draad weer op. En loop meteen keihard tegen mezelf aan: paniek!! De hele grote berg komt meteen op me af, ik weet niet waar ik moet beginnen, en meteen komt het gevoel van totale failure van mijn leven weer bij me boven. Je weet wel: 'ja daar zit je dan met al je hersens als 45-jarige in een uitkering en niks gemaakt van je leven'.
Mijn 'executive functies' staan op niveau 0 heb ik het gevoel... (ik las een stuk over Tijl Koenderink waarin hij het heeft over langzaam vaardigheden opbouwen in bv woordjes leren. Meestal begin je met 10, als dat lukt, bouw je het op etc. Als hb-scholier hoef je die 10 niet uit je hoofd leren, die wéét je gewoon. en ook als het er de volgende keer 20 zijn, of 30. Maar dan komt ineens het moment dat je 200 woordjes moet leren (bij wijze van spreke), en dan moet je ineens leren hoe je dat eigenlijk doet, ervoor werken. En dan moet je met je met je ongeoefende brein ineens die berg erin zien te krijgen... Nou, zo zit dat bij mij dus ook. Nooit wat hoeven doen, en op het moment dat ik dan toch echt aan de bak moet, geef ik een 'weigering'. )

En natuurlijk wéét ik heel goed wat er allemaal scheelt, waar het vandaan komt, wat ik er aan kan doen, hoe ik moet plannen, hoe ik de boel in stukjes moet hakken, kleine stapjes blabla. Maar het helpt níet!

Gelukkig had ik een afspraak met mijn begeleider, en met hem samen hebben we gekeken naar een manier hoe het wél zou moeten werken. Gewoon, één voetje voor het andere voetje zetten. In stukjes hakken. De paniek laten zijn, niet van wegrennen, maar ontspanningsoefeningen doen. Ik moet zeggen, ik heb best goede moed...

Dus. Kom ik hier maar eens van mij afschrijven. Een beetje bloggen of zo over mijn vorderingen. Jullie wijsheden en aanmoedigingen tot me nemen :-)
Laat maar komen dat afstuderen!

Cassanne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: afstuderen... En nú ga ik die blokkade over!!

di 16 dec 2014, 13:45

Eén motto wat ik pas las:

"Houd je aan al je afspraken." (dus ook afspraken met jezelf) Dat is wat ik nu mezelf voorhoud. Misschien helpt het jou ook?

En probeer verder jezelf te accepteren, zoveel mogelijk, en fouten uit het verleden los te laten. Gaat niet 100% lukken, maar dat hoeft ook niet. Het niet doen leidt tot schuldgevoel, zelfhaat, etc. In elk geval niet tot meer productiviteit!
En wat bij mij ook helpt: ga nog iets anders ernaast doen dat nieuw voor je is. Dansen, een sport, een instrument, een taal, een project in je huis - waar je interesse maar ligt. Dat stimuleert de hersenen en je optimisme. En het is een goede afleiding als je weg dreigt te zakken in somberte.
I never finish anyth

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 16 dec 2014, 14:17

Zoek iemand om samen mee te leren (en samen mee te pauzeren).
Ga leren in een bibliotheek, zodat je niet afgeleid wordt door allerlei klussen thuis.
Zoek iemand die je kan motiveren als je even vastloopt.
Zoek iemand die naar je luistert als je het even niet ziet zitten of even niet gemotiveerd bent.
Zoek iemand om mee te sporten of samen te eten om ritme in je leven te houden.

Ga dus op zoek naar één of meerdere personen die je hierin kunnen helpen, zodat je met die mensen afspraken maakt. Een vriend, vriendin, ouder, studiebegeleider, klasgenoot, huisgenoot, etc. Jij moet ze vertrouwen en eerlijk zijn naar hen toe (en jezelf) en zij moeten bereid zijn jou aan te spreken op de dingen die niet gaan zoals zou moeten. Maak die afspraak ook bewust met die persoon. Een vriend, vriendin, ouder, studiebegeleider, klasgenoot, huisgenoot, etc.
Daarnaast is ritme in je leven (en dus ook in het leren) belangrijk, zodat je je niet schuldig voelt als je een keer wat minder hebt gedaan of het even niet lekker gaat. De boog kan niet altijd gespannen staan, dus af en toe iets anders doen is niet erg. Als je dat op vaste momenten en met vaste personen doet, kan je je frustraties kwijt.

Succes.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 18 dec 2014, 11:04

@Cassanne: wat een mooi motto heb jij haha.. past wel bij mijn studieverleden. En grappig: ik doe er idd iets naast wat mij weer in de activiteit heeft getrokken, waarna ik idd mijn studie weer kon gaan oppakken en afmaken. Dat werkt idd heel goed, ik word er actief van, gemotiveerd etc. Daarnaast dans ik (uiteraard haha) weer flink door. Dat is niet nieuw, maar zorgt wel voor de ontspanning en de positieve energie.
Treffend ook: houd je aan al je afspraken... oops... ik ben er idd heel goed in om afspraken met mezelf niet na te komen. Ik maak ze meestal dus ook met grote slagen om de arm. Dit keer niet :-).

@Sawi: hele goede tips, niet heel makkelijk op te volgen allemaal. Ik heb een soort maatje gevonden voor het solliciteren, maar niet voor het studeren helaas. Heb wel een oproep uitgezet. Maar mijn studiegenoten zijn óf afgestudeerd, óf afgehaakt, en afspreken is sowieso lastig omdat het deeltijders zijn, uit het hele land komen en meestal nog een baan hebben. Maar niet getreurd, ik ben gewoon vast begonnen, dat studiemaatje komt wel. Ondertussen helpen de afspraken met het sollicitatiemaatje ook op dit gebied. Dat is wel fijn. En het helpt ook voor het ritme in mijn leven, met name in de week dat mijn meiden bij hun papa zijn ihkv co-ouderschap. Die week was totaal blanco, waardoor ik ook verzandde in niks doen.
Het is wel goed even als reminder om toch ook naar meer 'samen' dingen te zoeken ook met anderen. Zodat ik ook in die week in een soort werkstramien kom, ipv alles maar een beetje te schuiven. Ik moet daar wel ff mijn hoofd over breken, de meeste van mijn vrienden hebben zelf ook een druk gezin. Duss.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 21 aug 2015, 13:49

ENNNNNNNN................................. Ik ben m over!!!!!!
:lah: :-D :lol: 8) :mrgreen: :user: :user: :user: :user: :banan: :clap: :dance: :rdanc: :drums: :partysml: :bounce: :trampolene: :flower: :balloon: :rainbow:
Er is natuurlijk niks gekomen van een soort 'blog' om hier e.e.a. te delen haha. Maar goed, het is gelukt. afgelopen maandag heb ik mijn de afstudeeropdracht ingeleverd. Uiteindelijk heb ik toen het werk waarvan ik dacht dat het zeker 3 maanden zou duren, in 3 dagen afgerond.
Wat heeft geholpen?
- IK WIL HET!!!
- tomaatmethode (keukenwekker pakken, 30 min aan het werk, 15 min pauze). Op die manier hoefde ik elke keer maar de motivatie voor 30 min op te brengen. Dat ging nog net ;). Meestal werden die 30 min wel een uur, en het kwartier pauze wel 30 min, maar er kwam iig wat op papier.
Die laatste drie dagen had ik deze tomaatmethode alleen de eerste dag nodig, de rest lukte het me om gewoon te beginnen.
- de gedachte: ik schrijf gewoon een concept, een aller allereerste versie. (dit hielp mij de drempel van mijn perfectionisme over. Waarna de eerste versie natuurlijk alsnog goed genoeg was om meteen in te leveren.... )
- hulp van vrienden waar ik mocht komen werken, zodat er een soort 'sociale controle' was.
- Therapeute en oxazepam..... De laatste dagen, toen het er echt op aankwam, heb ik oxazepam geslikt. In de weken ervoor had ik een aantal keer een heftige paniekaanval gehad als ik aan de slag wilde. De week voor de inleverdatum werd ik elke keer dat ik de computer opende, ik misselijk van spanning. De Oxa hielp me om iig die vreselijk spanning te laten gaan en te gaan zitten.
- de realisatie dat de emotionele heftigheid van de paniek, en de hekel die ik heb aan voldoen aan regeltjes, te maken heeft met dingen uit mijn jeugd. Hierdoor mocht de paniek er zijn en kon ik de emotie wat los laten.
- De realisatie dat ik zulke omvangrijke projecten lastig vindt omdat ik vanuit perfectionisme (en interesse) een veelheid van kennis verzamel maar dan moeilijk de vloeiende logische lijn daarin uit mijn hoofd en op papier kan krijgen. Hier ben ik uit gekomen door me de growth gedachte voor te houden. Ik kan het nu nóg niet, maar hoe vaker ik het doe, hoe makkelijker het zal gaan.
- de allerlaatste deadline die ik mezelf had gesteld (sinds ik dit topic startte, ben ik de initiele deadline wel een paar keer over gegaan haha.). Nóg een jaar collegegeld betalen? Daar beginnen we niet aan!

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 21 aug 2015, 13:52

Uiteindelijk hebben het lezen (en soms schrijven) hier en op het zusterforum voor hb-kinderen, me ontzettend geholpen. Ik heb zoveel geleerd over mezelf en waar ik tegen aan liep tijdens de studie... Voor ik hier kwam was ik gewoon kwaad op mezelf dat ik met al m'n slimmigheid nog niet eens een simpel studietje kon afronden. Ik begrijp mezelf nu veel beter, begrijp de moeite die het heeft gekost (ik neem mezelf dat niet meer kwalijk) en zelfs ben ik een beetje trots op mezelf dat het toch gelukt is om de boel af te ronden :biggrin: . Al moet ik de beoordeling natuurlijk nog afwachten. Kan best zijn dat die niet voldoende is, maar dan is het een kwestie van bijstellen. Dat voelt heel anders dan deze eerste keer inleveren.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 21 aug 2015, 14:54

:bow: Fantastisch! !!
Go Danser!!!
Dat is echt een super prestatie! !
Lang leve de kookwekker dus.
Ik ga er gelijk nog een paar halen. Misschien helpt het hier in huis tegen het eeuwige uitstel gedrag van iedereen. Ook ik.

Ga zo door!
t !!!@#$???

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 21 aug 2015, 17:52

Wat goed, danser. En wat een herkenbare hobbels heb je genomen. Faalangst is niet fijn. Je grootste leerervaring en succes is het afronden en niet het cijfer wat je haalt. Dus gefeliciteerd met deze overwinning. En... successen moet je vieren.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 04 sep 2015, 15:00

[banghead] [banghead] [banghead]
Ben gister ff in stukjes gevallen :(
Niet voldoende.
En nogal heftige feedback, ze vragen zich af of er nog een voldoende van te maken is. Met name vanwege het verloop van de proeve.
Ik had er rekening mee gehouden dat er nog aangepast moest worden. De onderbouwing en reflectie aanpassen en verdiepen. Maar t gaat niet alleen op de producten, maar kennelijk ook om het proces... een aantal keuzes die ik heb gemaakt, daar zetten ze ernstige vraagtekens bij. En dat kan ik niet meer veranderen.
Dus keuze: proberen te veranderen met kans dat het nog niet voldoende is. Of hele proeve met een andere opdracht opnieuw doen.
:ertrink:

Ik sta zelf nog steeds achter het proces en wat ik heb gedaan. Dit is de manier waarop ik te werk wil gaan als professional, onderzoekend, open, flexibel. Ik heb er ook complimenten over gekregen van de adviseur die ik als sparringpartner had. Maar voor het afronden van een hbo studie ben ik niet voldoende volgens het plan van aanpak en bekende methodes te werk gegaan (al heb ik de theorieen en methodes wel als inspiratie gebruikt).
Toegegeven, het was voor de organisatie én voor mij niet de juiste tijd om deze opdracht uit te voeren. Maar we zijn het beiden gaan doen, omdat de nood hoog was (ik wilde afstuderen, de organisatie móest veranderen).

Wat ik zelf 'fout' heb gedaan in de aanloop naar het inleveren, is dat ik geen feedback meer heb gevraagd van mijn begeleider van de opleiding. Ik heb het 'ongezien' ingeleverd. Hij had mij wsch kunnen wijzen op een aantal punten waar ik niet goed onderbouwde. Maar ik heb zó ontzettend geworsteld met het schrijven en voor het inleveren (paniekaanvallen op t moment dat ik de laptop open deed.... halve depressie omdat het me maar niet lukte de boel in te leveren)..... dat ik geen andere mogelijkheid meer zag dan tegen de deadline aan gaan werken. En dat heeft dus wat slordigheid opgeleverd, maar vooral ook niet genoeg van wat de opleiding wil zien.

An@
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 04 sep 2015, 16:50

Danser, wat een domper :(
Heel veel succes

Houd vast wat je eerder melde als overwinning: je hebt jezelf ontzettend overwonnen, veel geleerd en je bent nog aan het leren. Houdt vol hoor het lukt je wel. En dan duurt het nog wat langer, soit. 8)

Go go go danser!

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 04 sep 2015, 18:59

O, ik kan me voorstellen dat je baalt, Danser. Maar je kunt het echt. Nog even doorzetten.
Maak een nieuw plan met aanpassingen. Laat het toetsen door je begeleider. En spreek met hem/haar af dat je elke x weken een tussenproduct oplevert. Zo blijf je in lijn met wat de docenten verwachten, krijg je feedback op het proces en je keuzes en dwing je jezelf producten op te leveren (hoe eng dat ook is).
Nog even doorzetten. Je kunt het echt.

Ano23
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 14 sep 2015, 21:18

Gewoon blijven volhouden. Je faalt pas echt als je stopt met te proberen. En je bent nu zo dichtbij, mag je echt niet laten schieten . :)

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 16 sep 2015, 15:31

danser schreef: Maar voor het afronden van een hbo studie ben ik niet voldoende volgens het plan van aanpak en bekende methodes te werk gegaan (al heb ik de theorieen en methodes wel als inspiratie gebruikt).

Wat moet ik hier bij voorstellen, is door die anders aanpak je resultaat en behalen van doelstelling ook van mindere kwaliteit?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 17 sep 2015, 14:30

Danser, sterkte! :mukkies:

Terug naar “HB en studie”