scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Welke studie had je gedaan, als...

do 25 jun 2015, 13:06

Welke studie had je gedaan, als... je puur en alleen je passie gevolgd had, geld en baanperspectieven geen punt waren geweest, en alle mogelijkheden daar waren om jou die studie te laten volgen!

En dan de daaropvolgende vraag: wat heb je in plaats daarvan gedaan en waarom? Of heb je toch je droomstudie kunnen volgen'? En zo niet, ben je blij met hoe je terecht bent gekomen?
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Welke studie had je gedaan, als...

za 27 jun 2015, 16:42

Ik vind het nu nog steeds heel lastig om een bepaalde richting te kiezen. Beetje story of my life.
Ik vind 1001 dingen super leuk en dus heb ik altijd moeite met keuzes maken.

Wat mij heel erg interesseert is archeologie en psychologie, waar ruimtevaart (techniek) ook nog optioneel zou zijn.
Dat zijn wel de zaken die me door mijn leven heen het meest getrokken hebben. Uiteindelijk zou psychologie de doorslag geven denk ik.

Ik heb daarentegen een opleiding procestechniek gedaan op LBO/MBO nivo met slechts als motivatie dat de opleiding een baangarantie gaf.
Het heeft me uiteindelijk, na een avondstudie op MBO/ HBO nivo wel heel veel gebracht. Ik ben geëindigd als eindverantwoordelijke voor de grootste olie producerende unit van Brazilië een paar jaar terug. Wat ik echt heel leuk werk vond en heb veel van de wereld gezien door het werk.

En jij?

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 27 jun 2015, 20:25

Hoewel ik de neiging heb te reageren, omdat ik het interessant vind om te weten welke studies en interesses hier leven, ga ik toch niet zelf plaatsen wat ik als studie heb gedaan. Ik ben namelijk al herkenbaar genoeg op dit forum en wil enkele kenmerkende zaken daarom niet uitgebreid op een forum plaatsen.

Wat ik wel kwijt wil: ik heb mijn passie gevolgd in mijn studiekeuze en me thuisgevoeld bij mijn studiegenoten. Ik heb, met wel wat strubbelingen, universiteit afgerond. Ik vond een baan in mijn vakgebied, en werk op het niveau dat me past. Het klinkt als de ideale carriere.
Toch voelt het nog steeds alsof ik niet echt op mijn plek zit. Ik zou nu graag in een compleet ander vakgebied werken. Een vakgebied waar ik zeker niet aan toe was na de middelbare school. Maar een tweede studie kan ik niet betalen en de vraag is of ik het zou redden (o.a. door faalangst, eigenzinnigheid). Daarbij weet ik dat tegen de tijd dat ik die studie heb afgerond, ik al weer op het onderwerp uitgekeken ben en nieuwe interesses heb.
Welke studie ik ook ga doen, mijn drang naar nieuwe informatie en afwisseling is sterker dan mijn wil of succesvol te worden in een onderwerp. En mijn behoefte aan zingeving wordt er niet door gestild.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Sunny
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

za 27 jun 2015, 21:45

Ik had medicijnen willen studeren en dokter willen worden.

Koos voor een veilig hbo. Moest mijn ouders overtuigen dat ik echt verder wilde leren.

Ouders stelden voor om te gaan werken, en een avondstudie te doen na mij havo diploma.
Heb kort dokter genoemd.. Dan moest ik na de havo naar het vwo en dan inloten en dan nog 8-12 jaar. Dat was toch voor een meisje nog wel een heel lange weg. En als ik dan kinderen wilde wat dan...

Tja en dat waren argumenten waar ik als lief volgzaam meisje niet tegenin ging.

Na 4 jaar hbo aan het werk in mijn vak. Wel tevreden, maar toch... Het blijft een beetje knagen.....

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

zo 28 jun 2015, 13:14

Als ik had geweten dat ik hb was en hb kinderen dan had ik Talent begeleiding willen doen.dat ga ik alsnog doen als ik durf.

Als ik beter mijn best had gedaan met 18 jaar had ik niet mijn bachelor verkloot. En later andere opleiding en Loi cursus laten verslonzen.
t !!!@#$???

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 29 jun 2015, 17:18

Als mij niet altijd was verteld dat ik dom en contactgestoord was... en ik niet zo dom was geweest om dat altijd te geloven... was ik vele jaren eerder psychologie gaan studeren.
Nu maak ik die droom alsnog waar... met veel plezier en goede resultaten. Zonder spijt van de andere wegen die ik heb bewandeld, omdat ook die bij mij pasten en mij veel in het leven hebben gebracht. Bovendien lijken mijn plannen om het een en ander te gaan combineren goed mogelijk. Er is zelfs een docent die zo enthousiast over mijn plannen is dat ze al heeft aangeboden om mij dan te gaan begeleiden bij stage/scriptie...
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Cassanne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 29 jun 2015, 20:40

Ik had geen andere studie gevolgd (biologie), kan geen betere bedenken, maar had er wel nog veel meer naast / na gevolgd. Misschien was ik wel eeuwige student geworden. Als ik ontzettend veel geld en energie had, zou ik bijvoorbeeld best nog een aantal talen willen leren, informatica, robotica, selectief geschiedenis vakken, alle andere interessante vakken aflopen ongeacht studierichting. Lijkt me een geweldig leven.

Edit: Ohja, wel onder voowaarde dat ik dat afschuwelijke groepswerk kan vermijden of op mijn eigen voorwaarden kan inrichten :rolleyes:
I never finish anyth

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 05 jul 2015, 05:08

Geschiedenis en/of wijsbegeerte, maar ook algemene en vergelijkende taal wetenschappen hebben mijn belangstelling, doch wel in mindere mate. Ook godsdienstwetenschappen boeien mij erg. Het heeft echter bij mij nooit tot een universitaire studie mogen leiden, want krankzinnigheid zou mij reeds op jonge leeftijd met een bezoek vereren: Insanity was there, and there to stay. :mwhip: [doorgedraaid] :wink:

Freerider
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 09 jul 2015, 23:14

Ik ben met mijn 37 jaar inmiddels zo ver dat ik niet meer weet wat ik gekozen zou hebben. Ik ben al tijdens mijn basisschoolperiode voor gek versleten en nooit gezien zoals ik ben.
Op de middelbare school wilde ik eigenlijk naar de kunstacademie, maar voelde mij niet geheel thuis bij de personen die er voornamelijk naar toe gingen. Een ruzie met de tekenleraar maakte dat ik maar werktuigbouwkunde ging doen. Na twee jaar bedacht ik dat dit ook niets voor mij was, maar heb wel mijn diploma behaalt door de studie duaal te volgen. Daarna bedrijfskunde, aangezien ik mijn passie had gevonden, continu verbeteren (oftewel, de professionele betweter uit te hangen).
Momenteel ben ik erg geïnteresseerd in economie en ethiek, maar ik zou geen studie meer weten die ik zou willen doen. Ik merk dat ik een generalist ben en slechts een expert in dingen verbeteren.
Normal is not the norm,
It's just a uniform...

- Delain, We Are The Others

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 11 jul 2015, 17:50

Ik was naar de dansacademie gegaan. Als ik was toegelaten...! Maar mijn passie ligt eigenlijk meer bij samendansen, dan bij vormen van solo dans. Mijn passie ligt (behalve bij dans ;) wel bij wat ik nu aan het doen ben. Een studie als psychologie (bv arbeidspsychologie oid) had daarbij gepast.

Kworzot
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 13 jul 2015, 23:11

Alle programmeertalen met een stuk of 5 engines
Werken met DAWS
ICT/PLC/Hardware programmeren
3D modelling voor artistiek.

Een studie voor hacktivisten.

Een studie die: Neurologie, psychologie, sociologie, endocrinologie, herediteit, intelligentie, sexualiteit, genderidentiteit, gedragswetenschap/genetica, chemie, farmacologie en psychofarmacologie bevat.

Maar nu ben ik bonjour & salut aan het leren in het volwassenonderwijs.

Hoogbegaafdheid :roflmao:
How complex non-linear sequences work together to form beauty.
Sway all day, Butterflyflaps all the way ! Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 13 jul 2015, 23:47

Kworzot schreef:Alle programmeertalen met een stuk of 5 engines
Werken met DAWS
ICT/PLC/Hardware programmeren
3D modelling voor artistiek.

Een studie voor hacktivisten.

Een studie die: Neurologie, psychologie, sociologie, endocrinologie, herediteit, intelligentie, sexualiteit, genderidentiteit, gedragswetenschap/genetica, chemie, farmacologie en psychofarmacologie bevat.

Maar nu ben ik bonjour & salut aan het leren in het volwassenonderwijs.

Hoogbegaafdheid :roflmao:
Dat laatste: Mocht je willen... :sarcasm:

WMW
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 26 aug 2015, 22:38

Ik heb verschillende studies gedaan, alles technisch of bedrijfseconomisch georienteerd.

Het probleem daarbij was simpelweg de manier waarop een studie ingericht is.
Zoals:

1. De periodes te lang waren zodat ik interesse voor het vak verloor.
2. Er veel verplichte opdrachten waren, die te gesimplificeerd waren, maar gewoon veel tijd kostten om een goed cijfer te halen. Om iets te leren dat in 10 minuten ook had gekund.
3. Het tempo. Teveel iets moeten herhalen, zoals wiskundige vakken. En verplicht oefenen in werkgroepen. Na 2 keer begrijp ik het, na 5 keer begint het saai te worden. Na 10 keer denk ik laat maar zitten. Val maar kapot met je kutsommen. Ben geen zwakzinnige die je alles 100 keer moet laten doen voor ik het begrijp. Dan valt de motivatie volledig weg en interesseert het me niet meer. En vergeet ik het dus ook waardoor ik het bij mijn tentamen niet meer weet. En verdere colleges ook nog maar half volg. Het is niet spannend, uitdagend, etc.
4. De mensen. Ik ben op het eerste gezicht het tegenovergestelde van de meeste studenten. Ik paste me niet aan aan anderen, maar deed wat ik wou. Mezelf gaan kleden en gedragen op een manier om erbij te horen vond ik niks.
Jezelf heel wat vinden met je H&M pak omdat je op de universiteit zit, terwijl je in een smerige stal woont en iedere dag pasta moet vreten. Oftewel de gemiddelde student. Nee daar wilde ik niet bij horen.
Ik wilde alles kunnen doen wat ik wou, auto rijden, ieder jaar de nieuwste telefoon, laptop, games, boeken, 3 dagen per week goed uitgaan en nergens naar hoeven kijken. Minimaal 1000 euro per maand had ik nodig, dus werkte en verdiende dat ook. Had altijd genoeg te besteden, deed een universitaire studie daarnaast, zonder tijd tekort te komen. Ik presenteerde me als iemand die geen cent te makken had.
Ik paste er dus niet tussen.

Mijn 4e studie ging eigenlijk heel goed. Ik wist wat er fout ging in vorige studies. Ik wilde het nog 1 keer doen maar dan op mijn manier.
Ik werkte toen 24-30 uur in de week en zat in de eerste maanden van mijn eigen bedrijf. Per week 50 uur. Studie was iets voor erbij.
Ik heb voor ik me inschreef al aangegeven waarvoor ik kwam. Om mijn kennis te verbreden, en een papiertje te halen. Niet om vanalles te leren en op te slaan, maar om dingen te leren die ik kan gebruiken voor mijn eigen profijt.
Ik betaal dus ik bepaal, ik doe iets wanneer ik wil en bepaal of ik het wil. Opdrachten maak ik alleen als ik ze belangrijk vind of er een punt aan hangt.

Ik heb zelden een boek aangeraakt, leerde voor de tentamens alle samenvattingen die ik kon vinden. Ging over opdrachten en uitwerkingen heen.
Wat ik niet begreep, vroeg ik aan docent of medestudent en heb zo al met al 20 uur per semester gestudeerd in de week voor de tentamens. En haalde de meeste. Gewoon met een 6 of iets hoger. Toen de zaak beter ging lopen richting het einde van het jaar kon ik niet naar 2 tentamens, alternatief was 2 dagen dicht gaan en dus 5000 euro omzet mislopen. Avond tentamen aangevraagd samen met 2 anderen (topsporters). Mocht niet. Ik moest maar vrij nemen.
Als men iets flexibeler was geweest, had ik die opleiding gehaald. En naar verwachting 50-55 studiepunten gehad het eerste jaar. Heel jammer maar helaas.

Ik heb het toen opgegeven.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 27 aug 2015, 11:43

Toen ik van het VWO kwam wilde ik eigenlijk graag paleoarcheologie en/of culturele antropologie gaan studeren (Geschiedenis en wijsbegeerte stonden ook hoog op mijn lijstje) maar ik durfde dat niet. Met name niet omdat mijn ouders het niet breed hadden, en ik de eerste in mijn familie was die ging studeren. Ik moest slagen, falen was geen optie. Mijn moeder is extra gaan werken om mijn studie te betalen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om dan een "wazige"studie te volgen zonder veel kansen op een goed inkomen daarna.

Het is dus rechten geworden. Met veel strubbelingen (OH... die scriptie!!! wat een drama was dat!) ben ik wel met erg goede cijfers afgestudeerd. Dat was nog best bijzonder, want ik ben tijdens mijn studie ziek geworden, en heb er daardoor wel lang over gedaan. Veel steun gehad van de universiteit in de vorm van een afstudeerfonds en de mogelijkheid tot individueel examen doen bij een docent. Zonder dat had ik het niet gered. Door mijn ziekte had ik ook nooit als Paleoarcheoloog kunnen werken. Of naar verre landen kunnen reizen. Achteraf dus misschien best een goede keuze geweest om rechten te gaan doen.

Ik heb altijd een hele goede baan gehad, uitdagend werk, afwisselend. Heel goed salaris. Ik heb niet echt spijt van mijn keuze, want het heeft me veel gebracht. Inmiddels werk ik al een aantal jaren niet meer, wegens gezondheidsproblemen, en zou ik dolgraag toch nog iets van geschiedenis oid willen studeren. Helaas onbetaalbaar in NL, Belgie is wellicht een oplossing, maar ook daar wordt het lastig om de studie van mijn keuze te gaan volgen.
LEEF!

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 17 sep 2015, 14:35

Nu, op dit moment was ik waarschijnlijk na de middelbare school helemaal niet meer gaan studeren en overgegaan tot zelfstudie, iets wat ik nu dus ook doe en dat bevalt mij prima. :user:

Eileen
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 09 okt 2015, 18:03

Ik zou zo graag een opleiding volgen aan de Hogeschool van de Kunsten - maar iets met angst om niet creatief genoeg te zijn + camera's zijn duur - , maar als dat allemaal niet mee zou tellen en ik de mogelijkheid zou hebben dan zou ik dat doen.

Of ik zou de psychologie induiken en later met kinderen met autisme gaan werken.

Maar op zich is de Life Science ook wel interessant en kan ik uiteindelijk onderzoek doen naar kanker, dus dan verwezenlijk ik mijn droom die ik van kinds af aan al heb. Pff. Zoveel mogelijkheden.

The artist
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 27 nov 2015, 21:53

Analist-programmeur, postgraduaat in het gezondheidsrecht en gezondheidsethiek, astrofysica, chemie, communicatiewetenschappen, neurowetenschappen, taal- en letterkunde/literatuur, beeldende kunsten, architectuur, sportwetenschappen, fotografie, filmmaker, conservatorium (slagwerk, piano)... misschien beter, wat niet?

Aangezien het onmogelijk was om al deze opleidingen gelijktijdig aan te vatten probeer ik deze interesses toch op een zekere manier in mijn leven een plaats te geven.

Ik wil naast mijn (hoofd)studie en halftijdse tewerkstelling nog wel een avondcursus systeemanalyse / programmeur, of een (verdiepings)cursus in de Engelse taal (voornamelijk gericht op het schrijven van verhalen/poëzie) en het Kiswahili of literaire creatie volgen. Mijn vader was zelf ook (o.a.) een systeemanalist dus in dat opzicht kan je zeggen dat het werken met computers een beetje in de genen zit vrees ik. Dat verklaart ook wel mijn fascinatie voor content controls en tabellen e.d. hehe.

Astrofysica was mijn aller-allereerste keus, al op jonge leeftijd wou ik zoals ik het toen zei 'sterrenkundige' worden, die interesse is dan ook altijd gebleven op de een of andere manier. Na verloop van tijd kreeg ik meer interesse voor de medische wereld, daarin heb ik mezelf dan ook compleet verloren. Ik heb me toen op 16-jarige leeftijd wel aangesloten aan de volkssterrenwacht in Hove (URANIA) om op die manier mijn honger te stillen, daar wou ik eerst de cursus weerkunde volgen (gezien mijn fascinatie voor windhozen indertijd, en eigenlijk nog steeds), maar toen bleek dat deze cursus pas het jaar nadien startte vanwege te weinig kandidaten, koos ik voor algemene sterrenkunde. Ik moet toegeven dat ik na 8 jaar de details toch wel weer vergeten ben aangezien ik er nooit meer echt mee ben bezig geweest jammer genoeg...zelfs die telescoop die ik ooit wilde bouwen heeft jammer genoeg nooit bestaan :cry1: sja, prioriteiten stellen hé.

Het postgraduaat in het gezondheidsrecht en gezondheidsethiek is een wat realistischer doel, ik denk deze nog wel ergens te behalen in mijn leven binnen dit en enkele jaren. Helaas is het een dure opleiding waarbij ik zomaar even 3000 euro uit mijn zak moet schudden aangezien je er voorlopig nog niets van terugbetaald krijgt (in België). Om die reden staat dit nog achteraan op het lijstje.

Selah
Moderator
Moderator

wo 30 nov 2016, 00:08

Tja...welke studie niet?
Ik had als 9 jarige al een sterke drang om kinderpsychiater te worden.
Helaas door omstandigheden bleek dit geen optie te zijn.
Maar ja wat dan?!?
Kinderpsycholoog dan?
Een stapje lager dacht ik altijd, maar eigenlijk was het enige grote verschil het niet-medische gebeuren waarin het psycholoog zijn stond in tegenstelling tot psychiater zijn.
Eenmaal een HBO studiegids psychologie in huis gehaald en met de grond toe gelijk gemaakt toen ik hiermee kwam bij mijn ouders, want...ik kon toch niet studeren, ik was niet slim genoeg en gebruikte mijn intelligentie niet op de juiste manier...
Zwaar gedeprimeerd hierdoor dus alle moed verloren om te studeren.

Eigenlijk vind ik zoveel dingen onwijs leuk en is een eenduidige uitleg niet te geven voor wat betreft een enkele studierichting.
Ik vind de psychiatrie, psychologie, geneeskunde, farmacie, talen, wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie allemaal hele leuke onderwerpen en zou hier geen echte keuze in kunnen maken.
Iets waar ik mij uiteindelijk wel in gevonden heb was de peuterspeelzaal waar ik als leiding meewerkte.
Maar wederom geen diploma voor behaald.

Intussen heb ik de strijd om iets te moeten zijn omwille van de maatschappij of familie opgegeven.
Ik kies ervoor om dat te doen wat mij aantrekt, met of zonder diploma's, al is het zonder diploma's wel lastig om vrijwilligerswerk te vinden binnen een setting waar je normaal gesproken diploma's voor moet behalen.
Zelfs de kinderopvang vraagt bewijs van goed gedrag, diploma SHW(SPW) en liefst nog EHBO voor kinderen.
Concordia civium murus urium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

Terug naar “HB en studie”