TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

'Grapjes' over HB

Wo 19 Jul 2017, 22:39

Na honderd jaar radiostilte van mijn kant vanwege rustig vaarwater (op hb-gebied althans, haha) nu toch een vraag. Hoe gaan jullie om met grapjes en opmerkingen over je hb-heid? Op mijn werk (werk er nu 2 mnd) is het toevallig ter sprake gekomen, maar nu komt het regelmatig terug in opmerkingen als 'ja, maar jij bent ook hb', 'ik weet dat je hb bent, maar...' of iets over mijn woordkeus bijv. Nou heb ik hele lieve collega's die dit echt niet gemeen of vervelend bedoelen (en elkaar ook regelmatig in de zeik zetten), maar toch krijg ik er een beetje een unheimisch gevoel van. Alsof ik heb gezegd dat ik beter ben dan zij. Ik wil/durf er echter niet iets van te zeggen omdat ik het niet groter wil maken dan het is en ik bang ben me daardoor juist nog meer in een soort uitzonderingspositie te plaatsen. Iemand die dit herkent en ervaringen en/of tips wil delen?

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: 'Grapjes' over HB

Do 20 Jul 2017, 13:05

Ha die Turtle!

Ik heb het nog nooit op mijn werk gezegd, omdat ik het niet relevant vind, maar ook hierom. Inderdaad.
Ik ken mezelf inmiddels een beetje, en de mensen om mij heen, en gezien mijn voorkeur om me af en toe dommer voor te doen dan ik ben (al dan niet bewust) en het feit dat mensen het niet fijn vinden om zich minder te voelen dan een ander en dus altijd op zoek zullen gaan naar stokken om je mee te slaan, om je kop toch maar vooral onder het maaiveld te krijgen. En die stok, die reik ik niet graag zelf aan. (Tenminste, niet op dit gebied ;) )

Ik zeg het wel soms tegen mensen die ik op prive-gebied ontmoet, waarvan ik denk dat het wel handig zou kunnen zijn als zij mij een beetje leren kennen, maar meestal krijg ik toch ook daar vroeg of laat spijt van.

Maar! Ik realiseer me terdege dat dit voor mij gewoon ook een heel gevoelig punt is. Ik ben hier gewoon erg kwetsbaar in. Jùist bij mensen die ik hoog heb zitten.

Ik zeg het dan ook niet om op te scheppen of omdat ik me beter voel, maar juist om aan te geven dat ik anders ben, in verklarende zin dus. Dit wordt echter zelden ook zo opgevat. Ook, omdat mensen nou eenmaal vaak totaal geen idee hebben wat HB-zijn nou eigenlijk behelst. Ik neem het ze dan ook niet kwalijk, in die zin.
-Under Construction-

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 20 Jul 2017, 22:10

Ik denk dat je collega's inderdaad denken dat jij jezelf beter vindt dan hen of dat zij jou zo zien. Door grapjes te maken zoeken ze een manier om dat te relativeren.

Je zou er zelf aan mee kunnen doen in de vorm van zelfspot. Dan laat je zien dat jij jezelf niet als beter ziet. Maar daar moet je je zelf wel prettig bij voelen.

Een andere oplossing is om het gewoon te bespreken dat je de grapjes niet leuk vindt. Maar dan zou ik ook uitleggen dat je jezelf niet beter vindt dan hen. Leg de focus dan op wat hb-zijn inhoudt. Leg ook uit dat je je al zo vaak onbegrepen voelt doordat je andere gedachtenkronkels hebt. Hopelijk begrijpen ze dat.

Ik heb om deze reden bewust nooit op mijn werk benoemd dat ik hoogbegaafd ben. Dat hoeft ook niet. Uit mijn werk blijkt wel dat ik snel schakel en abstract kan denken. Maar ik ben ook gewoon een mens en maak wel eens fouten. Dus in die zin ben ik net als mijn collega's.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Do 20 Jul 2017, 22:54

Dank voor jullie reacties:). Het was inderdaad ook nooit mijn bedoeling om het te noemen (want niet nodig en op een uitzonderingspositie zat ik nou niet bepaald te wachten #understatement. Zij zijn nu, naast mijn ouders en man ook de enigen die het weten, ik bedoel ik strooi er niet te pas en te onpas mee rond of zo;)) maar het was een directe vraag en erover liegen was me dan weer een brug te ver. Zelfspot is inderdaad nu mijn go-to strategie en dat werkt op zich prima en past ook wel bij me. En het scheelt dat ik niet onfeilbaar ben inderdaad. En dat zij zelf ook niet op hun achterhoofd zijn gevallen. Ik zal eens aankijken hoe het zich ontwikkelt, misschien maak ik me ook wel druk om niets (dat gebeurt nooooit namelijk...)

'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

seivenrut
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Di 01 Aug 2017, 19:59

Al goede moppen gehoord? Ben wel benieuwd :laugh:

Idd zelfspot, een gezonde portie nihilisme van tijd tot tijd kan ook deugd doen. En ja, beware of insecurity.

Moest het serieus pesten zijn kan je altijd Sun Tzu, Machiavelli en Robert Greene lezen (met mate, niet in de mate dat je jezelf nog meer geïsoleerd en paranoïde gaat voelen). Maar ik ben er van overtuigd dat dit niet aan de orde is :frostangel:

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Wo 09 Aug 2017, 22:29

Haha nee nog niets geniaals helaas;). En nee hoor, geen serieus pesten gelukkig! Bedankt voor je reactie nog, ik heb een beetje een knipperlichtrelatie met het forum dus las het nu pas;).

Terug naar “HB en werk”