azerty
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Tijd voor (weeral) een nieuwe baan?

Vr 22 Nov 2013, 16:23

Ik heb zonet met grote verbazing een heel deel onderwerpen over werk gelezen....ik dacht tot voor kort dat ik eigenlijk beroepsmatig het wel getroffen had....maar weet intussen beter:

ik besef dat ik elke 2-3 jaar van job wil veranderen...heb eerst 4 jaar als jurist voor een bank gewerkt, dan 3 jaar als juridisch consultant...en nu 2 jaar als advocaat...

En elke keer begint het te kriebelen (of beter gezegd...begin ik een bore out te hebben)....ik erger me aan mijn collega's (begrijpen me niet) , het werk dat ik doe (altijd hetzelfde), de sfeer (elke dag achter een bureau terwijl er een wereld daarbuiten is),....

Volg sinds een paar maanden een cursus elektricien, om eens iets totaal anders te kunnen doen, maar die duurt nog anderhalf jaar (intussen erger ik me aan de manier waarop les wordt gegeven, het niveau van de leraars,...) en das voorlopig nog geen optie.

Ik zou zo graag iets voor mijzelf beginnen maar verder dan "huizen verbouwen" kom ik voorlopig niet...en laat vastgoed nu net iets zijn waar je behoorlijk wat kapitaal voor moet opzij hebben staan (wat ik niet heb).

Ik las dat een aantal onder jullie een eigen bedrijfje hebben of als zelfstandigen actief zijn....hoe zijn jullie op jullie business idee gekomen? Tips voor iemand die de sprong wil wagen , maar nog geen idee heeft over welke gracht hij dan wel moet/wil springen....

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Tijd voor (weeral) een nieuwe baan?

Vr 22 Nov 2013, 16:34

Azerty ik herken dit helemaal....

Mijn eerste baan was als gemeentelijk jurist, heb ik ruim 2 jaar volgehouden. Ontzettend leuk werk, maar het werd "saai" ofzo... ben toen naar een andere gemeente gegaan. Daar was het vanaf dag 1 al fout, maar (incl een langere tijd thuis) toch 2 jaar gewerkt.

Ik kon toen bij Yacht aan de slag als senior. Hartstikke leuk, steeds weer andere opdrachten, voelde me als een vis in het water. Ik kreeg leidinggevende taken en ik genoot. Dat is een van de weinige banen waar ik me echt in thuis voelde totdat... mijn manager werd vervangen.... de nieuwe manager hoorde wat ik had, en ik was ineens een bedrijfsrisico.... zucht...

Dus na 2 heerlijke jaren.... naar een concurrerent buro overgestapt. Op zich het daar ook erg naar mijn zin gehad, maar mijn taken waren minder uitdagend. Was er gewoon snel uitgekeken. Inmiddels speelde mijn gezondheid ook steeds meer op en werden andere dingen belangrijk. Uiteindelijk ben ik daar wegens mijn ziekte ontslagen.

Omdat toen nog niet duidelijk was of ik 100% afgekeurd zou worden ben ik toch maar gaan solliciteren, en kreeg ik een baan als waterschapsjurist. Ik had het daar ontzettend naar mijn zin, veel nieuwe dingen, leuke collega's... maar al snel kwamen dezelfde dingen die ik eerder ook had ervaren weer terug... en omdat ik inmiddels ook 100% afgekeurd was en bijna niets overhield aan mijn (parttime) baan, en uiteraard als belangrijkste reden dat mijn gezondheid weer achteruitging, heb ik vorig jaar juni mijn baan opgezegd.

Hoewel thuiszitten niet leuk is, ervaar ik het op bepaalde punten als een bevrijding. Inmiddels ben ik zover dat ik heeel voorzichtig aan het denken ben om toch iets voor mezelf te gaan beginnen....
LEEF!

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 26 Nov 2013, 10:50

Oei Azerty, heel herkenbaar wat je schrijft.

Zelf in mijn eerste baan na een jaar of 3 a 4 verveeld geraakt. Werkgever bood gelukkig wel steun, maar ivm relatie ging ik verhuizen en naar een andere baan.
In mijn tweede baan zat ik te zweven. In mijn beleving was het onduidelijk wat er van mij verwacht werd en ik constateerde bij mijzelf dat ik ook niet zomaar klussen op ging pakken (luiheid? desinteresse? angst? gebrek aan uitdaging?)
Dus na 9 maanden naar baan nr 3. Maar daar eigenlijk na 6 maanden hetzelfde laken een pak :(
Vandaag voel ik me superslecht. Ik wil me graag nuttig maken, maar voel me gefrustreerd, omdat ik enerzijds voel dat ik bepaalde kwaliteiten heb, maar anderzijds het lukt mij (en/of mijn collega's) niet ze in praktijk te brengen ofzo. Voel me overbodig en useless :(

Sorry voor mijn emotionele reactie op jouw post Azerty, maar moest het ergens even kwijt.

Ik herken iets in je post en ik hoop dat je rust, of bevrijding geschreven wordt, mag vinden.
Voor iedereen is er een plek schijnt. Valt niet mee om die te vinden.
Wens iedereen die hiermee worstelt de wijsheid en moed toe om de stappen te zetten die ervoor nodig zijn.
Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Azerty, wat houdt je tegen voor jezelf te beginnen?

yvon
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 26 Nov 2013, 12:58

Ik sprak afgelopen week een bekende die een beetje aan het bijklussen (letterlijk als klusser) was naast zijn opleiding en die daar ondertussen zijn beroep van gemaakt heeft. Via het netwerk dat hij had kwam hij steeds aan nieuwe klussen tot het zo veel tijd ging innemen dat hij er de hele week zo'n beetje mee bezig was. Toen heeft hij de boel maar officieel gemaakt en een website gebouwd en zich ingeschreven bij de kvk, en dat is nu zijn baan.

Is ook een manier om te starten met klussen. Zoek wat betaald kluswerk in je omgeving en begin gewoon. Via mond tot mond reclame kun je dan wellicht aan meer opdrachten komen.

Succes!
Yvon

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vr 10 Jan 2014, 16:55

Hm, nou ik hoop dat het bij mij mee zal vallen. Ik zit nu in het tweede jaar van mijn nieuwe baan en merk dat ik minder gemotiveerd begin te raken. Komt ook door allerlei gedoetjes met mijn baas, en doordat ik mijn zoektocht over hoogbegaafdheid op dit moment interessanter vind dan mijn baan... maar... ik ben nu ook al wel 2 jaar met hetzelfde onderwerp bezig en begin te denken dat ik toe ben aan iets nieuws.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Maryske
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Za 21 Jun 2014, 21:33

O, dit klinkt zo verschrikkelijk bekend!

Ik heb sowieso altijd al problemen gehad met wat voor werk ik wilde doen. Ik wilde gewoon veel te veel (en veel te veel verschillende) dingen. In de praktijk blijkt echter dat zodra ik iets goed onder de knie heb, dan verlies ik mijn interesse... Een master's in sociale geografie. Zalig vak, maar toen ik afgestudeerd was, was ik tevreden over mijn kennis en wilde wat anders gaan doen. Dat werd dus de pabo afmaken waar ik al eerder aan begonnen was. Nou is werken in het onderwijs best leuk (kinderen stellen je steeds voor uitdagingen). Ik kreeg echter alleen maar tijdelijke banen, variërend van vier maanden tot een jaar. Financieel niet zo handig (omdat er meestal ellenlange werkloosheidsperiodes tussen zaten), maar het gaf wel de nodige afwisseling: iedere keer verhuizen, nieuwe school, nieuwe kinderen, nieuwe collega's, soms een heel ander onderwijssysteem.

Nu loop ik echter tegen twee problemen op. Ten eerste wordt de laatste jaren negen van de tien keer gesuggereerd op sollicitatiegesprekken dat ik "commitment problemen" heb. Ik ben er zelfs al twee keer uiteindelijk op afgewezen (dat was ten minste de reden die ze opgaven). Misschien heb ik inderdaad commitment problems, want ik hou van verandering. Maar aan de andere kant is het ook gruwelijk oneerlijk dat me dit verweten wordt, want het is niet *mijn* keus dat ik nooit een vaste baan gehad heb. Als je geen werk hebt, neem je alles aan wat je kunt krijgen; je gaat echt geen nee zeggen omdat het maar tijdelijk werk is. Maar dat betekent wel dat ik zelfs nooit heb kunnen *proberen* om langer op een plek te werken, dus wie weet bevalt me dat wel hartstikke goed. Ik kan me er zeker grote voordelen bij voorstellen - en verandering kun je altijd nog organiseren door binnen die plaats te verhuizen.

Ten tweede wil ik eigenlijk wel weer wat anders. Onderwijs is interessant en gevarieerd, maar er zijn nog zo onnoemelijk veel andere dingen die ik wil doen... Geprobeerd een eigen theaterschool op te zetten in Engeland, maar dat liep op niets uit (was te verwachten zonder enig netwerk of ondernemersvaardigheden...), dus maar weer terug in het onderwijs. Cursus Management in het Toerisme gedaan, maar hoewel reuze interessant en leerzaam, ik merkte algauw dat dat het toch niet was. Mijn beste kansen liggen toch nog altijd in het onderwijs, maar ik zou er toch eigenlijk graag uit willen... De vraag is als wat? Ik kan niet kiezen - er is teveel wat ik wil. En bovendien is de kans groot dat ik na verloop van (niet zoveel) tijd mijn interesse weer verlies...

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zo 10 Aug 2014, 10:58

Wat heerlijk dit! Ik ben al even niet op dit forum geweest en nu is het opnieuw een feestje (van herkenning, o.a.).

Ook ik heb moeite met werk; ik werk graag en ik werk ook wel graag hard, maar het vinden van die baan waar dat ook mág en kan én die op langere termijn interessant blijft is lastig.

Toch realiseer ik me dat het niet zozeer die vervelende buitenwereld is, die moeilijk doet. Ik zal er hier misschien niet populair mee worden, maar ik geloof dat je (ook) als HB'er jezelf wel eens een schop onder je hol moet geven. Want het zijn toch vaak je eigen keuzes die uiteindelijk tot een bepaald CV en minder grote populariteit op de arbeidsmarkt leiden. Ik realiseer me langzamerhand de volgende zaken, voor mijzelf:

- Hoe bijzonder ben je, als niemand echt op je zit te wachten :)
ik kan wel vinden dat ik iets bijzonders te bieden heb, maar meestal zien werkgevers en collega's mijn verbeteringsdrift en mijn snelheid in dingen vooral als lastig. Ben ik wel werkelijk van meerwaarde voor een bedrijf als HB'er, als niemand echt op mijn specifieke bijdrage zit te wachten?

- Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen functioneren
bedrijven en organisaties zijn er niet op ingericht om het voor mij als HB'er interessant te maken. Überhaupt is het leven niet ingericht op mijn specifieke behoeftes (du-ûh). Dus ik zal het zélf moeten doen; zélf aan de slag gaan met mijn verveling of mijn ergernissen. Die ideale baan is er volgens mij gewoon niet, dus wil ik mijn eigen verantwoordelijkheid nemen voor mijn leven en er wat van leren maken. Ik wil niet om me heen blijven wijzen en zeggen dat de (arbeids-) wereld zo onaardig voor mij is. Het is niet altijd de werksituatie of de niet-begripvolle werkomgeving die voor problemen zorgt; misschien heb ik zelf gewoon nog een hele boel te leren. Ik heb zelf de indruk dat ik mijn ego maar eens in moeten slikken en moet leren slimmer te zijn, in plaats van te gaan mopperen op de anderen/het werk/de organisatie.

- We zijn allemaal maar "grassprietjes" :shocked2:
als laatste: ik heb altijd gedacht dat ik iets bijzonders zou bijdragen aan deze wereld in de vorm van een zinvolle loopbaan. Hoezo eigenlijk? Omdat ik over "potentieel" beschik? Ik ben me steeds meer bewust van mijn nietigheid en dat werkt relativerend. Ik kan wel allerlei ambities en verwachtingen hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ik krijg wat ik wil.

Al met al denk ik dus dat ik als HB'er dus niet moet gaan denken dat ik zo bijzonder ben, dat ik overal zonder meer van meerwaarde ben. Wel zou ik (in theorie) over voldoende creativiteit moeten beschikken om er iets van te maken, als het niet mijn ideale baan is, toch?

Nu is het mij nog niet echt gelukt om dit alles in de praktijk te brengen, maar ik heb binnenkort een 2e gesprek voor een baan, dus wie weet ... :)
Never argue with an idiot.
You will have to go down to his level and then he will beat you up by experience
(uit: Coco avant Chanel)

Patrick1984
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Zo 10 Aug 2014, 11:38

Ik zal er hier misschien niet populair mee worden, maar ik geloof dat je (ook) als HB'er jezelf wel eens een schop onder je hol moet geven. Want het zijn toch vaak je eigen keuzes die uiteindelijk tot een bepaald CV en minder grote populariteit op de arbeidsmarkt leiden.

Eindelijk... ik denk al langer na om een keer een dergelijke reply neer te zetten (het stuk dat ik quote doet je post eigenlijk tekort aangezien de argumentatie de spijker op zn kop slaat maar dat zou direct weer zo een lap tekst worden). Ook verfirssend om te zien dat iemand die zelf even in een lastige positie zit baantechnisch gezien deze opmerkingen plaatst! Wens je dan ook veel success met je 2e gesprek ;)
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
- Francis Underwood (House of cards)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zo 10 Aug 2014, 12:00

Patrick1984 schreef:
Finisterre schreef:Ik zal er hier misschien niet populair mee worden, maar ik geloof dat je (ook) als HB'er jezelf wel eens een schop onder je hol moet geven. Want het zijn toch vaak je eigen keuzes die uiteindelijk tot een bepaald CV en minder grote populariteit op de arbeidsmarkt leiden.

Eindelijk... ik denk al langer na om een keer een dergelijke reply neer te zetten (het stuk dat ik quote doet je post eigenlijk tekort aangezien de argumentatie de spijker op zn kop slaat maar dat zou direct weer zo een lap tekst worden). Ook verfirssend om te zien dat iemand die zelf even in een lastige positie zit baantechnisch gezien deze opmerkingen plaatst! Wens je dan ook veel success met je 2e gesprek ;)

Ook ik ben een groot voorstander van de ouderwetse 'schop onder de hol', de eigen verantwoordelijkheid. In welke situatie je ook zit. Met klagen kom je er sowieso niet. Al mag het van mij altijd wel eventjes hoor, op therapeutische basis (eventjes afreageren, of wat langer indien nodig om moed te verzamelen, en dan de schouders eronder). :wink:
Give me a break!

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zo 10 Aug 2014, 16:00

Eens met de schop. Wel met de nuancering dat je je eerst bewust moet zijn van je afwijkingen van de 'standaard', met liefst ook nog enig inzicht en begrip, voor die schop echt effectief is. Mijn perfectionisme heeft me aardig beperkt in mijn werk en leven. Ik kijk daar nu, na gelezen te hebben over HB en de nodige (zelf)analyse, heel anders tegen aan. Voorheen schopte ik mezelf als ik geen perfect werk had afgeleverd. Nu schop ik mezelf als ik loop te miepen over imperfecties die geen afbreuk doen aan mijn prestatie (en op een positieve toon :)) Perfectionisme is een voorbeeld; geldt voor drang naar verbetering, concentratieafwijken etc net zo goed.

Mijn tip: schop jezelf naar inzicht hoe je jezelf de goede kant op schopt!

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Zo 10 Aug 2014, 19:25

Ik ben het niet eens met jezelf schoppen. Volgens mij is al dat gevloek en getier op jezelf hartstikke slecht. Beter is het m.i. om met mildheid naar jezelf en je omgeving te kijken, en wanneer jezelf en die omgeving niet goed bij elkaar passen, een goed genoeg omgeving te zoeken waar je je prettiger bij voelt. En natuurlijk: jezelf ontwikkelen en groeien. Maar niet door jezelf te schoppen en op jezelf te vloeken en te tieren, maar door jezelf toe te spreken zoals een goede leraar een leerling aanspreekt.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zo 10 Aug 2014, 19:52

Oké, nadenkertje voor mij, Nalle... Bij mij werkt het vaak wel, die schop, maar misschien werkt de mildere variant beter, of op z'n minst net zo goed. Ik ga het eens uitproberen. 8) (Vloeken en tieren is het overigens niet hoor, wat ik doe. Hooguit zeg ik inwendig: "Kom op nou, genoeg gelanterfant! Je vindt die zooi toch vervelend? Dan zul je er simpelweg iets aan moeten doen."
Give me a break!

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ma 11 Aug 2014, 16:16

Nalle schreef:Ik ben het niet eens met jezelf schoppen. Volgens mij is al dat gevloek en getier op jezelf hartstikke slecht. Beter is het m.i. om met mildheid naar jezelf en je omgeving te kijken, en wanneer jezelf en die omgeving niet goed bij elkaar passen, een goed genoeg omgeving te zoeken waar je je prettiger bij voelt. En natuurlijk: jezelf ontwikkelen en groeien. Maar niet door jezelf te schoppen en op jezelf te vloeken en te tieren, maar door jezelf toe te spreken zoals een goede leraar een leerling aanspreekt.

Grappig, volgens mij heeft niemand het over vloeken en tieren gehad...? Blijkbaar heeft iedereen zo z'n eigen interpretatie van "jezelf een schop onder je hol geven". Even voor de duidelijkheid: voor mij betekent dat juist niet jezelf afvallen en een depressie aanpraten. Voor mij betekent het vooral dat je je niet direct laat leiden door gevoelens van verveling of miskenning in een lastige situatie, maar juist actief en creatief worden. Niet gaan wijzen naar anderen en klagen (passief), maar zélf aan de slag gaan. M.a.w.: voor mij heeft het te maken met je eigen rol/situatie onder ogen zien en vervolgens jezelf stevig motiveren er iets aan te doen.

Ik ben het wel met Willem eens dat zelfkennis daarbij fundamenteel is. Als je niet weet wáár de dingen mis gaan, is het ook moeilijk om er effectief iets aan te doen. Vervolgens mag je jouw eigen eeeeeh ... bijzonderheden wel als een verklaring zien voor waarom dingen gebeuren, maar mijns inziens nooit als excuus. Dan wordt weer tijd om jezelf een gezonde schop onder je hol te geven :).
Never argue with an idiot.
You will have to go down to his level and then he will beat you up by experience
(uit: Coco avant Chanel)

Terug naar “HB en werk”