Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Opkomen voor je behoeftes als HB

vr 10 jan 2014, 17:04

Ik ben de laatste tijd een paar keer opgekomen voor mijn behoeftes als HB'er (zonder het H-woord in de mond te nemen, natuurlijk). Nu ben ik benieuwd of jullie dat ook wel eens doen, in wat voor situaties, en hoe je het dan aanpakt.

Mijn voorbeelden:

Ten eerste heb ik in mijn functioneringsgesprek in het reflectieverslag heel eerlijk aangegeven waar ik blij van word en energie van krijg, en wat ik saai vind. Mijn manager schrok er geloof ik even van, maar vond het wel goed dat ik het eerlijk had opgeschreven. Ze realiseerde zich dat ik nu al een aantal keer een rotklusje had gekregen en beloofde me dat volgende keer een ander aan de beurt is, voor zover mogelijk.

Een structurele rotklus die ik heb moet ik helaas wel blijven doen. Maar dat is omdat ik er volgens haar wel een hele belangrijke bijdrage aan lever juist door mijn kritische blik. Het is een samenwerkingsklus met een groepje dat nogal ongestructureerd en vergaderziek is. Veel praten, weinig doen, want daar hebben we dan geen tijd meer voor. Mijn baas heeft me aangemoedigd om mijn eigen doelen te stellen (zoals: 'kritische vragen stellen tijdens vergaderingen', 'de planning bewaken' en 'mezelf af en toe afzonderen van het gezelschap zodat ik ook echt aan het werk kan met de inhoudelijke klussen waar ik er eigenlijk voor in zit'). Ik ga mijn best doen er anders tegenaan te kijken en hoop dat het helpt.

Ten tweede was ik tot mijn grote frustratie uitgekozen om de training bij te wonen van een nieuw CRM-systeem. Ik was er ook al bij toen de bijna-klaar versie van dit systeem moest worden getest op bugs, en heb me toen vreselijk zitten vervelen. Drie uur lang gingen ze uitleggen hoe het werkte, terwijl ik het in 5 minuten doorhad... En toen degene die het uitlegde ergens even niet uitkwam, wist ik waar het aan lag, en vonden ze me ineens een soort genie of zo. Terwijl het iets heel simpels was in mijn ogen. En nu mag ik dus bij de training gaan zitten twee uur lang, waarin ze Precies Hetzelfde Nog Een Keer gaan uitleggen. Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag of alsjeblieft iemand anders in mijn plaats mag, omdat ik het systeem de vorige keer zo doorhad en het dus nogal dubbelop is. Ja, de bugs zijn eruitgehaald en er wordt één klein dingetje extra uitgelegd, maar dat heb ik echt zo uitgevogeld... Grmbl. Ik vermoed dat ze me juist hebben uitgekozen omdát ik het zo in de vingers had. Het is namelijk de bedoeling dat degenen die nu getraind worden, het aan de andere medewerkers gaan uitleggen. Maar ook dát zie ik mezelf niet zo makkelijk doen. Hoe leg je iets in stapjes uit als je het zelf in één keer, zonder stapjes, snapte? Ik weet nog niet of deze voor-mezelf-opkom-actie gaat slagen, maar hoop het ontzettend...
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Opkomen voor je behoeftes als HB

wo 05 feb 2014, 10:48

Hi Nalle,

Wat je schrijft is heel herkenbaar voor mij. Ik kan me je frustraties goed voorstellen.
Maar hoe gaat het nu met je? Welke mogelijkheden heb je misschien al ontdekt om toch lekkerder in je vel te zitten, en misschien ook je werkgever van meer waarde te kunnen zijn?

Helaas heb ik geen kant en klare antwoorden. Maar het houdt mij heel erg bezig. En toen ik net met een collega sprak, die ook niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen is geloof ik, herkende ik ook veel van zijn frustraties.
We weten niet goed wat we moeten doen. Aan de ene kant willen we heel graag, en aan de andere kant hebben we het idee dat we bij onze superieuren tegen een soort muur aanlopen (hierarchie?). (klinkt wel verwijtend en vol zelfmedelijden als ik dit zo teruglees)

Verschillende mensen hebben me op een aantal zaken gewezen. Iemand zei dat ik me gewoon heb te verhouden tot de hierarchie (jeuk-jeuk ;)), en dat ik moet stoppen die strijd aan te gaan (dus dan wordt mijn omgeving nooit eentje waar ik me goed in voel?). En een ander wijs persoon wees me op Covey's cirkel van acht, en het focussen op die dingen waar ik wel invloed op heb. Mijn eigen invloedssfeer dus. Wat dat betreft werk ik in een omgeving waar zeer weinig controle is op wat ik uitspook de hele dag, dus kan ik me best permiteren om af en toe te werken aan zaken die ik zelf nuttig èn leuk acht.

Maar het blijft behelpen en knagen. Dan moet ik maar zo flink zijn om als vis naar een andere vijver te gaan waar een geschiktere waterkwaliteit is.

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 05 feb 2014, 11:48

Ik heb een totaal andere ervaring met werk en HB.

Ik heb jarenlang in een omgeving gewerkt waarin ik alle ruimte kreeg om mijn vleugels uit te slaan. Ik heb projecten gedaan en verantwoordelijkheden gedragen die ver uit stegen boven mijn functieomschrijving en wat binnen die context redelijkerwijs van me verwacht mocht worden. Ik vond het fantastisch, heb knetterhard gewerkt en dingen voor elkaar gekregen waar ik nog steeds heel trots op ben.

Daar zit echter ook een keerzijde aan... Ik was begin 30, maakte als een speer carrière en kwam in een veel te hoog tempo terecht in krachtenvelden die ver uit gingen boven waar ik klaar voor was. Geen manager te bekennen natuurlijk, die vond het wel makkelijk dat Eva de kastanjes uit het vuur haalde die hij zelf niet aan kon. Mijn grote behoefte was dus niet meer uitdaging, maar juist een klankbord. Iemand waar ik soms even achter kon gaan staan als het hard knetterde aan de top, die wist hoe het spel gespeeld wordt en hoe je daarin overeind blijft.

Ik heb daar wel om gevraagd natuurlijk. En wat harder gevraagd. En nog wat harder... In mijn ervaring voelen managers zich wel verantwoordelijk om ongemotiveerde medewerkers te motiveren en te pushen om harder te werken, maar zien ze voor zichzelf geen verantwoordelijkheid om gemotiveerde en betrokken medewerkers af te remmen en te begeleiden als het water dieper blijkt te zijn dan goed voor ze is. Ze zien alleen maar dat je geweldig goed bent in wat je doet. Blijkbaar staat dat gelijk aan: Je redt je wel. Ze hebben totaal geen oog voor dat je ook onzeker bent, tegen dingen aan loopt en het soms even niet meer weet. Geen enkel oog ook voor dat er ook een periode van rust moet zijn na het intensieve knallen.

Met andere woorden: Het gaat om balans. Te weinig is niet goed. Te veel ook niet. Goede managers zijn zeldzaam.

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 19 feb 2014, 13:44

Good for you Eva! :laugh:

Als ik eerlijk ben, en de verschillende werkgevers waar ik tot nu voor gewerkt heb met elkaar vergelijk, moet ik ook wel toegeven dat er enorme verschillen zijn.
Nu, achteraf denk ik over mijn eerste werkgever dat het daar nog helemaal zo gek nog niet was. Toch liep ik daar ook te zeuren en te kankeren. :blush:
Toch neem ik voor mezelf verschillen waar. Nu loop ik meer tegen een niet zo geschikte cultuur aan, terwijl ik bij een eerdere werkgever op een gegeven moment meer uitgekeken was qua uitdaging/inhoud. (ben daar trouwens weggegaan ivm met een verhuizing naar mijn liefje in een ander deel van het land, want ze boden me wel degelijk een andere uitdaging aan)

In het kader van een therapie ben ik momenteel ook mijn behoeften aan mijn werk aan het inventariseren.
Is denk ik ook wel handig wanneer ik verkas naar een andere werkgever: nu moet het een keer gaan lukken met mijn plek vinden.
En dus :sarcasm: stuitte ik op een cultuur-model van Quinn en Cameron
http://dnhs.nl/2013/05/12/model-cultuurmodel-van-quinn-en-cameron-familiecultuur-voor-bedrijven/
Nu zie ik voor mezelf ook in dat ik de cultuur bij mijn huidige werkgever niet kan veranderen.
En dat een adhocratie nog het beste voelt ipv een hierarchische structuur met familie-achtige trekken.

Hoe voelen jullie dat?

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 19 feb 2014, 14:49

SeventyEight schreef:Good for you Eva! :laugh:

:shock:

Euhmm nou nee niet bepaald. Teveel ruimte is net zo schadelijk als te weinig ruimte.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 19 feb 2014, 17:34

SeventyEight schreef:Nu zie ik voor mezelf ook in dat ik de cultuur bij mijn huidige werkgever niet kan veranderen.
Zouden we als HBers toch moeten proberen het systeem van binnenuit te veranderen of levert dat zoveel frustratie op en kost dat zoveel energie, dat het misschien beter is om voor jezelf te beginnen? Omdat wij nergens inpassen tenzij we ons zo ver aanpassen dat we onze eigenheid kwijtraken.
SeventyEight schreef:En dat een adhocratie nog het beste voelt ipv een hierarchische structuur met familie-achtige trekken.
Heb je ervaring met een adhocratie? Het klinkt leuk, maar alleen omdat het anti-hiërarchisch lijkt. In een adhocratie zou de leiding veranderen/in andere handen overgaan al naar gelang de omstandigheden en het groeps-/organisatiedoel. Soms heb je een ondernemer als leider nodig, vaak echter meer een manager die de tent draaiende houdt. Veel werk kun je ook in je eentje doen, maar sommige klussen vragen om een wat formelere organisatiestructuur. Dat ik in een sterk hiërarchische organisatie niet tot mijn recht kom, weet ik inmiddels. De vraag is echter in wat voor organisatie dan wel?
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

wo 19 feb 2014, 20:20

In een min of meer zelfsturende organisatie voel ik me nog het best op zijn plek. Herkennen meerderen van jullie dit? Dan bedoel ik een team waar je onder begeleiding kunt werken van senioren die vakinhoudelijk sterk en ervaren zijn en waar het management vanaf de zijlijn een beetje meekijkt. Het gevoel van 'zwemmen' ervaar ik dan minder, want er is een klankbord van mensen die mij de ruime kaders kunnen aangeven, maar er is toch genoeg ruimte om het werk op mijn eigen manier vorm te geven en om mijn eigen visie te kunnen geven. Dat werkt heel prettig en zo gaat het gelukkig op mijn huidige werkplek. Hiervoor zat ik op een plaats waar de kaders zo strak werden aangegeven dat ik bijna in de gordijnen klom. Hoewel mijn toenmalige teamleider me wel begreep kon ik toch nauwelijks mij ei kwijt. Het was ook de aard van het werk en in crisistijd hebben we niet altijd evenveel keuze. Maar toch... blij dat dat nu niet meer hoeft :)
Maak van je drijfveer een vikingschip

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 20 feb 2014, 08:43

Eva schreef:
SeventyEight schreef:Good for you Eva! :laugh:

:shock:

Euhmm nou nee niet bepaald. Teveel ruimte is net zo schadelijk als te weinig ruimte.

Excuus Eva :blush: sorry dat ik zo voorbij ging aan je verhaal - je boodschap is duidelijk en ik kan het me helemaal voorstellen dat teveel ruimte ook schadelijk kan zijn. Dat moet een moeilijke tijd geweest zijn?

Thom schreef:Heb je ervaring met een adhocratie?

Nou of het helemaal een adhocratie was dat weet ik niet. Ik denk dat iedere organisatie weer een specifieke mengeling is van de 4 cultuurvormen. Het is maar een indeling hè?
Het gaat me meer om de kenmerken:
+ creatieve werkomgeving / creativiteit stimuleren
+ leiders zijn innovators
+ experimenteren (al ben ik zelf meer een theoreet dan een doener) en innoveren
+ individualistisch
+ mensen aanzetten tot vernieuwing
+ altijd zoeken naar alternatieven en nieuwe ideeen
+ management stuurt en communiceert vanuit duidelijke toekomstvisie
+ uitdagen medewerkers
+ focus houden op verbeterprocessen
+ managementstijl: de strateeg/de netwerker
Wat dat betreft zie ik bijvoorbeeld in een marktcultuur ook wel het voordeel van een bepaald soort doelgerichtheid wat ik prettig vind.
Of vind ik loyaliteit in een familiecultuur een belangrijke waarde.

En ja, achteraf bezien, heb ik ervaring met een organisatie die meer aan deze kenmerken voldeed. Alleen verloor ik daar na 3, 4 jaar de inhoudelijke interesse: het werd hetzelfde trucje voor de zoveelste keer, en dat had ik wel gezien. Ik moet wel bekennen dat mijn toenmalig manager en personeelsman wel druk met me bezig waren, en ik ook nieuwe uitdagingen kreeg. In mijn huidige werk heb ik wel de kans gekregen aan mijn ontwikkeling te werken, en ook mijn teamleider heeft ondersteuning gekregen om beter met mij te werken, maar ik zie/ervaar geen resultaat. Hierin speelt mijn persoonlijke begrenzing van een minder inlevingsvermogen e.d. (zie voorval hierboven met Eva :blush: ) ook een grote rol. Als bijvoorbeeld beinvloeden/communiceren niet je grootste gaven zijn, sta je sowieso al 2-0 achter in een hierarchische cultuur waarin het vooral om het betere elleboogwerk gaat. (ja dat is een oordeel)

Kan me wel vinden in Isah's opmerking over een zelfsturende organisatie.

Voor mezelf zie ik het als een valkuil, maar misschien is het iets wat breder HB gerelateerd is, maar bij mij moet alles perfect zijn. Ook de organisatie en haar kenmerken moet helemaal kloppen, maar dat bestaat natuurlijk nooit.
Zijn er meer mensen diehet zo ervaren? En hoe ga je hier mee om? En hoe herken je een cultuur tijdens een sollicitatie?

Kalliope
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

do 20 feb 2014, 10:39

Eva, mag ik vragen hoe jij dit krachtenveld heb leren beheersen? Ik loop nu hetzij op een wat andere manier hier tegenaan. Ik kan mijn werk inhoudelijk goed aan en word daar ook om geprezen, maar het "politieke" aspect beheers ik nog onvoldoende eigenlijk.

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

do 20 feb 2014, 14:05

Kalliope schreef:Eva, mag ik vragen hoe jij dit krachtenveld heb leren beheersen? Ik loop nu hetzij op een wat andere manier hier tegenaan. Ik kan mijn werk inhoudelijk goed aan en word daar ook om geprezen, maar het "politieke" aspect beheers ik nog onvoldoende eigenlijk.

Mijn voornaamste leerpunt is dat ik opereren in dat soort krachtenvelden niet moet combineren met een grote workload op inhoudelijk vlak. Vanuit de ontspanning kan ik dat soort krachtenvelden prima aan, dan gaat het met een lach en zelfvertrouwen. Als ik tegelijkertijd ook druk en stress voel vanuit teveel verantwoordelijkheid dan gaat het niet goed.

Vanuit de ontspanning kan ik het zien als een spel en dat spelen met een kwinkslag. Dan krijg ik iedereen mee. Doe ik het vanuit druk/stress, dan wordt het een strijd.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

do 20 feb 2014, 15:22

SeventyEight schreef:...En hoe herken je een cultuur tijdens een sollicitatie?
In het algemeen door naar je gevoel te luisteren. Als je tijdens een sollicitatiegesprek je enthousiasme voor de 'functie', je (onderbewuste) gevoel over de gesprekspartner en de organisatie laat overschreeuwen, krijg je misschien wel de baan, maar pas je niet bij het bedrijf of het bedrijf niet bij jou.

Uiteraard kun je al veel van een bedrijf te weten komen, door er op Internet naar te zoeken. Beoordelingen door/klachten van klanten via onder andere Twitter of Facebook, de website van het bedrijf (alhoewel je daar vaak tussen de regels/officiële propaganda door moet lezen) en bijvoorbeeld hoe het bedrijf in het nieuws komt.

Ook zou je een vrijblijvend (netwerk)gesprek aan kunnen gaan met een werknemer van het bedrijf in een soortgelijke functie. Vragen over de (werk)cultuur van het bedrijf kun je daar zeker in kwijt. Vaak moet je het dan wel vertalen of concreet maken, omdat de meeste mensen niet in cultuurtermen denken/communiceren. Moeilijker wordt het als de meeste medewerkers op project bij de klant zitten. De thuisbasis van een bedrijf zegt dan soms niet zo veel over de (wisselende) omgeving waar je in terecht komt.

Een organisatiecultuur uit zich vaak in kleine dingen, die je op kunnen vallen als je daar opmerkzaam voor bent. Bijvoorbeeld als de directeur een eigen parkeerplaats heeft, die niet bezet is als je aankomt, terwijl de rest wel vol staat. Ik heb dat ooit bij Philips in België als klant gehad, dat we verzocht werden om onze auto ergens anders (op het gras/in de modder) neer te zetten. En dat geeft geen goed gevoel. Ik kan je nog meer voorbeelden geven, waar dingen als "innovatie", "klantvriendelijkheid" en "welzijn voor de medewerker" alleen met de mond werden beleden, terwijl de daden daar in tegenspraak mee waren. Dus wel woorden, maar geen daden.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 21 feb 2014, 11:34

Eva schreef:Vanuit de ontspanning kan ik het zien als een spel en dat spelen met een kwinkslag. Dan krijg ik iedereen mee. Doe ik het vanuit druk/stress, dan wordt het een strijd

Volgens mij zou hierin weleens de kneep kunnen zitten. Goede tip, en begin dit mechanisme (sindskort) een beetje te herkennen. Als ik vanuit mijn obsessies controle/goedkeuring krijgen/beren op de weg zien/gebrek zelfvertrouwen, invloed probeer uit te oefenen, dan wordt het niks. Als ik die dingen los laat is er meer ontspanning en lukt het soms wel. Hoe paradoxaal ook eigenlijk?

Thom schreef:
SeventyEight schreef:...En hoe herken je een cultuur tijdens een sollicitatie?
In het algemeen door naar je gevoel te luisteren. Als je ...
...
Een organisatiecultuur uit zich vaak in kleine dingen, die je op kunnen vallen als je daar opmerkzaam voor bent. Bijvoorbeeld als de directeur een eigen parkeerplaats heeft, die niet bezet is als je aankomt, terwijl de rest wel vol staat. Ik heb dat ooit bij Philips in België als klant gehad, dat we verzocht werden om onze auto ergens anders (op het gras/in de modder) neer te zetten. En dat geeft geen goed gevoel. Ik kan je nog meer voorbeelden geven, waar dingen als "innovatie", "klantvriendelijkheid" en "welzijn voor de medewerker" alleen met de mond werden beleden, terwijl de daden daar in tegenspraak mee waren. Dus wel woorden, maar geen daden.

Goede tips Thom! Thanks. Het is herkenbaar wat je schrijft. Mijn huidige functie klopte op papier, en ik heb niet echt op mijn gevoel gelet tijdens de sollicitatie (al was die goed omdat het inhoudelijk klopte). Vooral je laatste alinea is helaas na een aantal jaar hier erg herkenbaar geworden. Mooie verhalen op de website over innovatie en speeches over eigen verantwoordelijkheid: de praktijk blijkt weerbarstiger. Dus ik kan mijn solliciatieskills weer een stuk aanscherpen :) Het lijkt me nog steeds heel erg moeilijk om te beoordelen wat de cultuur van een bedrijf is, door alleen 2 of 3 gesprekken.

Tomi87
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: Website

vr 21 feb 2014, 14:41

Als ik dit zo allemaal lees, heb ik wel het gevoel dat ik juist voor dit soort complicaties wegloop door freelancer te zijn. Dat zorgt misschien soms ook voor minder uitdaging. Wat ik wil zeggen is: het tegenovergestelde kan ook het geval zijn, en ook hierbij geldt: je moet voor jezelf opkomen voor je eigen behoeftes, ook (of juist) als niemand anders daar om lijkt te geven. De laatste tijd zit ik weer iets meer richting met andere mensen dingen doen en dat helpt wel en het is leuk, dus het is ook belonend om toch naar je eigen behoeftes te kijken en er voor zorgen dat die vervuld worden.

Wel grappig over die bedrijf- en werkculturen. Ik had afgelopen vrijdag een gesprek (over een eventuele werkervaringsplek) bij een bedrijf die mij via het internet en via hun eigen beschrijvingen heel erg aansprak. Ze waren breed georiënteerd, hadden allerlei klanten, stonden open voor nieuwe ideeën en chemie tussen alle collega's e.d en dat allemaal in mijn werkrichting. Ideaal toch?
Na het gesprek bleek dat ze keihard werkten ('s avonds, in het weekend of zelfs 's nachts), dus de druk stond hoog. Dat ze eigenlijk voornamelijk voor commerciële klanten bezig waren (en dus helemaal niet breed), en dat ze eigenlijk hiërarchisch waren. De baas en onderbaas beslisten over de concepten van de nieuwe projecten en de rest daaronder was voornamelijk uitvoerende kracht.
Nou zal dat in de praktijk misschien ietsje meevallen, maar dit stond dus voor mij dus nogal in contrast met hun 'uitstraling' naar de wereld toe.
Praten over die dingen is heel belangrijk! Ik kan me voorstellen als je van te voren een niet heel duidelijk gesprek hebt en achteraf blijkt dat je functie niet (precies) was wat je wou of wat je er van dacht, dat vervelend is. Want dan ben je er al aan begonnen. De andere kant is: het ook best wel meevallen, maar dat ligt ook aan je persoonlijkheid denk ik.
wondering, admiring, creating - illustraties/art - grafisch ontwerp - blog

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 30 jul 2014, 13:29

Ik weet niet helemaal of dit in dit topic past, maar goed...
Ik vond van mezelf dat ik al een poosje goed op kwam voor mezelf op mijn werk. Ik kom uit voor mijn ambities en een aantal collega's onderschrijven dat ik meer kan dan de functie die ik nu doe. Met name dat laatste vind ik erg fijn, want dat geeft me zelfvertrouwen en het idee dat die paar collega's in elk geval begrijpen dat ik me verveel.
Maar ik schrok zonet van mijzelf. Ik had weer eens een vastlopende computer op het werk (vanwege de traagheid van het netwerk), dus ik zei grappend tegen een van die collega's 'Ik ben gewoon te snel voor die computer'. Waarop hij vroeg 'Alleen voor computers?' en ik direct antwoordde 'Nee, ook voor mensen'.
Oeps. Had ik mijzelf toch bijna verraden. :stumm:
Niets was minder waar: hij vatte het op alsof ik goed kon hardlopen (wat verre van de waarheid is), dus nu voel ik me ineens toch niet meer zo begrepen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

ik28
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 01 aug 2014, 15:54

Ik ben met mijn laatste werkgever heel erg eerlijk geweest over mijn 'problemen' en gaf duidelijk aan waar ik behoefte aan had.
Helaas heeft hij daar weinig van begrepen en ging zelf redeneren over wat er met mij aan de hand was.... tot aan persoonlijke thuissituatie aan toe, terwijl hij me net 3 maanden 'kende' (dacht te kennen) Daar hield dus mijn baan mee op... alweer.. En daarmee ook het besluit om mensen uit te leggen wat HB is. Mijn ervaringen hiermee zijn niet positief.
Ik en een baan gaan niet samen. Ik heb het lang geprobeerd, maar telkens vallen de functies weer tegen in de zin van dat ik er meer van had verwacht. Ik zie hoe zaken beter kunnen, maar daar wordt niet naar geluisterd, en daarnaast kan ik een baan niet volhouden op basis van sociaal contact met collega's, dus dat valt ook al af.
Ik heb nu een bijbaantje gevonden in de horeca, prima om te doen en daarnaast weer bezig met het opzetten van een bedrijf. Voor mij is dat het enige waar ik me helemaal in thuis voel.

Terug naar “HB en werk”