rewind
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wie weet de angel uit mijn gedrag te halen?

Vr 07 Nov 2014, 21:49

Op dit moment heb ik werk dat me in veel opzichten goed bevalt. Toch droom ik wel eens van werk in een andere richting (kan ik zonder opleiding wel geleidelijk doen). Het gekke is dat ik redelijk concreet wat ik zou kunnen doen om dat te proberen te bereiken. Ik weet zelfs ook dat ik een prachtige planning met kleine doelen ervoor moet en kan maken (en die zit ook al in mij hoofd). Dat zou prima in kleine stappen kunnen en dan kan ik uiteindelijk de haalbaarheid overzien.

Toch....doe ik het niet. Nu kan ik wel smoesjes bedenken. Ik ben razenddruk met andere dingen, maar ik ben ook heel veel tijd kwijt met "zinloos ontspannen" .Dus als ik echt gewild had, was het wel gebeurd.

Waarom is dit een probleem? Mensen zullen zeggen: je hebt de noodzaak niet, dus je komt niet in beweging. Er is geen prikkel. Dat is ook zo, maar het vervelende is bij werk zoeken dat als de prikkel er wel is, ik in een mindere positie ben (zo voelt het). Als ik bv. ontslagen zou worden, weet ik hoe ik daar op zou reageren. Dan komt er zo'n druk op te staan dat het zeker niet meer lukt (ja daar heb ik ervaring mee, dat heeft me een diepe depressie gebracht). Dus het moet eigenlijk nu! Nu ben ik happy, weet mijn sterke kanten en mijn zwakke kanten, weet mijn meerwaarde, kan goed relativeren etc.

Alles zou ik niet van de ene op de andere dag veranderen. Maar heel geleidelijk, dus die onzekerheid kan het ook niet zijn.

Wat kan ik doen om dit toch aan te pakken? Natuurlijk kan ik tegen mezelf zeggen, stop met zeuren en ga het doen wat je al zo lang wil. Maar toch? Iemand een idee hoe ik me wel in de modus krijg om in beweging te komen? Dat is het. Ik weet precies wat ik moet en wil, maar ik zit liever stil. Ik heb blijkbaar een andere prikkel nodig om me in beweging te krijgen. Die prikkel kan ik zelf niet vinden.

Is er iemand die dit herkent en die dit heeft overwonnen?

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Wie weet de angel uit mijn gedrag te halen?

Za 08 Nov 2014, 01:08

Ik herken het. Je geeft het antwoord zelf al. Uiteindelijk moet je jezelf dwingen om dingen leen voor een op te pakken. Als je eenmaal bezig bent, zul je zien dat je meters kunt en wil maken.
Althans zo werkt het bij mij. Toch zit er in mijn geval ook een beetje onzekerheid bij. Als ik nog niet zeker ben over de aanpak van een bepaald deel van het project, neig ik ernaar om het geheel aan de wilgen te hangen. Juist dan is het goed om te pushen, opdat je zult zien dat er vanzelf een oplossing komt.

Je bent in je verhaal nogal abstract mbt het werk, dus kan niet bepalen of bovenstaande geheel van toepassing is.
~ veranderlijk als de wind ~

rewind
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 10:23

Ik weet dat ik mezelf moet pushen, maar het lukt niet. Dus er moet iets zijn waardoor ik het niet ga doen. Ik heb zelf ook al na lopen denken. Misschien voelt het nu wel fijner om deze optie achter de hand te hebben, al zo goed en zo ver uitgedacht. Als ik de optie echt ga uitwerken en het wordt niets, ja wat dan?
Zou het toch een stukje angst voor de realiteit zijn? Maar goed, er staat niet echt druk op zeg ik, maar zou ik misschien toch druk op leggen? En houdt dat me dan tegen? (als het niet lukt, .... en als het niet werkt...., uitgaan van het negatieve?
Misschien ook wel een stukje angst (ik heb geen vast contract) dat als ik dit probeer en het wordt niets dat ik dan zeker niets meer heb om aan te pakken? Stom natuurlijk, want dat is ook wel wat ik nu zou willen weten.

Ik ken dat terughoudende normaal niet zo van mezelf. Meestal probeer ik wel dingen, maar sinds de moeite met het vinden van een baan een paar jaar geleden ben ik daarin kwetsbaar geworden. Maar ik heb juist ook ingezien dat ik er nu iets mee moet doen. Vanuit een comfortabele positie vind ik het gemakkelijker om dit soort dingen te starten.

Ik denk dat ik deze week de eerste afspraak toch maar moet inplannen. Dan maak ik de afspraak dat ik voor de kerst de eerste stap heb gezet. (dat is een oriënterende stap en vandaar moet ik verder zien). De afspraak valt te maken, moet alleen nog wel precies nadenken over mijn opstelling dan. Maar dat gaat me wel lukken. (hoe pak ik het in het moment aan? Hoe kom ik dus waar ik wil? (of in elk geval, hoe onderzoek ik die optie zodat ik mezelf ook de meeste kans geef?)

Veel concreter wil het liever niet maken, je weet nooit he :wink: .

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 11:40

Merk je het alleen hierin of op meerdere vlakken dat je moeite hebt jezelf in beweging te krijgen?

Wat je zou kunnen doen is om af te spreken dat je wekelijks op een vast moment een half uur je hiermee bezig houdt. Een half uur is immers te overzien. Het gaat er dan niet om wat je bereikt, maar dat je er die tijd mee bezig bent. Afhankelijk van hoe je weekplanning eruit ziet, kun je misschien ook twee of drie van die momenten inplannen. Houd het in ieder geval klein.

GurbieV
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 12:25

Wat ook helpt, is anderen vertellen wat je van plan bent. Stel een begindatum vast, en schreeuw van de daken wat je van plan bent. Wat ook helpt is bijvoorbeeld alvast geld uitgeven. Als je die cursus (bijvoorbeeld) eenmaal besteldt hebt, dan is het makkelijker je aan de planning uit het bericht hierboven te houden. Een stappenplan is goed, maar zet er ook een begindatum bij.

Ook kun je je afvragen hoe graag je dit wilt. Uit mijn ervaring is het ook wel eens goed om suffe ontspannen momenten te hebben. Je kunt wel alles vol willen plannen, maar is gewoon ff een goed boek lezen, niet goed genoeg? Niet alle problemen die misschien ooit komen moeten vantevoren opgelost worden. En is jouw stappenplan echt de beste manier naar de oplossing.

Wellicht zit hierin de echte oorzaak van je demotivatie.

Succes!

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 12:56

Ik heb al jaren het plan voor een eigen bedrijf. Ik weet precies wat ik wil, heb al een businessplan klaar liggen. Maar na drie jaar ben ik nog geen stap verder. Inmiddels weet ik dat faalangst meespeelt. Ik dacht eerst van niet, want wat kan er nou echt mis gaan en is dat wel zo erg?
Maar ik ben niet bang voor praktische dingen, maar om die stap te zetten. Om het formeel te maken. En dat mensen mij niet aardig vinden.
Inmiddels ben ik zo ver om echt actie te gaan ondernemen. Dat heeft te maken met het feit dat ik momenteel echt niet blij wordt van mijn werk. Dus de noodzaak is er nu ineens wel. Ik zoek voor daarbij nog wel een andere baan, maar dat hoeft geen vast contract te zijn. Ik ga namelijk niet gelukkig worden van de zekerheid die ik nu heb. Ik heb uitdagingen nodig. En daar hoort faalangst gewoon een beetje bij. Daar moet ik mee om leren gaan.

Waar ga jij gelukkig van worden?
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 13:49

Zoals sawi al aangeeft. Het is veel moeilijker om uit die noodzaak, als je energieniveau al zo laag is, te starten dan nu je vol goede moed bent. Een beetje twijfel en spanning is niet zo erg, leidt enkel tot meer leermomenten.
~ veranderlijk als de wind ~

rewind
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 14:17

@GurbieV Daarom post ik ook hier. Dan is het er toch uit! Dat ik het nog niet openlijk tegen anderen wil en durf te vertellen is idd een soort van faalangst. Dan ga ik druk lopen doen en dan mislukt het. Dan moet ik anderen gaan vertellen dat ik mislukt ben (zo denk ik dan, ik weet dat het anders is: het lukte niet, meer is het niet)

Fijn dat sommigen het wel herkennen.

Ja en ik denk dat dit wel de weg en het stappenplan is om aan te pakken. Of dit de weg is die me gelukkig maakt, ja dat blijft altijd een gok. Of het me naar de oplossing brengt? Dat maakt me ook niet zoveel uit. Ik wil het eigenlijk heel graag op deze manier doen. Ik zou heel trots om mezelf zijn als ik dit probeerde. En juist dat legt me dus lam denk ik. Dat ik bang ben dat ik mezelf teleurstel.

Oooooeee zwak punt, dat is het: wanneer kan ik trots op mezelf zijn? Oppervlakkig ben ik dat regelmatig. En soms vind ik echt dat ik iets goed gedaan heb (maar heel vaak vind ik het dan de gewoonste zaak van de wereld en had ik het niet anders van mezelf verwacht.... is dat ook herkenbaar?) Dat er verschil zit tussen trots en trots?

@ Esther , nee ik herken het niet echt in andere situaties. Maar misschien legt het me juist lam als ik dingen te graag wil. Dan overvraag ik mezelf/faalangst/perfectionisme... (dat heb ik op een heel rare manier: ik kan prima tegen druk, ik kan prima presteren volgens normen van anderen, maar vooral mijn eigen normen en eisen zitten me dwars). Ik ben erg veeleisend naar mezelf en naar iedereen (maar dat hanteer ik anders: ik kan reeel zijn over anderen). Ik moet van alles aankunnen en dat kan ik ook. Dat heb ik ook nodig voor de uitdaging in mijn leven. Ik kan ook wel falen van mezelf, maar liever op minor points en het kost me tijd om dat te verwerken.

Wel fijn om even de boel te analyseren! Dank voor de reacties!

rewind
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 14:28

Sawi schreef:Ik heb al jaren het plan voor een eigen bedrijf. Ik weet precies wat ik wil, heb al een businessplan klaar liggen. Maar na drie jaar ben ik nog geen stap verder. Inmiddels weet ik dat faalangst meespeelt. Ik dacht eerst van niet, want wat kan er nou echt mis gaan en is dat wel zo erg?
Maar ik ben niet bang voor praktische dingen, maar om die stap te zetten. Om het formeel te maken. En dat mensen mij niet aardig vinden. Waar ga jij gelukkig van worden?

Drie jaar is ook nog niet zo lang.... :wink: De droom werkelijkheid laten worden. Een droom is heel mooi als droom. Maar moet je daar echt iets mee? Als je droom kapot laat gaan kun je net meer dromen. Dat is het bij mij.

Maar ook precies wat jij zegt: de stap zetten. Mensen hoeven me niet aardig te vinden, daar heb ik gelukkig geen last van. Succes! Hoop voor je dat je er heel gelukkig van gaat worden!

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 16:46

Die droom van mij is niet zozeer een (onhaalbare) droom, meer het volledig omgooien van mijn levensstijl. En dat wil ik graag, want mijn huidige leven past niet bij mijn overtuigingen. Dat mijn droom in de werkelijkheid af en toe gaat tegenvallen, snap ik wel en accepteer ik ook. Daar ben ik niet bang voor. Waar ik bang voor ben is dat de mensen die belangrijk voor me zijn mijn levensstijl en keuzes afkeuren. Of dat ik faal ten opzichte van mijn eigen verwachtingen. Of deze dingen terecht zijn vind ik dus moeilijk te beoordelen. Waarschijnlijk valt het wel mee.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

rewind
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 16:52

Het droomverhaal was meer een eigen hersenspinsel. Maar goed, ik ga voor de kerst de eerste stap doen. Dan kan ik voor mezelf evalueren. Wil ik ermee door? Zijn er idd kansen? Zo niet, dan moet ik weer andere opties exploreren. Maar goed ook bij duurt het al heel lang. Ik wil al heel lang deze stap zetten.

Nu moet ik zeggen dat mijn werk nu prima bij mijn opvattingen past. Mijn levensstijl iets minder. Ik zou heel veel dingen buiten het werk graag anders willen. Dat is nu nog niet zo heel erg uitgewerkt. Sommige onderdelen een beetje. Maar dat vind ik ook prima. Alles op zijn tijd.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 17:57

rewind schreef:Op dit moment heb ik werk dat me in veel opzichten goed bevalt. Toch droom ik wel eens van werk in een andere richting (kan ik zonder opleiding wel geleidelijk doen). Het gekke is dat ik redelijk concreet wat ik zou kunnen doen om dat te proberen te bereiken. Ik weet zelfs ook dat ik een prachtige planning met kleine doelen ervoor moet en kan maken (en die zit ook al in mij hoofd). Dat zou prima in kleine stappen kunnen en dan kan ik uiteindelijk de haalbaarheid overzien.

Toch....doe ik het niet. Nu kan ik wel smoesjes bedenken. Ik ben razenddruk met andere dingen, maar ik ben ook heel veel tijd kwijt met "zinloos ontspannen" .Dus als ik echt gewild had, was het wel gebeurd.

Dikke kans dat je hoe dan al aan het veranderen bént van richting rewind. Hoe sta je er nu voor in vergelijking met - pak 'm beet 5 - jaar geleden bv.?

Wat kan ik doen om dit toch aan te pakken? Natuurlijk kan ik tegen mezelf zeggen, stop met zeuren en ga het doen wat je al zo lang wil. Maar toch? Iemand een idee hoe ik me wel in de modus krijg om in beweging te komen? Dat is het. Ik weet precies wat ik moet en wil, maar ik zit liever stil. Ik heb blijkbaar een andere prikkel nodig om me in beweging te krijgen. Die prikkel kan ik zelf niet vinden.

Tegen jezelf zeggen dat je moet stoppen met zeuren zal je niet zoveel brengen lijkt me. Wel jezelf er toe aanzetten om een tijdstip (op korte termijn, binnen 1 week) te prikken waarop je plant om de tijd te nemen om je te focussen op wat je wilt (neem bv. een uurtje, te lang is ook niet handig, dan wordt het zo 'eindeloos') en daaruit wat kernwoorden/-activiteiten te filteren. Je kan er wat krabbels van maken en ergens in een mapje opbergen, maar dat hoeft nog niet eens denk ik. Je kan dit moment gestructureerd aanpakken (bv. beginnen bij waar je over 30 jaar wilt staan, dan bedenken waar je dan over 15 'moet' zijn, zo telkens de tijd min of meer halveren tot je bij ak. week uitgekomen bent zeg maar) of ongestructureerd en beginnen met: "wat kan ik vandaag en morgen doen om bij te dragen aan de richting waar ik mij in wil bewegen?"

Is er iemand die dit herkent en die dit heeft overwonnen?

Herkennen zeker, overwinnen nee. M.i. is het ook niet iets om te overwinnen, wat je vandaag bedenkt zal over een jaar weer anders zijn. Wel vergelijkbaar ws., maar toch heel anders.

Sawi schreef:Die droom van mij is niet zozeer een (onhaalbare) droom, meer het volledig omgooien van mijn levensstijl. En dat wil ik graag, want mijn huidige leven past niet bij mijn overtuigingen. Dat mijn droom in de werkelijkheid af en toe gaat tegenvallen, snap ik wel en accepteer ik ook. Daar ben ik niet bang voor. Waar ik bang voor ben is dat de mensen die belangrijk voor me zijn mijn levensstijl en keuzes afkeuren. Of dat ik faal ten opzichte van mijn eigen verwachtingen. Of deze dingen terecht zijn vind ik dus moeilijk te beoordelen. Waarschijnlijk valt het wel mee.

Uiteindelijk begint alles bij de eerste stap. Hoe anderen daar op reageren en wat dat met je doet, heb je nooit helemaal in de hand, wel een beetje (daar kun je jezelf mee voorbereiden of mee ‘wapenen’ om je minder van je stuk te laten zijn als de reacties – van zowel je omgeving als van jezelf – je tegenvallen). Ik denk ook dat het een kwestie is van ‘trainen’. Na een tijdlang hetzelfde te hebben gedaan en niet/minder (bewust) bezig te zijn met geweest met verandering, ben je ook niet meer zo gewend aan het balanceren (uit balans, in balans, zoals de meeste mensen dat ook in hun kindertijd en puberteit min of meer ‘vanzelf’ doen). Eenmaal weer bewuster bezig met het richten van jezelf op wat je anders wilt en waar je je op wilt richten, gaat je omgeving er stukje bij beetje ook aan wennen dat jij in beweging bent. En jijzelf ook. Tenminste, zo ervaar ik het.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 18:36

Ik herken er wel iets van, het blijven hangen in de zone van comfort, maar in mijn geval bepaalt een gebrek aan ambitie die koers hoewel ik afgezien daarvan ideeen en drive genoeg heb.

Vuurvliegje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Za 08 Nov 2014, 22:37

Sawi schreef:Ik heb al jaren het plan voor een eigen bedrijf. Ik weet precies wat ik wil, heb al een businessplan klaar liggen. Maar na drie jaar ben ik nog geen stap verder. Inmiddels weet ik dat faalangst meespeelt.

De angst om succesvoller te worden dan dat je eigenlijk wilt zijn, herkend iemand dit?
Zelf merk ik dat toen mijn eigen zaak goed ging lopen ik daar ook moeite mee had want het schept verplichtingen.
Bovendien heeft een eigen zaak ook als nadeel dat er nauwelijks meer een scheidingslijn is tussen werk en privé.
Anderen kennen is intelligentie
jezelf kennen is pure wijsheid
Anderen beheersen is kracht
Jezelf beheersen is pure macht

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Za 08 Nov 2014, 23:17

@vuurvliegje Dat is een bekend fenomeen onder de noemer 'succesangst'
Ook hier speelt intelligentie een grote rol, net als bij faalangst.

Een belangrijk aspect van intelligentie is het aantal stappen dat je vooruit kunt denken. Hoe intelligenter, hoe meer stappen je vooruit kunt denken.
Wat we vaak als gevolg zien is dat iemand dan een stip op de horizon ziet (1 van de vele scenario's) die ongewenst is. Vaak leidt dat toe niets doen (of zelfs saboteren) in het hier-en-nu.

Wanneer die stip op de horizon een faal-situatie is, noemen we dit faalangst.
Wanneer die stip op de horizon een succes-situatie is waarbij je eigenlijk niet met de consequenties ervan wilt leven (vaak: dan wordt het te groot en voelt het onbeheersbaar) dan is het succesangst.

In mijn coachpraktijk kom ik dit veel tegen bij hoogbegaafden. Ook hele 'succesvolle' hoogbegaafden.

Zoveel stappen vooruit kunnen denken is een groot voordeel, het zorgt ervoor dat wij vaak goed op de toekomst voorbereid zijn, maar bovengenoemde situaties ervaren velen als echte nadelen ervan. Hier kunnen we Johan Cruijff van stal halen .....

Afbeelding

Cassanne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zo 09 Nov 2014, 13:32

Zeer herkenbaar, dat wel weten wat je moet doen, ook redelijk wat je wil, maar dan toch niets doen... Het is de ene dag faal-angst, de andere dag succes-angst bij mij. Afhankelijk van hoe ik in m'n vel zit. Ik heb nu wel een knoop doorgehakt en een stap gezet, hoewel een voorzichtige, misschien toch weer gemakzucht of angst? Ben ik nog niet uit, maar verandering komt er hier zeker, dus ik wacht nog even af wat dat brengt :D
I never finish anyth

Vuurvliegje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zo 09 Nov 2014, 14:51

Rianne schreef:
Een belangrijk aspect van intelligentie is het aantal stappen dat je vooruit kunt denken. Hoe intelligenter, hoe meer stappen je vooruit kunt denken.
Wanneer die stip op de horizon een succes-situatie is waarbij je eigenlijk niet met de consequenties ervan wilt leven (vaak: dan wordt het te groot en voelt het onbeheersbaar) dan is het succesangst. In mijn coachpraktijk kom ik dit veel tegen bij hoogbegaafden. Ook hele 'succesvolle' hoogbegaafden.

Het vooruitdenken heeft m.i. vooral voordelen zeker ook omdat ik in mijn vakgebied dan al snel in de gaten heb welke "gaten" er zijn in het begeleiden/ coachen en welke nieuwe trends al dan niet een kans van slagen hebben. Waar ik op doel is dat je succes eigenlijk zo relatief is en dat het hebben van succes altijd gepaard gaat met bijkomstigheden waar je niet op zat te wachten. Bovendien betekend succes hebben ook veel werk en hoewel ik niet vies van ben van werken, wil ik toch ook graag meer uit het leven halen dan alleen succesvol zijn en geld verdienen. Het is eigenlijk een luxeprobleem als ik eerlijk ben. Ik kan van alles, wil van alles, doe van alles en als het dan goed loopt dan ben ik er ook weer snel op uitgekeken. Zo van tja dat kan ik dus ook al. Erg blase eigenlijk.
Ik heb dus niet het probleem dat het succes onbeheersbaar wordt want daar ben ik zelf bij (zodra er te veel op mijn bord komt dan schuif ik zonder moeite van alles van me af maar als er dan niets meer komt dan wordt ik weer onrustig [:))] ) Verder merk ik dat het hebben van succes toch niet die voldoening geeft waarvan ik had gedacht dat het succes hebben mee gepaard zou gaan. Ik vind goed zijn in iets al snel heel logisch, ik heb ook vaak de indruk dat mensen hun vaardigheden erg opblazen terwijl het eigenlijk niet zo veel voorstelt. Ik heb de ervaring dat als ik mijzelf iets wens eigen te maken dat het een kwestie is van me er even intensief in vastbijten en dan lukt het me eigenlijk altijd. Misschien is het daarom wel dat ik succes ook erg overschat vind. Ik heb meer bewondering voor mensen die steeds iets nieuws uitproberen dan voor mensen die bedreven zijn in een kunstje. Eigenlijk zie ik vaardigheden ook als een kunstje iets wat je beheerst maar dat maar weinig zegt over wie ik ben als persoon. Ik heb wel eens iemand horen zeggen over mijn manier van denken: " Jij relativeert alles stuk!"
Volgens mij is dat ook echt iets voor HB-ers dat je overal de relativiteit van inziet. Overigens vind ik dat een zeer prettige manier van door het leven gaan en ik zou niet anders willen. Mensen die zichzelf erg serieus nemen en hun kunstjes zien als een teken van hun verheven persoonlijkheid daar heb ik echt niets mee. Ik heb meer met mensen in achterstandswijken die keihard proberen om zich om te scholen naast hun baan en gezin dan met de professor die er financieel warmpjes bijzit die al veertig jaar in zijn vakgebied de ruimte krijgt om zich bezig te houden met dat enen onderzoek. De eerste kijkt vooruit met grote stappen en ander staart zich veelal blind op zijn eigen ding. Kortom succes- of faalangst ze worden bepaald door de perceptie van de persoon zelf en niet door de omgeving.
Anderen kennen is intelligentie
jezelf kennen is pure wijsheid
Anderen beheersen is kracht
Jezelf beheersen is pure macht

rewind
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Do 13 Nov 2014, 00:16

:wink: ik denk helemaal nooit in termen van succes, ik doe alleen dingen die ik leuk vind en soms zijn anderen blij met wat ik doe. Ben ik dan succesvol? Ik denk het wel. Ik stel mezelf ook nooit de vraag: zou ik dit of dit kunnen? Om dan heel blij te zijn dat ik het kan (ja wat een verrassing....). Ik merk dat ik daarin heel anders ben dan bv. collega's.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd taken zoek die niet zo simpel zijn. Het is in de dingen die ik oppak nooit zo dat ik een trucje moet leren. Dus dan werkt ook de evaluatie van je werk heel anders. Het blijft telkens een uitdaging. En natuurlijk vind ik dat ik goed ben in wat ik oppak, maar dat is helemaal geen garantie voor succes. Ook al ben ik nog zo goed in wat ik doe, ik maak dagelijks fouten. En elke dag zie ik weer als een uitdaging. Mijn collega's en leidinggevenden enzo hebben er totaal geen weet van. Die denken in termen van: preseert ze wat ze moet? Vinden we dat ze haar werk goed doet? (ja dat vinden ze wel) Daarmee is voor hen de kous af, maar voor mij niet. Ik heb toch echt mijn eigen standaarden. Ik wil voor mezelf blijven groeien, altijd zijn er dingen te verbeteren. Juist dat geeft me heel veel voldoening. Juist omdat het geen trucje is.
Ik denk dat ik dit in welk werkveld dan ook wel zou hebben. (ik ga liever niet op de details van mijn werk in) maar ik kan zo een aantal andere werkvelden bedenken waar ik dit op dezelfde manier zou beleven.

Bij nader inzien blijkt mijn eerst post urgenter dan ik zelf verwacht had. Dan komt er toch weer druk op te staan. Misschien helpt dat me? Voor de kerst had ik gezegd... (heb nog geen tijd gehad iets te ondernemen)

Cassanne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Do 13 Nov 2014, 10:41

Hm... laat anders je gevoel/intuitie beslissen, dat is een trucje dat ik geleerd heb. Je overweegt eerst heel serieus (voor een halfuurtje ofzo) hoe het zou zijn als je de veranderingen zou doorvoeren, je plan zou uitvoeren. Daarna hetzelfde voor het volledig loslaten van je plan en doorgaan met wat je nu doet. (Eventueel is er nog combineren van de twee als een derde optie, maar dat kan je alleen zelf beoordelen.) Gewoon rustig bedenken wat er zou gebeuren, hoe je je daarbij zou voelen, etc. Niet oordelen.

Dan ga je iets heel anders doen, een boek lezen of wandelen of een spelletje ofzo. De volgende ochtend 'voel' je nog eens welke emoties de verschillende opties oproepen. Negeer angst, dat is een slechte raadgever. Let wel op spijt, enthousiasme, rust e.d. Komt er geen duidelijke uitslag uit, dan kan je het nog even laten sudderen, of je kan alsnog beslissen op basis van rationele argumenten.
I never finish anyth

rewind
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Do 13 Nov 2014, 22:23

Cassanne schreef:Hm... laat anders je gevoel/intuitie beslissen, dat is een trucje dat ik geleerd heb. Je overweegt eerst heel serieus (voor een halfuurtje ofzo) hoe het zou zijn als je de veranderingen zou doorvoeren, je plan zou uitvoeren. Daarna hetzelfde voor het volledig loslaten van je plan en doorgaan met wat je nu doet. (Eventueel is er nog combineren van de twee als een derde optie, maar dat kan je alleen zelf beoordelen.) Gewoon rustig bedenken wat er zou gebeuren, hoe je je daarbij zou voelen, etc. Niet oordelen.

Dan ga je iets heel anders doen, een boek lezen of wandelen of een spelletje ofzo. De volgende ochtend 'voel' je nog eens welke emoties de verschillende opties oproepen. Negeer angst, dat is een slechte raadgever. Let wel op spijt, enthousiasme, rust e.d. Komt er geen duidelijke uitslag uit, dan kan je het nog even laten sudderen, of je kan alsnog beslissen op basis van rationele argumenten.

Dit werkt voor sommige mensen vast wel, maar voor mij niet. :mrgreen: Ik ben er niet rustig genoeg voor en ik wil er niet rustig genoeg voor zijn. Ik weet dat ik het liefst het pad wil gaan dat ik geschetst heb (let wel: ik weet niet of ik de uitkomst ervan per se wil maar ik moet dat pad gaan, om dat geprobeerd te hebben). Ik ben een voeler tegenwoordig, dus ik weet heel goed wat goed en wat niet goed voelt, dus ik hoef geen nacht te slapen.En sowieso oordeel ik nooit.

Terug naar “HB en werk”