Kalliope
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

TIPS VOOR DE EERSTE DAGEN NIEUWE BAAN?

wo 14 jan 2015, 21:10

Maandag begin ik aan een nieuwe baan en hoewel ik al best veel ervaring heb ben ik toch weer zenuwachtig!

Ik werd getriggerd door het topic jong uiterlijk en mijn ervaringen bij de kennismaking vorige week (was alvast uitgenodigd voor het nieuwjaarsdiner) waarbij verschillende personen vroegen of ik de nieuwe trainee was. Gelukkig was het afdelingshoofd zo correct om dit meteen tegen te spreken.

Wie heeft hiervoor leuke tips? Of voor andere zaken ;)?

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: TIPS VOOR DE EERSTE DAGEN NIEUWE BAAN?

wo 14 jan 2015, 21:42

Hahaha, alsof ik mijn eigen twijfels lees. Ik begin maandag ook met een nieuwe baan en ik ben ook zenuwachtig. Ga ik het wel leuk vinden? Kan ik het wel?Vinden de mensen daar mij wel leuk?

Ik heb dus net mijn verwachtingen opgeschreven en tevens ook bedacht hoe ik mezelf wil presenteren en wat ik van mezelf wil laten zien. Daarbij heb ik rekening gehouden met wat ik eerder in de gesprekken heb aangegeven en hoe ik de collega's ongeveer inschat. Er is bijvoorbeeld een projectleider waar ik intensief mee moet gaan samenwerken. Tot nu toe is hij wat stil en afwachtend geweest, terwijl ik open ben en soms overheersend over kan komen. Het is nooit mijn bedoeling om mijn mening op te dringen; ik zoek er juist feedback en interactie mee om ideeën te verbeteren. Dus moet ik dus misschien oppassen met te snel mijn mening geven bij deze persoon, maar hem eerst vragen of hij zit te wachten op mijn mening.
Ik hoop door van tevoren te bedenken hoe ik mezelf wil neerzetten daar snel gewaardeerd te worden om wie ik ben.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 14 jan 2015, 22:50

Allereerst gefeliciteerd! Spannend inderdaad.

Ik ben in mijn leven maar drie keer van baan verwisseld, maar wat in mijn ogen altijd is gewaardeerd door mijn werkgever en collega's is om in ieder geval positief over te komen.

Ik ben van nature een heel erge kat uit de boom kijker en daardoor heb ik mezelf altijd een beetje terughoudend opgesteld in het begin. In de zin van rustig observeren en analyseren, wat heb ik voor vlees in de kuip qua werkomgeving en collega's.
Veel vragen teneinde zo snel mogelijk functioneel te kunnen zijn in het bedrijf. Kijken of je een buddy/ collega kan vinden die je door het reilen en zeilen van het bedrijf kan nemen en een beetje je de ins en outs, naast de geijkte introducties die je wellicht zal krijgen, kan vertellen.

Maar bovenal gewoon genieten van de nieuwe ervaring en indrukken die je opdoet en niet vergeten dat ze je hebben aangenomen omdat ze het in je zien!

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 19 jan 2015, 20:26

Kalliope, hoe is jou eerste dag bevallen?

Mijn eerste dag ging wel goed. Meteen vol aan de bak. Ik heb na 1 dag al wel een redelijk overzicht van wat er in het project moet gebeuren en ik heb tijdens het overleg niet meteen mijn mening gegeven, maar wel meegedacht als daar naar gevraagd werd. En ik heb meteen mijn coördinerende rol gepakt toen er om gevraagd werd door collega's.
Het enige waar ik nog even aan moet wennen is dat ik de enige vrouw ben op het kantoor. Ik was een mannenorganisatie wel gewend, maar dit voelt toch een beetje vreemd (al is er geen enkele opmerking over gemaakt).
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Kalliope
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 16 mar 2015, 09:54

Mijn eerste 2 maanden zijn heel goed gegaan!
Was het topic helemaal vergeten, beetje slordi.g

Terug naar “HB en werk”