SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Nieuw organiseren

Di 24 Feb 2015, 12:25

Vorige week zond de VPRO een prikkelende documentaire uit getiteld "Einde van de manager".
En nieuworganiseren.nu is een platform om over dit fenomeen te praten.
Succesverhalen komen van o.a. de buurtzorg, de politie in Horst en een Belgisch ministerie.

Wie herkent dit?
En wat wordt herkent?
En wie heeft er succesverhalen hoe er een kanteling tot stand te brengen is?

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Nieuw organiseren

Wo 25 Feb 2015, 20:10

Heb de documentaire nog niet gezien, maar er is wel een trend in deze richting bezig. Eén van de eerste was Ricardo Semler (Semco) die een fabriek erfde, geen zin had managertje te spelen en zijn werknemers de baas liet zijn. Mooi om te lezen dat er meer succesverhalen zijn.
Ook bv in het onderwijs is hier drang naar: geef de school terug aan de professionals, ipv allerlei regels, plannen en visies van bovenaf erop los te laten.
Ook in mijn vakgebied, leren en ontwikkelen bij volwassenen/werkenden, is hier discussie over. Het competentiegericht ontwikkelen is bijvoorbeeld heel lang een hype geweest, maar m.i. creeer je hierdoor een soort schijncontrole voor managers. Als medewerker x of y maar aan deze competenties voldoet, dan weten we dat hij/zij goed functioneert. Maar daar is natuurlijk helemaal niet op te sturen.

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Za 28 Feb 2015, 01:28

Het is nu wat laat om de link te bekijken, maar het einde van de manager spreekt me ten zeerste aan. En als ik daar eigenhandig nog een steentje aan bij zou kunnen dragen...

En ik ben best wel pacifistisch ingesteld eigenlijk. :knuppel2:

Sorry, interessant onderwerp en ik ga de links zeker even zien en hopelijk inhoudelijk reageren binnenkort.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 28 Feb 2015, 15:28

Ik herken de trend wel in mijn sector door in opdrachten te vragen om een resultaat ipv het voorschrijven van de werkwijze. Ik zie dat wel als positieve ontwikkeling. Aleen de organisaties die de opdrachten verstrekken (met name overheden) zijn qua hierarchie en communicatie nog niet meegegroeid en met name het management zelf houdt de oude situatie in stand. Daardoor durven veel medewerkers geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun taken en verschuilen zich achter details en commentaar op de werkwijze in plaats van te vertrouwen op een goede uitkomst. De mensen die daarin hun hoofd boven het maaiveld uitsteken worden gezien als lastig en klein gehouden. Dat belemmert innovatieve ideeën. Erg jammer vind ik dat en voor mij is het de reden dat ik ben overgestapt naar het bedrijfsleven. Daar heb ik ook verantwoording af te leggen, maar krijg ik vooraf wel het vertrouwen en mag ik mij bewijzen. Dat werkt zeer motiverend en onderpresteren is er bij mij niet meer bij.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zo 01 Mar 2015, 16:10

Bedankt voor het delen van de links. Ik ben zeer geïnteresseerd in dit soort onderwerpen.
Mijn eerdere reactie is een uiting van pure frustratie geweest daar mijn huidige manager exact het tegengestelde is van het principe als terug te vinden is in de documentaire. Daarbij durf ik zelfs nog het woord bully in de woord te nemen.
Hij is het typische voorbeeld van hierarchisch managen en alle vormen van creativiteit en autonoom werken de grond in willen boren. Het is eigenlijk een machtsspel.

Wat ik boven zeg is het karakter van een individu echter het bedrijf waar ik werk is wel extreem hierarchisch en over burocratisch ingesteld. Ik denk dat het bedrijf juist baat zou hebben bij een meer zelfsturend karakter. Ik denk dat het bedrijf met al zijn potentie tot nog veel grotere hoogten zal kunnen stijgen.
Er is ook wel al gezegd dat als we meer als team zouden werken we echt goed gaan worden.
Door meer te denken en te handelen als in de docu dan denk ik dat we dat kunnen bereiken.

Dus ik zie nog niet gebeuren wat er in de docu wordt beschreven maar ik zie wel dat er stemmen opgaan dat in de huidige conservatieve werkwijze verandering moet komen.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zo 01 Mar 2015, 16:56

jeamldrp schreef:Het is nu wat laat om de link te bekijken, maar het einde van de manager spreekt me ten zeerste aan. En als ik daar eigenhandig nog een steentje aan bij zou kunnen dragen...

En ik ben best wel pacifistisch ingesteld eigenlijk. :knuppel2:

Deze wipe-out is best vreedzaam toch? ;)
Afbeelding

Persoonlijk lijkt deze aanpak me ook best een aardige (al zal 't wel even wennen zijn):
Afbeelding
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 03 Mar 2015, 15:26

Evolution of the manager ~ dat is een goede.

Naïef misschien, maar ik probeer hier mensen mee te krijgen voor het idee van een OR. Die hebben we hier (überhaupt nog) niet. Men heeft het wel over sociaal innoveren, lean en MVO, dus misschien is er draagvlak. In die Tegenlicht documentaire speelt de OR van de Nationale Politie ook een belangrijke rol, dus wie weet via die weg ....

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wo 04 Mar 2015, 00:18

@Girafje :)

@78, ik neem aan dat je over het organiseren en opzetten van een ondernemingsraad spreekt?
In dat geval dan staat dat toch los van de eventuele, wellicht zeer positieve, ontwikkelingen die het bedrijf na streeft?
Wat ik me kan herinneren moet elke organisatie boven zoveel werknemers een OR hebben? Of het bedrijf nu progressief denkt of niet?

Het enige wat ik vind in de documentaire is dat het woord manager een beetje als vies woord wordt neergezet.
Ik denk zeker dat een manager absoluut nut heeft, maar misschien denk ik zelf dat de rol van een manager anders zou kunnen of moeten zijn.
Zelf ben ik van mening dat een manager een meer faciliterende rol moet hebben en als coach moet fungeren. Een volledige organisatie en cultuuromslag hoeft niet per se nodig te zijn om te bereiken dat het personeel zich vrij en gewaardeerd voelt. Het kan natuurlijk werken en daar zijn nu al een aantal voorbeelden van genoemd, ook een ge-evolueerde manager kan veel van hetzelfde bereiken.

Ik zie veel in het servant leadership. Ik heb veel leiders gezien die moeilijk los kunnen laten en vertrouwen op de mensen en de organisatie en gaan micro managen.

Teveel managers, oftewel een omgekeerde piramide organisatie is funest in een bedrijf. Dat zal nooit werken. Dus een geschikt aantal managers in het midden kader en managen als coaches/ facilitators kan zeker ook werken. Wellicht als mooie tussen stap eer je naar een volledig zelfsturend team idee overgaat?

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wo 04 Mar 2015, 12:19

jeamldrp schreef:@78, ik neem aan dat je over het organiseren en opzetten van een ondernemingsraad spreekt?
In dat geval dan staat dat toch los van de eventuele, wellicht zeer positieve, ontwikkelingen die het bedrijf na streeft?
Wat ik me kan herinneren moet elke organisatie boven zoveel werknemers een OR hebben? Of het bedrijf nu progressief denkt of niet?

Ja dat bedoel ik. De spijker op zijn kop. Zelfs onder het wettelijk bepaalde aantal werknemers, wordt sterk aangeraden d.m.v. een OR de communicatie en samenwerking met de werknemers te verbeteren. Hier zitten we ruim boven de wettelijk gestelde grens. Van horen zeggen is 1 van de redenen om het bedrijf in meerdere BV's te splitsen, juist die grens (of beter gezegd het vermijden ervan). Misschien dat de mensen die ik pols in eerste instantie daarom sceptisch reageren?

jeamldrp schreef:Het enige wat ik vind in de documentaire is dat het woord manager een beetje als vies woord wordt neergezet...., ook een ge-evolueerde manager kan veel van hetzelfde bereiken.

100% eens. Hier zei ik tegen een manager die de documentaire met enthousiasme had bekeken, dat van mij part de managers niet weg hoeven, maar dat het meer om de invulling gaat. Dus niet controleren, maar meer coachen en faciliteren. In de documentaire word ook gesproken over de positief verlopen experimenten met het laten beoordelen van de leidinggevende door de werknemers i.p.v. het klassieke andersom. Dus ik ben het helemaal eens met je idee van servant leadership.

Alleen hoe krijg je dat vanuit de onderlaag van een bedrijf voor elkaar?
Want zolang mijn manager enerzijds enthousiast is, maar aan de andere kant toch weer eens voor zijn whiteboard gaat uit leggen dat het allemaal niet zo moeilijk is en waarom je het niet zo doet? ~zucht~ ... is er nog wel een (lange) weg te gaan.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Wo 04 Mar 2015, 14:51

SeventyEight schreef:Alleen hoe krijg je dat vanuit de onderlaag van een bedrijf voor elkaar?
Want zolang mijn manager enerzijds enthousiast is, maar aan de andere kant toch weer eens voor zijn whiteboard gaat uit leggen dat het allemaal niet zo moeilijk is en waarom je het niet zo doet? ~zucht~ ... is er nog wel een (lange) weg te gaan.
Vraag hem eens hoe hij dat zou willen aanpakken. Wat zouden concrete stappen zijn en hoe merken jullie dat? Geef aan dat jij ook enthousiast bent en dat je bv wel eens zou willen brainstormen over hoe jullie het zouden kunnen inrichten... potje bier erbij... :wink:
het stellen van de vraag maakt dat zijn brein ermee aan het werk gaat, en de vraag van wat jullie merken, dwingt hem ook concreet te zijn en die stap te zetten. het is nl erg lastig om van iets af te stappen dat je zo geleerd hebt. Je vervalt heel snel weer in het bekende, vertrouwde... Ik merk het zelf als trainer: ik wéét dat een ppt niet werkt, dat ík niet degene ben die het verhaal moet vertellen. Maar als ik dan een training geef, flans ik, als ik niet heel erg oplet, toch weer zo'n ding in mekaar...

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Vr 06 Mar 2015, 11:31

danser schreef:Vraag hem eens hoe hij dat zou willen aanpakken. Wat zouden concrete stappen zijn en hoe merken jullie dat? Geef aan dat jij ook enthousiast bent en dat je bv wel eens zou willen brainstormen over hoe jullie het zouden kunnen inrichten... potje bier erbij... :wink: ...

:bigups: Dank je voor de tip Danser! Wat je zei over vragen stellen doet me denken aan wat Tijl Koenderink van Novilo ooit vertelde tijdens een workshop op het Festival van Talent: we zijn niet in staat om niet na te denken over een vraag die we onszelf stellen. :) Mijn manager begon ook al over voorwaarden om zelfsturend werken te doen slagen, en ik heb de kans te baat genomen verder te vragen en aan te geven wat er volgens mij voor nodig is. Misschien nog eens een keer zijn kantoor binnenwaaien. Heb het idee dat ze er wel voor open staan en dat als ze weten hoe, het zou kunnen lukken. Wellicht is er toch meer van dittum nodig :beer:
Ook zie ik dat mijn manager op zijn beurt in de rest van het bedrijf tegen bepaalde grenzen aanloopt. Ik hoop dat hij zich daar niet achter verschuilt.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 06 Mar 2015, 17:09

SeventyEight schreef:Vorige week zond de VPRO een prikkelende documentaire uit getiteld "Einde van de manager".
En nieuworganiseren.nu is een platform om over dit fenomeen te praten.
Succesverhalen komen van o.a. de buurtzorg, de politie in Horst en een Belgisch ministerie.

Wie herkent dit?
En wat wordt herkent?
En wie heeft er succesverhalen hoe er een kanteling tot stand te brengen is?

Ik ben zijdelings betrokken bij een aantal mensen die hierbij betrokken zijn, en heb best veel meegekregen over het rijnlands organiseren en het gedachtengoed daarachter. Ik wil je even wijzen op de boekjes Het Rijnland boekje en het Rijnland praktijkboekje van Jaap Peters (http://organiseren20.nl).

Je ziet die beweging ook aanmerken dat het aandeelhouders-denken, het Angelsaksische organisatie idee in alle onderdelen van de samenleving zit. Opleidingen, Openbaar bestuur, etc.. Een ted talk die ondermeer gaat over wat hij "intensieve menshouderij" heeft genoemd: https://www.youtube.com/watch?v=gDjTcQLMcPo

Ook ebven noemen: hoogleraar matthieu weggeman, https://www.youtube.com/watch?v=N_K0Ya8pG1o en andere youtube clips.

Ik denk dat de verandering in organisaties van onderaf kan komen als de bovenlaag kan worden geïnspireerd. EN ik denk dat dat organisaties soms kan veranderen van eentonige saaie geldproductiebedrijven zonder ziel naar hoogwaardige, mens gedreven organisaties die vooruit gaan. Maar managers oude stijl; het soort dat denkt dat ze nodig zijn om te "zorgen dat iedereen hun werk doet", zijn daar altijd tegen.

PS: De managers "nieuwe stijl" die hierboven in dat plaatje staan zijn betere versies van overbodige mensen, imho.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 06 Mar 2015, 22:58

Stefan schreef:PS: De managers "nieuwe stijl" die hierboven in dat plaatje staan zijn betere versies van overbodige mensen, imho.

:roflmao: Eeens Stefan!
Al 'las' ik 't (heel posi) als: de geëvolueerde manager is eigenlijk gewoon je collega. Bij het één is de ene collega beter (en misschien ook leidend) en bij het ander weer een andere. :mrgreen:
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 10 Mar 2015, 14:03

Dan kan ik niet achterblijven ;-)

http://www.technischweekblad.nl/rubriek ... 7322.lynkx

(Meestal zit bij de cartoon een link naar het artikel dat eea uitlokte, deze keer niet)
Alleen al dat ik me weer stoot aan dezelfde steen, bewijst dat ik geen ezel ben ;-)

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wo 11 Mar 2015, 11:11

:mrgreen: amusant

Waarom zouden we toch mogen hopen dat er misschien iets is te veranderen? Dat er hoop gekoesterd mag worden?

Toen ik de opmerking plaatste dat het onze Nationale Politie ook lukt om iets te veranderen aan de hark, en ik minder hiërarchische bolwerken ken ;), vond dat wel weerklank bij mijn superieuren, uhhhhh, collega's 8)
En ze informeerden naar meer ideëen/info die ik heb, dus ik hoop dat mijn voorstel om klein met een pilot te beginnen misschien wortel schiet.

Terug naar “HB en werk”