RJ01
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wat doe ik fout?

Za 28 Mar 2015, 08:32

Zoals ik vermeld had werk ik op een sociaal werkplaats. Heb er op zich geen problemen mee. Maar de laatste tijd merk ik dat ze steeds meer problemen met mij hebben. En dan vraag ik mij af wat ik dus fout doe.

Ik doe mijn werk wat ze van mijn verwachten. In de tussen tijd help ik de zwakbegaafde. Zij hebben het naar hun zin als ik ze help. En dat geeft een dankbaar gevoel. Ik neem werk van de voorlui over en van de productieleiders. Ik vraag er niks voor terug. Gun ze al de eer. Maar toch krijg ik reacties van: Jij bent toch zo goed. En hoor ik dat ze me irritant vinden. Eerst was de bedoeling dat ik tzt ook voorman zou worden. Maar die kans lijkt nu wel verkleind. Ik had een stuk geschreven op een humoristische manier over hoe en wat iedereen deed. Zij trokken er uit dat ik een goede observatievermogen had. Als ik mensen help met dingen komen ze nu die mensen corrigeren op een vervelende manier. Waardoor ik soms uit me slof schiet.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Wat doe ik fout?

Za 28 Mar 2015, 13:38

Het is de vraag of het echt aan jou ligt. Je geeft te weinig informatie over jou en andermans gedrag om er überhaupt iets zinnigs over te zeggen.

Als je wilt weten of hun reactie wordt uitgelokt door jouw gedrag, moet je dat vragen. Maar bereid je voor op een onduidelijk antwoord want niet iedereen praat daar even makkelijk over.
Evengoed kan iemand niet goed in zijn vel zitten en daarom zo reageren. Of is er misschien een reorganisatie op handen, waardoor de sfeer wat minder is. Of heeft de voorman of werkleider te horen gekregen dat hij jou die taken niet mag laten uitvoeren.

En vanwege dat laatste vraag ik me af of je daar wel op je plek zit. Het idee van een sociale werkplaats is dat mensen begeleid moeten worden, maar ook dat je indien mogelijk doorstroomt naar de arbeidsmarkt. Dat jij die aansturende taak op je neemt kunnen sommige mensen prettig vinden, maar gezien jou vraag hier kan het zijn dat ze vinden dat je er niet meer hoort, teveel zelf beslist of anderen niet op de juiste manier begeleid. Zij kunnen je waarschijnlijk geen baan aanbieden, dus zitten ze met je in hun maag. Niet per sé jou schuld, maar misschien wel tijd om je eigen conclusies te trekken. Als je in staat bent te leren, dan hoor je daar niet thuis en houd je een plek bezet voor iemand die dat nodig heeft. (En dat is niet mijn mening, maar die van onze maatschappij).
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

RJ01
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Za 28 Mar 2015, 18:13

Ik geloof wel dat zij met mij in hun maag zitten. Daar heb ik eigenlijk geen twijfel over. Mijn probleem is fysiek waardoor ik sommige dingen niet uit kan voeren. En ik heb ook me stempel ADHD-er. Of ik er thuis hoor is een ja/nee. Hierdoor heb je een situatie waardoor je als beiden partijen er maar mee moeten doen. En dan lijkt het mij dat je er dan het beste van moet maken. Vroeg hun ook watvoor cursus ik kan doen om deze mensen te begeleiden. Vertelde erbij dat ik het zelf wilde betalen maar kreeg er geen antwoord op. Het vervelende van deze situatie is dat 1 van de 3 werkleiders vindt dat ik het goed doe maar dat de andere 2 er moeite mee hebben. Die vinden het vervelend dat ik vaak mijn eigen beslissingen maak.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 28 Mar 2015, 18:31

Deze zinnen vallen me op: 'dat je er maar het beste van moet maken' en 'vroeg hun ook wat voor cursus ik kan doen'.
Waarom laat je anderen voor je beslissen? Kun je zelf geen verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven? Prima om initiatief te nemen bij het begeleiden van anderen, maar als je een cursus (of opleiding) hebt gedaan ben je straks verantwoordelijk voor die mensen. Dan lijkt me het minste wat je kunt doen je eigen leven en keuzes bepalen. Stap uit die slachtofferrol. Ga op zoek naar zo'n cursus. Ga in gesprek met die werkleider die je wel ligt. Bespreek je toekomstwens. Vraag om steun. Maak een plan. Regel een stageplaats. Maar neem zelf het initiatief en voel je verantwoordelijk voor je eigen leven. doe moeite en laat zien dat je echt wilt. Hulp vragen mag (en moet misschien zelfs), maar vragen of anderen het voor je kunnen regelen werkt alleen maar tegen je.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

RJ01
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Za 28 Mar 2015, 20:03

Ik heb een zin verkeerd geschreven. Zij moeten me voor de cursus aanmelden. Zoals ik al typte had ik ook aangeboden om die cursus zelf te bekostigen. Ik heb er zelf ook een open sollicitatie voor gedaan als voorman. Ik heb ervaring als voorman alleen met een ander soort arbeid en ander soort mensen. Heb daar tot heden geen reactie op gehad. Dus slachtofferrol is hier niet van toepassing. En ik ben ook in gesprek geweest met die ene werkleider. Hij kan mij er niet bij helpen omdat 1 van die andere 2 er ook mee akkoord moeten gaan. Ik weet wel dat hij er voor gezorgd heeft dat ik een andere functie krijg. Maar wat dat is weet ik niet. Met een half antwoord kom ik niet verder.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 28 Mar 2015, 20:58

Maar wat heb je dan gedaan om die andere werkleiders mee te krijgen? Ben je al met hun in gesprek gegaan?
En hoezo weet je niet wat ze voor optie voor je hebben? Heb je daar al naar gevraagd?
En heb je al een plan B als die cursus of die andere plek het niet worden?

Ik wil je echt niet aanvallen, maar het komt allemaal zo passief over. Zij hebben geen belang en dus ook geen haast met iets voor je regelen. Zolang je niet aangeeft wat je dwars zit, kunnen zij niet weten waar je echt behoefte aan hebt. Dat bedoel ik meer met Initiatief nemen. Blijven wachten kan. Misschien komt er inderdaad een betere plek voor je. Maar dat kan net zo goed pas volgend jaar zijn. Ga je daar op wachten?

RJ01
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Za 28 Mar 2015, 22:26

Vraag me meer af hoe ik die ene tegen me heb gekregen. En met de ander ga ik totaal geen gesprek aan. Hoe sommige mensen andere benaderen en dat kan niet op zo'n werkplek. Ik heb hem daar menige keer op aan gesproken. Niet altijd even vriendelijk. Bij hem gaat het totaal niet lukken. En de ander kan ik er pas op aanspreken als hij er niet is. En een prive gesprek is daar best wel lastig. Met de ene waarmee ik spreek is omdat we beide roken. En om iets op te geven voordat je iets nieuws hebt. Vind ik een beetje lastig met 2 kleine kinderen. Ik had niks over die andere functie mogen weten. Hij gooide het per ongeluk er uit. En daar met die vreemde regels vertellen ze niks verder voordat de andere waar ik de conflicten mee heb gehad toestemming geeft.

Terug naar “HB en werk”