SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Soft skills techneuten & wat te leren van autisme

di 11 aug 2015, 09:46

In mijn (eeuwige) zoektocht naar hoe ik kan verbeteren, in dit geval het samenwerken met mijn collega's, stuitte ik op het volgende:
http://www.sttls.nl/soft-skills--leadership-
Het filmpje onderaan de pagina deed mij verwonderen en verbazen omdat een aantal uitspraken die daar gedaan worden, in mijn beleving de spijker op de kop slaan.

Naast dat ik de behoefte voelde dit stuk informatie met jullie te delen, vraag ik me ook af:
- wat zijn jullie ervaringen?
- (h)erkennen jullie wat er gezegd wordt?
- wat doet het met jullie dat techniek en autisme met elkaar in verband wordt gebracht?
- welke (positieve) ervaringen hebben jullie om (soft skills) te verbeteren?

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Soft skills techneuten & wat te leren van autisme

di 11 aug 2015, 10:22

Ik zie het zo: je hebt een tehnische (logisch, systematische) vorm van denken en je hebt communicatieve (gebaseerd op emoties, gevoel, sfeer) van denken. (En nog veel meer manieren, volgens de theorie van Dabrowski). Niet iedereen heeft overal aanleg voor. Daardoor ontstaan naast andere interesses ook verwarring in de communicatie. Deze mensen communiceren dus onderling niet effectief en daarom meestal niet.

Dit heeft niets te maken met autisme. Een autist is niet in staat om emoties te herkennen (al valt er wel in te trainen) en meestal wel goed in logisch en systematisch te denken, dus het ligt voor de hand dat je meer autisten in technischeberoepen zal tegenkomen.

Ik heb zelf jarenlang moeite gehad met communicatie met anderen. Als kind had ik zomaar het label autisme kunnen krijgen (wat gelukkig nooit is gebeurd).
Pas na een cursus communicatiestijlen enkele jaren terug begreep ik waarom ik zo'n moeite had met anderen begrijpen en anderen mij. Ik had mijn emoties 'uitgeschakeld', omdat ik niet wist hoe er over (en mee) te communiceren. Na die cursus begrijp ik mijn emoties en heb ik handvatten om op die manier een gesprek te voeren en mensen in het gesprek zelfs mee te nemen naar mijn logische denkstijl zonder dat ze afhaken.
Ik ben dus absoluut geen autist. Ik heb een enorm rijk gevoelsleven en ben juist heel intuitief. Maar daarnaast ook nog steeds een logisch denker.
In dat opzicht snap ik dus niet waarom we op de basisschool niet leren communiceren, leren dat er verschillende manieren van denken zijn en dat de een niet beter is dan de ander, maar dat je er mee kunt oefenen om elkaar beter te begrijpen.

Een cursus communicatiestijlen raad ik daarom iedereen aan, wat voor denker je ook bent.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Soft skills techneuten & wat te leren van autisme

wo 12 aug 2015, 10:42

Delen van wat je schrijft deel ik met je Sawi.

En intussen ben ik me verder aan het verdiepen in de materie.
In het filmpje komt dr. Vermeulen naar voren, en googlen daarop leidt al snel naar de term context blindheid.

Aan de hand van de voorbeelden begint me duidelijk te worden wat contextblindheid inhoud. Vrij vertaald, dat door een andere manier van informatieverwerking de ene persoon makkelijker een conclusie trekt en/of beslissing maakt rekening houdend met de context, dan een ander persoon. Ik vraag me wel af of, en zo ja, welke overeenkomsten en verschillen het "technisch" en "autistisch" brein hebben. Gevoelsmatig denk ik dat techneuten best geweldloos kunnen communiceren, onder de voorwaarde dat men ook wil samenwerken en communiceren.

Het verwarrende eraan voor mezelf vind ik dat ik enerzijds overeenkomsten bij mezelf herken met autistische gedragingen (terugtrekken, moeilijk in omgang, niet bij mijn gevoel kunnen, ...), maar dat ik anderzijds voor mezelf een beeld kan vormen over de context waarin ik een rol/taak heb te vervullen, en het mij motiveert als mij de achtergrond van een probleem wordt toegelicht, terwijl veel (technische) collega's bij mij de indruk wekken het al best te vinden als ze lekker (technisch) kunnen pielen zonder te weten of het ergens toe leidt of nuttig is. En ze vaak, of op een heel andere manier, niet weten uit te zoomen.

Communiceren over communiceren/samenwerken met mijn (technische) collega's blijkt vooralsnog ook een grote uitdaging. Soms lukt het een beetje, maar vaker leidt het tot frustratie en onbegrip. En ik heb wel het verantwoordelijkheidsgevoel en de analytische vermogens om het probleem te onderkennen, maar niet het benodigde inlevingsvermogen en andere soft skills om een constructieve samenwerking te creeeren in ons projectteam. ~zucht~

Leren communcieren idd.

Terug naar “HB en werk”