Delia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

communicatie

di 27 dec 2016, 15:32

Hoe doen jullie dat, met communicatie?
Ik heb soms het idee, dat mensen dingen invullen rondom mijn communicatiemanier. Die deels komt, door oud patroon van vroeger, en deels door elkaar niet altijd volgen omdat ik altijd te snel lijk te gaan in mijn hoofd, en hoe ik verwoord.
Hebben jullie dit ook weleens, en wat doe je dan als oplossing?

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: communicatie

di 27 dec 2016, 16:08

Ik ben op een professionele cursus geweest. Dat hielp.

Nu praat ik langzamer (wanneer nodig), las ik praatpauzes in, geef ik ruimte, en bouw ik stap voor stap mijn verhaal op. Ook houd ik vaak mijn mond of wacht ik rustig af. Kortom... ik heb me aangepast.

Ook oefen ik in de kunst van het weglaten: hoe minder ik zeg of schrijf, hoe meer ik zeg. Ik beperkt me tot de essentie.

Een collega zei laatst: 'Communicatie is de kunst van het zo dicht mogelijk naast elkaar heen praten. '
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Delia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 28 dec 2016, 19:25

wat voor een cursus was dat dan? Heb jij een tip?
Ik zou hier ook graag meer over leren, om in elk geval dit deel van mezelf aan te passen.

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 28 dec 2016, 22:17

'Het professionele gesprek' gegeven door Schouten en Nelissen. Pure Talent heeft iets vergelijkbaars, en dat zijn ook fijne mensen.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 29 dec 2016, 07:13

Ook ik heb veel gehad aan een professionele cursis communicatiestijlen. Ik heb me daarna vaak afgevraagd waarom zoiets nooit op school gedoceerd werd. Het zou mij erg hebben geholpen om mijn klasgenoten te begrijpen.

Er zijn veel van dergelijke cursussen te vinden, maar ze zijn erg gericht op de professionele wereld en erg duur. Maar er zijn ook genoeg boeken en websites over te vinden. Ook met wat simpele tests en korte toelichtingen.
Google eens op 'communicatiestijlen' of 'roos van leary'.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Delia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

do 29 dec 2016, 11:00

die van Schouten en Nelissen zijn wel prijzig en alleen communicatie zag ik niet.

Sawi, welke heb jij dan gedaan? roos van leary ken ik wel, evenals bijv. ouder- kind rollen e.d. Maar... ik doe toch iets fundamenteels verkeerd denk ik.
Het lukt gewoon niet, om de juiste woorden te vinden op de een of andere manier
Achteraf denk ik, dat dit al jaren zo is. Ik kan te direct zijn, en dat moet in mijn communicatie veranderen. Maar ik weet niet goed hoe.
Die communicatiestijlen zal ik eens op zoeken.
Heb jij zo boeken, waar jij veel aan gehad hebt?

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 29 dec 2016, 12:37

Ik heb cursussen gedaan bij gitp en icm. Beide ook erg duur als je werkgever het niet vergoed. Bij de eerste heb ik het boek 'waarom begrijp je me niet' gekregen. Dat is erg praktisch ingestoken en gaat uit van de vier veelgebruikte communicatietypen. Als je die allevier kent, kun je wat makkelijker schakelen naar waar je gesprekspartner behoefte aan heeft.

Maar als je sneller denkt dan je omgeving en stappen overslaat, verander je dat niet zomaar, omdat voor jou de tussenstappen overbodig zijn. Soms helpt het om mensen drie keer op een andere manier iets uit te leggen. Of door pauzes te nemen, schema's te tekenen, etc.

Misschien dat ipv een cursus een (loopbaan)coach je kan helpen. Dat is minder duur en meer gericht op jou persoonlijke ontwikkeldoelen. En die kennen die communicatiestijlen ook allemaal.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Delia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

do 29 dec 2016, 21:32

dank je wel. Ik ga erin duiken.
Ja, een deel heb ik via een loopbaancoach gedaan op eigen kosten. De werkgever vergoed een individuele scholingsvraag niet inderdaad. Uiteindelijk wel gestopt, omdat dit deels hielp, en deels niet.
Ja, zo lastig is dat met vlotter denken.
Merken jullie na die cursussen, dat je behalve meer begrip voor je omgeving, ook zelf kan aanpassen zodat men je kan volgen, en mensen minder invullen?

Ik ga in elk geval oefenen, met het vaker stil zijn, afwachten, langzamer praten e.d. Is voor mij ook wel een uitdaging.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 30 dec 2016, 16:17

Bij mij hebben de cursussen zeker wel effect gehad. Ik kan me makkelijker aanpassen aan anderen en ik erger me minder aan hun traagheid of hun 'te kort door de bocht'-zijn.

Ik herken patronen en weet me in gesprekken aan te passen. Ik gebruik het vaak op mijn werk, vooral naar collega's, omdat ik die ken en daarmee sneller iets bij hen kan bereiken. Iets drie keer uitleggen op een andere manier doe ik vaak. Dat helpt bij mensen die trager denken en tijd nodig hebben om iets te begrijpen. Maar ook bij collega's die slecht kunnen luisteren. Een van de drie keer blijft vaak wel hangen.
Enkel mijn partner en één collega hebben wel eens tegen me gezegd dat dat herhalen irritant is. Maar dat zijn wel twee zeer snelle denkers. Dus ik probeer nu ook daarmee rekening te houden.

Delia
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

zo 01 jan 2017, 18:47

Oke dat is goed om te horen.
Jij verandert dus vooral je stijl, rondom hoe je het brengt en herhaalt rustig een paar keer? hmm.. die stijl is wel iets om op te letten, inderdaad.
En ook het stuk rondom traagheid van denken, kort door de bocht zijn, e.d. vind ik herkenbaar. Ze noemen mij dan kort door de bocht, terwijl ik denk: mwah... dat valt te bezien. Ik heb soms idd al die stapjes in mijn hoofd niet nodig. Zij denken daardoor,dat ik te kort door de bocht denk, terwijl ik dat dan van hen denk ;)
Ik denk aan een tipl opleiding communiceren, die je online kunt doen.

Oefenen jullie ook weleens samen, of lukt het je nu zelf al voldoende, om e.e.a. anders over te brengen?

Terug naar “HB en werk”