SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Keuzestress i.v.m. mogelijk nieuwe baan

vr 14 apr 2017, 09:33

Hallo allemaal,

Het is nog afwachten na de tweede gespreksronde of men nog steeds enthousiast over mij is, maar gezien de hoeveelheid tijd en moeite die men tot nu in de gesprekken steekt, ziet het er misschien naar uit dat ik (eindelijk) ergens anders een plekje heb gevonden. Alleen, ik heb grote twijfels. Mede door alles wat er afgelopen Jaren gebeurd is bij mijn huidige werkgever. Ik merk dat mij dat erg onzeker maakt.

Er zijn een aantal zaken die ik belangrijk vind in mijn werk:
- uitdaging zowel in de breedte als diepte, en mag/kan ik ook "los" gaan?
- type leidinggevende: liever een "mensen-mens" die me vertrouwen geeft en me af en toe probeert te begrijpen
- cultuur: niet te hiërarchisch, en met ruimte voor een denker, en waardering voor een positief (lastig) kritische houding

Ik sta vooral open voor jullie tips en tricks over een gezond keuze process. En niet zozeer over de keuze die jullie zelf zouden maken. Momenteel durf ik de stap niet te maken, ook omdat in voorgaande dienstverbanden een aantal keer verveling omde hoek kwam kijken. En ook conflict situaties hebben zich voor gedaan de laatste Jaren.

M.v.g. 78

Kaathe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Keuzestress i.v.m. mogelijk nieuwe baan

vr 14 apr 2017, 09:45

Allereerst gefeliciteerd met je mogelijke nieuwe baan! :bow:

Ik denk dat ik je onmogelijk advies kan geven over wat jij zou moeten doen omdat ik geen idee heb van je huidige en nieuwe werkomgeving of andere situaties. Het enige wat ik dan ook kan bijdragen is: vertrouw op je intuïtie. Als jij denkt dat een nieuwe baan bij gaat dragen aan jouw ontwikkeling als persoon en verveling en andere zaken kan terugbrengen, dan moet je daar voor gaan.

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 14 apr 2017, 12:33

Dank je Kaathe.
Ik wacht nog op even op een nieuwe reactie van de potentiële werkgever.

Vertrouwen op mijn intuïtie: dat vind ik meteen zo'n moeilijke? Hoe "weet" je of een bepaald gevoel of gedachte er één is waarmee je intuïtie je probeert te beschermen voor zaken als verveling of conflicten, of dat het je ratio is die met allerlei (aangeleerde) angstgedachten aan de haal gaat?

Maar i.i.g. dank voor je tip!

Kaathe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 14 apr 2017, 13:01

Vertrouwen op mijn intuïtie: dat vind ik meteen zo'n moeilijke? Hoe "weet" je of een bepaald gevoel of gedachte er één is waarmee je intuïtie je probeert te beschermen voor zaken als verveling of conflicten, of dat het je ratio is die met allerlei (aangeleerde) angstgedachten aan de haal gaat?
Door te leren om je intuïtie te vertrouwen. :wink:

Je intuïtie geeft je bepaalde gevoelens, zoals ik opmaak uit je tekst in dit geval angst. Ergens denk ik dat je intuïtie je ook wel andere gevoelens geeft waardoor je simpelweg de keuze niet kunt maken op dit moment. Zoals je zelf ook aangeeft zijn je angstgedachten aangeleerd en moet je die proberen te rationaliseren. Simpel gezegd, om je intuïtie te leren vertrouwen zul je risico's moeten nemen waardoor je tweestrijd in de toekomst minder zal worden (waarmee ook je onzekerheid minder wordt). Waar je intuïtie nu wellicht "nee" schreeuwt met het oog op de gevaren (die gebaseerd zijn op je verleden) en tegelijkertijd "ja" met het oog op de voordelen, kan de confrontatie door de stap te nemen en de nieuwe baan aan te nemen er juist voor zorgen dat je niet alleen je intuïtie beter ontwikkelt maar er ook meer vertrouwen in krijgt omdat je uiteindelijk toch op basis van je intuïtie de juiste beslissing hebt weten te maken. Voor zover ik kan beoordelen neigt je intuïtie namelijk richting het aannemen van de baan, gezien het feit dat je hier een bericht post en je wellicht voor een derde gesprek opgaat. Dus als ik daarin gelijk heb, en je neemt de stap, en je hebt het super naar je zin op je nieuwe baan, dan heeft je intuïtie je uiteindelijk de goede kant opgeleid en wordt de volgende keuze op basis van je intuïtie een stukje minder lastig, het ging de vorige keer immers goed.

Maar zoals ik al eerder schreef, ik ken je situatie niet en ik weet niet in hoeverre je risico's kunt nemen met betrekking tot dit alles ten opzichte van financieel en ander geneuzel. Dus mijn advies blijft relatief zwak en subjectief. Maar mocht je voor het derde gesprek gaan: heel veel succes. 8)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 14 apr 2017, 14:42

Het is niet alleen afhankelijk van het bedrijf of het voldoet aan jou verwachtingen, maar vooral ook aan de mensen met wie je straks moet werken en hoe open je zelf bent over je behoeftes in het werk. Denk je dat je met je toekomstige leidinggevende de drie punten die voor jou belangrijk zijn, kunt bespreken?

Jou punten zijn juist ook zaken die je in het tweede gesprek kunt vragen:
Wat is de sfeer binnen de organisatie en op de werkvloer? formeel, informeel, teamwerk, zelfstandig, rustig of hoge werkdruk of grote open ruimtes met veel mensen?
Welke collega's heb ik vaak mee te maken? Wat is hun functie? Welke achtergrond hebben zij?
Is er ruimte binnen de organisatie om ongevraagd advies te geven over proces- of organisatieverbeteringen? Wordt dat gewaardeerd of niet?
Is er ruimte binnen de organisatie om te leren, cursussen te volgen of je te verdiepen in onderwerpen dmv zelfstudie?

Bedenk ook dat je de tegenvraag kunt verwachten. Dan moet je dus wel enigzins kunnen aangeven wat voor organisatie jij het liefst in zou willen werken en vooral ook waarom. Hoogbegaafdheid hoef je niet te noemen, maar je behoeftes daarin zou ik zeker bespreken. Niet alleen zijn zij op zoek naar de ideale werknemer; jij bent net zo goed op zoek naar de ideale werkgever. Als het niet matcht, dan is dit niet de werkgever voor jou.

Succes met het tweede gesprek. Enige twijfel is normaal. En mocht je de baan krijgen en aannemen, dan heb je altijd nog een proeftijd om te zien hoe het bevalt.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 14 apr 2017, 15:26

Sawi, dank voor je meedenken.

Afgelopen week ben ik voor de tweede keer op gesprek geweest.
Met ongeveer jou (rationale) aanpak in mijn achterhoofd ben ik het gesprek aangegaan.
In het kort:
- om mijn kritische vaardigheden heb ik een aantal mogelijk ongemakkelijke vragen gesteld, waar rustig op geantwoord werd
- omgekeerd kreeg ik de vraag waarom ik niet bij andere bedrijven gesolliciteerd/aangenomen was (wat niet wat werd omdat ik teveel denker ben, maar dit heb ik indirect terug beantwoord)
- volgens een medewerker had mijn toekomstig leidinggevende soms moeite met loslaten
- op mijn vragen naar inhoudelijke uitdagingen en de software die ze gebruiken werden voorbeelden gegeven èn eerlijk geantwoord dat het niet zeker was of ze daarin gingen investeren

Het bedrijf groeit na een aantal zware Jaren, als kool. En ze hebben dus nu een dringend tekort. Dat maakt ook dat ik op mijn hoede ben.

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 20 apr 2017, 10:04

Poeh hey, dat is een mallemolen waar ik in beland ben.

Naar de potentiële werkgever, die enthousiast is, aangegeven dat ik het (nog) te onzeker vind. Enerzijds heb ik mijn verantwoordelijkheid als vader (die ik nu zwaarder laat wegen). Anderzijds zie ik mogelijkheden, maar twijfel ik eraan of er (op langere) termijn voldoende uitdaging is, en/of ik niet weer ga botsen met leidinggevenden. (die uitdagingen/zekerheid :roll: heb ik nu ook al, inclusief de stress)

Nu nodigen ze me toch weer uit voor een gesprek, waar ik op zich altijd voor open sta. Maar aan de andere kant heb ik al veel indrukken, en welke nieuwe feiten zijn er om mijn beslissing terug te draaien?

Misschien, misschien, heeeel misschien lukt het om een keer achter het gewindowdress te komen, en naast de potentieel positieve punten van beide kanten, de "aandachtspunten" te benoemen en daar gezamelijk een uitkomst in te bedenken.

Mijn behoeften in mijn werk zijn o.a.: uitdaging, een mensen-mens leidinggevende, ruimte voor "mijn" ding, gevoel van veiligheid (i.p.v. politieke machtsspelletjes i.c.m. mijn niet bovengemiddelde overtuigingskracht, inlevingsvermogen, zelfvertrouwen en hoge gevoeligheid).

Tsja. Toch het gesprek aangaan, bij wijze van experiment, in ene poging vooraf de harde noten te kraken, of duidelijk zijn en de ruimte die ik tot nu toe laat definitief weg nemen?
Ze hebben duidelijk een accuut problem, ze hebben haast, maar daar ga ik sowieso niet in mee.

(en ... mijn huidige leidingegevende begon out-of-the-blue ineens over het product van de potentieel nwe werkgever :stumm: Hoe kan dat nu? Schending geheimhoudingsplicht??????)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 20 apr 2017, 10:42

Ik zou het gesprek aan gaan. Als ze je zo graag willen hebben, dat ze je uitnodigen voor een vervolg terwijl jij je twijfels hebt besproken, dan kun je blijkbaar ook wel wat eisen stellen.

En draai het eens om: wat zou jou ideale baan zijn? Ga je die meer vinden bij je huidige of potentiële werkgever?

Nog een optie: doe eens een dag alsof je de beslissing voor die andere baan hebt gemaakt. Bedenk aan het eind van de dag hoe dat voelde.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 20 apr 2017, 16:02

Dank je Sawi voor je tips.

Dit document sluit denk daarop aan:
http://www.werkenwaarde.nl/artikelen/4p ... appen.html

En een coach heeft me ooit geanalyseerd. Dat rapport heb ik ook bij de hand om te beoordelen of er aan voldoende van mijn behoeften kan worden voldaan.

1 ding heb ik i.i.g. wel geleerd. Voor mij is het belangrijk dat je op menselijk vlak met elkaar door 1 deur kan. Ik werd ooit gewezen op het Apollo syndroom (thanks Rianne): http://www.teamtechnology.co.uk/tt/t-articl/apollo.htm Daaruit leer ik 2 dingen om succesvol met een andere plant samen te werken: 1) een andere teamrol in de buurt 2) ego's verkleinen (wat ik moeilijk vind als ik me bedreigd voel)

Hoe maak je dat bespreekbaar in een sollicitatiegesprek? Vermoedelijk werkt het niet als je tegen de ander meteen zegt dat hij ook een dominante perfectionist is die nooit los kan laten. :roll:

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 03 mei 2017, 13:38

Nou 8)

Toch nog een derde keer op gesprek geweest. Dat werd een bijzonder gesprek 8)

Mijn insteek was dat ik mijn twijfels wilde bespreken, en gedurende het gesprek wilde checken of ik mij "veilig" voelde bij hen. Mij ging het om denker vs doen-cultuur, of ze mogelijk iets wilde doen met model-based-engineering, en of er een modus te verzinnen was om met mijn aanstaande leidinggevenden constructief samen te kunnen werken (1 van de 2 zat/zit behoorlijk in mijn allergie).

Het gesprek ging helemaal mis. In die zin, dat het niet lukte om (gezamelijk) een plan/aanpak te bedenken hoe met mijn twijfels om te gaan. De twijfels kwamen als een verassing (wat heeft de intercedent dan gecommuniceerd???). En de stelling was dat ik "gewoon" de knop om moest zetten en er voor moest gaan. Van hun kant begrijp ik dat (inmiddels) wel. En toen ik mijn kant wilde toelichten belandde ik van de ene sollicitatie-valkuil in de andere HB-valkuil. :blush:

Uiteindelijk ook mijn HB zijn benoemd. De potentieel direct leidinggevende gaf aan dat zij dat zelf ook al bedacht hadden. Achteraf denk ik dat hij een heel geschikte leidinggevende voor mij geweest zou zijn. De andere leidinggevende begon uiteindelijk over dat ik me moest vermannen (en niet aanstellen?!?!), en eventueel hulp moest zoeken. Jammer. Ook jammer dat ik niet koel genoeg was om te zeggen dat dat precise is wat ik de laatste Jaren gedaan heb. En dat ik nu een beter beeld heb van wat ik leuk vind en wat goed voor me is. En dat ik juist vanuit die verworven zelfkennis mijn twijfels uit / vragen stel.

Nu kijk ik met tegenstrijdige gevoelens terug. Enerzijds zijn een aantal zaken (helaas) bevestigd (doe cultuur, karakterverschillen baas en ik, vooral korte termijn ontwikkelinvesteringen), Anderzijds zijn me de positieve punten ook duidelijker geworden (platte organisatie, relatief veel ruimte in de functie, innovativiteit, mentor-achtige leidinggevende). Maar, oh man, wat voelde ik me verder in het gesprek helemaal niet op mijn gemak.

Leerzaam.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 07 mei 2017, 22:46

Jammer dat het zo liep. Die organisatie klinkt op zich best goed. En die baan had blijkbaar wel wat mogelijkheden om het werk naar eigen inzicht in te vullen. Maar als het met de leidinggevende niet klikt en jullie langs elkaar heen praten ( dat is wat ik lees) dan blijft het moeilijk.

Hopelijk vind je snel een leuke baan en neem je deze ervaring mee als leerpunten.
Succes in elk geval met solliciteren.

Terug naar “HB en werk”