deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wat als je je goede punten nog niet weet?

Di 25 Apr 2017, 13:47

Heylaba,

Ik ben als echte onderpresteerder momenteel aan het werk als huishoudhulp. Je kan al wel raden hoe frustrerend dat is want ik heb veel te veel tijd om te denken.
Als echte Jobhopper heb ik al vaak gesolliciteerd maar eigenlijk berust een sollicitatie op leugens.

Moest ik nu eerlijk gaan antwoorden op bepaalde vragen zou ik zelfs geen huishoudehulp zijn...

Om een voorbeeld te geven:

Wat zijn je goede eigenschappen? Geen idee maar mensen vinden me wel lief?

Wat zijn je slechte eigenschappen? Daar kan ik een boek over schrijven ; ik heb geen doorzettingsvermogen , kritiek voelt als falen, ik ben over-emotioneel en voel het meteen als iemand niet goed in zen vel zit , perfectionistisch , maar daarbij komt dan terug mijn faalangst en gebrek aan doorzetten. Ik irriteer me aan mensen die niet rap iets snappen. Ik erger me ook aan vragen waarbij een bepaald antwoord verwacht wordt en ik kan er meerdere verzinnen.

Iemand interesse om mij aan te nemen? :D
Als we nu eens anders als standaard gaan beschouwen?

Spartapiet
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Wat als je je goede punten nog niet weet?

Di 25 Apr 2017, 18:03

Een goede eigenschap die ik bij je zie, is dat je kritisch bent en snel iets snapt (je irriteert je aan anderen die iets niet snel snappen).

Praat eens met je omgeving, er zijn vast nog meer goede eigenschappen.
De toekomst begint vandaag

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 25 Apr 2017, 18:44

Een goede eigenschap die ik bij je zie, is dat je kritisch bent en snel iets snapt (je irriteert je aan anderen die iets niet snel snappen).

Praat eens met je omgeving, er zijn vast nog meer goede eigenschappen.
Mmm dankuwel! :D
Leuke reactie op mijn frustratie. :)

Jammer genoeg heb je zonder diploma zo ongeveer niet het recht om kritisch te zijn.

Wel... Mijn omgeving komt niet verder dan dat ik een goede moeder ben en dat ik lief ben. ;)

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 25 Apr 2017, 18:59

Wanneer kun je beginnen? :mrgreen:
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 25 Apr 2017, 20:11

Wanneer kun je beginnen? :mrgreen:
Phehe , over 3 weken :D

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Di 25 Apr 2017, 21:06

Ken je het kernkwaliteiten spel van ofman?
In het kort komt het er op neer, dat elke kwaliteit van jezelf, als deze te ver wordt doorgevoerd, een valkuil wordt. En waar je je in een ander aan ergert, is (in de positieve variant) een uitdaging voor jezelf. Je kunt dit van verschillende kanten aanvliegen om in te vullen. Weet je je kwaliteit niet? vraag dan waar een ander zich bij jou aan kan storen. Dit is jouw valkuil. Die valkuil in minder doorgezette vorm, is je kwaliteit. Als je je valkuil weet, kun je ook tot je uitdaging komen, namelijk de competentie die ervoor zorgt dat jouw kernkwaliteit je kwaliteit blijft, ipv te verworden tot je valkuil. Als je je uitdaging weet, dan kun je dat wsch heel snel koppelen aan je allergie: namelijk mensen die deze uitdagingscompetentie in overvloed bezitten :mrgreen:

Bijvoorbeeld:
Valkuil: kritiek voelt als falen
Kernkwaliteit: is zeer betrokken bij het verkrijgen van een goed resultaat (oid)
Een uitdaging hierbij zou kunnen zijn: relativeringsvermogen of loslaten
In dat geval zou je allergie bv kunnen zijn: mensen waarvan jij vindt dat ze er een potje van maken en die het niets lijkt te schelen

Zo kun je vanuit elk van de vier elementen je eigen kwaliteit ontdekken.
nog een voorbeeld:
Allergie: mensen die niet rap iets snappen;
Uitdaging: geduld /begrip
Kwaliteit: snel verstand
Valkuil: te snel willen gaan

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 25 Apr 2017, 21:26

Ken je het kernkwaliteiten spel van ofman?
In het kort komt het er op neer, dat elke kwaliteit van jezelf, als deze te ver wordt doorgevoerd, een valkuil wordt. En waar je je in een ander aan ergert, is (in de positieve variant) een uitdaging voor jezelf. Je kunt dit van verschillende kanten aanvliegen om in te vullen. Weet je je kwaliteit niet? vraag dan waar een ander zich bij jou aan kan storen. Dit is jouw valkuil. Die valkuil in minder doorgezette vorm, is je kwaliteit. Als je je valkuil weet, kun je ook tot je uitdaging komen, namelijk de competentie die ervoor zorgt dat jouw kernkwaliteit je kwaliteit blijft, ipv te verworden tot je valkuil. Als je je uitdaging weet, dan kun je dat wsch heel snel koppelen aan je allergie: namelijk mensen die deze uitdagingscompetentie in overvloed bezitten :mrgreen:

Bijvoorbeeld:
Valkuil: kritiek voelt als falen
Kernkwaliteit: is zeer betrokken bij het verkrijgen van een goed resultaat (oid)
Een uitdaging hierbij zou kunnen zijn: relativeringsvermogen of loslaten
In dat geval zou je allergie bv kunnen zijn: mensen waarvan jij vindt dat ze er een potje van maken en die het niets lijkt te schelen

Zo kun je vanuit elk van de vier elementen je eigen kwaliteit ontdekken.
nog een voorbeeld:
Allergie: mensen die niet rap iets snappen;
Uitdaging: geduld /begrip
Kwaliteit: snel verstand
Valkuil: te snel willen gaan
Dat klinkt enorm logisch ...
Ik ga het gelijk uittesten. Misschien is een ergernis bedenken minder moeilijk voor.mijn omgeving :D

Dankuwel danser!

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Di 25 Apr 2017, 21:50

:biggrin:
ff googlen, vind je vast allerlei betere uitleggen dan de mijne. succes! (en een beetje lief zijn voor jezelf hoor :wink: . Van (valse) bescheidenheid is nog nooit iemand gelukkig geworden.

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 25 Apr 2017, 22:31

ff googlen, vind je vast allerlei betere uitleggen dan de mijne. succes! (en een beetje lief zijn voor jezelf hoor :wink: . Van (valse) bescheidenheid is nog nooit iemand gelukkig geworden.

Dat is het volgende werkpunt ;)) Ik ben al lief voor de rest der mensheid.... Ergens moet mijn liefheid stoppen he ;))

MB
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Do 27 Apr 2017, 19:57

Misschien is het een idee om er eens een loopbaanboekje op na te slaan.
Bijvoorbeeld, Welke kleur heeft jouw parachute? Van Richard N. Bolles.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Do 27 Apr 2017, 21:34

oja, die is wel leuk :) echt een werkboekje ook, zitten veel oefeningen waarbij je zelf aan de bak moet.

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 06 Mei 2017, 02:39

Even een update ;

Ik ben 2 spontane sollicitaties aan het voorbereiden. 1 voor administratie. De andere in de fiscaliteit. Alle 2 maken ze mij laaiend enthousiast als ik denk aan al wat ik kan leren als ze me een kans geven.
Ik heb van heel veel mensen rond mij tips gekregen over hoe het gesprek aan te pakken en heb mezelf voorgenomen deze keer echt doo te zetten.!

Dat wou ik toch even kwijt whiiii ;))

Ps : sorry voor de fouten maar kom net van een feestje, men hersenen zijn echter nog niet verlamd verder :o

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 06 Mei 2017, 12:05

Als echte Jobhopper heb ik al vaak gesolliciteerd maar eigenlijk berust een sollicitatie op leugens.
Op deze zin wil ik nog even inhaken. Een sollicitatie zou juist niet op leugens moeten berusten.
Als jij niet jezelf bent tijdens een sollicitatie, kan de baan nooit passend zijn. Zij hebben immers een ander beeld van jou. Datzelfde geldt ook andersom: als een bedrijf de baan mooier doet voorkomen, hebben ze na verloop van tijd ongemotiveerd personeel.

Maar om jezelf te zijn, moet je natuurlijk wel jezelf kennen. Je negatieve kanten, maar ook je positieve kanten. En ja... die heeft iedereen.

Succes met de twee sollicitaties.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 06 Mei 2017, 18:19

Op deze zin wil ik nog even inhaken. Een sollicitatie zou juist niet op leugens moeten berusten.
Als jij niet jezelf bent tijdens een sollicitatie, kan de baan nooit passend zijn. Zij hebben immers een ander beeld van jou. Datzelfde geldt ook andersom: als een bedrijf de baan mooier doet voorkomen, hebben ze na verloop van tijd ongemotiveerd personeel.

Maar om jezelf te zijn, moet je natuurlijk wel jezelf kennen. Je negatieve kanten, maar ook je positieve kanten. En ja... die heeft iedereen.

Daar heb je gelijk in... Maar een sollicitatie is een momentopname onder gespanne omstandigheden. ( voor mij in ieder geval) Daardoor dat in dat geval dat beeld niet strookt met de werkelijkheid.
Het geeft eigenlijk geen beeld van hoe je in de werksituatie zelf bent.

Genjiko
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Di 25 Jul 2017, 21:20

Daar heb je gelijk in... Maar een sollicitatie is een momentopname onder gespanne omstandigheden. ( voor mij in ieder geval) Daardoor dat in dat geval dat beeld niet strookt met de werkelijkheid.
Het geeft eigenlijk geen beeld van hoe je in de werksituatie zelf bent.
Als ze het goed doen... zullen ze vooraf bedacht hebben welke competenties ze belangrijk vinden, en in het gesprek vragen naar voorbeelden van situaties waarin die competentie wel of niet naar voren komt.
Voorbeeld: in de gesprekken die ik aan de andere kant van de tafel gevoerd heb, was anderen kunnen overtuigen een van de belangrijke punten. Dan vroeg ik de kandidaat om een voorbeeld, waarin hij/zij iemand probeerde te overtuigen van iets waar die andere persoon het in eerste instantie totaal mee oneens was. Een kandidaat gaf een keer een antwoord in de trant van: "Als [iemand die gebruik maakte van hun dienst] zich niet houdt aan de regels leg ik uit waarom die regels er zijn, en als hij het dan nog doet, blokkeer ik gewoon zijn pasje en dan is hij niet meer welkom." Tsja... Dat vind ik niet "overtuigen".
Aan de andere kant heb ik kandidaten gehad die heel zenuwachtig waren, maar een voorbeeld gaven waaruit bleek dat ze in die situatie de ander hadden ondervraagd om te onderzoeken waar het verschil van mening vandaan kwam en daardoor uiteindelijk iemand hadden kunnen overtuigen. Dan kan je zenuwachtig zijn, maar kan het voor mij alsnog duidelijk zijn dat je de competenties wel hebt die ik zoek.

Even terug naar de vraag, wat als je je goede punten nog niet weet:
- Als je terugkijkt naar eerder werk, studie, of zelfs middelbare school of basisschool, wat ging je goed af? Wanneer kwam je in een flow, dat je ergens zo in op ging dat je helemaal de tijd vergat?
- Ik vond de profielschets van de MBTI heel accuraat, met zowel goede als minder positieve punten. Misschien een idee om die test eens te doen en te kijken wat je herkent?

Genjiko
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Di 25 Jul 2017, 21:21

:stumm: ik zie nu pas dat ik in mijn enthousiasme gereageerd heb op een heeeeele oude thread. Misschien was je in de tussentijd al veel verder gekomen?

deadlyke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 25 Jul 2017, 23:09

:stumm: ik zie nu pas dat ik in mijn enthousiasme gereageerd heb op een heeeeele oude thread. Misschien was je in de tussentijd al veel verder gekomen?
Hallo genjiko,

Neen ik ben niet verder gekomen. In tegendeel. Bij mijn laatste sollicitatie heb ik het nipt moeten afleggen tegen iemand met ervaring.
Zo'n test hebben ze me al eens afgenomen tijdens een sollicitatie.
Ik heb er niet veel aan gehad.
Nogal tegenstrijdig met momenten.

Dingen waarbij ik de tijd vergeet heb ik met hopen. Elke x weer iets nieuws tot ik het beu ben... :/

Genjiko
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Vr 28 Jul 2017, 21:35

Zijn er patronen te vinden in waar je dat mee hebt? Ik heb het bijvoorbeeld als ik een nieuw, complex onderwerp probeer te doorgronden. Dan maakt het niet uit of het een studieboek is van een cursus die ik doe of een nieuwe wet (met 600 A4 uitleg over de details) waarvan ik voor mijn werk de impact moet bepalen. Voor mij heeft dat een duidelijke richting gegeven voor wat ik zoek in mijn werk: complexe onderwerpen analyseren.

Jammer dat je nog geen nieuwe baan! Komt vast goed, maar dat helpt nu niet..

Terug naar “HB en werk”