L.F.
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ook hier een bore-out!

wo 28 jun 2017, 15:09

Goh, vandaag viel ineens het kwartje. Ik zit gewoon in een bore-out!
Heb m'n leven op dit moment best goed op de rit namelijk, maar op het werk echt niet vooruit te branden. De verplichte taken blijven liggen en stel ik eindeloos uit. Ik laat me graag afleiden door niet-werk dingen. Ook nu ik mijn arm heb gebroken; ik buit het niet-volledig-hoeven-werken en langzamer-werken tot het uiterste uit. Ik vind het echt ubersaai allemaal. Ik wil hier gewoon niet zijn! Zelfs taken die ik leuk vond vind ik niet meer leuk.

Maar als ik hier met mijn leidinggevende over ga praten kan ik al raden wat ze gaat zeggen (ik ben zelf ook leidinggevende geweest dus ik ken het beleid). En dan gaat ze me er ook nog eens op in de gaten houden. Mijn werk hier opleuken zie ik echt niet voor me. Dat wordt een andere baan. Maar wat in godsnaam? Volgens mij heb ik mezelf best aardig in beeld qua sterke en minder sterke punten, wat ik leuk vind en wat niet, maar ik zie daarbij echt geen functie voor me. Wat balen dit!

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Ook hier een bore-out!

wo 28 jun 2017, 17:33

Als je naar een andere baan zoekt lijkt het volgens mij wel verstandig om eerst (met hulp van anderen, met een objectieve kijk) te analyseren of het aan het werktype ligt of aan de werksfeer, en of het aan de inhoud ligt of aan de omgevingsfactoren.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 28 jun 2017, 20:42

Dat is balen L.F. Ik weet hoe het voelt. Je gaat liever niet en als je er wel bent, dan voer je niets uit. En collega's en leidinggevende hebben niets door.

Het voordeel is: je hoeft nu ook niet per direct een andere baan, maar kunt de tijd nemen om te ontdekken wat je wilt, wat voor jou belangrijke aspecten zijn in een baan (qua sfeer, reistijd, flexibiliteit, ontwikkelingsmogelijkheden, etc.). Eventueel kun je daarbij een coach zoeken, maar ook op internet wat testjes doen over jou kernwaarden kan heel verhelderend zijn. En als je dan weet wat je wel wilt, dan kun je gericht op zoek gaan.
Als je daar nu je energie in stopt, is je huidige baan misschien nog wel even uit te zingen.

Nog wat andere tips:
- bepaal wat jij in het leven echt belangrijk vindt en maak daar een plan voor. (Dus niet alleen op werk richten).
- zoek geen baan voor de rest van je leven, maar een voor de komende (pakweg) vijf jaar. Je hoeft niet 40 jaar hetzelfde te doen.
- kies een organisatie die bij je past en niet een functie die bij je past.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

OverLoad
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 29 jun 2017, 08:53

Zo herkenbaar! Ik ben nog steeds het kijken naar het kwartje aan het uitstellen.... Schrödinger's kwartje (tegelijk wel en geen bore-out voor mij)...
Geen zin in werk, übersaai, doe halve dagen niks (en werk nog steeds met hogere snelheid dan de rest)...
Ik prijs me gelukkig dat ik een tijd terug al de conclusie heb getrokken (toen ik nog niks van hb-zijn af wist) dat ik in de IT-consultancy thuis hoor: ik kom bij bedrijven binnen banjeren (tadaaaa... hier is OverLoad!), kom dingen doen, lijstjes afvinken, resultaat boeken en daarna snel weer weg wezen - nieuwe uitdaging!
...dus zit ik nu bij een tent waar ze gewoon extra handjes nodig hadden in de lijn.
Zie voor het hele verhaal m'n voorsteltopic (link in m'n handtekening) - en ook wat ik heb aangegeven bij m'n coach.

Voor jou concreet: je hoeft niet tegen je leidinggevende aan te geven dat je je dood verveelt... Je kunt ook zeggen dat je wat meer uitdaging nodig hebt, dat je... ga het gesprek aan met de insteek "dit heb ik nodig".
Hoop dat dit concreet genoeg is - op dit moment overprikkelen de smilies (irritante geknipper) naast dit tekstvak me teveel om nog wat helder neer te zetten.

:(
Duurt even, maar dan heb je ook wat...
...in elk geval lang gewacht!

-----
OverLoad?? Wie?!

L.F.
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 30 jun 2017, 16:37

Bedankt voor jullie reacties! Kan zeker wat met bepaalde punten!

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 20 jul 2017, 13:18

Herkenbaar dit! En ik vind het zooo erg! Toen ik hier 2 jaar geleden kwam, dacht ik, hier ga ik het wel redden. Maar helaasch...

Vroegâh, toen ik nog jong en onbezonnen was, zegde ik mijn baan gewoon op. Zo, Hop. Van de ene op de andere dag en met een beetje geluk en het overschot aan vrije dagen dat er nog stond, hoefde ik dan ook niet eens meer terug te komen. Op naar het volgende avontuur! (Met als gevolg een CV waar je nou niet bepaald een solide indruk mee maakt, maar soit ;) )

Maar de tijden benne veranderd. En ik ouder. En zomaar opzeggen is er niet meer bij. Dus ik geeuw en ik gaap. Ik surf en slaap. Onderwijl druk doende met doen alsof ik iets doe.

Ik heb het voor mijn vakantie wèl aangegeven bij mijn baas. En die was me daar een partij op z'n tenen getrapt! Iedereen heeft het druk en jij, jij durft hier zomaar aan te geven dat je te weinig te doen hebt!!! Toen mocht ik het archief (ik run de financiële administratie bij een technisch tekenbureau) gaan opschonen.

Wat ik hiervan geleerd heb, is dat je dit soort dingen pas moet aangeven als je ook daadwerkelijk een alternatief ziet binnen het huidige bedrijf. Ik dacht, misschien komen we er samen uit en zijn er mogelijkheden die ik zelf nog niet zie, maar dat was dus een slecht plan. Zie je geen alternatief, dan is de enige oplossing toch ècht een nieuwe baan zoeken. Ook al weet ik dat dat waarschijnlijk ook weer van korte duur zal zijn. Het zij zo.
-Under Construction-

L.F.
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

ma 31 jul 2017, 17:04

Goed punt @nouk! Dank je!

Dane
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 19 sep 2017, 01:27

Ik ken ook het gevoel, de meeste moeite heb ik met de gesprekken die nergens over gaan, of wachten op de uitkomst wat je weet wat gaat komen, maar je gesprekspartner doet daar een uur over tijdens lunches/vergaderingen etc.

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 25 sep 2017, 13:31

Booooooooooooooooooooooooooooooore, out! :sleep:

Kennen jullie prof. Scherder?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_Scherder

Van het weekend mocht ik bij een lezing van hem zijn in het kader van Het Fitte Brein. Dat was sowieso een vermakelijke aangelegenheid.

Hij sprak daar o.a. over het mechanisme achter een burn-out. En in de volgende link wordt een soortgelijk verhaal gehouden:
http://www.elsevierweekblad.nl/kennis/a ... -1759696W/

Na afloop vroeg ik hem of het mechanisme voor een bore-out hetzelfde is? En hij dacht van wel (let op, hij is een wetenschapper dus drukt zich voorzichtig uit). Helaas was er niet meer tijd om door te vragen, want ik begrijp o.a. nog niet waar het in het geval van een bore-out in de amygdala mee begint. Welke stoffen worden er daar aangemaakt bij het uitblijven van "arousal"-prikkels, of maakt het juist niet? En hoe reageren de neo-cortex en de hippocampus daar dan op?

Ik ben geen medicus, maar ik vind het wel interessant.

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 25 sep 2017, 14:03

Nog een pagina met uitleg over burn-out:
https://timemanagement.nl/omgaan-met-stress/
Inclusief een stukje college van prof. Scherder.

Bij mij rijst wel de gedachte of het één en ander zo simpel is op te lossen: bewegen!
En wat is de tegenhanger van cortisol? Melatonine?
En welke stress ervaar ik als ik me verveel? Het is toch juist een gebrek aan uitdaging? Is het soms de gedachte dat ik geen inkomen genereer als ik niet iedere ochtend toch naar mijn werk ga, die stress geeft?

En nog wat meer over onderzoek naar verveling:
http://www.nature.com/news/why-boredom- ... ng-1.19140

Terug naar “HB en werk”