unimatrix
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hoogleraar Paul Verhaeghe ADHD is boerenbedrog

Do 22 Nov 2012, 19:40

http://www.youtube.com/watch?v=SQZ50RbNXEo

Het gaat wel over veel meer dan adhd. De titel is maar een eye-catcher.
Ik kan me wel vinden in deze analyse en stellingen.
Zij die niet weten waar ze naartoe gaan, zijn nog nooit aangekomen, maar ze zijn dan ook nog nooit verloren gelopen.

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Hoogleraar Paul Verhaeghe ADHD is boerenbedrog

Do 22 Nov 2012, 21:44

Fantastisch. Dank voor het delen. Ben heel blij dit gehoord te hebben, dit roep ik al tijden, maar zonder enig houvast of basering op een feit. Gewoon omdat mijn gevoel dit zegt. Ik zou deze man wel als mijn psychotherapeut willen hebben, deze weet tenminste waarover hij spreekt en volgt niet de ontspoorde GGZ-opvattingen.

unimatrix
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Do 22 Nov 2012, 22:40

graag gedaan.
Zij die niet weten waar ze naartoe gaan, zijn nog nooit aangekomen, maar ze zijn dan ook nog nooit verloren gelopen.

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vr 23 Nov 2012, 10:13

Wat een irritante interviewer :?

Over pathologische rouw, daar had ik laatst een gesprekje over met iemand die van mening was dat haar zus, wiens partner recent is overleden, nu een half jaar later toch wel in therapie zou moeten (al was het alleen maar omdat zij gek werd van het geklaag).

Spreken van pathologische rouw na 6 maanden, ik weet niet welke achtergrond daar achter zit maar het zal ongetwijfeld samenhangen met de 'maakbare mens', net als dat ADHD-gedrag per definitie problematisch zou zijn en behandeld moet worden.

MrMeozorz
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 03 Okt 2017, 21:43

Interessant gesprek en ik sta voor een groot deel achter de uitspraken van Paul Verhaeghe. Hier volgende een rant over het onderwerp psychiatrie:

Dit gaat niet erover om personen die psychologische problemen ervaren af te kraken of voor leugenaars uit te maken. Ik hoop dat je jouw problemen kunt oplossen (desnoods) in gesprek met een betrouwbaar en rationeel denkend iemand (en door middels van zelfreflectie). We maken allemaal moeilijke tijden mee, of misschien is het iets anders, maar als je aan zelf wilt werken kun je jezelf het niet kwalijk nemen.

Alleen denk ik dat psychiatrie in de essentie incorrect is, het is geen psychologie noch neurowetenschap. En met neurowetenschap bedoel ik empirische wetenschappelijke observaties van het centrale zenuwstelsel in dit geval. Observaties welke objectief beoordeeld kunnen worden. Het menselijk brein is uiterst complex (al zijn de atomen waar ze van gemaakt zijn simpel, de complexiteit ligt dus in wat deze atomen vormen, waar zelfs de kleinste onderdelen van de hersenen al complex zijn), om te bedenken dat een bij elkaar bedachte collectie van geobserveerde en als zo geïnterpreteerde symptomen het (dis)functioneren van het menselijk brein, gedrag en/of bewustzijn beschrijven is belachelijk. Er is correlatie tussen subjectieve ervaring en de objectieve wereld i.e. we zijn er vrij zeker van dat de hersenen bewustzijn voortbrengen of dat er in ieder geval een correlatie is. Maar subjectieve ervaring is niet hetzelfde als de objectieve wereld en kunnen ook niet hetzelfde beoordeeld/onderzocht worden.

Wat men geestelijk afwijkingen noemt en wat zo rationeel geïnterpreteerd kan worden kan inderdaad een effect zijn van hersenbeschadigingen, maar het hoeft niet perse zo te zijn. De basisstelling van de psychiatrie lijkt dan ook niet dat het psychopathologie bestudeerd, maar dat het een manier van pathologisch denken is. Het ergste is dan, dat sommige psychiaters dan denken dat ze de objectieve waarheid in pacht hebben, dat ze feitelijke kennis hebben over hoe een mens objectief hun subjectieve ervaring moet ervaren en wat objectief correct gedrag is. (je zou kunnen zeggen dat sommigen last hebben van PLD (Pathological Labeling Disorder)) En als het gedrag of de subjectieve ervaring afwijkt van wat als normaal word gezien is het een stoornis. Uiteraard kan je dingen gestoord noemen, bijvoorbeeld iemand kan logica ontkennen, mensen constant lastig vallen op straat met vervelend/idioot/dwaas gedrag of in een fantasie wereld leven.

Dit zijn geen medische problemen, ze kunnen een medische ondergrond hebben, maar dat is voor de empirische medische wetenschap om te observeren, beoordelen en uit te zoeken. De voorbeelden die ik opnoemde waren problemen in rationeel denken, maatschappelijke en sociale problematiek, en psychologische problemen (en al deze problemen kunnen ook overlappen, maar zijn verschillend van elkaar). Al denk ik dat die laatste niet eens een probleem hoeft te zijn, want niemand neemt de werkelijkheid subjectief objectief waar. Zelf ben ik voorstander voor life-coaching en therapie, maar alleen als het rationeel verantwoord is. De persoon moet het willen en er moet reden voor zijn. Labels opplakken werkt alleen maar stigmatiserend en kan zelfs aanleiding geven voor mensen om zich er naar te gedragen. Mensen zijn te complex om goed te kunnen ondersteunen door alleen maar naar lijstjes van benoemde symptomen te kijken, of diegene ze nou werkelijk ervaart of niet is dan niet van toepassing aangezien deze labels incompetent zijn in het aantonen van de werkelijk oorzaak van de (mogelijke) problematiek. De werkelijkheid is complexer dan de DSM kan aantonen, en meer labels betekend niet meer diepgang.

De oorzaak van psychologische problemen observeren en proberen op te lossen is zeer complex en tijdrovend. Iets waar Paul Verhaeghe mooi op duid is, dat er in de samenleving te weinig tijd voor gemaakt word en het lekker makkelijk is om het af te schuiven op pillen. Het is fijn dat ze voor een aantal mensen de symptomen bestrijden, maar de oorzaken oplossen doen ze niet. En we moeten naar subjectieve ervaringen en gedragingen kijken in een neutraal perspectief, in plaats van de inherente pathologische instelling die de psychiatrie naar voren schuift. Intra- en interpersoonlijke psychologie en gedrag zijn ook uiterst diepe filosofische kwesties, iets wat sommigen helaas nog wel eens willen vergeten.

Terug naar “HB en ...”