unimatrix
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hoogleraar Paul Verhaeghe ADHD is boerenbedrog

do 22 nov 2012, 19:40

http://www.youtube.com/watch?v=SQZ50RbNXEo

Het gaat wel over veel meer dan adhd. De titel is maar een eye-catcher.
Ik kan me wel vinden in deze analyse en stellingen.
Zij die niet weten waar ze naartoe gaan, zijn nog nooit aangekomen, maar ze zijn dan ook nog nooit verloren gelopen.

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Hoogleraar Paul Verhaeghe ADHD is boerenbedrog

do 22 nov 2012, 21:44

Fantastisch. Dank voor het delen. Ben heel blij dit gehoord te hebben, dit roep ik al tijden, maar zonder enig houvast of basering op een feit. Gewoon omdat mijn gevoel dit zegt. Ik zou deze man wel als mijn psychotherapeut willen hebben, deze weet tenminste waarover hij spreekt en volgt niet de ontspoorde GGZ-opvattingen.

unimatrix
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 22 nov 2012, 22:40

graag gedaan.
Zij die niet weten waar ze naartoe gaan, zijn nog nooit aangekomen, maar ze zijn dan ook nog nooit verloren gelopen.

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vr 23 nov 2012, 10:13

Wat een irritante interviewer :?

Over pathologische rouw, daar had ik laatst een gesprekje over met iemand die van mening was dat haar zus, wiens partner recent is overleden, nu een half jaar later toch wel in therapie zou moeten (al was het alleen maar omdat zij gek werd van het geklaag).

Spreken van pathologische rouw na 6 maanden, ik weet niet welke achtergrond daar achter zit maar het zal ongetwijfeld samenhangen met de 'maakbare mens', net als dat ADHD-gedrag per definitie problematisch zou zijn en behandeld moet worden.

MrMeozorz
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 03 okt 2017, 21:43

Interessant gesprek en ik sta voor een groot deel achter de uitspraken van Paul Verhaeghe. Hier volgende een rant over het onderwerp psychiatrie:

Dit gaat niet erover om personen die psychologische problemen ervaren af te kraken of voor leugenaars uit te maken. Ik hoop dat je jouw problemen kunt oplossen (desnoods) in gesprek met een betrouwbaar en rationeel denkend iemand (en door middels van zelfreflectie). We maken allemaal moeilijke tijden mee, of misschien is het iets anders, maar als je aan zelf wilt werken kun je jezelf het niet kwalijk nemen.

Alleen denk ik dat psychiatrie in de essentie incorrect is, het is geen psychologie noch neurowetenschap. En met neurowetenschap bedoel ik empirische wetenschappelijke observaties van het centrale zenuwstelsel in dit geval. Observaties welke objectief beoordeeld kunnen worden. Het menselijk brein is uiterst complex (al zijn de atomen waar ze van gemaakt zijn simpel, de complexiteit ligt dus in wat deze atomen vormen, waar zelfs de kleinste onderdelen van de hersenen al complex zijn), om te bedenken dat een bij elkaar bedachte collectie van geobserveerde en als zo geïnterpreteerde symptomen het (dis)functioneren van het menselijk brein, gedrag en/of bewustzijn beschrijven is belachelijk. Er is correlatie tussen subjectieve ervaring en de objectieve wereld i.e. we zijn er vrij zeker van dat de hersenen bewustzijn voortbrengen of dat er in ieder geval een correlatie is. Maar subjectieve ervaring is niet hetzelfde als de objectieve wereld en kunnen ook niet hetzelfde beoordeeld/onderzocht worden.

Wat men geestelijk afwijkingen noemt en wat zo rationeel geïnterpreteerd kan worden kan inderdaad een effect zijn van hersenbeschadigingen, maar het hoeft niet perse zo te zijn. De basisstelling van de psychiatrie lijkt dan ook niet dat het psychopathologie bestudeerd, maar dat het een manier van pathologisch denken is. Het ergste is dan, dat sommige psychiaters dan denken dat ze de objectieve waarheid in pacht hebben, dat ze feitelijke kennis hebben over hoe een mens objectief hun subjectieve ervaring moet ervaren en wat objectief correct gedrag is. (je zou kunnen zeggen dat sommigen last hebben van PLD (Pathological Labeling Disorder)) En als het gedrag of de subjectieve ervaring afwijkt van wat als normaal word gezien is het een stoornis. Uiteraard kan je dingen gestoord noemen, bijvoorbeeld iemand kan logica ontkennen, mensen constant lastig vallen op straat met vervelend/idioot/dwaas gedrag of in een fantasie wereld leven.

Dit zijn geen medische problemen, ze kunnen een medische ondergrond hebben, maar dat is voor de empirische medische wetenschap om te observeren, beoordelen en uit te zoeken. De voorbeelden die ik opnoemde waren problemen in rationeel denken, maatschappelijke en sociale problematiek, en psychologische problemen (en al deze problemen kunnen ook overlappen, maar zijn verschillend van elkaar). Al denk ik dat die laatste niet eens een probleem hoeft te zijn, want niemand neemt de werkelijkheid subjectief objectief waar. Zelf ben ik voorstander voor life-coaching en therapie, maar alleen als het rationeel verantwoord is. De persoon moet het willen en er moet reden voor zijn. Labels opplakken werkt alleen maar stigmatiserend en kan zelfs aanleiding geven voor mensen om zich er naar te gedragen. Mensen zijn te complex om goed te kunnen ondersteunen door alleen maar naar lijstjes van benoemde symptomen te kijken, of diegene ze nou werkelijk ervaart of niet is dan niet van toepassing aangezien deze labels incompetent zijn in het aantonen van de werkelijk oorzaak van de (mogelijke) problematiek. De werkelijkheid is complexer dan de DSM kan aantonen, en meer labels betekend niet meer diepgang.

De oorzaak van psychologische problemen observeren en proberen op te lossen is zeer complex en tijdrovend. Iets waar Paul Verhaeghe mooi op duid is, dat er in de samenleving te weinig tijd voor gemaakt word en het lekker makkelijk is om het af te schuiven op pillen. Het is fijn dat ze voor een aantal mensen de symptomen bestrijden, maar de oorzaken oplossen doen ze niet. En we moeten naar subjectieve ervaringen en gedragingen kijken in een neutraal perspectief, in plaats van de inherente pathologische instelling die de psychiatrie naar voren schuift. Intra- en interpersoonlijke psychologie en gedrag zijn ook uiterst diepe filosofische kwesties, iets wat sommigen helaas nog wel eens willen vergeten.

RS
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 02 mar 2018, 21:33

Mja, labels zijn wel nodig om de verzekeringsmaatschappijen iets meetbaars te geven van wat iemand doet. Mensen zullen denk ik een stuk minder snel hulp krijgen als ze geen label hebben. Je wordt niet "zomaar" geholpen. Daarvoor zijn de labels überhaupt in de wereld geroepen. Maar ik vind wel dat er iets dynamischer om kan worden gegaan hiermee. En er wat meer vanuit de fundering moet worden gewerkt. Niet alleen maar och je hebt het zo zwaar en je bent nu eenmaal slecht in dit of dat. Dat maakt passief. Het ligt vaak ook veel aan de omgeving die niet voor je werkt.

Pillen voor ADHD zijn zéér nuttig. Het is enorm waardevol om de ervaring te hebben dat je iets wél kan. Het is ook gebleken dat therapie veel effectiever is in combinatie met bijvoorbeeld ritalin. Je kunt dan eerst de structuur die je nodig hebt aanleggen met pillen. Gewoontes aanleren, dingen plannen etc. En ook inzichten krijgen in wat er mis gaat. Dingen komen simpelweg beter binnen en blijven sneller hangen. Pillen kunnen ervoor zorgen dat je uit je slechte gewoontes komt en dat je alles wat meer van een afstand kunt bekijken omdat er minder gedachtes rondstormen. Ik heb mensen om me heen die er enorm veel aan hebben of gehad hebben.

Als je dan je omgeving hebt opgezet zoals die voor jou werkt, dan kan je stoppen met pillen. Het blijft natuurlijk wel heel belangrijk dat je dingen in je leven gaat veranderen en niet hetzelfde stressvolle leven blijft lijden maar dan met pillen.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 03 mar 2018, 10:56

Mja, labels zijn wel nodig om de verzekeringsmaatschappijen iets meetbaars te geven van wat iemand doet. Mensen zullen denk ik een stuk minder snel hulp krijgen als ze geen label hebben. Je wordt niet "zomaar" geholpen. Daarvoor zijn de labels überhaupt in de wereld geroepen. Maar ik vind wel dat er iets dynamischer om kan worden gegaan hiermee. En er wat meer vanuit de fundering moet worden gewerkt. Niet alleen maar och je hebt het zo zwaar en je bent nu eenmaal slecht in dit of dat. Dat maakt passief. Het ligt vaak ook veel aan de omgeving die niet voor je werkt.

Pillen voor ADHD zijn zéér nuttig. Het is enorm waardevol om de ervaring te hebben dat je iets wél kan. Het is ook gebleken dat therapie veel effectiever is in combinatie met bijvoorbeeld ritalin. Je kunt dan eerst de structuur die je nodig hebt aanleggen met pillen. Gewoontes aanleren, dingen plannen etc. En ook inzichten krijgen in wat er mis gaat. Dingen komen simpelweg beter binnen en blijven sneller hangen. Pillen kunnen ervoor zorgen dat je uit je slechte gewoontes komt en dat je alles wat meer van een afstand kunt bekijken omdat er minder gedachtes rondstormen. Ik heb mensen om me heen die er enorm veel aan hebben of gehad hebben.

Als je dan je omgeving hebt opgezet zoals die voor jou werkt, dan kan je stoppen met pillen. Het blijft natuurlijk wel heel belangrijk dat je dingen in je leven gaat veranderen en niet hetzelfde stressvolle leven blijft lijden maar dan met pillen.
Dit is precies hoe ik het ervaren heb. Een cocktail van te weinig controle, een "hostile" omgeving, te weinig focus in mijn leven, chaos, en de onmogelijkheid van het oplossen van die (achteraf 1-op-1 eenvoudig op te lossen) problemen zorgden voor een neerwaardse spiraal waarin je "vastzit" in de staat waarin je je verkeerd.

Medicatie; in mijn geval zowel een schildklier-bevorderend medicijn i.c.m. met methylfenidaat (na veel zoeken zelfs een specifiek merk), zorgde ervoor dat moeilijke beslissingen, werkbeslissingen, het werken zelf, meer meer bewegen, lezen etc.. ertoe hebben geleid dat ik mijn methylfenidaat heb kunnen afbouwen naar 1/6 van waar het begon. Ik gebruik het nu 2 a 3 dagen per week, in de laagst mogelijke dosering die er is.

Ik herken ook hier op het forum wel veel van de problemen die bij psychotherapie op kunnen spelen; passiviteit van de patient, negeren van positieve resultaten van iemands "aandoening" zoals het "niet hoeven presteren", het afschuiven van problematiek naar het uiterste van fysieke "aandoening" of het puur psychologische, en de moeite die mensen kunnen hebben met dingen die niet eenduidig vast te stellen zijn.

Het idee dat mensen zelf iets aan bijvoorbeeld hun depressie kunnen doen slaat daarbij door in het idee dat mensen zelf schuld hebben aan de aandoening. Het idee dat het een ziekte is ontslaat mensen van eigen verantwoordelijkheid (en ontneemt hen ook de macht/controle).

Problemen met mensen zijn gewoon ingewikkeld: we weten nog maar heel weinig van de mens en geest. Daarbij overlappen ook nog veel oplossingen: anti-depressiva, het vinden van een hoger doel, een goede psycholoog (komt ook niet aanwaaien), een goede psychiater, huisarts die niet tegenwerkt, het stoppen met eten van voedsel waardoor ontstekingsreacties onhoog gingen, dumpen van vrienden die niet het beste voor me wilden ("ah pak toch een sigaret joh"), een strict slaapregime, schildkliermedicatie, ritalin en een 10 tal boeken (kritische! niet degenen die je een goed gevoel verkopen voor €20 icm maandelijks seminar!) waren mijn "cocktail"... emn er was redelijk wat externe motivatie nodig om me die kant op te sturen.

Ik heb redelijk wat lectures gevolgd van professoren (live en via youtube), en heb het idee dat de consensus die er lijkt te zijn pas in de onderste, uitvoerende lagen grip krijgt. De echo kamer van bloggers, alwetende amateurs en facebook doet de rest. Ik ben het bijna nergens eenduidig mee eens, en dat zegt ofwel iets over mij of over de onderwerpen; ik neig meer en meer dat het niet aan mij ligt ;-)
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

RS
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

za 03 mar 2018, 19:05

Dit is precies hoe ik het ervaren heb. Een cocktail van te weinig controle, een "hostile" omgeving, te weinig focus in mijn leven, chaos, en de onmogelijkheid van het oplossen van die (achteraf 1-op-1 eenvoudig op te lossen) problemen zorgden voor een neerwaardse spiraal waarin je "vastzit" in de staat waarin je je verkeerd.

Medicatie; in mijn geval zowel een schildklier-bevorderend medicijn i.c.m. met methylfenidaat (na veel zoeken zelfs een specifiek merk), zorgde ervoor dat moeilijke beslissingen, werkbeslissingen, het werken zelf, meer meer bewegen, lezen etc.. ertoe hebben geleid dat ik mijn methylfenidaat heb kunnen afbouwen naar 1/6 van waar het begon. Ik gebruik het nu 2 a 3 dagen per week, in de laagst mogelijke dosering die er is.

Ik herken ook hier op het forum wel veel van de problemen die bij psychotherapie op kunnen spelen; passiviteit van de patient, negeren van positieve resultaten van iemands "aandoening" zoals het "niet hoeven presteren", het afschuiven van problematiek naar het uiterste van fysieke "aandoening" of het puur psychologische, en de moeite die mensen kunnen hebben met dingen die niet eenduidig vast te stellen zijn.

Het idee dat mensen zelf iets aan bijvoorbeeld hun depressie kunnen doen slaat daarbij door in het idee dat mensen zelf schuld hebben aan de aandoening. Het idee dat het een ziekte is ontslaat mensen van eigen verantwoordelijkheid (en ontneemt hen ook de macht/controle).

Problemen met mensen zijn gewoon ingewikkeld: we weten nog maar heel weinig van de mens en geest. Daarbij overlappen ook nog veel oplossingen: anti-depressiva, het vinden van een hoger doel, een goede psycholoog (komt ook niet aanwaaien), een goede psychiater, huisarts die niet tegenwerkt, het stoppen met eten van voedsel waardoor ontstekingsreacties onhoog gingen, dumpen van vrienden die niet het beste voor me wilden ("ah pak toch een sigaret joh"), een strict slaapregime, schildkliermedicatie, ritalin en een 10 tal boeken (kritische! niet degenen die je een goed gevoel verkopen voor €20 icm maandelijks seminar!) waren mijn "cocktail"... emn er was redelijk wat externe motivatie nodig om me die kant op te sturen.

Ik heb redelijk wat lectures gevolgd van professoren (live en via youtube), en heb het idee dat de consensus die er lijkt te zijn pas in de onderste, uitvoerende lagen grip krijgt. De echo kamer van bloggers, alwetende amateurs en facebook doet de rest. Ik ben het bijna nergens eenduidig mee eens, en dat zegt ofwel iets over mij of over de onderwerpen; ik neig meer en meer dat het niet aan mij ligt ;-)
Goed om te horen. Fijn ook dat je hebt kunnen afbouwen. Herkenbaar die externe motivatie. Het ging een tijd heel goed met mij toen ik alle ballen in de lucht had met sporten, sociaal zijn, lezen, leren en muziek. Ik kon toen ook prima lezen zonder medicatie, terwijl ik brak was van het uitgaan. Iets wat me nooit eerder was gelukt. Er was wel heel wat voor nodig qua therapie :P Vooral het inzicht dat ik gewoon OK ben. En ik veel dingen wél kan. En nog goed ook zelfs. Al die twijfels en nagatieve gedachtes nemen zo veel hersencapaciteit in beslag.

Het ging dus goed. Maar op een gegeven moment kwam m'n psych met het idee dat ik misschien autisme zou hebben omdat ik me zo vasthield aan de gewoontes die ik nodig had om me goed te blijven voelen (heb alleen nog het ADD label). En omdat ik zo veel doorzettingsvermogen heb. Deze gedachte zorgde ervoor dat ik opnieuw heel onzeker werd in sociale situaties. "Zie ik emoties verkeerd? Begrijp ik geen lichaamstaal? Is mijn lichaamstaal wel goed? etc." Toen dus weer terug bij af. Nu denk ik aan hoogbegaafdheid. Ik ben op beide nu getest en krijg over 2 weken de uitslag. Waarschijnlijk geen autisme. Nu dus weer opnieuw opbouwen. Vet lastig want het nieuwe is er vanaf en de lat ligt behoorlijk hoog.

Meerdere malen werd mij aangeboden om te stoppen omdat het net een paar weken goed ging. Ben blij dat ik heb gezegd dat ik er nog niet helemaal op vertrouwde. En soms mezelf iets aanstelde. Anders had ik nog een stuk meer kunnen terugvallen. Ze zeggen wel dat je altijd terug kunt komen, maar ik denk dat de meesten niet zullen bellen als het minder gaat. Toch een gevoel van schaamte. Of zelfbedrog ("ik kan het zelf oplossen").

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 05 mar 2018, 10:55

Meerdere malen werd mij aangeboden om te stoppen omdat het net een paar weken goed ging. Ben blij dat ik heb gezegd dat ik er nog niet helemaal op vertrouwde. En soms mezelf iets aanstelde. Anders had ik nog een stuk meer kunnen terugvallen. Ze zeggen wel dat je altijd terug kunt komen, maar ik denk dat de meesten niet zullen bellen als het minder gaat. Toch een gevoel van schaamte. Of zelfbedrog ("ik kan het zelf oplossen").
Ik heb wel veel geluk gehad met mijn psychiater (imho hoort verstrekking van ritalin daar exclusief thuis). Ze heeft mijn indicatie 3 of 4 keer moeten verlengen om de nodige afspraken te maken (eens per maand gedurende 2 jaar) en het recept is vaak aangepast, incl merkwijzigingen en het aandringen daarop bij de apotheek (ik kreeg zelfs eens zonder vermelding merk B mee in het doosje van merk A -vanwege voorraad tekort). Ze heeft me altijd vertrouwd in het zoeken naar de juiste dosering en merk.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Terug naar “HB en ...”