Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: HB en ADD? Ritalin?

Vr 02 Mar 2012, 23:41

Interessant Yet.

In mijn studieboek over neuropsychologie worden ze benoemd als: 'de functies die de sturing van en de controle over cognitieve processen bepalen'.
Die definitie kom ik ook tegen.
Ik denk dat de psych meer specifiek op het volgende doelt (van Balans site)
Met deze functies bepaalt een individu het doel van zijn handelingen en gedrag, schakelt hij afleidende factoren uit, plant hij de volgorde van handelingen, voert hij de taken die daarvoor nodig zijn stap voor stap uit en controleert hij het effect, waarbij hij ook rekening houdt met mogelijke toekomstige effecten. Hij reguleert er de emoties, motivatie en alertheid mee en laat ervaringen uit het verleden meespelen bij de verwachtingen over en beslissingen voor de toekomst. Ook bijsturing van gedrag en corrigeren van fouten hoort hierbij.

Steeds meer wordt duidelijk, dat de problemen van kinderen met AD(H)D worden veroorzaakt door een verstoorde ontwikkeling van de executieve functies

Je legt de verbinding tussen executieve functies en het maken van intelligentie tests, ook heel boeiend :wink: maar ik bedoelde meer in het dagelijkse leven. Of je van iemand met een hoger iq mag verwachten dat hij in zijn werk bovengenoemde vaardigheden beter beheerst dan iemand met een lager iq.

En op dit late uur (maar misschien anders ook wel) vind ik het moeilijk om jou verhaal over tests te koppelen aan mijn vraag over de praktijk en krijg ik niet duidelijk of jou antwoord nu wel of niet antwoord geeft op mijn vraag. :oops:
Dat wordt googelen, nog eens herlezen en een nachtje er over slapen...
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Za 03 Mar 2012, 00:04

En op dit late uur weet ik het ook even niet meer :muede: :lol:

Weet je, ik neem boek even mee morgen naar Amsterdam-wildje (ben er iig middag, eten weet ik nog niet). Kan je er rustig in bladeren, stukjes lezen en scheelt dit jou weer googlen. Ik kan het je helaas alleen niet uitlenen want gebruik 't redelijk vaak.

grtjs
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 03 Mar 2012, 00:34

En op dit late uur weet ik het ook even niet meer :muede: :lol:
:lol:

Leuk aanbod.
Ik denk alleen niet ik dat in zo'n druk gezelschap ook maar één zin zou kunnen lezen (en begrijpen) maar even bladeren vind ik wel leuk.
En als je het boek nou onder je arm neemt weet ik morgen in ieder geval iemand van het gezelschap te lokaliseren/ herkennen. :wink:
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Za 03 Mar 2012, 19:48

Is het woord "overexcitabilities" in deze thread al eens gevallen?

Gaf mij heel veel helderheid over veel van wat ik hoorde,
las en zag over ADHD, ADD, HB en zelfs ASS
(en vooral de misdiagnoses hiervan)

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ma 05 Mar 2012, 17:50

Ja, die term heb ik al laten vallen. Met de opmerking dat als je daarin geloofd je dan een directe samenhang zou kunnen zien tussen AD(H)D en HB bij hoogbegaafden. Dat heeft bij sommige mensen nogal wat beroering teweeg gebracht omdat dit niet wetenschappelijk onderbouwd is. Dat is de hele theorie van Dabrowski overigens überhaupt niet voor zover ik weet. Je zou AD(H)D dan bijvoorbeeld simpel gezegd kunnen zien als een relatief zwak functionerende executieve functies (zoals filter- en rem functies). Bij hoogbegaafden zou dan bijvoorbeeld de hersenactiviteit vaak relatief hoog zijn (overexitability dus hoog prikkelgevoelig). Als de filter- en remfuncties van het brein daar niet aan aangepast zijn dan zijn die dus ook relatief zwak, wat dan AD(H)D veroorzaakt. Dit heb ik al min of meer gekscherend HB induced AD(H)D genoemd. Nog extremer is dan natuurlijk de situatie als de rem- en filterfuncties slechter dan normaal werken. Dit is allemaal niet wetenschappelijk onderbouwd en hoogst waarschijnlijk op dit moment niet volledig wetenschappelijk te onderbouwen. Ik weet zelf ook niet zeker of ik hier achter sta, het is een manier van denken.

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ma 05 Mar 2012, 18:04

Oh, en als ik executieve functies heel kort zou moeten samenvatten dan zou ik zeggen: regulerende functies.
Wat langer: functies die zorgen het voor beheerst, georganiseerd, gepland, effectief en efficiënt uitvoeren van taken.
Management taken zeg maar.
Ik zou het zelf vergelijkem met wat de scheduler en dispatcher doen in een computer (voor de techies).

Disclaimer: dit is geen wetenschappelijk verantwoorde of 'officïeel erkende' definitie of beschrijving. Alleen mijn poging om op eenvoudige wijze iets zo duidelijk mogelijk te maken (toegegeven, daar ben ik niet goed in).
In dit geval (AD(H)D) zijn in ieder geval volgens mij de rem, de filters, het prioriteiten stellen en evalueren en bijsturen van belang.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 06 Mar 2012, 02:57

De beloofde linkjes:

- het artikel waarin duidelijk uitgelegd wordt wat het verschil is dmv lijstje en begeleidende tekst (1 specifieke paragraaf): ADHD and children who are gifted
- mooie samenvatting van kennis tot nu toe over de combi HB en ADHD: Attention deficit disorders and gifted students: What do we really know?
- visie van een neuropsycholoog: Gifted and Learning Disabled: A Neuropsychologist’s Perspective
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 06 Mar 2012, 02:57

@Sig: Dat jij dit:

Sig schreef:@Moira: Ik vind het heel vervelend dat je het gevoel hebt dat je kennelijk het gevoel hebt dat je niet meer onstpannen achter je laptop kan zitten.

kunt concluderen uit dit:

Moira schreef:@sig: ik blijf posten, heb gewoon geen tijd om ter ontspanning achter een laptop te zitten.

vind ik heel... opmerkelijk. Heel opmerkelijk. Ik zal maar niet vragen naar jouw redenatie want door jouw uitspraak:

Sig schreef:Kennelijk ben ik er heel goed in je irritatie op te wekken.

toon je aan dat je veel liever irrelevant zaken aansleept in deze discussie, dan dat je op mijn vraag antwoord: HB en ADHD hetzelfde? Hoezo en waar zijn dan referenties?

Moira schreef:Wat ik wil zeggen is dat jouw conclusie stelling dat er mogelijk geen adhd bij HB'ers voorkomt, op basis van het diagnose stellen, het gedrag en/of de verzameling aan gevonden 'oorzaken', gebaseerd is op gebakken lucht. Het enige dat hierin een onderscheidend vermogen zal hebben, zo op het eerste zicht, zijn de werkingsmechanismes en mogelijk fysiologische processen (want specifiek). De kennis daarover is gebrekkig, maar van dááruit verder redeneren is interessant en inspirerend. De rest is gewoon een doodlopende straat.

En daarmee is ook onze discussie een doodlopende straat.
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 06 Mar 2012, 07:43

Ik zie wat irritatie doordat de discussie bij jullie (Moira - Sig) langs elkaar heen gaat. De insteken verschillen en de eisen die gesteld worden aan onderbouwing verschillen.

Sig schreef:
Kennelijk ben ik er heel goed in je irritatie op te wekken.

toon je aan dat je veel liever irrelevant zaken aansleept in deze discussie, dan dat je op mijn vraag antwoord: HB en ADHD hetzelfde? Hoezo en waar zijn dan referenties?
volgens mij toont Sig hier iets anders mee dan de intentie liever irrelevante zaken aan te slepen, namelijk een signalering op stagnatie tussen jullie discussie.
Graag verder on topic & heb aandacht voor elkaars vragen. Dat helpt misschien. En aangeven of iets onderzocht en onderbouwd is of meer een gedachte of theorie is.

-ps excuus voor de blauw terwijl ik ook geparticipeerd heb in dit topic. Ik heb daarin los gestaan van dit onderonsje-.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wo 07 Mar 2012, 14:29

Ja Yet, daar heb je helemaal gelijk in. Zoals ik al eerder had aangegeven zijn onze uitgangspunten totaal verschillend. En ik poneer vaak niet zozeer stellingen als meer ideeën (waar meestal wel wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag ligt, maar geen wetenschappelijk 'bewijs' voor is, net als voor veel zaken die Moira beweert). Daarom wilde ik graag focussen op persoonlijke ervaringen in plaats van te verzanden in een naar mijn idee zinloze discussie. Van mij mag iedereen vinden over mijn posts wat ze willen. Overigens ben ik wel bezig met een stuk over dit onderwerp op (neuro)fysiologische grondslag. Daarin neem ik wel meer onderbouwing en verwijzing naar bronnen op, alhoewel het ook wetenschappelijk gezien niet waterdicht zal zijn. Op veel gebieden zijn er gewoon te weinig of niet eenduidige onderzoeksresultaten.

@Moira: Het blijkt dat ik die zin in je post niet goed gelezen had, vandaar mijn gevolgtrekking. Het was naar mijn idee ook geen deel van een discussie. Daarnaast kwam je op mij nogal geïrriteerd overd, dus dat is geheel gebaseerd op interpretatie.

Overigens ben ik nog steeds heel erg geïnteresseerd hoe je concreet geconcludeerd heb dat je zowel HB als ADHD hebt, een mogelijk die ik overigens nooit heb uitgesloten. Dus niet alleen een verwijzing naar dat lijsje (dat ik al heel lang ken), maar ook hoe je dat gekoppelt heb aan wat zich bij jou afspeelt. Hoewel er ongetwijfeld een bias zal zijn geloof ik namelijk dat je zeker goede redenen zal hebben gehad om die conclusie te trekken.

Overigens heel goed dat je de tijd hebt genomen om onderbouwing te zoeken voor je standpunten, dank daarvoor. De betreffende artikelen en veel achterliggend onderzoek waren me wel bekend en deze bronnen geven mij in ieder geval een idee waar je gedachtenvorming uit voortkomt.

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wo 07 Mar 2012, 14:50

Overigens in het artikel van Webb en Dietrich wordt nog één van de punten die ik veel eerder in deze thread noemde aangehaald:
"ADD is supposed to be a “diagnosis of exclusion,” meaning physicians and psychologists are supposed to rule out every other disorder or problem that might disrupt attention before making the diagnosis."
Wat mij betreft een heel belangrijk punt.

Daarnaast onderschrijf ik de volgende opmerking van Kaufmann, Kalbfleisch en Castellanos volledig:
"Clearly, there is need for additional empirical research on giftedness and attention deficit disorders. "

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 08 Mar 2012, 00:36

Ideeën zijn mooi, maar met zijn allen filosoferen over ideeën met een wetenschappelijke basis is niet mogelijk zonder die wetenschappelijke basis (die je bij jouw nieuwste posts weer niet hebt verduidelijkt). Blijkbaar is het forum er om ja te knikken en mooi te wezen terwijl Sig maar ideeën spuit. Geweldig.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Do 08 Mar 2012, 07:23

Moira schreef:Ideeën zijn mooi, maar met zijn allen filosoferen over ideeën met een wetenschappelijke basis is niet mogelijk zonder die wetenschappelijke basis (die je bij jouw nieuwste posts weer niet hebt verduidelijkt). Blijkbaar is het forum er om ja te knikken en mooi te wezen terwijl Sig maar ideeën spuit. Geweldig.
Moira, ik vermoed dat je de capaciteiten in huis hebt te weerleggen zonder dat je met ad hominems smijt. En dat je impulscontrole tevoorschijn kan halen als je vermoedt dat dat niet op een adequate manier gaat lukken.
Sig, ik denk dat het handig is om niet in herhalingen te vervallen zonder dat er meer onderbouwing is dan enkele regels uit artikelen en een verwijzing naar je achtergrond. Dat wekt de irritatie op.

Ik geef dit topic nog één kans omdat er meerdere mensen betrokken in posten en als het niet gaat gooi ik het dicht.
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Do 08 Mar 2012, 11:34

@Moira,
Dank voor de links die je postte. Ik heb ze even gescand.
Ze gaan alleen over kinderen en niet over volwassenen.
De eerste twee zijn ook best oud, en gaan uit van de DSM III.
Ik ga dinsdag a.s. naar PsyQ in Leiden en zal proberen een kort verslagje te maken van wat er wordt besproken.
Ik neem van jullie verhalen wat anonieme ervaringen mee.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 08 Mar 2012, 12:39

Ja, de meeste artikels zijn oud of refereren naar oude artikels. Gegevens over adhd en HB bij volwassenen ben ik nog niet tegen gekomen. Niet bepaald een verrassing te noemen, natuurlijk...

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Di 20 Mar 2012, 22:18

Ik had jullie beloofd nog even te melden hoe het gesprek is verlopen dat ik met de psychologen en psychiaters van PsyQ in Leiden zou hebben over hoogbegaafdheid en ADHD.
Ik heb hen kort verteld hoe ik zelf via een arbeidsconflict (1997) interesse heb gekregen in hoogbegaafdheid en binnen Mensa en later ook daarbuiten veel observaties heb gedaan, veel hoogbegaafden heb gesproken en veel heb geschreven en workshops gegeven.

Ik heb ze het Delphi model van hoogbegaafdheid gepresenteerd. Ik heb uitgelegd dat er sprake is van kenmerken en dat er valkuilen kunnen zijn. Dat veel mensen in het kader van coaching dit model goed blijken te kunnen gebruiken.

Er werd zeer geïnteresseerd gereageerd. Men beaamde meteen dat veel kenmerken en zeker ook valkuilen van hoogbegaafdheid wel heel sterk lijken op of overlappen met ADHD. Bijna niemand had er zo ooit naar gekeken! Het was echt een verrassing voor velen van hen.

Ze hadden me vooraf al een eigen casus gestuurd van iemand die zich daar op ADHD had laten testen. Ik las in die casus alle kenmerken en valkuilen van hoogbegaafdheid, waar zij ADHD zagen. Ze hadden deze cliënt overigens niet de diagnose ADHD gegeven maar wel geadviseerd verder te gaan met zijn kenmerken van hoogbegaafdheid.

Ze vroegen zich nu wel af wat dit betekent voor hun praktijk. In het kader van diagnostiek van ADHD zou je namelijk de overige zaken die de klachten of verschijnselen verklaren (zoals hoogbegaafdheid), moeten uitsluiten (dat staat in de DSM). Wellicht werkt Ritalin of Concerta ook wel bij hoogbegaafden zonder ADHD? Niemand weet het.

Ze vroegen zich af wanneer een cliënt zich zou moeten laten testen op hoogbegaafdheid. Ze kunnen dat vanwege de kosten namelijk niet standaard in elke behandeling doen. Ik gaf aan dat ik die vraag vaker hoor. Je kunt eventueel op 123test.nl een IQ test doen voor 10 euro of de Mensa test voor (ik geloof) 60 euro. Lastig is dat er veel mensen in de populatie van PsyQ last hebben van faalangst, dat is natuurlijk geen goede basis om een test te gaan doen.
Voor coaching hoef je overigens geen testresultaten te hebben. Het herkennen van de kenmerken is voor mij voldoende.

Wetenschappelijk gezien zou ik graag zien dat er een onderzoek komt onder een groep cliënten met (vermoede) ADHD en dat we dan zouden kunnen zien om hoeveel procent hoogbegaafden het gaat. Nu blijft het gissen.

Ze zijn ook geïnteresseerd in de coaching van hoogbegaafden. In hoeverre zou die anders zijn dan bij mensen met ADHD? Ik heb uit mijn netwerk enkele coaches voor hoogbegaafden uit de regio benaderd die wel een keer naar PsyQ Leiden willen komen, en daar met hen over willen praten.

Na afloop bleek dat één van de medewerkers zeer emotioneel was. Ze herkende zoveel in mijn verhaal, dat het haar te veel werd. Ze gaf meteen toe dat ze wel al langer wist dat ze hoogbegaafd was maar dat er nu heel veel naar boven kwam. Ik heb nog een tijdje met haar doorgepraat en ze kreeg van enkele collega’s heel veel steun. Dat was hartverwarmend. De collega’s hadden al lang gezien dat zij hoogbegaafd was....

Poppetje
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 20 Mar 2012, 22:49

Wat mooi, Noks!

Ik, topicstarter, heb al enige tijd niet meer geschreven. Maar ik wil toch even mededelen dat ik zelf besloten heb om met de Ritalin te stoppen. Het had op mij weinig effect. Behalve dan dat het mijn dochter enorm kon storen dat ik té geconcentreerd mijn dingen deed en daardoor haar niet hoorde :? Mijn afspraak met de psychiater is verzet naar ergens in mei :roll: maar ik slik de Ritalin al enige weken niet meer.

Wel wil ik heel duidelijk zeggen dat dit voor mij persoonlijk zo is en dat er zeker heel veel mensen zullen zijn dit baat bij dit middel hebben. Ik merk dat er best wel wat weerstand tegen (o.a.) Ritalin is. Persoonlijk vind ik dat jammer.
Het is mooi dat men medicijnen heeft ontwikkeld die mensen zo enorm kunnen helpen. Zelf heb ik al jaren baat bij anti-depressiva. Ook zo'n medicijn waar angstvallig tegenaan gekeken wordt. Het is toch een beetje "eng" lijkt het wel; bijna een taboe...

Zelf probeer ik nooit een oordeel te vellen. Zeker als ik zelf nog nooit in die situatie heb gezeten. De een heeft baat bij dit, de ander zweert bij dat. Ik hoop vooral dat iedereen daar op een respectvolle manier mee omgaat.

Grappig detail is overigens dat ik twee weken geleden een afspraak met mijn psycholoog had. Zij noemde de Ritalin die voorgeschreven was en hoe het mij beviel. Hierop antwoordde ik dat ik ermee gestopt was. Vervolgens zei ze dat ze zelf het idee had dat er een aantal zaken door elkaar gehaald werden: hoogbegaafdheid en AD(H)D. In mijn geval denk ik dat ook inderdaad.

Nogmaals: ik vind het mooi dat er nu een ontwikkeling lijkt plaats te vinden! Houd je ons op de hoogte, Noks?

Groet, Pop
Eerst zullen ze je negeren, dan zullen ze om je lachen
Vervolgens zullen ze je bestrijden, tenslotte zal je winnen
(Mahatma Ghandhi)

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Do 22 Mar 2012, 15:51

Als ik kijk naar een klein groepje mensen met ADHD diagnose die ik redelijk goed ken:
1 IQ consistent en volgens meerdere 'officiële' genormeerde testen inclusief een recente boven 130.
1 IQ boven 130 volgens meerdere testen als kind, geen recente testen afgenomen.
1 IQ net onder 130 op WAIS III, hier speelt ook (faal)angst een grote rol. Mijn HB-dar zegt HB.
1 gebrek aan objectieve info, maar school doorlopen met grote concentratie en motivatieproblemen en zonder huiswerk te doen. Daarnaast maatschappelijk succesvol.
1 gebrek aan objectieve info, duidelijk bovengemiddeld intelligent.

Deze groep is natuurlijk veel te klein om goed onderbouwde conclusies te kunnen trekken, maar toch...
Daarnaast is het ook onduidelijk of er sprake is van comorbiditeit of misdiagnose.
Bij alle 5 heeft methylfenidaat en/of dexamfetamine een duidelijk positieve invloed op de executieve functies.

Puur hypothetisch zou je dit misschien als volgt simplistisch kunnen samenvatten:
'Normale activiteit' en 'minder ontwikkelde' executieve functies -> AD(H)D
'Verhoogde activiteit' en 'normaal' ontwikkelde executieve functies -> HB met AD(H)D-achtige kenmerken (overexitability?)
'Verhoogde activiteit' met daarop 'aangepaste' executieve functies -> HB
'Verhoogde activiteit' met 'minder ontwikkelde' executieve functies -> ramp (comorbiditeit).

Een enorme oversimplificatie natuurlijk en niet wetenschappelijk onderbouwd. Meer de simplistische manier waarop ik soms naar de wereld kijk.

Jeroens
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 27 Mar 2012, 08:55

Ik zie dat er al enige dagen niet meer gepost wordt in dit topic dus ik begin hier maar in plaats van weer een nieuw topic te starten.

Zoals in mijn introductietopic ook staat begrepen ben ik recentelijk geadviseerd door een psycholoog om een diagnose te laten stellen of ik wel of geen ADD heb. Mijn omgeving staat hier helemaal niet voor open maar zelf spreekt het me wel aan. Mij is Pro Insight in Amsterdam geadviseerd. Reden van deze post is tweeledig:

1. Zijn mensen bekend met deze praktijk en hebben ze hier goede of slechte ervaringen mee?

2. Wat zijn de voor- en nadelen van deze diagnose laten stellen. Ik heb voor mezelf dit lijstje gemaakt:

Voordelen:

1. Informatie is goed. Als je weet wat je zwakke punten zijn kun je hier aan werken en zorgen dat je hier niet in vastloopt. Dit ook met in het achterhoofd het voornemen dat ik er over denk om met een studie te beginnen en een beroepskeuzetraject wil gaan volgen.

2. Met een diagnose kun je ook in aanmerking komen voor middelen die helpen bij ADD. In het geval van studie: bijvoorbeeld extra tijd met examens. In geval van problemen thuis, medicijnen bij de arts. In het geval van werk: diversiteit in je werk, problemen makkelijker bespreekbaar maken en begrip kweken bij je werkgever voor zaken die soms beter kunnen (N.B. mijn werkgever is zeer tevreden over mijn functioneren, ik heb dit jaar een salarisverhoging van 8% gekregen).

3. ADD zou erfelijk zijn. Met deze diagnose weet je of dit iets is waarop je moet letten bij je kinderen.

4. Begrip en acceptatie in je omgeving voor zaken die nu misschien als ongeïnteresseerd, onvriendelijk of onbeleefd overkomen.

Nadelen:

1. De grootste. Je plakt vrijwillig een stikker op je voorhoofd. Ga je hier last van krijgen in de toekomst met instanties / werkgevers etc.

2. Jij en je omgeving hebben leren leven met wie je bent. Ga je je anders gedragen als je deze diagnose hebt. Voorbeeld: als ik nu wat vergeet dan zeg ik sorry en neem ik me voor het volgende keer beter te doen. Met deze diagnose is er misschien acceptatie: “Ik heb ADD dus ik kan er niets aan doen”. Het aanmeten van een slachtofferrol en daardoor je verantwoordelijkheid ontlopen. Ik denk niet dat dit voor mij opgaat maar schrijf hem toch maar op.

3. De kosten. € 400,- voor het traject.

4. Je gaat uitdagingen in de toekomst uit de weg omdat je dat toch niet kunt vanwege de stikker. Is dat beter dan ze wel doen en falen?

Misschien dat ik hem later nog verder aanvul. Ik ben zeer geïnteresseerd hoe andere mensen hier over denken.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 27 Mar 2012, 11:20

Er wordt niet aangeraden om jouw diagnose bij jouw werkgever te melden. Uiteindelijk is dat ook niet noodzakelijk. Je leert met zo'n traject wat jouw sterke en zwakke punten zijn, hoe je jezelf kunt verbeteren op die zwakke punten en hoe je hulpbronnen kunt aanspreken. Met jezelf in een slachtofferrol zetten, daar ga je niet mee wegkomen. Een diagnose kan nooit een excuus zijn, of dat nu gaat om add of HB. En of je uitdagingen uit de weg gaat gaan, hangt helemaal van jezelf af. Als je weet wat jouw zwakke punten zijn en hoe je die kunt ondervangen, waarom zou je dan uitdagingen uit de weg gaan. Bij de behandelaar waar ik zit, wordt slachtoffer-gedrag en vermijdingsgedrag openlijk aangekaart. Je wordt gestimuleerd om jezelf te leren kennen, betere strategieën te ontwikkelen en gewoon het leven aan te gaan. Add voorkomt vaak dat kinderen de broodnodige methodes ontwikkelen om voor structuur en orde te zorgen, maar als je dat behandelt, dan is niets onmogelijk. Dat gegeven is echter nog niet doorgesijpeld naar de rest van de wereld, lijkt soms.

Terug naar “HB en ...”