Navashen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

paranormaal of inzicht

Zo 15 Apr 2012, 18:14

Hallo,

Ik heb een vraag...

Stel je bent hoogbegaafd en je bent hooggevoelig. Kortom: je sensorisch systeem is van een etappe hoger dan het gemiddelde wezen. Is het mogelijk dat een persoon een dusdanig scherp systeem heeft, dat hij de subtiliteiten kan interpreteren van zijn medemens en daaruit een redelijk goed beeld kan vormen over de persoon zelf? Ja, het lijkt een beetje op paranormaal zijn, alleen is dit een super complex iets wat meerdere aspecten van het bestaan beslaat.

nuances van het gelaat;
hoe de ogen zien/kijken;
hoe de intonatie van een stem is;
hoe de klank van een stem neutraal is;
hoe de persoon ruikt;
hoe de omgeving ruikt;
et cetera.

Alles wordt ingecalculeerd, en daaruit worden assumpties gemaakt, met een beetje psychologisch inzicht kun je dan kleine voorspellingen maken, betreft een persoon.

Eigenlijk is dit proces dat ik omschrijf wat ouders behoren te kunnen en doen bij hun eigen kroost. Ouder kent zichzelf; kent de wereld; kent de omgeving; weet wie de partner is; kan anticiperen op het kind en het vormen.

Ik kom niet goed bij de kern, hopelijk is het duidelijk.

Ik moet en wil weten of het mogelijk is, want ik heb het idee... dat dit gaande is bij mij.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: paranormaal of inzicht

Zo 15 Apr 2012, 18:21

Navashen schreef:Stel je bent hoogbegaafd en je bent hooggevoelig. Kortom: je sensorisch systeem is van een etappe hoger dan het gemiddelde wezen. Is het mogelijk dat een persoon een dusdanig scherp systeem heeft, dat hij de subtiliteiten kan interpreteren van zijn medemens en daaruit een redelijk goed beeld kan vormen over de persoon zelf?

Een 'absoluut' antwoord kan ik je niet geven of garanderen ;), maar vanuit mijzelf bekeken (incl. mijn persoonlijke ervaringen) zeg ik ja dat is mogelijk ...
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zo 15 Apr 2012, 18:42

Ja, dit bestaat ook als cold reading.
Bij cold reading leer je op al die zaken letten en kun je er zaken uit afleiden en zaken anticiperen die voor de meeste mensen paranormaal lijken.

Als je je bepaalde eigenschappen van hoogbegaafdheid hebt kan je dit makkelijker ontwikkelen. Je kan een snellere synaps hebben, een zenuwstelsel dat dus vlugger reageert en sneller werkt. Dit kan oorzaak zijn van of samengaan met meer geprikkeld worden door omgeving of dus meer observatief zijn of nog concreter, meer subtiele zaken opmerken en verwerken.
Als je neuronen sneller in circuit gaan liggen ga je zaken sneller kunnen leren en zo gaan dingen ook sneller redundant worden. Wanneer iets redundant wordt voor je hersenen dan is er een shift van bewust verwerken naar onderbewust verwerken.

De dingen die je beschreef zijn zeer complex en omvatten enorm veel parameters. Zoveel dat de meeste mensen op een plateau gaan blijven hangen. Maar je kan daar altijd een uitzondering in zijn. Als je hersenen een krachtigere computer zijn dan is er geen reden waarom je deze complexe structuren en vele parameters kan leren verwerken en zelfs tot een punt van redundantie kan brengen. Wanneer dit gebeurt en die verwerking dan (deels) onderbewust verloopt dan kan je dit ervaren als 'intuïtief', of misschien paranormaal als je met de verklaring erachter niet bekend bent.

Het is dan ook evengoed mogelijk dat je onderbewust zaken blijft verwerken en zelfs tot op bepaalde mate succesvol gedragingen van mensen zal kunnen voorspellen zelfs na ze een tijd niet gezien te hebben. Dit is enkel een kwestie van parameters binnen een complexe structuur verwerken en kansbrekingen toepassen op de mogelijke extrapolaties.
Hoe meer gegevens je hebt, zowel van directie observatie van die parameters als voorgaande observatie om een structuur van bijvoorbeeld 'mens' op te bouwen, als kennis van psychologie of biologie, zowat alle kennis ... hoe accurater je voorspellingen zullen kunnen zijn of hoe minder input je zal nodig hebben om iets af te leiden/voorspellen.

Onze hersenen zijn bijna gemaakt om zulke zaken te doen. We hebben zelfs zeer specifieke tools in de vorm van modules in onze hersenen die ons hierbij helpen (we weten bijvoorbeeld altijd waar iemand anders naar kijkt als we naar hun ogen kijken, wat eigenlijk een moeilijke berekening is, maar dit zit zo in ons ingebouwd). Gegeven de juiste hersenen, geest en oefening breng je dit gewoon tot een ander niveau, zoals waar je over vraagt.

Of er nog verdere stappen zijn daarna laat ik open en is in mijn mening een kwestie van persoonlijk geloof aangezien er geen duidelijk genoeg objectief bewijs bestaat om iemand te kunnen overtuigen :p

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zo 15 Apr 2012, 20:57

Nesjamag schreef:Ja, dit bestaat ook als cold reading.

En al helemaal wanneer je mensen kent. (Overigens heet het dan een 'warm reading'. Wanneer je ze een beetje kent dan een 'lukewarm reading'? :mrgreen: )
Dit is overigens een techniek de niet alleen charlatans gebruiken maar bijvoorbeeld ook bij politieverhoren wordt ingezet. Niets bovennatuurlijks aan.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zo 15 Apr 2012, 21:02

Leuk topic.
de zon schijnt altijd

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zo 15 Apr 2012, 22:02

Navashen schreef:met een beetje psychologisch inzicht kun je dan kleine voorspellingen maken, betreft een persoon

Van welke aard zijn deze voorspellingen?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Navashen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ma 16 Apr 2012, 16:07

Persoonlijk had ik niet verwacht dat men al bewust was van 'cold reading c.q. warm reading' (om het even een naam te geven). Ik dacht altijd dat mensen niet in staat waren om subtiliteiten van anderen dusdanig te interpreteren zodat zij een beeld konden vormen en anticiperen. Als ik kijk naar de wereld om mij heen kijk dan gebeurt dat niet vaak en er zijn maar enkelen die capabel lijken in het inspelen op andermans gevoelens en daar dan subtiel mee omgaan.

De dingen die je beschreef zijn zeer complex en omvatten enorm veel parameters. Zoveel dat de meeste mensen op een plateau gaan blijven hangen.

Hoe bedoel jij 'op een plateau blijven hangen', wat betekent het als iemand op een 'plateau' blijft hangen in de gegeven context?

Gegeven de juiste hersenen, geest en oefening breng je dit gewoon tot een ander niveau, zoals waar je over vraagt.

Ik begrijp het niet zo goed. Je vormt je hersens toch? Er zijn natuurlijk biologische factoren waaraan alles is gebonden, maar de geest heeft ook invloed op het lichaam. Je kan de wereld scheppen zoals jij het wilt. Dus hoe wil je het tot een niveau brengen, als je gebonden bent aan je eigen fysiologische structuur en mentale capaciteiten. Ik bedoel dus... niet iedereen kan het havo aan, omdat sommigen het inzicht missen, voor hen is er geen verband tussen de koude oorlog en de dekolonisatie.

Of er nog verdere stappen zijn daarna laat ik open en is in mijn mening een kwestie van persoonlijk geloof aangezien er geen duidelijk genoeg objectief bewijs bestaat om iemand te kunnen overtuigen :p

We praten hier eigenlijk over een select groepje mensen die in staat zijn om menselijke interactie en gewoontes van een individu te 'voorspellen'. Daarin ligt macht; macht om de ander te beïnvloeden op jouw gewenste manier en dan is de vraag nog maar of de persoon die met de scepter zwaait goede of kwade intentie heeft (mensen zijn wantrouwig van nature en worden in deze maatschappij wantrouwig gemaakt).

Misschien is het je weleens opgevallen, dat zodra jij jezelf gaat definiëren in een groepsverband en duidelijk de pioniers rol op je neemt, dat de anderen jou proberen te verzwakken. Mensen zijn geneigd om hetgeen te vernietigen wat zij niet kunnen controleren en sommigen zijn daarin destructief naar zichzelf en anderen. In mijn opinie is daarom alles zo constructief. Zou ik niet gebonden zijn aan deze cultuur en maatschappij, misschien kan ik mijzelf dan ontwikkelen tot een tweeëntwintigste eeuwse individu (geplaatst in die tijd), maar ik moet rekening houden met de tijd waarin ik geboren ben en heb de verplichting om interactie te hebben met de mensen van deze tijd. Het voordeel is dat ik mijzelf dan lateraal kan ontwikkel en niet het antoniem van lateraal (wat is het antoniem van lateraal)?

Tinus schreef:
Navashen schreef:met een beetje psychologisch inzicht kun je dan kleine voorspellingen maken, betreft een persoon

Als mensen praten kan ik soms voelen of horen wat zij willen,alsof de woorden die zij uitspreken eigenlijk gelaagd zijn. Je hebt de woorden die gesproken worden en daaronder de intentie. Ik merk soms op dat zij mij niet begrijpen; of de situatie niet begrijpen; leugens verkondigen; een gesprek willen stoppen; bezig zijn met iets anders (in gedachten) et cetera.

Met Msn'en merk ik vaak hoe mensen de aandacht verdelen; ik merk exact op wanneer iemand 100% aandacht geeft en wanneer een persoon multitaskt; hoe iemand zich voelt; of iemand dingen niet vertelt. Het is vreemd.

Vroeger zei ik altijd dat ik 'bovennatuurlijke dingen' kon waarnemen, maar alle mensen willen dan het liefste direct bewijs en als je dat dan niet kan geven dan zeggen zei: 'Zie je, dat kan helemaal niet, anders kon je het nu wel'.

De laatste tijd zit ik te denken dat een mens ruwweg te definiëren is... beetje zoals de naturalisten. Een persoonlijkheid is onderhevig aan... (speel mee) het wordt geboren in 1995 (hoe was de situatie toen) zijn vader is geboren in Nederland zijn moeder is geboren in België. Hij is 15 jaar oud en doet het vmbo (hoe is de situatie op de middelbare school vanaf 2007). Hij woont in Urk (zwaar christelijk, hoe is Urk verder?). En ga zo maar door je hebt dan grofweg een beeld van een persoon en zoals Nesjemag
'Hoe meer gegevens je hebt, zowel van directie observatie van die parameters als voorgaande observatie om een structuur van bijvoorbeeld 'mens' op te bouwen, als kennis van psychologie of biologie, zowat alle kennis ... hoe accurater je voorspellingen zullen kunnen zijn of hoe minder input je zal nodig hebben om iets af te leiden/voorspellen.
. Daarnaast als die jongen begint te praten waar dan ook over dan heb je gelijk informatie, als je zijn gezicht ziet zijn lichaamstaal hij wordt levend gemaakt. En kinderen hebben nou eenmaal (de meeste kinderen) een eenvoudiger leven qua intellectuele en emotionele beleving dan een persoon van 50 jaar die het e.e.a. al heeft meegemaakt en daar ook in gegroeid is en ervan heeft geleerd.

*ik bedacht mij net, dat de vele deja vu's die ik lijk te hebben de laatste tijd niet iets neurologisch (in de zin dat links trager werkt dan rechts of visa versa) hoeven te zijn, maar misschien gewoonweg een herinnering is aan een zin die ik eerder heb gezegd, maar nooit heb uitgewerkt.

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ma 16 Apr 2012, 17:01

Navashen schreef:
Tinus schreef:

Als mensen praten kan ik soms voelen of horen wat zij willen,alsof de woorden die zij uitspreken eigenlijk gelaagd zijn. Je hebt de woorden die gesproken worden en daaronder de intentie. Ik merk soms op dat zij mij niet begrijpen; of de situatie niet begrijpen; leugens verkondigen; een gesprek willen stoppen; bezig zijn met iets anders (in gedachten) et cetera.

Met Msn'en merk ik vaak hoe mensen de aandacht verdelen; ik merk exact op wanneer iemand 100% aandacht geeft en wanneer een persoon multitaskt; hoe iemand zich voelt; of iemand dingen niet vertelt. Het is vreemd.

Deze voorbeelden zijn niet heel erg complex of lijken in ieder geval niet heel erg paranormaal.

Navashen schreef:Vroeger zei ik altijd dat ik 'bovennatuurlijke dingen' kon waarnemen, maar alle mensen willen dan het liefste direct bewijs en als je dat dan niet kan geven dan zeggen zei: 'Zie je, dat kan helemaal niet, anders kon je het nu wel'.

De laatste tijd zit ik te denken dat een mens ruwweg te definiëren is... beetje zoals de naturalisten. Een persoonlijkheid is onderhevig aan... (speel mee) het wordt geboren in 1995 (hoe was de situatie toen) zijn vader is geboren in Nederland zijn moeder is geboren in België. Hij is 15 jaar oud en doet het vmbo (hoe is de situatie op de middelbare school vanaf 2007). Hij woont in Urk (zwaar christelijk, hoe is Urk verder?). En ga zo maar door je hebt dan grofweg een beeld van een persoon en zoals Nesjemag

Deze voorbeelden zijn niet heel erg concreet (bijvoorbeeld: je zit te denken, maar is je denken ook juist?). Of in ieder geval is moeilijk op te maken in welke mate deze voorbeelden zich voordoen en of dat dan wel of niet paranormaal is.

Heb je ook meer complexe én concrete voorbeelden?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Ma 16 Apr 2012, 18:12

Ik geloof absoluut niet in het paranormale, volgens de gebruikelijke betekenis althans.
Waar ik wel sterk van overtuigd ben, is dat HB'ers èn meer waarnemen, meer verwerken en zeer snel verbanden leggen. Dat kan mi leiden tot inzichten en voorspellingen die andere mensen wellicht het predikaat paranormaal toedichten.

Het is voor mij dus niet buitenzintuiglijk of bovennatuurlijk, maar is voor me geheel verklaar- en uitlegbaar, als een zeer sterk ontwikkelde empathie, intuïtie en logica.

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ma 16 Apr 2012, 19:13

Navashen schreef:
De dingen die je beschreef zijn zeer complex en omvatten enorm veel parameters. Zoveel dat de meeste mensen op een plateau gaan blijven hangen.

Hoe bedoel jij 'op een plateau blijven hangen', wat betekent het als iemand op een 'plateau' blijft hangen in de gegeven context?

Op een plateau blijven hangen is lijk een limiet die mensen bereiken. Ze leren tot een bepaald punt andere mensen begrijpen en dan is er quasi stagnatie.

Navashen schreef:
Gegeven de juiste hersenen, geest en oefening breng je dit gewoon tot een ander niveau, zoals waar je over vraagt.

Ik begrijp het niet zo goed. Je vormt je hersens toch? Er zijn natuurlijk biologische factoren waaraan alles is gebonden, maar de geest heeft ook invloed op het lichaam. Je kan de wereld scheppen zoals jij het wilt. Dus hoe wil je het tot een niveau brengen, als je gebonden bent aan je eigen fysiologische structuur en mentale capaciteiten. Ik bedoel dus... niet iedereen kan het havo aan, omdat sommigen het inzicht missen, voor hen is er geen verband tussen de koude oorlog en de dekolonisatie.

Inderdaad, vandaar dat ik ook geest en oefening vermelde. Ik geloof wel dat sommige mensen een fysiologisch voordeel hebben dat hen op weg kan zetten. Maar volgens mij kan dit verloren gaan en kan iemand zonder dit voordeel dit ook opbouwen. We zijn programmeerbaar.

Navashen schreef:De laatste tijd zit ik te denken dat een mens ruwweg te definiëren is... beetje zoals de naturalisten.

Dat is mogelijk, de mens is gewoon een van de complexere structuren die ons bekend zijn en er is de kwestie van vrije wil, maar dat verhindert niet om ruwweg een mens te definiëren.
Daarbij kunnen mensen organisch denken en ben ik er zeker van dat onze hersenen en geest een voldoende rekenkracht bieden om intuïtief een complexe structuur als een mens te definiëren en voorspellen.

Navashen schreef:*ik bedacht mij net, dat de vele deja vu's die ik lijk te hebben de laatste tijd niet iets neurologisch (in de zin dat links trager werkt dan rechts of visa versa) hoeven te zijn, maar misschien gewoonweg een herinnering is aan een zin die ik eerder heb gezegd, maar nooit heb uitgewerkt.

Al mijn déjà vu's komen voort uit herinnering van gelijkaardige voorgaande situaties en herinneringen van gelijkaardige situaties uit dromen.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 17 Apr 2012, 15:41

Rianne schreef:Het is voor mij dus niet buitenzintuiglijk of bovennatuurlijk, maar is voor me geheel verklaar- en uitlegbaar, als een zeer sterk ontwikkelde empathie, intuïtie en logica.

Grappig, voor mezelf sprekende zou ik zeggen: "Ja, ik geloof wel in iets wat 'paranormaal' genoemd wordt, al vind ik de para- geen passend voorvoegsel in deze." Daarbij kan ik me uitstekend vinden in wat Rianne onderaan haar post schrijft. Daarbij wel op te merken dat logica voor de één iets anders kan liggen dan voor een ander (mijn logica loopt niet altijd parallel en/of synchroon aan de logica van de ander) en soms kan een persoonlijke logica ook 'afwijken' van de 'normaal gevolgde logica' (handig om dat dan maar als intuïtie te benoemen, al was het maar om mensen te laten denken dat het wel oké is).

Hmm, krijg het idee dat mijn postje nu ineens weer alle kanten uit lijkt te gaan ... Maar ach, dat doen cold-/warm-readers ook volgens mij. In de NLP wordt gerept over mindreading, maar dat is vaak bedoeld juist andersom te werken. Ook leuk! ;)

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 17 Apr 2012, 16:07

Girafje schreef:Daarbij wel op te merken dat logica voor de één iets anders kan liggen dan voor een ander

Het zijn de verschillen in de aannamen die maken dat logica tot verschillende uitkomsten kan leiden. De logica zelf is niet verschillend.
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 17 Apr 2012, 16:56

Tinus schreef:Het zijn de verschillen in de aannamen die maken dat logica tot verschillende uitkomsten kan leiden. De logica zelf is niet verschillend.

De logica kan net zo goed 'verschillend' zijn (en dan ook nog eens tot eenzelfde uitkomst leiden ...)

Ik neem aan dat het gequote jóuw aanname is Tinus? ;)

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 17 Apr 2012, 17:15

Dit is allemaal erg interessant, vooral omdat ik ook een tijdlang dacht over paranormale vermogens te beschikken en er langzaam maar zeker achter kwam dat het slechts de actuele interpretatie betrof van de zintuiglijke waarnemingen zoals dat ook hier naar voren wordt gebracht. Ik ben overigens al ouder dan 40 jaar maar m'n zintuigen werken sowieso in veel gevallen beter dan van de meeste mensen in mijn omgeving, het betreft dan vooral het ruiken en horen (ik hoor bijv. "The Mosquito" die normaliter slechts te horen is door mensen jonger dan 25 jaar) en nachtzicht.

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 17 Apr 2012, 19:48

Mijn zintuigen zijn vrij normaal.
Met mijn zicht registreer ik wel iets meer/sneller dan normaal. Ook heb ik lijk een extra perceptie van verhoudingen en diepte (kan dingen inzien die zogezegd onmogelijk zouden zijn voor ons zicht, volgens mij is dit ook aangeleerd en iets meer in de hersenen te maken te hebben met de ogen, netvlies of oogzenuw).
Kleuren zijn voor mij ook vaak zeer fel/intens. Weinig is grijs voor mij en soms zie ik in grijs meerdere kleuren (vrij raar eigenlijk).

Naast de normale 5 zintuigen is ook mijn proprioceptie misschien iets makkelijker te misleiden door mezelf. Komt er op neer dat ik zo een out of body experience kan simuleren of mezelf kan inbeelden ergens anders te staan. Dit is door oefening, als zeer klein kind probeerde ik mij vaak iets voor te stellen vanuit een ander perspectief (zintuiglijk dan) of in mijn gedachten ergens anders rondwandelen. Ik was een raar kind :p

Laatste dat moeilijk objectief vast te stellen is, is mijn tijdperceptie. Tijd gaat traag voor mij. Ik hoor vaak mensen zeggen van "het gaat zo snel", bij mij niet. Tijd gaat traag en soms zeer traag.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 17 Apr 2012, 20:01

Nesjamag schreef:Laatste dat moeilijk objectief vast te stellen is, is mijn tijdperceptie. Tijd gaat traag voor mij. Ik hoor vaak mensen zeggen van "het gaat zo snel", bij mij niet. Tijd gaat traag en soms zeer traag.

De ervaring van tijd schijn je te kunnen beinvloeden door middel van oefeningen..
Wanneer iets leuk is, gaat de tijd voor je gevoel snel, wanneer je moet wachten duurt het vaak lang. Als jou een ongeluk overkomt, kan het zijn dat een fractie van een seconden vele malen langer lijkt te duren.

Volgens mij was het trucje om de tijd te laten vertragen, mindfullness toepassen.. de dingen bewust wat bewuster ervaren.
de zon schijnt altijd

Navashen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 17 Apr 2012, 21:12

Tinus schreef:Deze voorbeelden zijn niet heel erg concreet (bijvoorbeeld: je zit te denken, maar is je denken ook juist?). Of in ieder geval is moeilijk op te maken in welke mate deze voorbeelden zich voordoen en of dat dan wel of niet paranormaal is.

Heb je ook meer complexe én concrete voorbeelden?

Begrijp mij niet fout, maar emoties zijn niet concreet. Emoties zijn mijn interpretatie en meestal zijn mijn emoties een encryptie voor derden! Daarmee blijf ik helaas voor anderen in een zekere vaagheid steken.

Mijn vraag was: 'Is het een paranormaal fenomeen wat ik ervaar of is het gewoon inzicht wat ik heb?', jij vindt dat het niet paranormaal is. Ik begrijp alleen niet waarom je vraagt naar complexiteit.

René Descartes: 'Ik denk dus ik ben'. Mijn gedachten zijn absoluut en onderhevig aan verandering, zou dat niet zo zijn dan was ik niemand.

Rianne schreef:Het is voor mij dus niet buitenzintuiglijk of bovennatuurlijk, maar is voor me geheel verklaar- en uitlegbaar, als een zeer sterk ontwikkelde empathie, intuïtie en logica.

Ik heb respect voor jouw mening! Alleen ik vraag mij wel iets af. Zie het als een retorische vraag... omdat jij nog niet weet hoe iets werkt, maar wel weet dat het werkt en het een naam draagt wat geen betekenis heeft voor jouw, is dan gelijk de remedie verdwenen?

Nesjamag schreef:Dat is mogelijk, de mens is gewoon een van de complexere structuren die ons bekend zijn en er is de kwestie van vrije wil, maar dat verhindert niet om ruwweg een mens te definiëren.
Daarbij kunnen mensen organisch denken en ben ik er zeker van dat onze hersenen en geest een voldoende rekenkracht bieden om intuïtief een complexe structuur als een mens te definiëren en voorspellen.

Je hebt de assumptie dat er vrije wil bestaat? Maar als wij mensen een complexere structuur hanteren, dan zijn wij toch uiteindelijk een uitkomst van de complexiteit van ons systeem, waar wij de keuze plaatsen van een illusie dat er vrije wil is?

Odran Oel schreef: (ik hoor bijv. "The Mosquito" die normaliter slechts te horen is door mensen jonger dan 25 jaar) en nachtzicht.

Is de "The Mosquito" niet onzin, want ik hoor de "The Mosquito" ook gewoon?

inge mulder schreef:
Nesjamag schreef:Laatste dat moeilijk objectief vast te stellen is, is mijn tijdperceptie. Tijd gaat traag voor mij. Ik hoor vaak mensen zeggen van "het gaat zo snel", bij mij niet. Tijd gaat traag en soms zeer traag.

De ervaring van tijd schijn je te kunnen beinvloeden door middel van oefeningen..
Wanneer iets leuk is, gaat de tijd voor je gevoel snel, wanneer je moet wachten duurt het vaak lang. Als jou een ongeluk overkomt, kan het zijn dat een fractie van een seconden vele malen langer lijkt te duren.

Volgens mij was het trucje om de tijd te laten vertragen, mindfullness toepassen.. de dingen bewust wat bewuster ervaren.

u-huh, ja! Persoonlijk denk ik dat als je bewuster bent de tijd ook rekt, alleen als je bewuster bent kom je er ook achter dat de tijd die je hebt te leven korter is, wat paradoxaal is. Hoewel ik vermoed dat mensen met een hogere intellect ten opzichte van normaal begaafden een gedachte extra hebben in een verhouding 1:3; waar de normaal begaafde 1 gedachte heeft, hebben hoogbegaafden 3 gedachtes, hierdoor kunnen zij intelligenter zijn dan normaal begaafden, maar als het niet bewust wordt ervaren heeft het geen waarde.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Di 17 Apr 2012, 21:40

Navashen schreef:

Ik heb respect voor jouw mening! Alleen ik vraag mij wel iets af. Zie het als een retorische vraag... omdat jij nog niet weet hoe iets werkt, maar wel weet dat het werkt en het een naam draagt wat geen betekenis heeft voor jouw, is dan gelijk de remedie verdwenen?

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wat bedoel je met remedie? Wat heeft die remedie te maken met paranormale ?
Lijkt wel of je het nu over geneeswijzen hebt, maar daar gaat dit toch niet over?

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 17 Apr 2012, 22:00

Nesjamag schreef:Dat is mogelijk, de mens is gewoon een van de complexere structuren die ons bekend zijn en er is de kwestie van vrije wil, maar dat verhindert niet om ruwweg een mens te definiëren.

Je hebt de assumptie dat er vrije wil bestaat? Maar als wij mensen een complexere structuur hanteren, dan zijn wij toch uiteindelijk een uitkomst van de complexiteit van ons systeem, waar wij de keuze plaatsen van een illusie dat er vrije wil is? [/quote]

Niet enkel assumptie van vrije wil. Ik weet dat vrije wil bestaat, maar zou niet direct weten hoe dit uit te leggen, ik zou er zeer veel zaken bij moeten betrekken, zoals rare onderwerpen en minstens 9 dimensies. :? Ben er vrij zeker van dat dit zinloos zou zijn :p Het zou misschien zeer filosofisch en te vergaand lijken op sommige punten.

inge mulder schreef:

Ja, dat zou het doen. Ik doe ook al sinds zeer jonge leeftijd aan mindfulnes. Als klein kind was ik gefascineerd met concentratie en oefende ik mijn concentratie vaak. Als tiener ben ik mij bewust geworden van hoe de gedachten in mijn bewustzijn werkten. Aan het eind van mijn tienerjaren heb ik geleerd om mindfulnes toe te passen tot het punt van geen mening meer houden en zo eigenlijk een objectieve observator zijn. Het verste dat ik gegaan ben wordt soms phase 1 samadhi genoemd. Dit is samadhi, maar slechts tijdelijk aangehouden. Sowieso was dat een heel andere ervaring waarbij men perceptie compleet anders was. Zodanig anders dat ik het niet kan uitleggen met woorden metaforen of gelijk op welke manier.

Vrij grappig is dat ik al deze zaken zowat uit experimenteren, introspectie en dergelijke heb gedaan en van alles pas nadien heb vernomen dat er iets rond gekend was. Is lijk the story of my life met kennis en een van de redenen dat ik niet graag boeken lees, ik heb niet zo graag herhaling van iets dat ik al weet :p

Dit kan een verklaring zijn waarom tijd voor mij trager verloopt, maar ik kan er mij nog een bedenken. Die andere eigenschappen die ik vermelde in verband met kleuren intens beleven en meer/sneller dingen registreren, plus ook snelle reflexen en explosief mijn spierkracht kunnen gebruiken, plus nog wat andere eigenschappen die iemand die amfetamines zou nemen kan hebben, duiden mogelijk allemaal op een iets snellere synaps. Perceptie van tijd vertraagd als het neuraal netwerk iets sneller werkt of vuurt. Dopamine kan dit teweeg brengen, adrenaline ook.
Nog een manier om iemand zijn perceptie van tijd te vertragen en hem meer te doen registreren met zijn zicht is hem doen schrikken of een adrenaline rush opwekken in die persoon.

Ik ben duidelijk overexcitable :p
Of mijn zenuwstelsel echt iets sneller werkt en of ik echt iets meer dopamine of adrenaline in mijn lichaam heb weet ik niet zeker. Dit is enkel zelfgediagnosticeerd :p
Waarschijnlijk zal ik dit eens moeten laten onderzoeken, want sinds kort is mijn hart begonnen met af en toe een slag over te slaan en waarschijnlijk zou ik beter eens laten nagaan of er een verband is daar.

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 17 Apr 2012, 22:17

wordt er misschien bewering bedoeld in plaats van remedie?

Terug naar “HB en ...”