Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: paranormaal of inzicht

di 29 mei 2012, 12:48

Als deze mensen zich met argumenten zouden laten overtuigen zouden ze er helemaal niet in gaan geloven. Misschien is het soms wel tijdverspilling maar een beetje fulmineren is ook wel eens leuk. Nu is het paranormale een redelijk onschuldig tijdverdrijf allemaal, maar met de alternatieve geneeskunst ben ik van mening dat deze maximaal moet worden bestreden. Deze twee lopen een beetje in elkaar over en de scheidslijn is niet geheel duidelijk. De schade die een stichting als Kritisch Prikken veroorzaakt is reëel, gebaseerd op non-kennis van kwakzalvers, roddel en achterklap. Anyway, I digress. Voor je het weet moet ik weer big pharma gaan verdedigen en wie wil dat nou...

In ieder geval heb ik een pesthekel aan anti-wetenschap en diegenen die het beoefenen. We zijn toch potverdorie toch niet door de verlichting gekomen om naar Jomanda, Dr Vogel en de paus te luisteren....

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 29 mei 2012, 13:46

We zijn toch potverdorie toch niet door de verlichting gekomen om naar Jomanda, Dr Vogel en de paus te luisteren....
:lol:

En inderdaad, in de medische hoek kan het geloven in sprookjes erg gevaarlijk zijn. Ik denk ook aan kinderen die vanuit het geloof geen bloedtransfusie mogen enzo... (Zo'n geval Sylvia Millecam vind ik op het randje, een volwassene heeft de vrijheid om... of ook weer niet? Waar leg je de grens, hoe ver moet je gaan in het beschermen van mensen tegen zichzelf? Een heel andere discussie, want die kun je enorm uitbreiden nietwaar!)
Give me a break!

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 29 mei 2012, 14:39

Paranormaal is niet synoniem met aliens, conspiracy, spoken, pseudowetenschap.

Platentektoniek is een voorbeeld van iets waarbij een verklaring buiten de norm de juiste was.
Darwinisme is ook een voorbeeld waarbij de ongebruikelijke verklaring een redelijk goeie was.

Er zijn 3 te onderscheiden stromen van wetenschap.
Mainstream: die kennen we allemaal, volgt de wetenschappelijke methode en bestaat er consensus in.
Pseudo en junk: Zit veel in dat feiten negeert en wetenschappelijke methode niet volgt.
Fringe: een deel van wetenschap dat de wetenschappelijke methode volgt, maar verder gaat dan mainstream in wat het wil onderzoeken. Dit kan paranormaal/zot zijn of lijken, bijvoorbeeld dat de Noren de eerste Europeanen waren op het Amerikaanse continent, voor Colombus. Ook plantentektoniek. Fringe science kent veel minder consensus. Fringe science gaat bijvoorbeeld soms uitgaan van een ander paradigma en reeds anticiperen op ontwikkelingen die er nog niet zijn, lijk enkele stappen overslaan.

Ik zou de zaken echt niet als te simplistisch afdoen. In mijn mening is het fout te gaan schuilen achter zotte theorieën en pseudowetenschap om alles dat onverklaarbaar is af te doen als zever of zelfs als onnuttig, niet pragmatisch, niet leerzaam. Ik vind dat een erge fout die vaak gemaakt wordt en potentiële kennis doet verloren gaan. Gelukkig zijn er altijd enkelingen geweest binnen de wetenschap die niet bang zijn om zich vragen te stellen en af te wijken van de norm, en gelukkig zullen die er ook altijd zijn. Wel jammer dat het een carrière kan kosten en dat er mensen zijn die zonder bewijs te hebben iets afwijzen als onmogelijk, vals of niet nuttig.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 29 mei 2012, 14:54

Paranormaal is niet synoniem met aliens, conspiracy, spoken, pseudowetenschap.

Dat ben ik niet met je eens want dat is het wel (althans, aliens en conspiracy zijn misschien andere subdeeltjes in het psychiatrisch spectrum). Het woordenboek is het ook niet met je eens:

Van Dale schreef:pa·ra·nor·maal bn, bw naast het normale (voorkomend): -male verschijnselen bv. telepathie, helderziendheid

Plaattektoniek en Darwinisme zijn juist leuke voorbeelden van nieuwe theorieën die enige overredingskracht nodig hadden om zich te kunnen worstelen en dat hebben ze uiteindelijk ook gedaan; standaard wetenschappelijk proces. Dat heeft niets met het paranormale te maken. Jij mag de definitie best anders interpreteren als je wilt maar dat doe ik niet. Dat er 'altijd anderen zijn geweest die' etcetera maakt al die paranormale theorieën niet meer of minder waar. Nu hoeft niet alle pseudowetenschap onzinnig te zijn, maar slechte wetenschap blijft gewoon slechte wetenschap en als je als fruitcake te boek wilt gaan staan is dat jouw keuze. Je krijgt je werk alleen niet gepubliceerd. Niet omdat niemand het wil horen maar omdat er niets te vertellen is.

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 29 mei 2012, 17:54

Dan wordt het lastig als we allemaal andere definities hanteren. Zijn we het allemaal met elkaar eens over de inhoud maar dan gaan we opeens niet eens zijn met wat wel of niet paranormaal is. Voor de ontkenners van paranormale verschijnselen is het retorisch natuurlijk wel handig om deze term zo breed mogelijk te hanteren en elk mogelijke subtiele nuance te ontkennen.

Een concreet voorbeeld is vaak wel makkelijk om de bordjes (pseudowetenschap, paranormaal, etc.) te ordenen. Waar valt psychokinese onder? Is het iets paranormaals? Valt het onder fringe?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Navashen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

di 29 mei 2012, 18:45

Physeric schreef: We zijn toch potverdorie toch niet door de verlichting gekomen om naar Jomanda, Dr Vogel en de paus te luisteren....

Err, niet fout bedoeld, maar leidt uitsluiting niet tot achterlijkheid wat weer in contractie ligt met de gedachteleer van de Verlichting?

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 29 mei 2012, 18:56

Physeric schreef:In ieder geval heb ik een pesthekel aan anti-wetenschap en diegenen die het beoefenen. We zijn toch potverdorie toch niet door de verlichting gekomen om naar Jomanda, Dr Vogel en de paus te luisteren....

defineer "verlichting"
de zon schijnt altijd

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 29 mei 2012, 19:06

Ik neem aan dat Phys de welbekende periode post-middeleeuwen bedoelt. Staat in alle geschiedenisboekjes. Waarin de rede de overhand kreeg. Theocentrisme boette ruimte in voor antropocentrisme.
Al zou je dat niet zeggen want de heksen bleef men nog een tijd lang vervolgen en de Spaanse inquisitie verbrandde er nog lustig op los. De rede heeft maar een stukje ruimte gewonnen.
Het laten leiden door vage angsten en zoeken naar verklaringen zonder kaders kan ook wreed zijn. Het innerlijke beest geht los.

NB na wat rondlezen: de Renaissance viel er nog tussen (tussen de middeleeuwen en de verlichting)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 29 mei 2012, 19:45

Wat ik nu zo leuk vind is dat ik een dochter in de brugklas heb, die ik regelmatig met veel plezier help met haar huiswerk. Het is voor mij tweedekansonderwijs, want boeide mij dat vroeger allemaal, toen ik zélf 12 was...?! Ik had wel wat anders aan mijn hoofd! :P 'We' hebben de middeleeuwen net gehad, en ik verheug me al op het verdere verloop. :D Naast geschiedenis is bij mij biologie favoriet, en, in iets mindere mate, aardrijkskunde. Een enkel keertje help ik met wiskunde, maar dat kan ze eigenlijk prima zelf. De rest ook wel hoor. Maar samen geschiedenis, bio en aardrijkskunde doen vindt ze wel gezellig zo.

Sorry, even helemaal terzijde en OT, maar vond het leuk het even te melden.
Give me a break!

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 29 mei 2012, 20:21

Navashen schreef:
Physeric schreef: We zijn toch potverdorie toch niet door de verlichting gekomen om naar Jomanda, Dr Vogel en de paus te luisteren....

Err, niet fout bedoeld, maar leidt uitsluiting niet tot achterlijkheid wat weer in contractie ligt met de gedachteleer van de Verlichting?

Oh vast! Maar leidt het uitsluiten van achterlijkheid tot meer of minder achterlijkheid? In ieder geval is dit illustere trio een bekende reeks ontkenners van bestaande en geaccepteerde kennis waarvan de schade van geval tot geval wel verschilt. Het is mijn stille hoop dat het advies van de paus geen condoom te gebruiken omdat dat toch niet helpt tegen AIDS ooit als misdaad tegen de menselijkheid gezien gaat worden. Voor of nadat we het Vaticaan ontmanteld hebben...? Anyway, ik blijf van mening dat iedereen recht heeft op zijn eigen geloofsovertuiging totdat deze overtuiging schade berokkent aan anderen.

inge mulder schreef:defineer "verlichting"

Voor het maken van het huiswerk reken in €150/uur. Maar gratis advies: bibliotheek? :P De periode is zeer interessant, omdat religie langzaam maar zeker losgeweekt werd van het denken en men meer en meer oprecht zijn mening kon uitdragen (Iets dat we pas sinds voor kort kennen in het Westen ). De eerder genoemde BBC serie "a rough history of disbelief" is wel leuk.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 29 mei 2012, 21:48

Physeric schreef:
inge mulder schreef:defineer "verlichting"

Voor het maken van het huiswerk reken in €150/uur. Maar gratis advies: bibliotheek? :P De periode is zeer interessant, omdat religie langzaam maar zeker losgeweekt werd van het denken en men meer en meer oprecht zijn mening kon uitdragen (Iets dat we pas sinds voor kort kennen in het Westen ). De eerder genoemde BBC serie "a rough history of disbelief" is wel leuk.

nee... ok

ik ken ook nog een ander verlichting :mrgreen:

:idea:
de zon schijnt altijd

Navashen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

wo 30 mei 2012, 20:51

Wat mij dwars zit -wat ik nog kwijt wil- is dat sommige omstandigheden of overtuigingen van mensen, op het forum, soms genadeloos worden afgebrand. Ik begrijp best dat mensen een steevaste overtuiging kunnen hebben, maar daar moeten zij niet aan vasthouden en andermans overtuiging opzij drukken als niet mogelijk zijnde.

We zijn ten slotte allemaal mensen met onze defecten en tekortschietende ideeën, en sommige mensen zijn niet daar waar jij misschien al geweest bent, het is dan wel net zo netjes om hen ook een eerlijke kans te geven en ruimte om zichzelf te ontplooien, mits zij niet die kansen vernachelen want dan mag je hen afknallen van mijn part.

Constructief en subtiel zijn is naar mijn mening een sleutel in communicatie, zeker wanneer het gaat om communicatie dat puur op schrift is gebaseerd.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 30 mei 2012, 21:08

Navashen schreef:Wat mij dwars zit -wat ik nog kwijt wil- is dat sommige omstandigheden of overtuigingen van mensen, op het forum, soms genadeloos worden afgebrand. Ik begrijp best dat mensen een steevaste overtuiging kunnen hebben, maar daar moeten zij niet aan vasthouden en andermans overtuiging opzij drukken als niet mogelijk zijnde.

We zijn ten slotte allemaal mensen met onze defecten en tekortschietende ideeën, en sommige mensen zijn niet daar waar jij misschien al geweest bent, het is dan wel net zo netjes om hen ook een eerlijke kans te geven en ruimte om zichzelf te ontplooien, mits zij niet die kansen vernachelen want dan mag je hen afknallen van mijn part.

Constructief en subtiel zijn is naar mijn mening een sleutel in communicatie, zeker wanneer het gaat om communicatie dat puur op schrift is gebaseerd.

ik erger me er niet meer zo aan
:D
de zon schijnt altijd

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 30 mei 2012, 21:22

Navashen schreef:Wat mij dwars zit -wat ik nog kwijt wil- is dat sommige omstandigheden of overtuigingen van mensen, op het forum, soms genadeloos worden afgebrand. Ik begrijp best dat mensen een steevaste overtuiging kunnen hebben, maar daar moeten zij niet aan vasthouden en andermans overtuiging opzij drukken als niet mogelijk zijnde.

Eens! :)
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

wo 30 mei 2012, 22:05

Absoluut niet eens!

De overtuiging dat iets wel bestaat is voor mij net zo waardeloos/-vol als de overtuiging dat iets niet bestaat.
Beide 'kampen' zijn overtuigd van hun gelijk en hebben hun oordeel over de andere overtuiging.

Wat mij wel altijd opvalt is dat het ene kamp iets meer de neiging tot slachtofferschap heeft dan de ander. Maar ik geef onmiddellijk toe dat dit mogelijk aan mijn waarnemingsvermogen ligt :wink:

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 31 mei 2012, 13:56

:funpost:

Rianne schreef:Wat mij wel altijd opvalt is dat het ene kamp iets meer de neiging tot slachtofferschap heeft dan de ander.

:?: Verklaar (of niet, heeft voor mij dezelfde waarde ;))!

Rianne schreef:Maar ik geef onmiddellijk toe dat dit mogelijk aan mijn waarnemingsvermogen ligt :wink:

Pfew ... Afbeelding :P

Rianne schreef:De overtuiging dat iets wel bestaat is voor mij net zo waardeloos/-vol als de overtuiging dat iets niet bestaat.

Zijn we 't weer eens. :)
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 01 jun 2012, 09:54

Girafje schreef:
Rianne schreef:De overtuiging dat iets wel bestaat is voor mij net zo waardeloos/-vol als de overtuiging dat iets niet bestaat.

Zijn we 't weer eens. :)

Ik ben ervan overtuigd dat een acceptatie van de mening door en van beide partijen leidt tot een stroomversnelling van ontwikkeling.
de zon schijnt altijd

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

vr 01 jun 2012, 10:18

Er zijn voldoende overtuigingen hier die gewoon niet mogelijk zijn of anderzijds buitengewoon onwaarschijnlijk (en dat is in veel gevallen geen mening maar een feit). Ik blijf van mening dat iedereen recht op zijn eigen overtuiging, maar dat een ander daar een mening over mag hebben en dit in een discussie mag benoemen. Het is trouwens vrij typisch dat onder (goed)gelovigen het geen probleem is allerlei ongefundeerde ideeën uit te wisselen maar dat het kennelijk 'not done' is aan te geven dat je ergens niet in gelooft. Klakkeloos alles van elkaar aannemen is niet hetzelfde als respect hebben en open-minded zijn. Ik denk dat je daar maar aan moet wennen; ik vind het ook niet erg als allerlei vage types mijn 'closed-minded wetenschapshokjesdenken' niet direct overnemen. Het is niet dat ik niet luister maar dat ik het met een aantal mensen fundamenteel oneens ben en zal blijven omdat ik hun ideeën slecht vind. Misschien niet altijd even subtiel (misschien wel altijd niet) maar wel lekker duidelijk...

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 01 jun 2012, 11:38

Ik ben er van overtuigd dat acceptatie van een aantal wetenschappelijke zekerheden door alle partijen leidt tot een stroomversnelling van ontwikkelingen.
-Under Construction-

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 01 jun 2012, 13:39

Physeric schreef:Misschien niet altijd even subtiel (misschien wel altijd niet) maar wel lekker duidelijk...

Ik denk dat mensen als jij, die flink kritisch en bijzonder sceptisch zijn, een goede tegenhanger vormen voor mensen die ongegrond allerlei aannames doen.
Dat je misschien soms wat ál te strak in de leer bent is daarom in mijn ogen helemaal niet erg!
Dit is jouw rol in het geheel, die is nuttig, en soms ook grappig. :D
Give me a break!

Terug naar “HB en ...”