inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: paranormaal of inzicht

Vr 01 Jun 2012, 13:41

@nouk schreef:Ik ben er van overtuigd dat acceptatie van een aantal wetenschappelijke zekerheden door alle partijen leidt tot een stroomversnelling van ontwikkelingen.

Ik doelde meer op het voor mij persoonlijk accepteren dat er mensen zijn die het nodig vinden om eerst een ander een experiment uit te laten voeren, waardoor iets bewezen is, voordat diegen zelf aannames erover wil doen.

En andersom dat mensen die alles wetenschappelijk onderbouwd willen zien, accepteren dat er mensen zijn die hun eigen gevoel volgen en daardoor tot ideeen komen waar een ander nog niet aan gedacht heeft.

En alles wat er tussen zit.

Wanneer deze verschillende mensen de neuzen in dezelfde richting hebben staan, kunnen er wellicht verbanden worden gezien tussen wetenschappelijke en gevoelsmatige oplossingen.

Beide kanten hebben hun beperkingen. Maar beide kanten hebben ook hun sterke kanten. Dit kan mijns inziens ingezet worden voor een fijne samensmelting.
de zon schijnt altijd

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vr 01 Jun 2012, 14:10

Volkomen en volledig mee oneens. Je vergeet/negeert/weetgewoonniet dat er ook mensen zijn die iets niet accepteren omdat al er een experiment is uitgevoerd waaruit bleek dat er niets te bewijzen viel (elke keer weer). Ik heb niets met onderzoek op gevoel. Het bewijst niets en staat open voor een heel scala aan mechanismen van zelfbedrog. De wetenschappelijke aanpak is er nu net om dat te voorkomen. Diegenen die het verstandig vinden dat advies volledig in de wind te slaan moeten vervolgens niet denken dat we er met een goed gesprek wel uit gaan komen want dat kun je wel vergeten. Sterker nog, ik ben van mening dat we met kracht 'het gevoel' in de wetenschap moeten bestrijden.

Dat de wetenschappelijke aanpak beperkingen heeft geef ik direct toe. Dat de andere kant een andere kant heeft behalve de beperkte kant zie ik in het geheel niet. Ik ben ook geheel tegen een samensmelting omdat 'het gevoel' in het wetenschappelijke gewoon niets te zoeken heeft.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 01 Jun 2012, 16:29

Ik vind het heel apart dat een 'bespreking' (zie ondertekstje van vakje 'HB en ...') als dit start met een vraag over paranormaal en inzicht en uitmondt in een soort welles/nietes-discussie m.b.t. wetenschap en het gevoel. :o
De 'kleine-verbazing'-emoticon en niet de 'shock'-emoticon, want ergens verbaasd het met (ook of misschien júist hier ook weer helemaal níets ...)

Al was het maar hierom:

* De TS legt een vraag neer met daarin meegenomen HB en HS, waarbij de vraag gericht is op paranormaal en inzicht. Uit dit laatste leid ik af dat de TS iets als paranormaliteit in beginsel niet afwijst. Waarom zou hij/zij dit anders zélf benoemen in de eerste plaats?

* Verschillende forumgebruikers die het 'niet ophebben' met het fenomeen paranormaliteit en - geheel of niet toevallig, dat laat ik buiten beschouwing - wel het fenomeen wetenschap (zeer?) voorstaan - die in dit topic meer of minder ergens als 'sceptici' zijn benoemd menen zich in deze besprekingen te moeten mengen en hebben dit gedaan (het laatste is een vaststaand feit) waar zij - zo goed als bij voorbaat bevooroordeeld, ieder zijn mening, ervaring etc. - in dezelfde bespreking gaan poneren dat iets 'niet zo is' en dit te onderbouwen met de - voor hen als waar en bewijzend dan wel afwijzend geldende -.

* De term 'paranormaal' is slechts een wijze van anders benoemen dan hetgeen 'normaal' geacht wordt te zijn volgens gecultiveerde normen (vandaar het woord para-normaal). Welke naam het beestje ook meegekregen heeft, de inhoud van deze 'bespreking' gaat inmiddels over 'iets heel anders'.

Persoonlijk vind ik dat niet geheel fair ook naar de TS toe. :)
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vr 01 Jun 2012, 16:51

Dus als er een topic gestart wordt of je liever thee of koffie wilt, maar je houdt helemaal niet van koffie, mag je er dan geen antwoord op geven? Maar als je dan toch antwoord geeft op de vraag is dat dan "menen zich te moeten bemoeien met"? Lijkt me niet. Plus, als er een keer een echte discussie over iets wetenschappelijks is worden daar ook steeds pseudowetenschappelijk posts tussen gestrooid.

Paranormaal is niet hetzelfde als niet normaal; dat kun je zo in Van Dale opzoeken. Maar waarschijnlijk is het een soort gevoelskwestie zodat je je niet hoeft te laten beperken door zo'n kille definitie van bemoeizuchtige taalkundigen.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vr 01 Jun 2012, 17:47

Girafje gaf aan dat het topic over suikervrije chocolademelk :mrgreen: ging, dus als je liever Thee drinkt, hoef je niet te reageren.
Misschien moet er gewoon een topic gestart worden over de discussie die steeds weer naar voren komt.
Ik hap graag, dus kan het niet laten te reageren, ondanks het feit dat ik mijzelf niet goed vind in het vinden van de juiste bewoordingen, dus bij voorbaat ben ik in de discussie al op een achterstand. Dus..

Physeric schreef:Volkomen en volledig mee oneens. Je vergeet/negeert/weetgewoonniet dat er ook mensen zijn die iets niet accepteren omdat al er een experiment is uitgevoerd waaruit bleek dat er niets te bewijzen viel (elke keer weer). Ik heb niets met onderzoek op gevoel. Het bewijst niets en staat open voor een heel scala aan mechanismen van zelfbedrog. De wetenschappelijke aanpak is er nu net om dat te voorkomen. Diegenen die het verstandig vinden dat advies volledig in de wind te slaan moeten vervolgens niet denken dat we er met een goed gesprek wel uit gaan komen want dat kun je wel vergeten. Sterker nog, ik ben van mening dat we met kracht 'het gevoel' in de wetenschap moeten bestrijden.

Dat de wetenschappelijke aanpak beperkingen heeft geef ik direct toe. Dat de andere kant een andere kant heeft behalve de beperkte kant zie ik in het geheel niet. Ik ben ook geheel tegen een samensmelting omdat 'het gevoel' in het wetenschappelijke gewoon niets te zoeken heeft.

Waar ik op doehoel.. is dat de wetenschap slechts 1 ding tegelijk kan uitsluiten, terwijl soms omstandigheden om een bepaald effect te krijgen zijn dat meerdere factoren meespelen.

Zonder het gevoel was er nooit wetenschap geweest. Je hebt het gevoel nodig om stappen verder te maken.

Ik vraag me wel eens af of men zich er wel bewust van is dat ieder individu verschillend is. Elke factor heeft een gevolg dus hoe je het wendt of keert, ieder persoon zal weer net anders op een situatie reageren dan een ander.

En als je het mij vraagt is het geheel van een induvidu in een bepaalde sfeer/energie/frequentie/X -ik weet er niet een goede term voor- brei van alles bij elkaar te vatten.
Voor mij "voelt" elke persoon anders -> lastig aan te tonen.

En mocht iemand erin slagen dit wetenschappelijk bewezen te krijgen, dan is het een kleine stap om diezelfde meetapparatuur (want dat heb je nodig om iets aan te tonen) mee te nemen naar andere planeten om daar te zoeken naar vergelijkbare verschillende X.

Want als je het mij vraagt hangt die X al om een atoom en als er dan een ander atoom bijkomt, zal die energie samensmelten tot een combinatie van de twee X van de atomen en zo voort. Of dit al bewezen is of niet weet ik niet.

Kan dit in verband worden gebracht met het linkje waar Odran Oel mee aan kwam zetten in het topic over het heelal http://nl.wikipedia.org/wiki/Onzekerhei ... Heisenberg?
de zon schijnt altijd

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Vr 01 Jun 2012, 23:48

Ik vind dat sommige mensen zich als wetenschappelijk en sceptisch beschouwen, maar in mijn mening ze tekort schieten in hoeveel ze bereid zijn in vraag te stellen.

Ontkennen van wetenschappelijk bewijs vind ik een non-issue, het is dom en volgens mij is er hier niemand die tegen bewijs in gaat.
Wetenschappelijke resultaten beperkt of zelfs niet in vraag stellen, maar ze gewoon aanvaarden vind ik even dom. Iemand mag zich zoveel als ze willen sceptisch noemen, als ze niet in staat zijn zogenaamde zekerheden in vraag te stellen zijn ze niet sceptisch, dan zijn ze wannabe-sceptisch.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Za 02 Jun 2012, 10:57

Één grote brei van ad hominems zonder enige inhoud :roll:

Ik zou zeggen: "valt me tegen" ; maar dat zou alleen kloppen wanneer mijn verwachtingen hoger waren geweest.
Veel plezier verder. Het niveau van name-calling ben ik ontstegen.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 02 Jun 2012, 12:19

paranormaal of inzicht?

nee paranormaal dat kan niet

hee dat mag niet ik vroeg paranormaal of inzicht en je mag dan alleen met wel paranormaal antwoorden.

misschien de volgende keer het topic 'paranormaal of paranormaal' noemen?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Navashen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 02 Jun 2012, 12:51

Physeric schreef:Er zijn voldoende overtuigingen hier die gewoon niet mogelijk zijn of anderzijds buitengewoon onwaarschijnlijk (en dat is in veel gevallen geen mening maar een feit). Ik blijf van mening dat iedereen recht op zijn eigen overtuiging, maar dat een ander daar een mening over mag hebben en dit in een discussie mag benoemen. Het is trouwens vrij typisch dat onder (goed)gelovigen het geen probleem is allerlei ongefundeerde ideeën uit te wisselen maar dat het kennelijk 'not done' is aan te geven dat je ergens niet in gelooft. Klakkeloos alles van elkaar aannemen is niet hetzelfde als respect hebben en open-minded zijn. Ik denk dat je daar maar aan moet wennen; ik vind het ook niet erg als allerlei vage types mijn 'closed-minded wetenschapshokjesdenken' niet direct overnemen. Het is niet dat ik niet luister maar dat ik het met een aantal mensen fundamenteel oneens ben en zal blijven omdat ik hun ideeën slecht vind. Misschien niet altijd even subtiel (misschien wel altijd niet) maar wel lekker duidelijk...

Drommels! Ik begrijp jouw kort betoog, alleen het is vanuit mijn optiek inhumaan. Je spreekt in een latere posting zelfs over het annexxeren van enige gevoel uit de wetenschap! Was het niet Einstein die iets in de trend zei van: 'logica brengt je van A naar B, maar fantasie brengt je overal?', en is dat niet juist de spil, dat je iets kan fabriceren vanuit het niets, vanuit je emoties?

Daarnaast ben ik het geheel met jou eens, dat als iets bewezen is en wetenschappelijk onderbouwd kan worden en men accepteert het dan nog niet, dat het dwaas is, maar een keuze van die persoon zelf. Het is zelfs zo dat sommige mensen op sommige -misschien cruciale- momenten niet klaar zijn om bepaalde 'feiten' aan te nemen omdat zij daar nog niet klaar voor zijn, dat heeft o.a. te maken met ons geestelijke gesteldheid die ons helpt om bepaalde dingen te overwinnen. Je kan eenvoudigweg niet alles vol gas ervaren en dat generaliseren als de beste manier van aanpakken.

Ook vind ik jouw redenering wat vaag: 'Ik blijf van mening dat iedereen recht op zijn eigen overtuiging, maar dat een ander daar een mening over mag hebben en dit in een discussie mag benoemen.', mensen denken tegenwoordig onder het mom van 'vrije meningsuiting' dat zij alles mogen zeggen wat zij willen, maar dat is niet zo! Stel je voor dat ik met mijn bekrompenheid op straat loop en zeg: Jezus, wat ben jij een dik vet vadsig kind; Oh mijn God wat heb jij een grote neus!; of kan zeggen wat ik wil ook al kwetst dat anderen, mijn mening behoeft niet de noodzaak om altijd uitgesproken te worden! Ik neem aan dat je ook niet naar alcohol bijeenkomsten gaat en met een liberale visie verkondigt dat jij vindt... dat zij verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes en als zij daardoor alcholisten zijn geworden zij het maar zelf moeten uitzoeken, hoe ze het moeten oplossen.
Sinds wanneer is het individualisme wat zich onder het mom van vrije meningsuiting heeft gemanifesteerd doorgeslagen? Ik mag misschien mijn buurman niet, maar hij woont wel in mijn straat! En ik hoop bij gratie God dat als mijn kind wordt bejegend op straat of gewond is dat hij zijn hand uitstrekt om te helpen ook al liggen wij elkaar niet. We zijn mensen en ook al mag je iemand niet ook al ben je het niet eens met iemand, dat is geen reden om elkaar vuil te bejegenen onder het mom van vrije menings uiting. Je kunt het toch oneens zijn met elkaar en elkaar respecteren hoe of wat iemand ook is, zonder de drang te voelen om nog even duidelijk te maken wat jij vindt?

Physeric! Ik mag dan wel jou geciteerd hebben, maar het geldt voor genoeg andere mensen! Als iemand in een overtuiging zit of een weg bewandelt die hij of zij goed acht, dan wie ben jij of wie dan ook, om hen te corrigeren? Ben jij God? Ben jij alwetend? Ben jij verheven?

*NOTE

Is 'vrije meningsuiting' niet juist om het politiek systeem goed te laten functioneren?

Xhalation
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wo 31 Okt 2012, 21:00

Met veel plezier heb ik deze discussie gelezen! Of eigenlijk ik heb er van zitten smullen en wilde ook nog een kleine bijdrage doen:

Gerard Heymans, pionier van de experimentele psychologie

.....Voor zijn experimenteel psychologisch onderzoek, zoals bijvoorbeeld naar de zintuiglijke waarneming en de telepathie, gebruikt Heymans de meest uiteenlopende testinstrumenten. Tegenwoordig beheert het Universiteitsmuseum Groningen deze instrumenten, waarvan een aantal in de vaste opstelling zijn te zien.
De zaal in het Academiegebouw waarin Heymans college heeft gegeven, functioneert nog steeds en heet tegenwoordig Heymanszaal.

http://www.hetverhaalvangroningen.nl/verhalen/gerard-heymans-pionier-van-de-experimentele
'By the power of the written word to make you hear, to make you feel - it is before all to make you see'. Joseph Conrad

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 01 Nov 2012, 07:17

Lichtelijk off-topic maar sowieso een leuk museum om een uurtje of wat in door te brengen.
Mmm, iets voor een 'in het wild' in Grunn.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 01 Nov 2012, 09:22

Arjan schreef:Lichtelijk off-topic maar sowieso een leuk museum om een uurtje of wat in door te brengen.
Mmm, iets voor een 'in het wild' in Grunn.

O Arjan, wat een leuk idee!

Moet het niet afgesplitst worden naar een ander forum gedeelte? :mrgreen:

Ik meld me bij dezen aan!

(wanneer, overigens??)
de zon schijnt altijd

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Di 09 Apr 2013, 12:02

Als reactie op de TS, ik vraag me af of je uberhaubt hoogbegaafd moet te zijn om de prikkels zodanig te kunnen verwerken zodat het lijkt alsof die mensen een paranormaal inzicht hebben. Oftewel, ik zie het als een normale inzicht. Bepaalde signalen kan je leren om te zetten naar begrijpbare informatie. Oftewel, je hoeft niet bijster slim te zijn om gegevens te verzamelen. Het verwerken ervan kan dan wel een uitdaging zijn of niet. Bij mensen die hooggevoelig zijn is het sowieso een deel van hun persoonlijkheid. Oftewel, je kan ergens van nature al heel goed in zijn (Noem het een talent of dergelijke) maar daar hoef je niet bijster slim voor te zijn om dat goed te kunnen.

Bij de paranormale mensen merk ik dus ook vaak op dat ze heel goed zijn in het letten op de signalen die jij uit als persoon. En die weten ze te verwerken, waarbij ik ook zie dat er ook levenservaring bij komt kijken en veel literatuur. (Ik heb meegemaakt dat ze vaak verwijzingen gaven) Verder merkte ik weinig op wat op hoogbegaafdheid kon duiden. Dus nee, ik geloof niet in het paranormale, simpel dat deze mensen hooggevoelig zijn en dit weten te interpreteren. Wel geloof ik dat er een verband is tussen intelligente mensen en hooggevoelige mensen, alleen zie ik dit niet als vereiste om "paranormaal" te zijn.

En qua ouders betreft, daar ben ik het mee eens ja. Als het kind ook zelf maar enigszins de vrijheid krijgt om zelf de verantwoordelijkheden op te zoeken. Maar goed dat is verder niet relevant aan dit onderwerp.
“A clever fighter is not only who wins, but excels in winning with ease”

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Di 09 Apr 2013, 17:41

Dit is al vaak uitgetest door de wetenschap.

Darkiboe
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 09 Apr 2013, 23:05

Ik zag afgelopen weekend op de site van een hb-coach staan dat lage geluiden waar je als hoogsensitieve persoon last van kan hebben (electrische apparaten, tel lampen ed ) veroorzaakt worden door ufo's...

Er was een heel stuk op de site aan ufo's besteed. Erg lollig... maar ook zorgelijk...
Deze coach is daadwerkelijk werkzaam in een management functie bij een grote bank en echt hoogbegaafd. Ik weet niet of de praktijk nog bestaat, er stonden slechts drie personen op het forum...

Denk niet dat t mijn coach zal worden...

Leuke overtuiging. Para-normale waarneming ?

:doh:

JeejWeej
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Wo 10 Apr 2013, 17:40

Darkiboe schreef:Ik zag afgelopen weekend op de site van een hb-coach staan dat lage geluiden waar je als hoogsensitieve persoon last van kan hebben (electrische apparaten, tel lampen ed ) veroorzaakt worden door ufo's...

Er was een heel stuk op de site aan ufo's besteed. Erg lollig... maar ook zorgelijk...
Deze coach is daadwerkelijk werkzaam in een management functie bij een grote bank en echt hoogbegaafd. Ik weet niet of de praktijk nog bestaat, er stonden slechts drie personen op het forum...

Denk niet dat t mijn coach zal worden...

Leuke overtuiging. Para-normale waarneming ?

:doh:

Hoe weet jij dat het niet inderdaad ufo's zijn?

Darkiboe
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Do 11 Apr 2013, 00:15

Mijn excuses aan iedereen, ik heb me gruwelijk vergist...

Ik heb, schaam schaam, in mijn depresiviteit eea door elkaar gehaald en verkeerd onthouden...
Helaas kon het niet meer verwijderd worden.

Hoe het wel zit: de site met allerlei interpretaties bestaat, maar degenen die zichzelf coaches noemen zijn zeer zeker geen hoogbegaafden.
Zij werken niet voor een bank o.i.d. dat was een ander link van een andere site van een ander persoon en blijkbaar heb ik eea door elkaar in beeld gekregen op de pc en aldus verkeerd onthouden...

:doh: :oops: :bonk:

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Do 11 Apr 2013, 07:35

Haha, ik kon het me al niet voorstellen Darkiboe! Hoewel de combinatie hoogbegaafd en getikt best zal bestaan... Maar HB en extreme zweverigheid is toch wat zeldzamer.
Give me a break!

rewind
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zo 16 Nov 2014, 20:35

Eerlijk gezegd vond ik het begin van het onderwerp nog wel leuk, maar de discussie daarna niet. :sleepy:

De gedachte dat goed kijken en goed denken (noem het zo goed dat het hb is) tot meer inzichten over mensen leidt, wordt eigenlijk door weinig mensen in twijfel getrokken. Dat is op een abstract niveau neem ik aan? Het moeilijk is dat wij mensen die soort "conclusies" vaak niet delen met de andere mensen, zodat er geen "falsificatie" optreedt of op kan treden. Het blijven in mijn ogen maar hypothesen. Zo ga ik er dan zelf ook altijd mee om. (ja, want ik kan ook goed kijken en goed denken 8) )

Als je uitgaat van de definities van hb zou het moeten kunnen, dat je in de ogen van anderen dingen lijkt te "weten" (bijna bovennatuurlijk), die gebaseerd zijn op goed kijken en denken. Toch huiver ik wel voor de opmerkingen van mensen die het beweren te kunnen. (ik kan ZO goed kijken en denken dat ik jou helemaal doorheb!) Dat voelt een beetje als de opmerking over de ontkenning van homosexualiteit (ik zie toch wel dat hij of zij zo is, alleen hij of zij heeft het nog niet door).

Zo wist iemand die veel mensenkennis heeft en ook goed kijkt en denkt dat ik zeker deze man uit het gezelschap niet uit zou kiezen (wat ik heimelijk wel deed). Als ze goed gekeken had, had ze wel moeten zien dat ze fout zat (veel foute aannames dus). Daar was geen hogere wiskunde voor nodig.

Eerlijk is eerlijk, ik vind het ook nogal bezwerend klinken, maar het gekke is dus, dat ik eigenlijk wel geloof dat het zo werkt. Is dat tegenstrijdig? Nee, dat geloof ik toch niet. De ene opmerking is vanuit mijn logica (als a... etc) en de tweede is mijn persoonlijke reactie vanuit gevoel.

M_M
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vr 29 Apr 2016, 10:56

Altijd leuk dit forum, bijna alle hersenspinsels zijn hier wel op te vinden. ;-)
I rather tried and failed then wonder all my life what could have...

Terug naar “HB en ...”