Ender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: HB en traumatisch verleden

Ma 08 Apr 2013, 19:09

Ik heb vrijwel altijd dat ik bij boeken/artikelen een hoop vraagtekens zet. Veel minder bij dit boek. Ik was het vaak met de schrijver eens, omdat wat hij schreef overeen kwam met mijn ideeën. Eindelijk iemand die het snapt dacht ik telkens bij het lezen. Geloof me, zo'n gedachte heb ik zelden. Als behandelaar geeft hij zijn patiënten vertrouwen. Vertrouwen dat zij geen ziekte hebben, dat het niet iets voortkomend uit een of andere zwakte (trauma's in dit geval). Maar dat wat hen overkomen is, een normale reactie is op een ongewone situatie. Geen ingewikkelde theorieën, maar wat hij bedenkt is op basis van zijn eigen waarnemingen: hypothese stellen, uitproberen en uitwerken. En het werkt! Op traumagebied is hij wereldwijd een autoriteit.

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ma 08 Apr 2013, 20:21

Bedankt Ender, dat maakt me een stuk nieuwsgieriger... Ik ga eens even kijken of ze het bij de bibliotheek hebben.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Darkiboe
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 09 Apr 2013, 09:46

Er lijkt een hiërarchie te zijn binnen de ggz in niveau van trauma ervaring.
Ptss
Complex ptss
Disnao
Dis

Borderline lijkt op disnao / complex ptss maar wordt leefbaar in de loop de jaren.
Ptss wordt moeilijker in de loop der jaren.

Behandeling is overal hetzelfde bij, alleen de geld potjes vanuit de ggz lijken anders.
Blijft vervelend om sticker op jezelf te moeten plakken.

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ma 30 Jun 2014, 10:02

Wauw, wat een herkenning. Ik heb al jullie berichten eens aandachtig doorgelezen en ik vind het ontzettend jammer dat het een onderwerp van een aantal jaar geleden is en niet iedereen meer op het forum zit/actief is. Ikzelf heb een complexe PTSS door een traumatisch verleden en herken veel over dissociatie/derealisatie/depersonalisatie. Maar ik herken ook wat er gezegd wordt over het liever "dom" willen zijn, ondanks dat intelligentie mijn leven heeft "gered".. Het is maar hoe je het wilt zien. Ik krijg in therapie regelmatig te horen dat ze ervan staan te kijken dat ik niet aan vanalles verslaafd ben, dat ik nog leef etc. Omdat ik op jonge leeftijd al veel doorhad en op eigen houtje keuzes heb kunnen maken zonder stimulans. Heel mooi dat ik nu uit die giftige wereld ben gestapt en wat van mijn leven heb kunnen maken, maar er hangt een enorm prijskaartje aan vast. De last is groter dan wat je ervoor terugkrijgt.

Anyway, ik wil hiermee duidelijk maken dat ik blij ben om herkenning te vinden en te zien dat ik niet de enige ben die hierin worstelt. Misschien een beetje egoïstisch, want ik gun het anderen totaal niet! Als er iemand is die hierover wil praten, dan mag je me altijd een PB sturen :)

Ben ook wel erg benieuwd wat voor therapievormen mensen hier krijgen en wat jullie helpt. Ik kom zelf net uit een klinische setting, maar dit heeft mij vrij weinig opgeleverd, behalve bewustwording over de problematiek die ik heb. Dat is natuurlijk ook al wat. Ik word nu ergens anders heen verwezen en weet niet zeker of ik hier op mijn plek zal zijn..
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have..

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 01 Jul 2014, 11:25

@Mary87. Ik heb je een PB gestuurd!

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Fien
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Do 03 Jul 2014, 07:34

@Mary87, van mij heb je ook een PB :wink:

Vuurvliegje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Do 03 Jul 2014, 23:26

in het kader van dit onderwerp weet ik nog wel een mooi artikel :" In het spoor van de Orchidee Kind" en een goed boek Niemandskinderen van C. Roodvoets.
Anderen kennen is intelligentie
jezelf kennen is pure wijsheid
Anderen beheersen is kracht
Jezelf beheersen is pure macht

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 04 Jul 2014, 08:31

Heb je een linkje naar het artikel?! :les: ;-)
Give me a break!

Rietje
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vr 04 Jul 2014, 11:56

Darkiboe schreef:Borderline lijkt op disnao / complex ptss maar wordt leefbaar in de loop de jaren.

Mary87 schreef:Ikzelf heb een complexe PTSS door een traumatisch verleden en herken veel over dissociatie/derealisatie/depersonalisatie.

Het is maar hoe je het wilt zien. Ik krijg in therapie regelmatig te horen dat ze ervan staan te kijken dat ik niet aan vanalles verslaafd ben, dat ik nog leef etc. Heel mooi dat ik nu uit die giftige wereld ben gestapt en wat van mijn leven heb kunnen maken, maar er hangt een enorm prijskaartje aan vast. De last is groter dan wat je ervoor terugkrijgt.

Auw. Zo herkenbaar...Ik heb Borderline en ja het wordt leefbaarder met de jaren, maar je moet er potdomme voor kruipen om het leefbaar te krijgen. Ik volg sinds een aantal jaren schematherapie en dat helpt me heel goed. Eerst individueel om het verhaal van Rietje te kunnen plaatsten, nu in een groep met 6 lotgenoten en 2 begeleiders. Ik ben deze mensen ontzettend dankbaar, niet omdat ze BPS hebben maar wel omdat ik er 'de gruwelijkheden' uit het verleden kan delen, plaatsen en er mee leren omgaan en zij mij begrijpen als geen ander.

Zelf worstel ik nog wel met de mens die ik zo'n 3 jaar geleden was. Door een ernstig voorval met mijn jongste dochter, na een toch al hele moeilijke tijd, ging het goed mis. De geprogrammeerde mens die ik was kreeg kortsluiting en een error. Het was niet fijn om mij te zijn, ook voor anderen niet. Ik wist niet meer wie ik was en alles wat ik wilde was nou juist mezelf zijn.
Het drama van toen is nu redelijk te behappen. Ik weet dat ik destijds dingen heb gedaan (gedreven uit pure angst) die door BPS komen en niet omdat ik een slecht of gemeen mens ben. Ik heb er alles aan gedaan om het onder controle te krijgen en het lukt, bottom-up (ook zo iets lekkers :? ), stapje voor stapje en dat voor zo'n raket als ik was.

Er wordt me geleerd om te kijken naar de vrouw die ik eerst was en hoe zij handelde, mild te zijn naar mezelf toe en mijn zelfbeeld niet te laten bepalen door wat ik fout (let wel, fout vanuit mijn ogen bekeken en die kijken streng, hoge latten) heb gedaan. Het is goed zo. Ik had deze helse tijd waarschijnlijk nodig om tot mijn daden te komen, aan de bel te trekken en een familie taboe te doorbreken. Eindelijk durven mensen te praten en hoeven we niet meer alles onder een mat te vegen. We hebben een stem. Het voelt nog niet helemaal ok om de rol van klokkenluider te hebben, je krijgt zoveel shit over je heen, maar toch geloof ik dat ik er vrede mee zal krijgen en dat Rietje ooit helemaal Rietje kan zijn. Alles voor het goede doel zullen we maar zeggen.

Ben ook wel erg benieuwd wat voor therapievormen mensen hier krijgen en wat jullie helpt. Ik kom zelf net uit een klinische setting, maar dit heeft mij vrij weinig opgeleverd, behalve bewustwording over de problematiek die ik heb. Dat is natuurlijk ook al wat.

Schematherapie dus. Je moet wel een doorzetter zijn anders haak je af (bottum-up).
Je gaat diep maar als je eenmaal inziet wat je over jezelf nog niet wist, wordt het een hele interessante studie. Ik wil die bul wel. :wink:

Ik word nu ergens anders heen verwezen en weet niet zeker of ik hier op mijn plek zal zijn..

Ik heb jaren gedwaald om de juiste persoon/personen te vinden. Als het niet goed voelt of je hebt er geen klik mee is 'wegwezen' mijn advies. Niet opgeven en blijven zoeken, je vindt 'm, ooit. Vaak weet een kinderpsycholoog, die iets met hb en/of combinaties heeft (maar ook dat is zoeken), goede vervolgbehandelaars voor als kinderen ouder worden. Via een nette email info vragen doet vaak wonderen is mijn ervaring.

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Vr 04 Jul 2014, 15:19

Rietje schreef:Schematherapie dus. Je moet wel een doorzetter zijn anders haak je af (bottum-up).
Je gaat diep maar als je eenmaal inziet wat je over jezelf nog niet wist, wordt het een hele interessante studie. Ik wil die bul wel. :wink:

Ik heb jaren gedwaald om de juiste persoon/personen te vinden. Als het niet goed voelt of je hebt er geen klik mee is 'wegwezen' mijn advies. Niet opgeven en blijven zoeken, je vindt 'm, ooit. Vaak weet een kinderpsycholoog, die iets met hb en/of combinaties heeft (maar ook dat is zoeken), goede vervolgbehandelaars voor als kinderen ouder worden. Via een nette email info vragen doet vaak wonderen is mijn ervaring.

Dank voor je reactie :)

Ik heb 5 maanden klinische schematherapie in groepsvorm gevolgd. Het zouden er eigenlijk 6 moeten zijn, maar ik ben dus "afgehaakt" zoals je dat noemt. Het grappige alleen is, dat de groep en staf het er helemaal mee eens waren dat ik vroegtijdig gestopt ben, omdat door mijn complexe PTSS en een groep met totaal andere problematiek, het mij meer kwaad dan goed deed. Ik werd met andere diagnoses opgenomen, dan toen ik wegging. Dus jammer genoeg is het niet zo zwart-wit en kan het soms goed zijn voor iemand om "af te haken" ;)
Ik ga nu een andere therapie volgen, en dat eerst individueel. Daarna word ik eventueel in een geschikte groep geplaatst.

Wat betreft het "niet opgeven en blijven zoeken" ben ik het totaal met je eens. Ik ben nu al een jaar of 10 aan het zoeken, en blijf het steeds maar weer proberen. Ik hoop echt dat dit wat zal zijn waar ik nu aan ga beginnen. Goeie tip ook over het mailen van kinderpsychologen! Valt te proberen :D
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have..

Rietje
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vr 04 Jul 2014, 16:09

Mary87 schreef:Dank voor je reactie :)

Ik heb 5 maanden klinische schematherapie in groepsvorm gevolgd. Het zouden er eigenlijk 6 moeten zijn, maar ik ben dus "afgehaakt" zoals je dat noemt. Het grappige alleen is, dat de groep en staf het er helemaal mee eens waren dat ik vroegtijdig gestopt ben, omdat door mijn complexe PTSS en een groep met totaal andere problematiek, het mij meer kwaad dan goed deed. Ik werd met andere diagnoses opgenomen, dan toen ik wegging. Dus jammer genoeg is het niet zo zwart-wit en kan het soms goed zijn voor iemand om "af te haken" ;)
Ik ga nu een andere therapie volgen, en dat eerst individueel. Daarna word ik eventueel in een geschikte groep geplaatst.

Ja maar dat is ook geen afhaken Mary87 :wink: , dat is weten dat je niet op de goede plek zit, dan moet je juist stoppen (het wegwezen) omdat een verkeerde behandeling idd meer slecht doet dan goed. Die ervaring heb ik ik ook al gehad.

@Zwart-wit, hahaha funny, je hebt er toch wel iets geleerd lees ik. :mrgreen:

Wat betreft het "niet opgeven en blijven zoeken" ben ik het totaal met je eens. Ik ben nu al een jaar of 10 aan het zoeken, en blijf het steeds maar weer proberen. Ik hoop echt dat dit wat zal zijn waar ik nu aan ga beginnen. Goeie tip ook over het mailen van kinderpsychologen! Valt te proberen :D

That's the spirit!

Enne, blij dat ik toch nog iets zinvols heb geschreven. :ibigrin: Veel succes.

Fien
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Vr 04 Jul 2014, 17:28

Hier nog iemand die is afgehaakt bij schematherapie. Inderdaad is die therapie over het algemeen niet geschikt voor mensen met PTSS.
Ik heb inmiddels veel gelezen over PTSS en de mogelijke behandeltechnieken en op dit moment schijnt een combinatie van Cognitieve Gedrags Therapie en traumatherapie (EMDR of een meer langdurige vorm) goed te werken.
Zelf heb ik ervoor gekozen om nooit maar ook echt nooit meer groepstherapie te gaan volgen. Ik ben GEEN groepsmens en erg hoogsensitief waardoor ik door groepsgenoten vaak als tweede therapeut werd beschouwd... :oops:

Ano23
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 05 Jul 2014, 23:02

Ik weet niet hoe sterk hooggevoeligheid gelinkt is aan het beleven van traumatische gebeurtenissen en de impact ervan. Ik ben zelf zeer hooggevoelig en als ik geluiden hoor die ik associeer met vroegere traumatische gebeurtenissen, moet ik mij onmiddellijk afschermen van alle geluid. Ik zie daar wel een verband tussen.

Therapie (gesprekken met psycholoog) heb ik geprobeerd maar het werkte niet voor mij. Voornamelijk omdat ik nul komma nul vertrouwen heb in mensen - vooral in mannen dan - en ik die therapeut dus altijd een stap voor was en het gesprek blokkeerde. Ik had altijd het gevoel dat een gesprek een schaakwedstrijd was waarbij mijn therapeut mij zo snel mogelijk schaakmat probeerde te zetten. Dat hele concept maakte mij alleen nog wantrouwiger.

Selah
Moderator
Moderator

Za 16 Aug 2014, 23:52

vertrouwen in andere manen hebben is moeilijk want manen doen altijd pijn
Concordia civium murus urium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zo 24 Aug 2014, 11:24

Ano23 schreef:Therapie (gesprekken met psycholoog) heb ik geprobeerd maar het werkte niet voor mij. Voornamelijk omdat ik nul komma nul vertrouwen heb in mensen - vooral in mannen dan - en ik die therapeut dus altijd een stap voor was en het gesprek blokkeerde. Ik had altijd het gevoel dat een gesprek een schaakwedstrijd was waarbij mijn therapeut mij zo snel mogelijk schaakmat probeerde te zetten. Dat hele concept maakte mij alleen nog wantrouwiger.

Wanneer je uitgaat van nul komma nul vertrouwen hebben in mensen, dan schiet je mijns inziens gelijk in het offensief en krijg je nooit het vertrouwen terug. De blokkade is er al voordat je daadwerkelijk begonnen bent met de gesprekken. Angst (en daarmee het vertrouwen in de medemens) is de slechtste raadgever. Pas wanneer je je gedachten en gevoelens kunt ombuigen naar dat die psycholoog je daadwerkelijk wil helpen, kun je daadwerkelijk geholpen worden. Dat gebrek aan vertrouwen staat nu (nog) als een dikke muur om je heen, omdat je nog zo verschrikkelijk kwetsbaar bent.

Selah schreef:vertrouwen in andere manen hebben is moeilijk want manen doen altijd pijn

Dat is een erge zwart-wit stelling Selah. In jouw beleving is dat zo en die heb ik ook gehad. Mannen zijn net als jij en ik mensen en kunnen wel degelijk invoelend zijn, ook al heb jij dat persoonlijk (nog) niet kunnen ondervinden. Ook hier speelt dat traumatische verleden een rol, maar je kunt die stelling niet generaliseren.
(Ik heb zelf genoeg voor mijn kiezen gehad, maar ik ken gelukkig heel wat "lieve" mannen inmiddels!)

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Selah
Moderator
Moderator

Zo 24 Aug 2014, 13:57

m1960 schreef:
Selah schreef:vertrouwen in andere manen hebben is moeilijk want manen doen altijd pijn

Dat is een erge zwart-wit stelling Selah. In jouw beleving is dat zo en die heb ik ook gehad. Mannen zijn net als jij en ik mensen en kunnen wel degelijk invoelend zijn, ook al heb jij dat persoonlijk (nog) niet kunnen ondervinden. Ook hier speelt dat traumatische verleden een rol, maar je kunt die stelling niet generaliseren.
(Ik heb zelf genoeg voor mijn kiezen gehad, maar ik ken gelukkig heel wat "lieve" mannen inmiddels!)

Groetjes Marlou

Je hebt gelijk dat deze stelling erg zwart-wit is, maar enkele jaren terug ervoer ik mannen wel altijd zo.
Ik weet hoe dit is geschreven en het is niet mijn mening ook al staat het onder mijn naam.
Het vertrouwen in mannen is gewoon erg fragiel en mannen krijgen het voordeel van de twijfel, maar bij de eerste misstap is het vertrouwen ook gelijk weg.
Bij onze therapeut is dit meerdere malen gebeurd met als gevolg dat we maanden verder zijn voor we weer vertrouwen in hem kunnen hebben.
Is dat overtrokken? Ja en nee; ja omdat mensen "normaal gesproken" niet zo heftig reageren, maar nee omdat in mijn situatie dit juist verbetering is ten opzichte van het verleden.
In het verleden was het namelijk zo dat we bij afbreuk aan het vertrouwen gelijk alle contact opzegden terwijl we nu dus wel het contact aan blijven gaan, maar het vertrouwen niet op hetzelfde level terugkomt.
Concordia civium murus urium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

Terug naar “HB en ...”