nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: ..tips voor omgaan met depressieve buien?

Di 15 Jan 2013, 08:46

Ik blijf er nu wel wat lager inhangen dan normaal. Meestal een paar dagen of zelfs uurtjes, nu al een paar maanden.
Maaar het gaat al veel beter. Straks lekker buiten in de sneeuw lopen.
t !!!@#$???

raz50
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wo 16 Jan 2013, 12:52

inge mulder schreef:Daarbij het erkennen van het gevoel als goeie compagnon van mijn brein.

Vooral deze kan ik me heel goed in vinden.

Ik kan me niet goed herinneren hoe ik uit mijn depressie ben gekomen in mijn jeugd. Op dit moment zit ik echter midden in een burnout (en ik begin dat woord zat te worden). Mijn psycholoog wees mij op mijn gevoel. Die betrek ik te weinig in mijn dagelijks leven. Daar heeft ze absoluut gelijk in. Ik benader en behandel alles met verstand en logica. Zelfs mijn relatie behandel ik (te) zakelijk.
De kans is hierdoor groot dat ik dingen doe die ik wel kan, maar onbewust helemaal niet leuk vind. Dat maakt mij somber en put mij uit zonder dat ik de vinger op de zere plek kan leggen.
Momenteel ben ik enorm bezig om mijn gevoel te betrekken.

Kennelijk vind je brood bakken leuk (creatie werkt positief). Dat werkt positief op je gemoedstoestand. Wat betreft je gemoedstoestand is doen wat je wilt belangrijker dan doen wat je kan.

Mijn tip zou zijn om vooral bewust na te gaan welke dingen je echt leuk vindt en op welk moment. Betrek je gevoel er bij. Zo te zien hou je van creatie. Iets creëren. Dat is tekenen ook en muziek maken bijvoorbeeld. Ik zou vooral geen dingen doen waar je op dat moment geen zin in hebt, maar doet omdat het goed zou moeten zijn. Proberen echter weer wel, want daardoor heb je de kans er achter te komen wat je er bij voelt. ;)

Enkel en alleen verstand (of intelligentie, of brein, of hoe je het ook noemen wilt) of enkel en alleen je gevoel is onvoldoende. Beiden zijn een goede aanvulling op elkaar. Zelfs al spreken ze elkaar tegen ;)
“Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.”

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wo 16 Jan 2013, 13:04

Dat gevoel is zo enorm belangrijk en volgens mij als hb-er nog lastiger bij te komen. Lukt dat niet alleen, denk dan aan hapto- of pessotherapie. Mij helpt het enorm, het gaat met kleine stapjes, maar daardoor wel heel stabiel omhoog zonder het idee dat ik steeds enorm terugval, wat ik bij gesprekstherapie wel vaak had.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wo 16 Jan 2013, 14:47

Te veel malen vreet ook energie, maar plannenen is bij mij ook te veel malen dus ik ben bij voorbaat al doorop.

En mijn gevoel heeft altijd wat langer nodig, ik bedoel, na een ervaring kan ik rationeel er mee omgaan, maar krijg later de emotionele terugslag.
.
Vandaag ben ik helemaal de kluts kwijt. Cavia doodgevroren, shit, had ik beter moete opletten gisteren, drukte, zoiets lulligs als een verlore handschoentje van mijn zoontje ka me nu even over de rand helpen.

Grrr
t !!!@#$???

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wo 16 Jan 2013, 17:24

nathalie schreef:Vandaag ben ik helemaal de kluts kwijt. Cavia doodgevroren, shit, had ik beter moete opletten gisteren, drukte, zoiets lulligs als een verlore handschoentje van mijn zoontje ka me nu even over de rand helpen.

Grrr

Och ... :cry: , dat hakt er zo in hè ... Jeetje, kan me je 'edgy status' nu zo goed voorstellen. :x :boos: :knuppel2: :shock: :? :cry:
Hopelijk nu ff geen - of i.i.g. niet al teveel - dingen die je doen ploffen enzo ...

Dikke :knuffel: !!!
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wo 16 Jan 2013, 18:44

Ja , ook nog door mijn rug gaan met grafje graven.
AGHHHHHH. , en auuuuuuu.
Nog even mijn best doen om een lieve mama te blijven. Ze mogen evn extra filmpje kijken.
Inderdaad ben ik nog errug 'edgy'.
Er moet even geen arrogante narcist ex-vriend in de buurt komen.
t !!!@#$???

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 17 Jan 2013, 14:14

Je hebt een PB!
C'est le ton qui fait la musique

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Do 17 Jan 2013, 14:54

Dankje, Peer.
t !!!@#$???

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vr 18 Jan 2013, 13:47

Wellicht is er onder de lezers van dit topic iemand die ik blij kan maken met een coachgesprek morgen -19 januari 2013- in Nijmegen. Het gesprek is van 11.30 tot 12.15 met coach Floor Schuttevaer van "De leukste versie van jezelf" (http://www.deleuksteversievanjezelf.nl). Ik ben helaas zelf verhinderd. Het is een gesprekje in het kader van de Kom-naar-de-coach-dag. Laat maar even weten via een PB als je belangstelling hebt.

Groetjes,
Peer

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vr 18 Jan 2013, 14:48

Peer schreef:Wellicht is er onder de lezers van dit topic iemand die ik blij kan maken met een coachgesprek morgen -19 januari 2013- in Nijmegen. Het gesprek is van 11.30 tot 12.15 met coach Floor Schuttevaer van "De leukste versie van jezelf" (http://www.deleuksteversievanjezelf.nl). Ik ben helaas zelf verhinderd. Het is een gesprekje in het kader van de Kom-naar-de-coach-dag. Laat maar even weten via een PB als je belangstelling hebt.

Groetjes,
Peer

Al vergeven! :D

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 18 Jan 2013, 16:47

Zit net te lezen dat 'scheve verhouding' omega-3 (vaak te weinig) en omega-6 (vaak veel te veel) en het 'rechttrekken' hiervan ook kan helpen om dips op te ruimen (dan wel minder vervelend te laten zijn) ...

KLIK
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vr 18 Jan 2013, 16:52

Peer schreef:
Peer schreef:Wellicht is er onder de lezers van dit topic iemand die ik blij kan maken met een coachgesprek morgen -19 januari 2013- in Nijmegen. Het gesprek is van 11.30 tot 12.15 met coach Floor Schuttevaer van "De leukste versie van jezelf" (http://www.deleuksteversievanjezelf.nl). Ik ben helaas zelf verhinderd. Het is een gesprekje in het kader van de Kom-naar-de-coach-dag. Laat maar even weten via een PB als je belangstelling hebt.

Groetjes,
Peer

Al vergeven! :D

Oeps... Toch weer beschikbaar. Wie o wie??

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 18 Jan 2013, 22:44

Kan alleen maar zeggen, geef het de tijd. Achteraf gezien, heb ik de afgelopen tijd ook giga in een dip gezeten. Had het niet echt in de gaten, alleen maar dat ik me shit voelde. En maar mopperen, en maar negatief bezig zijn. Met alle gevolgen van dien, ruzie hier enzo... :(
En moe zijn, zo moe...Lang slapen, en dan nog moe opstaan. Zo erg!
En het nut van het leven niet inzien. Waarom ben ik op deze wereld? Heb voor het instandhouden gezorgd, klaar. Wat doe ik hier nog?
Maar...zo langzamerhand gloort er licht...
Ben doorgegaan met de dagelijkse dingen, hoe moeilijk ook. Maar het helpt wel.
Weer een baantje gevonden, vroeg opstaan. Maar dan denk ik, go for it girl!!

Klinkt misschien warrig, maar ik gun het jou ook zo! Dat je weer een beetje de lol van het leven inziet.
Het is een lange weg, ik weet.
Maar jij komt er wel!!
:knuffel:
ik ben ik, ik leef nu

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Zo 20 Jan 2013, 13:01

Ik kan met zekerheid zeggen dat meditatie veel oplevert. Je gedachten zijn vaak het probleem, en meditatie is er voor een groot deel op gericht het stemmetje in je hoofd een beetje af te remmen en niet zoveel te laten kletsen.
Ik zit ook in een minder positieve fase in mijn leven. Relatie pas voorbij - weliswaar zelf voor gekozen, maar het doet toch pijn - , geen werk en wel vaste lasten, niet weten wat ik met mijn studie en mijn leven wil, en geen vrienden. Het levert veel stress op. Ik word dan ook iedere dag wakker met dat gevoel in mijn buik dat je ook hebt wanneer je heel nerveus bent. Zo begin ik mijn dag. Leuk is anders. Maar ik probeer dat altijd zo snel mogelijk om te draaien, en me te realiseren dat het eigenlijk zo verschrikkelijk allemaal niet is. Ja, nu wel even, maar dingen kunnen ook heel snel veranderen, en het is belangrijk om daarin te blijven geloven. Het allerbelangrijkste is dan voor mij wat ik eerder al zei, ervoor zorgen dat mijn focus op het positieve ligt, of in ieder geval niet op het negatieve. Dat ik dat zeurende stemmetje weg haal. Vroeger vond ik dat ik mezelf voor de gek houd als ik dat doe. Dat ik dingen dan gewoon negeer, en dat dat niet goed is. Maar dat is helemaal niet zo. De situatie is zoals die is, en met heel veel nadenken en je heel slecht voelen wordt die situatie niet beter. Het enige dat gebeurt is dat je nog ongelukkiger wordt dan je al was. Wat heb je daar nou aan? Dat is wat ik mezelf maar blijf vertellen, maar het is belangrijk dat je het ook echt gelooft. Als je zoiets tegen jezelf zegt terwijl je er niet echt in gelooft gaat het niets opleveren.

Het is overigens natuurlijk ook wel relevant wat de reden is dat je stress ervaart en niet goed in je vel zit. Ik weet dat ik mijn stressbron op termijn op kan lossen. Dat biedt ook perspectief. Zo werkt het bij mij meestal sowieso: ik heb stress totdat ik weet wat het probleem nou precies is en hoe ik dat op kan lossen. Dan is de stress eigenlijk meteen weg en klaart mijn bui.
Here's some advice: never hurts to be nice.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 22 Jan 2013, 14:01

Ik lees dat je een burn out hebt Nathalie. Het is niet abnormaal, dat je daarbij depressieve buien ervaart. Het kan heel lang duren voordat je weer uit die burn out komt, maar dat weet jij waarschijnlijk ook wel. Probeer er wel waakzaam voor te zijn, dat die buien niet in een depressie ontaarden. Je schrijft dat je er nu al een paar maanden mee loopt. Voor een depressieve bui vind ik dat persoonlijk wel lang.
Ik ben zelf ook niet voor medicatie, wanneer het niet nodig is. (Veel huisartsen schrijven het zo voor, ook wanneer het niet helemaal duidelijk is of het om een echte depressie gaat).
Een dagboek bijhouden hielp mij ook niet. Structuur in mijn dag wel. Op vaste tijden opstaan en naar bed gaan, ook al voel je je moe. Niet even een napje tussendoor. Praten met mensen die jou liggen en dan niet over je depressieve buien, maar over dingen die je interesseren of leuk vindt. En weet je wat mij ook geholpen heeft? Gewoon heel gek doen. Dingen doen die je normaal gesproken nooit zou doen in gezelschap bijvoorbeeld. Ik ging met een heel gek stemmetje praten, waardoor ik de lachers op m'n hand kreeg en zelf daardoor ook moest lachen. Of naar een winkel gaan en iets kopen, naar de kassa gaan, te weinig geld geven en zeggen: "O,laat de rest maar zitten". En vervolgens afwachten wat er dan gebeurt. (Het hoeft maar een kleinigheidje te zijn. Een rol pepermunt ofzo).
Jezelf verkleden als Kerstman en vervolgens de straat op gaan. Er zijn altijd wel mensen die reageren. Dan kan je vertellen dat na Kerst op de terugweg naar de Noordpool de dissel van de arreslee is gebroken en je de rendieren aan het zoeken bent.
Oftewel, veel dingen opzoeken waar jij om moet lachen.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 22 Jan 2013, 17:50

Geweldig Marlou, je voorbeelden! Dat je het lef had dat te doen en op die manier voor jezelf te zorgen. Super!!

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wo 23 Jan 2013, 13:49

Esther schreef:Geweldig Marlou, je voorbeelden! Dat je het lef had dat te doen en op die manier voor jezelf te zorgen. Super!!

Dat met die Kerstman heb ik (nog) niet gedaan hoor! Maar het lijkt mij wel heel leuk om dat eens te doen.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wo 23 Jan 2013, 15:10

Ik vind je al dapper bij het uitvoeren van 1 van die voorbeelden.
En wat de kerstman betreft, kom hier carnaval vieren ;-).

zaphod
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wo 26 Jun 2013, 14:32

ik weet niet of het ok is om zo te crossposten op dit forum, maar ik heb zonet een topic gestart gericht op klinische depressie, en misschien hebben sommigen van jullie er iets aan. http://hb-forum.nl/viewtopic.php?f=29&t=3645

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wo 26 Jun 2013, 20:54

:-) prima hoor, zaphod!
Ikals depri topic-starter heb geen bezwaar.

Als we elkaar kunnen helpen, fantastisch.

Deze week had ik het weer shit. Gaat erg op en neer.
Waarschijnlijk niet klinische depressie zoals jij, maar wel knap moeilijk om er weer mezelf uit te slepen.

Zefs mijn bedrijfsarts zei dat ik eruit zag alsof ik in een zelfmoordkliniek thuishoorde.
En bedankt :-)

Zo erg is het ook niet.
t !!!@#$???

Terug naar “HB en ...”