Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Linkshandig

Di 13 Aug 2013, 10:42

Vandaag is het linkshandigen dag dus daar wil ik uiteraard graag wat aandacht aan besteden als zowat 100% linkshandige (kan nog maar net een kopje vasthouden met rechts haha). Ik stuitte op dit plaatje:
http://dailyinfographic.com/wp-content/ ... -Stat1.png

Vooral door het 2e balkje werd ik wel nieuwsgierig en vroeg ik mij ten eerste af of iemand hier literatuur heeft over de relatie tussen linkshandigheid en hoogbegaafdheid. Ten tweede vraag ik mij af wie er op deze site allemaal linkshandig is :)
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have..

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Linkshandig

Di 13 Aug 2013, 10:55

Ikke! Evenals mijn 14-jarige dochter (genetisch bepaald?!), maar vreemd genoeg doet zij qua sport alles met rechts. Voetballen etc.

Leuk dat je de aandacht even vestigt op deze speciale dag. :)
Give me a break!

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 13 Aug 2013, 11:11

Ik vraag me af of je uit dat stukje dan ook zou kunnen extraheren dat mannen vaker geniaal zijn dan vrouwen (mannen vaker linkshandig + linkshandigen vaker slim).

Of misschien heeft mensa simpelweg meer mannen dan vrouwen onder de leden en is het in dat geval normaal om 20% linkshandigen onder de leden te hebben.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 13 Aug 2013, 16:31

Tinus schreef:Ik vraag me af of je uit dat stukje dan ook zou kunnen extraheren dat mannen vaker geniaal zijn dan vrouwen (mannen vaker linkshandig + linkshandigen vaker slim).

Of misschien heeft mensa simpelweg meer mannen dan vrouwen onder de leden en is het in dat geval normaal om 20% linkshandigen onder de leden te hebben.
Ik denk dat je niet kan afleiden zonder correlatie onderzoek (controleren voor sekse).
[want stel dat bijv. vnl linkshandige vrouwen de slimmen zijn]

En het kan ook zijn dat een bepaalde eigenschap er voor zorgt dat linkshandigen juist lid worden van mensa (bepaalde karaktereigenschap onder de hoogbegaafden dat een toevallige samenhang heeft met linkshandigheid).

Wat ik wel denk is dat het de kans verhoogt (mannen slim, linksh. slim). Maar in dit geval zonder controle niet af te leiden. Te veel wilde factoren denk ik.
Wel een leuke vraag/gedachte :)

PS ik ben rechtshandig maar links niet onhandig.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 13 Aug 2013, 16:59

Mijn selectieve geheugen bedacht dat dit al eerder ter sprake is geweest> viewtopic.php?f=18&t=452&hilit=linkshandig

Synestheten schijnen overigens vaker linkshandig te zijn. Ooit blog over synestesie geschreven..........
Laatste stukje ervan:

Ik kan weinig in de literatuur vinden over synesthesie in relatie tot autisme (i.h.b. het Syndroom van Asperger) en hoogbegaafdheid.
Volgens Crétien van Campen is er naar zijn weten geen correlatie tussen synesthesie en hoogbegaafdheid maar vooralsnog ben ik wel zo eigenwijs om te denken: ‘is dat zo?’
Wanneer je er van uit gaat dat zowel hoogbegaafden als synestheten meer werkende verbindingen in hun hersens hebben; zowel beelddenkers als synestheten vaker linkshandig zijn dan andere mensen en beelddenkers vaker hoogbegaafd zijn lijkt mijn ‘is dat zo’ niet geheel uit mijn duim gezogen.
Snel geredeneerd en niet gehinderd door veel achtergrondkennis zou het mij niet verbazen wanneer ooit uit onderzoek blijkt dat synesthesie en beelddenken vooral voorkomt bij slimmeriken en dat het gros daarvan linkshandig is.

Mijn inziens moet er nog het nodige onderzocht worden wil er iets gesteld kunnen worden.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 13 Aug 2013, 17:56

willemijn schreef:Synestheten schijnen overigens vaker linkshandig te zijn.

Synestheet ben ik ook nog! Gek mens ben ik eigenlijk. :P
Give me a break!

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Do 15 Aug 2013, 01:54

Ik dan ook, ben rechtshandig, maar open flessen altijd met links. Mijn afzetbeen is ook rechts (vroeger bij turnen gemerkt). Klopt niet he :wink: En als het erop aankomt, kan ik ook best schrijven met links...
Schijnt wel dat mijn moeder vroeger, vaak lepel en vork, van mijn linkerhand naar mijn rechter heeft gedaan....Omdat ze het vervelend vond als ik linkshandig zou worden. Maar of dat echt werkt, weet ik eigenlijk niet. Lijkt me onzin.
Edit: ik zie dat ik in dat andere topic ook al gereageerd heb :oops:
ik ben ik, ik leef nu

Marc1977
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Do 15 Aug 2013, 11:56

Linkshandigen zijn, zo blijkt uit 'onderzoek' gewoon beter in alles:

http://www.upcoming.nl/snaaij/2409/wete ... r-in-alles

Hoewel de verwijzing naar Justin Beeber dan wel weer wat vragen opwerpt;-)

Maar ik kan welgeteld 1 ding met rechts, nl. knippen (?). En gitaarspelen doe ik ook rechtshandig, maar
dat is in mijn ogen niet echt rechts of links aangezien je twee handen nodig hebt om een gitaar te bespelen.

Laatste IHBV bijeenkomst bleek ook dat er een bovengemiddeld aantal linkshandigen aanwezig was. Toeval of niet, blijft een opvallend fenomeen. Linkshandig...

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 15 Aug 2013, 12:01

Hier ook linkshandigheid, maar absoluut niet uitsluitend.
de zon schijnt altijd

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Do 15 Aug 2013, 12:54

Over Justin Bieber heb ik ook zo mijn twijfels.....

Het blijft inderdaad een opvallend en interessant fenomeen, linkshandigheid. Het valt me op dat veel linkshandigen toch nog veel kunnen met rechts. Ik kan echt niets met rechts. Opvallend bij mij is ook dat ik linksbenig en links-ogig ben :shock:
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have..

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Do 15 Aug 2013, 13:37

Links-ogig? Weet even niet wat ik me daar bij moet voorstellen...
'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Do 15 Aug 2013, 14:47

Ik ben zo links als het maar kan. Met rechts kan ik niet veel, net zoals denk ik de meeste mensen niet veel met links kunnen. Het valt me op dat ik zelfs het grootste deel van mijn typwerk doe met mijn linkerhand. De rechterhand gebruikt maar 1 a 2 vingers.
Oeh: en 'muizen' doe ik wel rechts :) Maar dat is puur door het omringd worden door rechtshandigen en daarom maar moeten. Heb me vroeger in de tijd dat ik graag schietspellen speelde altijd afgevraagd hoeveel beter ik was geweest als ik had leren muizen met links (waarschijnlijk betere fijne motoriek).
Oeh2: maar op een laptop gebruik ik de touchpad dan weer met links en niet met rechts :D
Here's some advice: never hurts to be nice.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Do 15 Aug 2013, 14:52

Daarbij komt het effect dat mensen van mijn generatie en ouder gedwongen zijn om rechtshandig te worden.
Ik deed alles linkshandig maar schrijven heb ik verplicht rechtshandig moeten leren. Enkel mes hanteer ik nu nog links.

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 15 Aug 2013, 15:41

Mary87 schreef:Het blijft inderdaad een opvallend en interessant fenomeen, linkshandigheid. Het valt me op dat veel linkshandigen toch nog veel kunnen met rechts. Ik kan echt niets met rechts. Opvallend bij mij is ook dat ik linksbenig en links-ogig ben :shock:

Je kunt ook spreken over een spectrum tussen links voorkeur en rechts voorkeur waarbij een persoon in meer of mindere mate een bepaald aantal taken met links of rechts doet. De verdeling van over dit spectrum is gelijkmatig. Het schrijven met links of rechts is overigens een zeer sterke indicator voor links of rechts als voorkeur hebben. Bij andere taken komt het veel vaker voor dat iemand deze taak met de andere hand doet dan de hand waarmee men bij voorkeur de meeste taken doet.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Do 15 Aug 2013, 16:04

Tinus schreef:Bij andere taken komt het veel vaker voor dat iemand deze taak met de andere hand doet dan de hand waarmee men bij voorkeur de meeste taken doet.

(Bij mij is dat bijv. muizen. Dat heb ik ooit, toen ik voor het eerst van mijn leven een archaïsch computermodel voor mijn neus kreeg (een Mac Classic), zo aangeleerd, omdat ik niet wist dat je de muis ook aan de andere kant kon aankoppelen. :P)

Afbeelding
Give me a break!

Tinus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Do 15 Aug 2013, 20:10

Laatbloeier schreef:omdat ik niet wist dat je de muis ook aan de andere kant kon aankoppelen.

Ja inderdaad je hebt een koppeling voor links en rechts :)

Met mes en vork eten is ook een typisch voorbeeld van een taak waar weinig verschil is bij mensen met rechts en links als voorkeur.

Grappig is dat ik als rechtshandige juist andersom eet met de vork rechts omdat ik met links moeilijk de vork naar mijn mond kan coordineren. Dat snijden met een mes is simpel genoeg dat mijn linkerhand dat ook wel kan.

Verder grappig dat er bij mes en vork eten ook een verschil is tussen landen (als verkeerd West-Europees eter heb ik dat tafelweetje natuurlijk uitgezocht). Ooit deden we alles met rechts en werd eerst alles met rechts gesneden en daarna met rechts gegeten. In europa heeft men blijkbaar een stijl aangenomen die sneller is omdat er geen wissel plaats vindt en men na het eerste snijden meteen een hap kan nemen. Ikzelf heb dus het beste van de beide stijlen.
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

R1981
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Do 15 Aug 2013, 20:52

ik ben ook linkshandig

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 16 Aug 2013, 01:12

:bow:
ik ben ik, ik leef nu

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 16 Aug 2013, 10:00

Tinus schreef:Het schrijven met links of rechts is overigens een zeer sterke indicator voor links of rechts als voorkeur hebben.

Mits de ontwikkeling daarin vrij gelaten wordt. Mijn moeder is linkshandig, maar vroeger kreeg je een tik op je vingers als je met links wou schrijven. Dus ze schrijft rechts, doet verder bijna alles links. En haar handschrift is nog netjes ook.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Vr 16 Aug 2013, 13:51

Ik ben heel erg rechtshandig. Ik ben heel slecht in de coördinatie met links. Als ik een verwarmingsknop wil dichtdraaien met mijn linkerhand, moet ik dat visualiseren en echt met aandacht doen,anders is de kans groot dat ik'm juist open draai :lol:

Maar met snowboarden, skateboarden, golfsurfen, wakeboarden en andere 'plankzaken' ben ik goofy (rechts-voor, juist het minst voorkomende)

Terug naar “HB en ...”